Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Swird HO  (gelezen 15108 keer)

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re:Swird HO
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2013, 10:04:08 »
Mooie baan Jeroen! Je pakt alles maar meteen goed aan! Ben je alleen niet bang dat de verveling toeslaat bij het rondjes rijden? Of is het gewoon een baan om af en toe is wat te laten rijden? Anders zou je ook nog buiten de baan 1/2 opstelspoortjes kunnen maken! Zo rijdt de trein ook ergens naar toe!

Maar alles zo netjes en gestructureerd zoals jij het doet..... Ik kan het niet! ;D

groet,

Daniel

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Swird HO
« Reactie #16 Gepost op: 29 april 2013, 12:42:14 »
Mooie baan Jeroen! Je pakt alles maar meteen goed aan! Ben je alleen niet bang dat de verveling toeslaat bij het rondjes rijden? Of is het gewoon een baan om af en toe is wat te laten rijden? Anders zou je ook nog buiten de baan 1/2 opstelspoortjes kunnen maken! Zo rijdt de trein ook ergens naar toe!

Het is de bedoeling om de scheiding tussen station en de vier opstelsporen nog wat groter te maken. Hoge bomen, of wat bebouwing.... Het is dan niet helemaal een schaduwstation, maar kan er wel een beetje voor doorgaan.

Verder zit ik vooral te spelen rond het station. De intercities draaien inderdaad gewoon hun rondjes en zo nu en dan stopt er wat, en ondertussen kan ik op het derde spoor en de 'museum' sporen lekker omlopen en rangeren.

Citaat
Maar alles zo netjes en gestructureerd zoals jij het doet..... Ik kan het niet! ;D

Dank je, ik ben zelf het meeste ook nog maar aan het proberen hoor. Het is vooral veel kijken hoe anderen het doen en dan proberen die dingen eruit te halen die je het meest aanspreken.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Swird HO
« Reactie #17 Gepost op: 02 mei 2013, 23:23:32 »
De wissels kunnen nu ook bediend worden.



Ook dit is een USB joystick geworden. 30 buttons en 2 loze assen (zonder assen is het geen joystick volgens de specificatie)
De vierde MDD decoder hangt nu ook onder de modules, daarmee zijn alle wissels voorzien van een aansturing.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2013, 17:24:11 »
Inmiddels ben ik weer aan wat aankleding toe gekomen.

Het lange stuk spoor achter het opstelterrein langs is voorzien van gras.
Het is nog een beetje kaal en moet nog wat aangekleed worden. (denk aan hekjes, koetjes e.d.)



En een tweede hoek is veranderd in een bosrijke omgeving.




RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Swird HO
« Reactie #19 Gepost op: 23 december 2013, 23:11:48 »
Hoi Jeroen,

Ziet erg goed uit, is het Viesmann bovenleiding die je gebruikt?

Groeten,

Robert

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #20 Gepost op: 23 december 2013, 23:19:21 »
Ja, de bovenleiding is inderdaad van Viesmann.
Deze zijn opgebouwd met een H profiel, ze doen daardoor redelijk nederlands aan.
Je mist alleen de horizontale draagbalk met Y bij dubbelspoor. Maar bij nieuw spoor wordt dat toch niet meer gebruikt.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #21 Gepost op: 27 december 2013, 01:45:21 »
De afgelopen week heb ik wat tijd gehad om eens aan mijn controller verder te knutselen.
Als eerste een 128x64 lcd display erin gezet en daar wat software voor geschreven.

Het is nog steeds gewoon een 'usb joystick', echter snapt hij een extra report formaat waarmee display updates gestuurd kunnen worden.

Daarna ben ik begonnen info in beeld te zetten over de huidige loc.
Veel informatie is al via het SRCP protocol te krijgen en kan ik dus meteen in beeld zetten, echter dingen als een naam niet.
Gelukkig hebben een paar duitsers hier al een protocol bovenop SRCP voor bedacht: CRCF. Mijn database servertje en joystick client heb ik hiermee uitgebreid en nu kan ik bij elke loc netjes de naam uit de database in beeld zetten. Zover ik weet is dit ook meteen de eerste implementatie van dit deel van het CRCF protocol.

Screenshotje:


Korte beschrijving:
Links boven is te zien dat er spanning op de rail staat. (anders is dit een open rondje)
Rechts boven staat het adres van de op dit moment geselecteerde decoder.
Daaronder staat de naam / beschrijving.
Daar weer onder een regel met de richting (in dit geval achteruit) en de snelheid in decimalen en als een bar van 0 tot 126.
Helemaal onderaan staan de beschikbare functies en hun status. 0 en 5 staan aan.

Het leuke van CRCF is dat ik per functie nu ook in de database kan opslaan of het een tijdelijke druk schakelaar is of niet.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Swird HO
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2013, 15:46:49 »
Hallo Jeroen,

Ik vind het erg interessant om te zoen hoe je alles aanstuurt, maar ik mis een beetje hoe.
Volgens mij gebruik je de Arduino's om die aan je computer te koppelen en dan via een programma verder naar een booster (merk?) te sturen. Klopt dit?

Ik vraag het omdat ik zelf nu bezig ben om met Arduinos te spelen en een aantal hiervan wil ik met Xpressnet willen laten praten.

Groeten,

Henk
K.Bay.Sts.B

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2013, 16:42:58 »
Hoi Henk,

De booster is zelfbouw. Hierop zit een Atmel AVR processor die via zijn seriele poort DCC data krijgt. Deze processor maakt hier dan net getimede DCC pakketjes van, maar heeft zelf geen kennis van de inhoud.

Op de PC draait een programma genaamd 'dcc-cmd'. Dit genereerd de DCC pakketen voor de aangemelde decoders.
Dit programma is ook een SRCP server. Via dit netwerk protocol kunnen decoders aangemeld worden en kunnen clients de decoders aansturen. (b.v. functies schakelen, snelheid en richting veranderen).

Een los programma genaamd 'srcp-db' beheert een databaseje van alle locs die ik heb. Dit programma meld deze aan bij dcc-cmd via het SRCP protocol. Daarna wacht dit programma op eventuele CRCF berichten die de verschillende SRCP clients naar elkaar kunnen sturen.

Ik gebruik momenteel inderdaad twee Arduino bordjes (overigens zonder de originele arduino software).
Deze doen zich voor als een standaard USB joystick.

Eentje gebruik ik voor de layout, die heeft 32 schakelaars waarmee wissels gesteld kunnen worden.
Het programma 'srcp-switchboard' stuurt met het SRCP protocol kommandos naar dcc-cmd om de stand van de wissel decoders aan te passen als ik zo'n schakelaar indruk.

De andere USB joystick heeft een keypad, draaiknop en display.
Het programma 'srcp-joystick' beheerd deze joystick, wanneer ik aan de knoppen zit worden er via het SRCP protocol commandos naar dcc-cmd gestuurd. Verder gebruikt dit programma het CRCF protocol om bij de database meer informatie over de decoder op te halen.
Zoals de naam, en hoe er op het indrukken van een functie knop gereageerd moet worden.

Het programma 'srcp-joystick' kan ook met 'gewone' joysticks overweg, dan is echter wel het aantal mogelijkheden beperkt. (vooruit/achteruit, lichten en eerste paar functies als er genoeg knoppen op zitten).

Ik probeer zoveel mogelijk het KISS princiepe te volgen: elk programma doet 1 ding, en dan moet het goed doen. 'Keep It Simple, Stupid'


Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Swird HO
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2013, 12:46:39 »
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je uitleg, alhoewel ik moet bekennen dat het een beetje duizelt voor mij, maar ja ik vroeg er ook om. :)
De algemene lijn is wel duidelijk.

Bedankt voor je uitleg!

Henk
K.Bay.Sts.B

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #25 Gepost op: 08 januari 2014, 00:08:31 »
Vandaag alle software maar eens netjes gemaakt en op internet gezet.

http://video.vreeken.net/train/

Nu nog een paar plaatjes maken zodat het geheel wat duidelijker wordt.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Swird HO
« Reactie #26 Gepost op: 08 januari 2014, 09:04:12 »
interessant draadje hiero ;D
ik ben zelf ook bezig met de arduino in combinatie met de treinbaan :)
en vraag me nu af waarom je een potmeter voor de besturing gebruikt?
ik vind het zelf zeer jammer dat bijvoorbeeld de multimuis ook gebruik maakt van een potmeter om het gas te regelen..
met die balk op je scherm zie je hoeveel gas er wordt gegeven, een rotary encoder zou in deze constructie volgens mij veel leuker zijn om de snelheid mee te regelen ;D dan heb je namelijk geen start en eindpunt van de draaiknop en kan je eindeloos door draaien..
deze geeft vaak ook de mogelijkheid tot indrukken.. dit zou je dan kunnen gebruiken om van richting te veranderen(denk dat je daar nu die schakelaar voor gebruikt?)
groeten,
Auke

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2014, 17:03:13 »
Een rotary encoder heeft inderdaad voordelen. De keuze voor een potmeter is een beetje luiheid... dat was snel te maken, en het sluit goed aan bij het gebruik van de joystick usb klasse. Misschien dat ik bij een volgende versie dat nog een keer anders doe, op dit moment stoort het mijn in het gebruik echter niet.

Rijrichting wisselen doe ik nu overigens metde 'C' toets op het keypad, ik moet ze nog een keer omnummeren.

Voor wie het verhaaltje nog niet helemaal duidelijk was hier nog een keer in een plaatje:


Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2015, 14:48:03 »
Na een hele tijd weinig gedaan te hebben heb ik nu weer eens wat tijd om aan de baan te besteden....

Het eerste stukje station is af:


Rechts achter ben ik begonnen aan een stukje hei. Er moeten nog flink wat heide planten bij en bomen.


Helaas begon mijn dcc interface kuren te krijgen. Het was een samenraapsel van een paar overgebleven printen van andere projectjes en daar wat losse componenten op geplakt... Constructief nu niet echt geweldig.


Dit is de nieuwe opstelling, een atmega32u4 met een nieuwe versie van mijn DCC KISS software die met een l293 een mooi dcc signaal genereerd.
Hier hangt vervolgens een digikeijs 3A booster aan zodat ik ook meteen wat extra vermogen heb.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #29 Gepost op: 07 november 2015, 22:30:34 »
Na nog wat sleutelen aan de CRCF specificatie (http://video.vreeken.net/train/crcf.html) en de implementatie van de stockdb werkt het samenstellen van treinen en het samen rijden van meerdere locs. Wanneer de stockdb van goede speed calibratie data is voorzien kunnen totaal verschillende locs samen dezelfde snelheid rijden.
Voor het samenstellen van treinen heb ik een web interface gemaakt. Een simpele webserver levert een websocket interface naar de SRCP server en zo kan de browser CRCF berichten uitwisselen. Met wat javascript krijg je een simpele drag en drop interface.

De interface:


De twee totaal verschillende locs:


Een filmpje met:
- aankoppelen van br80 aan br1116
- br1116 toevoegen aan de trein
- wegrijden met de complete trein
http://video.vreeken.net/train/VID_20151107_174104.3gp