Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
Vandaag
om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
mamory
Vandaag
om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Menno
Vandaag
om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:54:43
US diorama in H0
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:52:48
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
Entity
Vandaag
om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
eemstede
Vandaag
om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
Vandaag
om 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald.
door
gdh
Vandaag
om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Swird HO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Swird HO (gelezen 15111 keer)
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #30 Gepost op:
10 november 2015, 00:46:40 »
En inmiddels kan de stockdb ook verwijzingen naar plaatjes opslaan:
Gelogd
Sebastiaan1201
Offline
Berichten: 287
Ik spoor niet.
Re: Swird HO
«
Reactie #31 Gepost op:
10 november 2015, 02:18:53 »
Hallo Jeroen.
Ik heb je filmpje gezien.
Je koppelt eerst de Br 80 aan de 1116. Dan via je dat programma. Voeg je ze samen.
Weet dan de beide decoders dat ze samen moet communiceren om een gelijk waardige snelheid te krijgen om samen weg te rijden? Of moet je daar nog een aparte instelling met beide locs maken, beide decoders samen inregelen?
Gr Sebas
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #32 Gepost op:
10 november 2015, 11:19:15 »
Aan de decoders hoeft niks veranderd te worden. Van beide locs moet wel een keer de snelheid gemeten worden.
Ik heb de locs een recht stuk van een meter laten afleggen op verschillende snelheden. Door dit te timen (stopwatch) kun je een tabelletje maken met snelheden bij verschillende decoder stappen.
Wanneer ze samen rijden wordt de gewenste snelheid (maximaal het maximum van de langzaamste loc) met behulp van deze tabellen voor alle decoders in de samengestelde trein omgerekend. De decoders worden vervolgens allemaal onafhankelijk ingesteld op de betreffende waarden.
Ik maak dus geen gebruik van consist of iets dergelijks. Dat werkt namelijk alleen als de locs praktisch gelijk aan elkaar zijn, en een Br80 en 1116 zijn dat absoluut niet.
Als je decoders een beetje linear zijn heb je aan een enkele meting op topsnelheid genoeg. Voor de meeste van mijn locs heb ik drie of vier verschillende snelheden gemeten en dan zie je toch wat niet linear gedrag.
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #33 Gepost op:
16 januari 2019, 00:41:21 »
Ik heb een tijd lang niet veel aan de baan gedaan.... maar deze winter kom ik er weer eens aan toe.
Inmiddels heb ik de hele baan in secties gehakt (21 stuks) en van terugmelders voorzien.
De kiss-dcc code is uitgebreid met wat S88 code en meld dit nu netjes terug over USB.
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #34 Gepost op:
16 januari 2019, 01:00:20 »
De software is verder nogal uitgebreid, behalve een 'STOCKDB' voor treinen is er ook een 'RWCC' bijgekomen om het spoor bij te houden.
De basis is een beschrijving van alle secties, hun uiteinden en de relaties daartussen.
Ook staat er in welke accessores (wissels) ze bevatten we welke standen deze kunnen hebben.
Per sectie worden dan een aantal sectie-routes gedefinieerd. (Eigenlijk gewoon een beschrijving hoe je tussen twee uiteinden kunt rijden en welke accessoire settings daar bij horen).
Met deze individuele sectie-routes kunnen dan grotere routes samengesteld worden.
Die kun je met de hand selecteren (als er geen conflict is), maar zijn ook geschikt om automatisch mee te rijden.
In de volgende filmpjes kun je het in actie zien, er wordt gependeld tussen de verschillende peron sporen.
(de microfoon van mijn telefoon doet vervelend, dus het geluid is niet geweldig)
http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_220117.mp4
http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_221609.mp4
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Swird HO
«
Reactie #35 Gepost op:
16 januari 2019, 01:26:09 »
Hoi,
Idd wat tussenpozen hier, had ik nog niet eerder gelezen deze.
Interessante besturings techniek.
Mvg Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #36 Gepost op:
31 januari 2019, 00:40:48 »
Weer een beetje verder, een 'plandb' toegevoegd om de planning in op te nemen (een plan bevat een aantal beweging met tussenpozen e.d.)
Maar ook een experimentje met willekeurige routes gedaan.
Er wordt nu voor een trein willekeurig uit de beschikbare routes gekozen.
Dat werkt best leuk en het is elke keer weer spannend om te zien wat er nu weer gaat gebeuren.
Nu alleen nog een hoop extra beschrijvingen toevoegen zodat het wat realistischer is.
Zo rangeerde mijn 1600 eloc vanavond vrolijk door het stoom depot waar toch echt geen bovenleiding hangt.....
Dat is natuurlijk makkelijk op te lossen, maar er zijn natuurlijk veel meer keuzes om te maken (personentreinen zouden een voorkeur voor peron sporen moeten hebben en goederentreinen juist niet.)
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 4007
Re: Swird HO
«
Reactie #37 Gepost op:
31 januari 2019, 08:23:17 »
Interessante besturing, ik doe zelf ook zoiets maar veel simpeler uitgevoerd. Ik kan, wanneer ik klaar ben, een wisselstraat selecteren en een trein er op uit sturen tot een bezet melder oid getriggered wordt.
Wat ik alleen niet snapte, je had eerst over een RS485 bus maken op je printjes maar dat dat duur zou zijn. Je hebt voor minder dan 1€ Rs232 -> Rs485 modules.
Deze koop ik
voor mijn baan. Ik ga ook arduino's met I2C I/O extenders gebruiken voor terugmelding, maar als 3-rail rijder heb ik het voordeel van massadetectie dus ik hoef geen ingewikkelde stroomdetectie dingen toe te passen.
Ik zag ook dat je kant en klare S88 modules kocht, is dat niet duurder dan zelf een printje hiervoor in elkaar te flansen? En heb je die S88s ook aan een arduino hangen?
mvg,
Bas.
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #38 Gepost op:
31 januari 2019, 11:02:13 »
Losse rs485 modules zijn inderdaad niet zo duur. Maar ik wou het geheel iets meer geintegreerd hebben. Met alle onderdelen erop zou het geheel nog steeds goedkoper zijn dan kant en klaar kopen, maar niet hel veel meer. Ik heb de afgelopen jaren diverse printen laten maken, maar dat is vooral interessant als je er een stuk of tien (of meer natuurlijk) van nodig hebt.
Het is uiteindelijk een compromis geworden tussen zelf doen en kant en klare modules. Zelf bouwen vind ik leuk, maar ik kies op het moment iets meer de dingen waar ik werkelijk tijd in wil steken. (Op dit moment dus voornamelijk het schrijven van de software en het opzetten van een duidelijk protocol)
De S88 bus hangt inderdaad aan het arduino printje. Wanneer DCC commandos vanaf de pc gestuurd worden kwam er altijd al een acknowledge berichtje terug. Dat is nu uitgebreid met de detectie waarden. (kost maar 4bytes extra voor de huidige blokken)
Gelogd
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #39 Gepost op:
02 februari 2019, 22:34:57 »
En nu zit ik met een puzzeltje....
De meeste besturingssoftware lijkt een beetje alergisch voor wissels... Meestal wordt met het princiepe gewerkt dat wissels vervelende dingen zijn die tussen twee blokken liggen en dat je daar in princiepe je trein nooit stil wilt hebben staan.
Over het algemeen klopt dat ook en maakt het je besturing lekker makkelijk, maar tot nu toe heb ik daar niet zo'n last van gehad en een wisselstraat kon prima een blok zijn.
Maar nu heb ik ene stukje waar ik soms een trein wil stil hebben staan maar met wissel:
Het idee is simpel: ik heb drie perron sporen, 1, 2 en 3. Maar nummer 3 is een beetje speciaal. Het wordt of in zijn geheel gebruikt voor lange treinen, of een trein gebruikt alleen spoor 3a en dan kan de locomotief via spoor 3b omlopen.
Tot nu toe heb ik in de online handleidingen voor andere software nog niet gevonden hoe zoiets geregeld wordt.... Kan het wel?
Definieer je dan twee blokken (3 en 3a) die overlappen? En hoe dwing je af dat een wissel niet afbuigend wordt gezet terwijl er een lange trein op staat....
Anders moet ik het wiel maar gaan uitvinden....
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 4007
Re: Swird HO
«
Reactie #40 Gepost op:
03 februari 2019, 14:42:56 »
Gewoon aparte secties behouden zoals je zelf al bedacht heb. En sporen 4A, 4B en 5 toevoegen:
Vanaf links gezien:
Als er een korte trein komt, laat je hem in 3A stoppen. Als hij gestopt is, activeer je de digitale koppeling, je laat de loc naar 3B rijden, zet de wissel om door hem naar blok 4A te sturen en verder tot hij weer voor de andere wissel komt en laat hem opnieuw naar 3A rijden op koppelsnelheid en met kortere remweg.
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #41 Gepost op:
03 februari 2019, 19:13:04 »
Maar hoe beschrijf je dan een trein die wel kan pendelen (en dus niet naar spoor 4 hoeft) en die zo lang is dat deze niet in spoor 3a past en dus 3a en 3b nodig heeft?
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 4007
Re: Swird HO
«
Reactie #42 Gepost op:
04 februari 2019, 10:05:15 »
Ik weet niet precies wat jij in je software met 'beschrijven' doet. Ik moet bijvoorbeeld weten of een loc 1 of 2 wielstellen heb ivm het stilzetten van de trein met de koppeling boven een ontkoppelrail.
Ik zou simpelweg de lange treinen naar 3B toe sturen en er op letten dat je niks naar of over 3A probeert te sturen. Want met stroomdetectie kan je maar 1 bezetmelder triggeren.
Maar je schrijft zelf je software dus ik denk dat je het beste de lengte in delen (1 of 2 trein lengtes) van je trein kan meegeven zodat je computer weet dat hij op spoor 3A en 3B tegelijkertijd staat.
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Jeroen Vreeken
Offline
Berichten: 297
Re: Swird HO
«
Reactie #43 Gepost op:
11 februari 2019, 01:55:56 »
Inmiddels heb ik een werkende oplossing. Eerst dacht ik aan een systeem van aan/uit vlaggetjes voor verschillende soorten bestemmingen en routes, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een systeem op basis van 'kans'.
Daarmee kun je nog steeds aan/uit maken (kans van 0 of 1.0) maar nog veel meer. Per sectie kan ik nu opgeven hoe groot de kans moet zijn dat een trein er stopt. Een wisselstraat heeft kans 0, maar de peronsporen typisch 1.
Een tweede ding dat ik heb toegevoegd zijn klassen. Elke trein kan behoren tot een aantal klassen (b.v. goeder, personen, pendel, etc).
BIj het opgeven van de kansen kan er een klasse aan gekoppeld worden. Zo heeft spoor 3b nu een lage stop kans voor alle treinen, maar een hoge stop kans voor alleen treinen in de pendel klasse.
De volgende stap is het kansen systeem uitbereiden naar routes, zo krijg het bereiden van het rechter spoor een hogere kans dan het linker (tegen) spoor.
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 4007
Re: Swird HO
«
Reactie #44 Gepost op:
11 februari 2019, 07:50:39 »
Hm kansen dat ik niet verwacht. Ik zou dan toch eerder voor bytes of booleans gaan die dit soort attributen vastleggen.
Heb je nu ook kansen die tussen 0 en 1 inliggen? En heeft dat nog nadelige gevolgen?
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Swird HO