BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jeroen Vreeken op 11 oktober 2012, 23:35:48

Titel: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 11 oktober 2012, 23:35:48
De afgelopen jaren ben ik langzaam aan weer met de hobby begonnen.
Eerst met een kerst baantje wat elk jaar onder de kerstboom staat, en nu met een echte baan op zolder.

De baan is opgebouwd uit modules. Wat betreft modules heb ik het mezelf makkelijk gemaakt, het zijn tafels van de Ikea van 100x60 en 120x60.
Aan de buitenkant staan twee modules met een 180 graden bocht. Deze zijn 120x60. Daar tussen zitten twee keer twee modules van 100x60. Samen dus een baan van 320x120. En dat past precies binnen een zolder van 325cm breed.

Het baanplan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot.png)

Het verhaal:

Swird is een verbastering van mijn woonplaats: Valkenswaard.

Het ligt aan een doorgaande spoorlijn. Van het station is niet veel meer over, eigenlijk is het alleen een halte aan de doorgaande lijn. Er is echter nog wat oude infrastructuur behouden gebleven uit betere tijden. Het derde spoor heeft nog een omloop spoor en er staat nog een oude locomotief loods. Deze wordt gebruikt door de lokale museum club die nog met stoom de lijnen in de omgeving onveilig maken.

Verder is er een opstel terein waar zo nu en dan wat leeg materieel rust....

Wat betreft materieel is het een allegaartje. Wat Nederlands, wat Duits, wat Oostenrijks en wat Frans.... Swird ligt dicht bij het vier landen punt :)
Het is een vlakke baan en de bedoeling is om de sfeer enigszins nederlands te houden, maar Swird heeft al jaren geen welstandscomissie meer en dat bevalt de bewoners prima.....

Tijdperk: waar ik zin in heb.
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 12 oktober 2012, 00:17:03
De bouw tot nu toe:

De afgelopen maanden ben ik begonnen met de twee bocht modules.
Deze hebben een tijd lang tegen elkaar gestaan waardoor er een simpel dubbel ovaaltje ontstond.
Dat had een paar voordelen, ik kon snel al wat rijden en hierdoor weet ik ook zeker dat de latere modules er tussenin aan beide kanten praktisch dezelfde aansluiting krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03036JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03036JPG.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03040JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03040JPG.jpg)

De rails leg ik op twee lagen ondervloer, eerst de dikke groene als een soort spoordijk (hierdoor kan ik straks wat makkelijker hoogte verschilletjes maken. En daarna de dunne blauwe onder elk spoor door.
Deze twee modules zijn inmiddels voorzien van ballast en bovenleiding.

Sinds deze week ben ik ook begonnen aan de twee modules met de opstel sporen. De bocht modules zijn dus uit elkaar en staan op hun uiteindelijke plek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03038JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03038JPG.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03039JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03039JPG.jpg)
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 12 oktober 2012, 00:26:45
En dan als laatste nog even de vorderingen van vanavond:

Eerst maar begonnen met de onderbouw

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03041JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03041JPG.jpg)

Elk van de vier sporen krijgt zijn eigen voeding. Op zich nog niet nodig, maar dan kan ik er later makkelijker blokken van maken met hun eigen detectors. En nu kan ik er nog goed bij.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03042JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03042JPG.jpg)

Dunne draden gesoldeerd aan de onderkant van de raillassen, die zijn na het balasten niet of nauwelijks meer te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03044JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03044JPG.jpg)

Rails erop. De rails is trouwens van Piko.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03046JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03046JPG.jpg)

En aan het einde van de avond toch meteen maar wat rond slingerend materieel erop....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03047JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03047JPG.jpg)
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: p-kokkie op 12 oktober 2012, 07:27:33
Jeroen,

Ziet er goed uit. Leuke baan met veel "speel" mogelijkheden.

Je bouwt op modules? Is het de bedoeling om beurzen af te gaan rijden?

Groet,

Pascal
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 12 oktober 2012, 10:59:34
Nee, het is meer om het mezelf makkelijk te maken. Dan kan ik ooit een module los halen om er beter bij te kunnen. Ook kan ik de baan dan makkelijker uit elkaar halen mocht dat ooit nodig zijn.

Ik hoop nog eens een keer een grotere zolder te kopen :)
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Ruud K op 12 oktober 2012, 11:48:30
Het begin is heel veelbelovend en ziet er degelijk uit!

Groet,
Ruud
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: tijgernootje op 12 oktober 2012, 12:04:52
Ik hoop nog eens een keer een grotere zolder te kopen :)
Je weet toch dat er aan een grotere zolder ook nog een huis hangt he ?  ;D
In elk geval is het zo dat je dmv van werken met modules problemen voor later makkelijker oplost,goed doordacht dus  (y)
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 17 oktober 2012, 01:58:08
Ik heb wat zitten spelen met een idee voor het station.
Aangezien er niet veel meer over is dan een halt zou het simpel moeten blijven.
Een traverse om de twee perrons te verbinden met aan iedere kant een trap en een lift.
De 'architect' heeft zich bij het ontwerp van de overkapping laten inspireren door het oude stations gebouw, dit is als open frame terug gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overview.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overview.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijaanzicht.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijaanzicht.png)

helemaal tevreden ben ik nog niet, maar ik heb dan ook nog even voordat deze modules aan de beurt zijn....
Titel: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 18 oktober 2012, 01:06:37
De afgelopen dagen flink wat test gereden.
Het meeste materieel doet het prima, op een paar Lima modellen na.
Deze maken op de wissels kortsluiting.

Ze hebben een zeer breed loopvlak waardoor ze aan het einde van het geisoleerde puntstuk beide rails aantikken en even kortsluiting veroorzaken. (Gelukkig heb ik er nu een labvoeding aan hangen die op 1A gelimiteerd is, dus er gebeurt niks ergs)

Gelukkig valt het probleem mee. Beide modellen blijken hun antislip bandjes te missen.
Het loopvlak heeft aan het uiteinde een opstaand randje, en dat maakt natuurlijk de kans op contact met de verkeerde rail alleen maar groter. Maar als het goed is ben ik met een paar nieuwe bandjes van de problemen af.

De meeste andere loopvlakken zijn gelukkig niet zo'n probleem (die lopen immers omhoog weg). Op eentje na dan, maar na het schuijn afslijpen van grofweg de eerste millimeter (de vlakken zijn zo'n 1.5mm breder dan NEM wielen) geeft deze ook geen problemen meer.
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 30 oktober 2012, 23:30:54
Weer een updateje...

De wissels zijn inmiddels allemaal van servos voorzien.
Aansturing gebeurt nu nog met een paar trafos. Binnenkort ga ik wat output printen maken. Wordt waarschijnlijk een simpel AVR processortje met een rs485 bus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03054_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03054_3.jpg)

Ook is er flink wat geballast. De hoofdbaan is nu over de volle lengte voorzien van ballast en bovenleiding. Het opstelterrein is half voorzien van ballast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03059_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03059_2.jpg)

Nog even en de volgende twee modules kunnen erbij: Het station!
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 01 november 2012, 14:20:09
Gisteren een beetje gebalast, en verder aan wat software zitten werken.
Ik heb een nieuw programmatje gemaakt dat een simpele decoder database van file inleest en deze locs dan via SRCP aanmeld.
Tot nu toe melde ik elke loc even appart aan als ik er mee ging rijden. Niet echt een probleem, maar ook niet handig. Zeker niet ik locs heb met verschillende aantallen functies.
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 01 november 2012, 23:47:48
Vandaag bij de zweedse module boer twee bouwpakketten gehaald.
Binnenkort is het rondje dus kompleet.
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 02 november 2012, 23:33:08
De opstel sporen zijn bijna af.
Aan het einde moeten natuurlijk stootblokken komen. Ik heb er een aantal van Piko, maar die zijn egaal bruin. Daarom maar eens geprobeerd ze en rode balk te geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03061_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03061_2.jpg)

Morgen eens kijken hoe het er zonder afplaktape uit ziet.

Verder de twee nieuwe modules er tussen gezet en het baanplan eens in het echt neer gelegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03062_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03062_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03063_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03063_3.jpg)
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 22 december 2012, 00:57:50
Ik heb al een tijdje geen updates geplaatst, maar stilgezeten heb ik ook niet...
Afgelopen weken ben ik voornamelijk bezig geweest met mijn kerst baantje.
Ondertussen heb ik de sporen rond het station voor 99% op hun plek en vast liggen.

Verder heb ik vandaag vier wissel decoders binnen gekregen van rosoft.
Ik was eerst van plan zelf wat te maken op basis van een rs485 bus, maar als je wat nette printen wilt laten maken in kleine aantallen dan wordt dat toch nog een duur geintje....
En aangezien de MDD rechtstreeks de conrad motors kan aansturen ben ik nu lekker snel klaar.

Behalve dan dat mijn software nog geen commandos genereerde voor accessory decoders.
Dat moest er nog even bij. Maar dan kom je erachter dat de NMRA specs niet altijd even duidelijk zijn...
Het begint met adres bitten die om een onduidelijke reden geinverteerd zijn, vervolgens slaan we adres 0 over en om de chaos kompleet te maken wordt er dan ook nog op twee manieren geteld: addressen  en wissels. 4 wissels per address, maar wissel 1 hoort ook bij adres 1... handig... want nu begint de range voor wissels dus eigenlijk op -3.

Maar als dan uiteindelijk dat motortje in beweging komt is alles al snel goed :)
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 28 april 2013, 23:45:41
Eerste poging met gras, ik moet nog wat oefenen met de ex-vliegenmepper, maar het resultaat is best aardig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03213_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03213_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03215.jpg)

Ook heb ik afgelopen week wat onderdelen binnen gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03217_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03217_1.jpg)

Twee kastjes, beide krijgen een microprocessor bordje met USB.
Eentje gaat straks alle wissels bedienen, de ander wordt als controller gebruikt.
Ik heb een kastje gevonden wat wel wat weg heeft van de multimaus, ik vind de manier van bedienen namelijk wel aardig.
De mijne meld zich simpelweg aan als USB joystick met 2 assen en 14 knoppen.
Voor een display heb ik nog geen software geschreven, dat komt later, maar ik kan nu al mooi alles bedienen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03219_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03219_1.jpg)
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Daniel24 op 29 april 2013, 10:04:08
Mooie baan Jeroen! Je pakt alles maar meteen goed aan! Ben je alleen niet bang dat de verveling toeslaat bij het rondjes rijden? Of is het gewoon een baan om af en toe is wat te laten rijden? Anders zou je ook nog buiten de baan 1/2 opstelspoortjes kunnen maken! Zo rijdt de trein ook ergens naar toe!

Maar alles zo netjes en gestructureerd zoals jij het doet..... Ik kan het niet! ;D

groet,

Daniel
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 29 april 2013, 12:42:14
Mooie baan Jeroen! Je pakt alles maar meteen goed aan! Ben je alleen niet bang dat de verveling toeslaat bij het rondjes rijden? Of is het gewoon een baan om af en toe is wat te laten rijden? Anders zou je ook nog buiten de baan 1/2 opstelspoortjes kunnen maken! Zo rijdt de trein ook ergens naar toe!

Het is de bedoeling om de scheiding tussen station en de vier opstelsporen nog wat groter te maken. Hoge bomen, of wat bebouwing.... Het is dan niet helemaal een schaduwstation, maar kan er wel een beetje voor doorgaan.

Verder zit ik vooral te spelen rond het station. De intercities draaien inderdaad gewoon hun rondjes en zo nu en dan stopt er wat, en ondertussen kan ik op het derde spoor en de 'museum' sporen lekker omlopen en rangeren.

Citaat
Maar alles zo netjes en gestructureerd zoals jij het doet..... Ik kan het niet! ;D

Dank je, ik ben zelf het meeste ook nog maar aan het proberen hoor. Het is vooral veel kijken hoe anderen het doen en dan proberen die dingen eruit te halen die je het meest aanspreken.
Titel: Re:Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 02 mei 2013, 23:23:32
De wissels kunnen nu ook bediend worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03220_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03220_2.jpg)

Ook dit is een USB joystick geworden. 30 buttons en 2 loze assen (zonder assen is het geen joystick volgens de specificatie)
De vierde MDD decoder hangt nu ook onder de modules, daarmee zijn alle wissels voorzien van een aansturing.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 23 december 2013, 17:24:11
Inmiddels ben ik weer aan wat aankleding toe gekomen.

Het lange stuk spoor achter het opstelterrein langs is voorzien van gras.
Het is nog een beetje kaal en moet nog wat aangekleed worden. (denk aan hekjes, koetjes e.d.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03502s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03502s.jpg)

En een tweede hoek is veranderd in een bosrijke omgeving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03505s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03505s.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03504s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03504s.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03506s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03506s.jpg)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: RobertLux op 23 december 2013, 23:11:48
Hoi Jeroen,

Ziet erg goed uit, is het Viesmann bovenleiding die je gebruikt?

Groeten,

Robert
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 23 december 2013, 23:19:21
Ja, de bovenleiding is inderdaad van Viesmann.
Deze zijn opgebouwd met een H profiel, ze doen daardoor redelijk nederlands aan.
Je mist alleen de horizontale draagbalk met Y bij dubbelspoor. Maar bij nieuw spoor wordt dat toch niet meer gebruikt.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 27 december 2013, 01:45:21
De afgelopen week heb ik wat tijd gehad om eens aan mijn controller verder te knutselen.
Als eerste een 128x64 lcd display erin gezet en daar wat software voor geschreven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03512.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03512.jpg)
Het is nog steeds gewoon een 'usb joystick', echter snapt hij een extra report formaat waarmee display updates gestuurd kunnen worden.

Daarna ben ik begonnen info in beeld te zetten over de huidige loc.
Veel informatie is al via het SRCP protocol te krijgen en kan ik dus meteen in beeld zetten, echter dingen als een naam niet.
Gelukkig hebben een paar duitsers hier al een protocol bovenop SRCP voor bedacht: CRCF. Mijn database servertje en joystick client heb ik hiermee uitgebreid en nu kan ik bij elke loc netjes de naam uit de database in beeld zetten. Zover ik weet is dit ook meteen de eerste implementatie van dit deel van het CRCF protocol.

Screenshotje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03513s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc03513s.jpg)

Korte beschrijving:
Links boven is te zien dat er spanning op de rail staat. (anders is dit een open rondje)
Rechts boven staat het adres van de op dit moment geselecteerde decoder.
Daaronder staat de naam / beschrijving.
Daar weer onder een regel met de richting (in dit geval achteruit) en de snelheid in decimalen en als een bar van 0 tot 126.
Helemaal onderaan staan de beschikbare functies en hun status. 0 en 5 staan aan.

Het leuke van CRCF is dat ik per functie nu ook in de database kan opslaan of het een tijdelijke druk schakelaar is of niet.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Monobrachius op 27 december 2013, 15:46:49
Hallo Jeroen,

Ik vind het erg interessant om te zoen hoe je alles aanstuurt, maar ik mis een beetje hoe.
Volgens mij gebruik je de Arduino's om die aan je computer te koppelen en dan via een programma verder naar een booster (merk?) te sturen. Klopt dit?

Ik vraag het omdat ik zelf nu bezig ben om met Arduinos te spelen en een aantal hiervan wil ik met Xpressnet willen laten praten.

Groeten,

Henk
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 28 december 2013, 16:42:58
Hoi Henk,

De booster is zelfbouw. Hierop zit een Atmel AVR processor die via zijn seriele poort DCC data krijgt. Deze processor maakt hier dan net getimede DCC pakketjes van, maar heeft zelf geen kennis van de inhoud.

Op de PC draait een programma genaamd 'dcc-cmd'. Dit genereerd de DCC pakketen voor de aangemelde decoders.
Dit programma is ook een SRCP server. Via dit netwerk protocol kunnen decoders aangemeld worden en kunnen clients de decoders aansturen. (b.v. functies schakelen, snelheid en richting veranderen).

Een los programma genaamd 'srcp-db' beheert een databaseje van alle locs die ik heb. Dit programma meld deze aan bij dcc-cmd via het SRCP protocol. Daarna wacht dit programma op eventuele CRCF berichten die de verschillende SRCP clients naar elkaar kunnen sturen.

Ik gebruik momenteel inderdaad twee Arduino bordjes (overigens zonder de originele arduino software).
Deze doen zich voor als een standaard USB joystick.

Eentje gebruik ik voor de layout, die heeft 32 schakelaars waarmee wissels gesteld kunnen worden.
Het programma 'srcp-switchboard' stuurt met het SRCP protocol kommandos naar dcc-cmd om de stand van de wissel decoders aan te passen als ik zo'n schakelaar indruk.

De andere USB joystick heeft een keypad, draaiknop en display.
Het programma 'srcp-joystick' beheerd deze joystick, wanneer ik aan de knoppen zit worden er via het SRCP protocol commandos naar dcc-cmd gestuurd. Verder gebruikt dit programma het CRCF protocol om bij de database meer informatie over de decoder op te halen.
Zoals de naam, en hoe er op het indrukken van een functie knop gereageerd moet worden.

Het programma 'srcp-joystick' kan ook met 'gewone' joysticks overweg, dan is echter wel het aantal mogelijkheden beperkt. (vooruit/achteruit, lichten en eerste paar functies als er genoeg knoppen op zitten).

Ik probeer zoveel mogelijk het KISS princiepe te volgen: elk programma doet 1 ding, en dan moet het goed doen. 'Keep It Simple, Stupid'

Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Monobrachius op 29 december 2013, 12:46:39
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je uitleg, alhoewel ik moet bekennen dat het een beetje duizelt voor mij, maar ja ik vroeg er ook om. :)
De algemene lijn is wel duidelijk.

Bedankt voor je uitleg!

Henk
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 08 januari 2014, 00:08:31
Vandaag alle software maar eens netjes gemaakt en op internet gezet.

http://video.vreeken.net/train/ (http://video.vreeken.net/train/)

Nu nog een paar plaatjes maken zodat het geheel wat duidelijker wordt.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: dimo1_dimo1 op 08 januari 2014, 09:04:12
interessant draadje hiero ;D
ik ben zelf ook bezig met de arduino in combinatie met de treinbaan :)
en vraag me nu af waarom je een potmeter voor de besturing gebruikt?
ik vind het zelf zeer jammer dat bijvoorbeeld de multimuis ook gebruik maakt van een potmeter om het gas te regelen..
met die balk op je scherm zie je hoeveel gas er wordt gegeven, een rotary encoder zou in deze constructie volgens mij veel leuker zijn om de snelheid mee te regelen ;D dan heb je namelijk geen start en eindpunt van de draaiknop en kan je eindeloos door draaien..
deze geeft vaak ook de mogelijkheid tot indrukken.. dit zou je dan kunnen gebruiken om van richting te veranderen(denk dat je daar nu die schakelaar voor gebruikt?)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 08 januari 2014, 17:03:13
Een rotary encoder heeft inderdaad voordelen. De keuze voor een potmeter is een beetje luiheid... dat was snel te maken, en het sluit goed aan bij het gebruik van de joystick usb klasse. Misschien dat ik bij een volgende versie dat nog een keer anders doe, op dit moment stoort het mijn in het gebruik echter niet.

Rijrichting wisselen doe ik nu overigens metde 'C' toets op het keypad, ik moet ze nog een keer omnummeren.

Voor wie het verhaaltje nog niet helemaal duidelijk was hier nog een keer in een plaatje:

(http://video.vreeken.net/train/dcc-srcp-crcf.png)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 31 oktober 2015, 14:48:03
Na een hele tijd weinig gedaan te hebben heb ik nu weer eens wat tijd om aan de baan te besteden....

Het eerste stukje station is af:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212745.jpg)

Rechts achter ben ik begonnen aan een stukje hei. Er moeten nog flink wat heide planten bij en bomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212704.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212704.jpg)

Helaas begon mijn dcc interface kuren te krijgen. Het was een samenraapsel van een paar overgebleven printen van andere projectjes en daar wat losse componenten op geplakt... Constructief nu niet echt geweldig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212547.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212547.jpg)

Dit is de nieuwe opstelling, een atmega32u4 met een nieuwe versie van mijn DCC KISS software die met een l293 een mooi dcc signaal genereerd.
Hier hangt vervolgens een digikeijs 3A booster aan zodat ik ook meteen wat extra vermogen heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212522.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151030_212522.jpg)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 07 november 2015, 22:30:34
Na nog wat sleutelen aan de CRCF specificatie (http://video.vreeken.net/train/crcf.html (http://video.vreeken.net/train/crcf.html)) en de implementatie van de stockdb werkt het samenstellen van treinen en het samen rijden van meerdere locs. Wanneer de stockdb van goede speed calibratie data is voorzien kunnen totaal verschillende locs samen dezelfde snelheid rijden.
Voor het samenstellen van treinen heb ik een web interface gemaakt. Een simpele webserver levert een websocket interface naar de SRCP server en zo kan de browser CRCF berichten uitwisselen. Met wat javascript krijg je een simpele drag en drop interface.

De interface:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151107_174121.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151107_174121.jpg)

De twee totaal verschillende locs:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151107_174749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151107_174749.jpg)

Een filmpje met:
- aankoppelen van br80 aan br1116
- br1116 toevoegen aan de trein
- wegrijden met de complete trein
http://video.vreeken.net/train/VID_20151107_174104.3gp (http://video.vreeken.net/train/VID_20151107_174104.3gp)

Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 10 november 2015, 00:46:40
En inmiddels kan de stockdb ook verwijzingen naar plaatjes opslaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/screenshot_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/screenshot_1.jpg)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Sebastiaan1201 op 10 november 2015, 02:18:53
Hallo Jeroen.

Ik heb je filmpje gezien.
Je koppelt eerst de Br 80 aan de 1116. Dan via je dat programma. Voeg je ze samen.
Weet dan de beide decoders dat ze samen moet communiceren om een gelijk waardige snelheid te krijgen om samen weg te rijden? Of moet je daar nog een aparte instelling met beide locs maken, beide decoders samen inregelen?

Gr Sebas
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 10 november 2015, 11:19:15
Aan de decoders hoeft niks veranderd te worden. Van beide locs moet wel een keer de snelheid gemeten worden.
Ik heb de locs een recht stuk van een meter laten afleggen op verschillende snelheden. Door dit te timen (stopwatch) kun je een tabelletje maken met snelheden bij verschillende decoder stappen.
Wanneer ze samen rijden wordt de gewenste snelheid (maximaal het maximum van de langzaamste loc) met behulp van deze tabellen voor alle decoders in de samengestelde trein omgerekend. De decoders worden vervolgens allemaal onafhankelijk ingesteld op de betreffende waarden.
Ik maak dus geen gebruik van consist of iets dergelijks. Dat werkt namelijk alleen als de locs praktisch gelijk aan elkaar zijn, en een Br80 en 1116 zijn dat absoluut niet.

Als je decoders een beetje linear zijn heb je aan een enkele meting op topsnelheid genoeg. Voor de meeste van mijn locs heb ik drie of vier verschillende snelheden gemeten en dan zie je toch wat niet linear gedrag.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 16 januari 2019, 00:41:21
Ik heb een tijd lang niet veel aan de baan gedaan.... maar deze winter kom ik er weer eens aan toe.

Inmiddels heb ik de hele baan in secties gehakt (21 stuks) en van terugmelders voorzien.
De kiss-dcc code is uitgebreid met wat S88 code en meld dit nu netjes terug over USB.

(http://video.vreeken.net/train/IMG_20190115_221340sm.jpg)

(http://video.vreeken.net/train/IMG_20190115_221417sm.jpg)

Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 16 januari 2019, 01:00:20
De software is verder nogal uitgebreid, behalve een 'STOCKDB' voor treinen is er ook een 'RWCC' bijgekomen om het spoor bij te houden.
De basis is een beschrijving van alle secties, hun uiteinden en de relaties daartussen.
Ook staat er in welke accessores (wissels) ze bevatten we welke standen deze kunnen hebben.
Per sectie worden dan een aantal sectie-routes gedefinieerd. (Eigenlijk gewoon een beschrijving hoe je tussen twee uiteinden kunt rijden en welke accessoire settings daar bij horen).
Met deze individuele sectie-routes kunnen dan grotere routes samengesteld worden.
Die kun je met de hand selecteren (als er geen conflict is), maar zijn ook geschikt om automatisch mee te rijden.

In de volgende filmpjes kun je het in actie zien, er wordt gependeld tussen de verschillende peron sporen.
(de microfoon van mijn telefoon doet vervelend, dus het geluid is niet geweldig)

http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_220117.mp4 (http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_220117.mp4)
http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_221609.mp4 (http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_221609.mp4)

(http://video.vreeken.net/train/IMG_20190115_221758sm.jpg)
(http://video.vreeken.net/train/IMG_20190115_221820sm.jpg)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: NS264 op 16 januari 2019, 01:26:09
Hoi,

Idd wat tussenpozen hier, had ik nog niet eerder gelezen deze.

Interessante besturings techniek.

Mvg Koen.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 31 januari 2019, 00:40:48
Weer een beetje verder, een 'plandb' toegevoegd om de planning in op te nemen (een plan bevat een aantal beweging met tussenpozen e.d.)
Maar ook een experimentje met willekeurige routes gedaan.
Er wordt nu voor een trein willekeurig uit de beschikbare routes gekozen.
Dat werkt best leuk en het is elke keer weer spannend om te zien wat er nu weer gaat gebeuren.
Nu alleen nog een hoop extra beschrijvingen toevoegen zodat het wat realistischer is.

Zo rangeerde mijn 1600 eloc vanavond vrolijk door het stoom depot waar toch echt geen bovenleiding hangt.....
Dat is natuurlijk makkelijk op te lossen, maar er zijn natuurlijk veel meer keuzes om te maken (personentreinen zouden een voorkeur voor peron sporen moeten hebben en goederentreinen juist niet.)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: bask185 op 31 januari 2019, 08:23:17
Interessante besturing, ik doe zelf ook zoiets maar veel simpeler uitgevoerd. Ik kan, wanneer ik klaar ben, een wisselstraat selecteren en een trein er op uit sturen tot een bezet melder oid getriggered wordt.

Wat ik alleen niet snapte, je had eerst over een RS485 bus maken op je printjes maar dat dat duur zou zijn. Je hebt voor minder dan 1€ Rs232 -> Rs485 modules.

Deze koop ik (https://www.banggood.com/search/max485.html?sbc=1) voor mijn baan. Ik ga ook arduino's met I2C I/O extenders gebruiken voor terugmelding, maar als 3-rail rijder heb ik het voordeel van massadetectie dus ik hoef geen ingewikkelde stroomdetectie dingen toe te passen.

Ik zag ook dat je kant en klare S88 modules kocht, is dat niet duurder dan zelf een printje hiervoor in elkaar te flansen? En heb je die S88s ook aan een arduino hangen?

mvg,

Bas.
 
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 31 januari 2019, 11:02:13
Losse rs485 modules zijn inderdaad niet zo duur. Maar ik wou het geheel iets meer geintegreerd hebben. Met alle onderdelen erop zou het geheel nog steeds goedkoper zijn  dan kant en klaar kopen, maar niet hel veel meer. Ik heb de afgelopen jaren diverse printen laten maken, maar dat is vooral interessant als je er een stuk of tien (of meer natuurlijk) van nodig hebt.
Het is uiteindelijk een compromis geworden tussen zelf doen en kant en klare modules. Zelf bouwen vind ik leuk, maar ik kies op het moment iets meer de dingen waar ik werkelijk tijd in wil steken. (Op dit moment dus voornamelijk het schrijven van de software en het opzetten van een duidelijk protocol)

De S88 bus hangt inderdaad aan het arduino printje. Wanneer DCC commandos vanaf de pc gestuurd worden kwam er altijd al een acknowledge berichtje terug. Dat is nu uitgebreid met de detectie waarden. (kost maar 4bytes extra voor de huidige blokken)
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 02 februari 2019, 22:34:57
En nu zit ik met een puzzeltje....
De meeste besturingssoftware lijkt een beetje alergisch voor wissels... Meestal wordt met het princiepe gewerkt dat wissels vervelende dingen zijn die tussen twee blokken liggen en dat je daar in princiepe je trein nooit stil wilt hebben staan.
Over het algemeen klopt dat ook en maakt het je besturing lekker makkelijk, maar tot nu toe heb ik daar niet zo'n last van gehad en een wisselstraat kon prima een blok zijn.
Maar nu heb ik ene stukje waar ik soms een trein wil stil hebben staan maar met wissel:

(http://video.vreeken.net/train/IMG_20190202_215318.jpg)

Het idee is simpel: ik heb drie perron sporen, 1, 2 en 3. Maar nummer 3 is een beetje speciaal. Het wordt of in zijn geheel gebruikt voor lange treinen, of een trein gebruikt alleen spoor 3a en dan kan de locomotief via spoor 3b omlopen.

Tot nu toe heb ik in de online handleidingen voor andere software nog niet gevonden hoe zoiets geregeld wordt.... Kan het wel?
Definieer je dan twee blokken (3 en 3a) die overlappen? En hoe dwing je af dat een wissel niet afbuigend wordt gezet terwijl er een lange trein op staat....
Anders moet ik het wiel maar gaan uitvinden....
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: bask185 op 03 februari 2019, 14:42:56
Gewoon aparte secties behouden zoals je zelf al bedacht heb. En sporen 4A, 4B en 5 toevoegen:
(https://i.imgur.com/0MpJlO0.png)

Vanaf links gezien:
Als er een korte trein komt, laat je hem in 3A stoppen. Als hij gestopt is, activeer je de digitale koppeling, je laat de loc naar 3B rijden, zet de wissel om door hem naar blok 4A te sturen en verder tot hij weer voor de andere wissel komt en laat hem opnieuw naar 3A rijden op koppelsnelheid en met kortere remweg.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 03 februari 2019, 19:13:04
Maar hoe beschrijf je dan een trein die wel kan pendelen (en dus niet naar spoor 4 hoeft) en die zo lang is dat deze niet in spoor 3a past en dus 3a en 3b nodig heeft?
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: bask185 op 04 februari 2019, 10:05:15
Ik weet niet precies wat jij in je software met 'beschrijven' doet. Ik moet bijvoorbeeld weten of een loc 1 of 2 wielstellen heb ivm het stilzetten van de trein met de koppeling boven een ontkoppelrail.

Ik zou simpelweg de lange treinen naar 3B toe sturen en er op letten dat je niks naar of over 3A probeert te sturen. Want met stroomdetectie kan je maar 1 bezetmelder triggeren.
 
Maar je schrijft zelf je software dus ik denk dat je het beste de lengte in delen (1 of 2 trein lengtes) van je trein kan meegeven zodat je computer weet dat hij op spoor 3A en 3B tegelijkertijd staat.

Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 11 februari 2019, 01:55:56
Inmiddels heb ik een werkende oplossing. Eerst dacht ik aan een systeem van aan/uit vlaggetjes voor verschillende soorten bestemmingen en routes, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een systeem op basis van 'kans'.
Daarmee kun je nog steeds aan/uit maken (kans van 0 of 1.0) maar nog veel meer. Per sectie kan ik nu opgeven hoe groot de kans moet zijn dat een trein er stopt. Een wisselstraat heeft kans 0, maar de peronsporen typisch 1.
Een tweede ding dat ik heb toegevoegd zijn klassen. Elke trein kan behoren tot een aantal klassen (b.v. goeder, personen, pendel, etc).
BIj het opgeven van de kansen kan er een klasse aan gekoppeld worden. Zo heeft spoor 3b nu een lage stop kans voor alle treinen, maar een hoge stop kans voor alleen treinen in de pendel klasse.

De volgende stap is het kansen systeem uitbereiden naar routes, zo krijg het bereiden van het rechter spoor een hogere kans dan het linker (tegen) spoor.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: bask185 op 11 februari 2019, 07:50:39
Hm kansen dat ik niet verwacht. Ik zou dan toch eerder voor bytes of booleans gaan die dit soort attributen vastleggen.

Heb je nu ook kansen die tussen 0 en 1 inliggen? En heeft dat nog nadelige gevolgen?
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 11 februari 2019, 11:15:28
Ja, tussen 0 en 1 mag (en zelfs groter dan 1 als je een route echt heel veel voorkeur wilt geven) maar ik heb nog geen nadelige gevolgen gezien. Als iets echt niet mag is een kans van 0.0 gewoon mogelijk. (Zoals bijvoorbeeld een wisselstraat als stop gebruiken)
Maar het bied ook wel wat leuke voordelen: Ook in 1:1 zijn er altijd uitzonderingen. Bijvoorbeeld de route over verkeerd spoor: die wordt in 1:1 ook bijna nooit genomen, maar zo nu en dan kan het wel. Als ik die nu een lage kans geef (b.v 0.001) dan zal dat bij mij ook zo nu en dan gebeuren.

Het geeft de software ook nog een extra manier om deadlocks te voorkomen. Als alle gewenste routes niet beschikbaar zijn, kan een minder gewenste route een oplossing bieden. Als er maar een route is die een kans hoger dan absoluut 0.0 heeft kan er al gereden worden.
Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 07 januari 2020, 00:53:46
In de maanden dat de dagen kort zijn kom ik weer wat meer toe aan de baan.
Dit jaar is het middenperon afgebouwd en is het station (bijna volledig) van ballast voorzien.

Ook heeft het stoomdepot een verzorgings spoor gekregen met kolenbunker(tje)

(http://video.vreeken.net/train/smIMG_20191231_152849.jpg)

(http://video.vreeken.net/train/smIMG_20191231_150805.jpg)

(http://video.vreeken.net/train/smIMG_20191231_150755.jpg)

(http://video.vreeken.net/train/smIMG_20191231_153008.jpg)

(http://video.vreeken.net/train/smIMG_20191231_152959.jpg)

(http://video.vreeken.net/train/smIMG_20191231_153027.jpg)

Titel: Re: Swird HO
Bericht door: Jeroen Vreeken op 07 januari 2020, 00:56:20
Ook de besturingssoftware heeft de nodige updates gehad.
Het bepalen van de 'achterkant' van de trein (en daarmee de positie) is nauwkeuriger geworden en de interface heeft nu ook een layout weergave. (Symbolen geinspireerd door spdrs60)

(http://video.vreeken.net/train/smIMG_20191231_151337.jpg)