Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:20:27
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 13:45:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 13:44:03
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 13:23:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 11:30:37
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642672 keer)

rjz222

• Offline Offline
    • Treinenwereld.eu
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2160 Gepost op: 03 July 2013, 10:28:42 »
Vooralsnog kan ik mij niet voorstellen dat het echt duurder is dan nieuwbouw. En nee... dit is niet uit emotie, hartverscheurend tranentrekken oid, maar puur mijn nuchtere hollandse verstand ;-)

Dat is inderdaad moeilijk je voor te stellen, maar in veel gevallen is het echt zo. Er komt eens een moment, en dat is met bijna alles, dat het niet meer lucratief is om een grote verbouwing te doen, omdat een nieuwbouw goedkoper is. Als ik bijvoorbeeld een website heb die 6 jaar oud is, ga ik niet eens meer kijken of de code nog te updaten is, dan haal ik elke tag van zijn plaats, omdat er nieuwe technieken beschikbaar zijn, of men in de destijds gevestigde technieken fouten heeft gevonden, waardoor de nieuwere site beter, efficiënter en netter wordt.

En nog een meer aansluitend voorbeeld is het mat'64: het was niet meer lucratief om deze op te waarderen naar de moderne tijd, en dus werd het SLT besteld, dat er vervolgens problemen ontstonden in het park waardoor er nog steeds mat'64 rondrijdt doet nu even niet ter zake.

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #2161 Gepost op: 03 July 2013, 11:54:08 »
Maar problemen met nieuw ontwikkeld materieel hou je altijd,kinderziektes komen altijd voor (in geval van de fyra is wel héél erg,maar dat terzijde)
En ja,in het huidige digitale tijdperk zullen softwareproblemen een prominente plaats innemen.
En omdat vroeger alles beter was....  De DE3 uit 1934 reden in het begin ook niet probleemloos,getuige het bestaan van stoomdiesels,de 2600 serie heeft het ook maar 5 jaar uitgehouden vanwege een verkeerd gekozen motor,en de 1100 heeft eigenlijk ook nooit naar behoren over het spoor gelopen (en dat was nog was nog wel een plankmodel),maar dat geloof ik meer vanwege de eis van NS dat ze 135 km/u moesten kunnen lopen,terwijl de 8100 serie in Frankrijk voor 100 km/u bedacht was.
En als inderdaad de Traxx een bewezen betrouwbare loc is,dan is dat wellicht wel slim,alleen snap ik de 160 km/u top niet,om een trein te vervangen die 240 km/u moet kunnen (anderzijds mag ICR ook niet harder natuurlijk)
Groetjes Patrick

MR

• Offline Offline
« Reactie #2162 Gepost op: 03 July 2013, 12:30:01 »
Bombardier ontwikkelt ook versie van de TRAXX voor hogesneleheidslijnen. Zie wikipedia. Heeft NS zelf gezegd dat ze exeplaren bestellen die maximaal 160 km/h kunnen? Of is dat een toevoeging van journalisten?

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2163 Gepost op: 03 July 2013, 12:43:40 »
Vooralsnog kan ik mij niet voorstellen dat het echt duurder is dan nieuwbouw. En nee... dit is niet uit emotie, hartverscheurend tranentrekken oid, maar puur mijn nuchtere hollandse verstand ;-)

Het ombouwen van een 1600-achtige voor 25 kV heeft nogal wat voeten in aarde:
- wijzigen ontwerp electrische installatie;
- productie/ombouw nieuwe electrische installatie;
- certificeringsstraject voor toelating op het Nederlandse, Belgische èn HSL-net.

En dat is even uit de losse pols. Aangezien NS volgens mij ook geen werkplaatsen à la Tilburg meer heeft waar men dergelijke grote en gecompliceerde klussen aan locs kan uitvoeren, zul je dus de know-how en capaciteit extern moeten betrekken. Hoor ik daar een kassa rinkelen? En dan hebben we het nog niet over de certificering...

@ Ascona: de 1100 waren ook niet zo heel erg 'van de plank' als op het eerste gezicht lijkt. Volgens mij hadden de 1100'jes een andere overbrenging van motor op as: flexibele holle-as-koppeling (volledig afgeveerd), tegenover tramophanging van de BB8100 (eenzijdig afgeveerd). Ook waren er wat verschillen met de vering/demping tussen beide types. Even kort door de bocht gesproken. Eigenlijk zijn we in Nederland helemaal niet nuchter, we willen ook over onze 'catalogusmodellen' qua materieel altijd wel weer een apart sausje gieten. Markant.

Groeten, Geoffrey

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #2164 Gepost op: 03 July 2013, 14:07:52 »
Inmiddels brokkelt de strohalm voor AnsaldoBreda verder af:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3469662/2013/07/03/Rechter-Geen-nieuw-onderzoek-naar-gebreken-Fyra.dhtml

Waarmee de kans nog kleiner wordt dat de treinen ooit nog op het Nederlandse spoornet zullen rondrijden. Waar ik persoonlijk niet rouwig om ben trouwens.
RETROBAHN A.G.

henk

• Online Online
« Reactie #2165 Gepost op: 03 July 2013, 14:12:00 »
Maar wel merkwaardig. Een bestelling wordt afgezegd op basis van rapportages die de bouwer niet mag inzien.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2166 Gepost op: 03 July 2013, 14:22:45 »
Het klinkt inderdaad merkwaardig, dat ben ik met je eens Henk.

Als ik het goed heb begrepen heeft dat vooral te maken met de achtergrond van de aanschaf. Niet NS maar NSFS (NS Financial Services in Ierland) heeft bij AB gekocht. NSFS zou dan verhuren aan NS - die verhuur gaat nu niet meer door. Het rapport is opgemaakt door NS en daar heeft AB dus niets mee te maken.

NSFS heeft AB de gelegenheid geboden om de stellen alsnog snel en goed in orde te maken. Pas als dat niet lukt zal NSFS de aanschaf annuleren. Formeel kan AB dus niets claimen.

Sander

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2167 Gepost op: 03 July 2013, 14:25:54 »
Volgens mij speelt Ansaldo de vermoorde onschuld. Ze doen net alsof ze die rapporten niet mogen inzien, maar ik denk dat ze allang weten wat er in staat.
Bovendien hebben monteurs van Ansaldo enkele maanden samengewerkt met monteurs van NS in een poging om de gebreken op te lossen. Dus als ze nou nog niet snappen wat er mis is met die treinstellen, dan spelen ze een spelletje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2168 Gepost op: 03 July 2013, 14:42:31 »
Helemaal met je eens Klaas. In dit geval is de kwestie inmiddels in handen van juristen en vanaf dat moment is het een en al spel geworden. Wat een Ansaldo monteur denkt is minder belangrijk en die mag van z'n baas zeker niet vertellen wat er mis is met de Fyra.

Sander

henk

• Online Online
« Reactie #2169 Gepost op: 03 July 2013, 15:14:45 »
Het gaat ook om beeldvorming. Tot nu toe wordt het beeld vooral bepaald door de presentatie van de NMBS. Als die presentatie echt te dik is aangezet, dan is het in het belang van AB om de echte rapporten daarnaast te kunnen leggen. Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar. Als die rapporten het verhaal van de NMBS alleen maar zouden bevestigen, dan zou AB niet zo aandringen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Andre Pronk

• Offline Offline
    • Andre Pronk Flickr foto's
« Reactie #2170 Gepost op: 03 July 2013, 15:47:15 »
Als die presentatie echt te dik is aangezet

Ik hoop van niet, ik denk dat de NMBS dit niet heeft gedaan, maar dat is speculeren.
We wachten af wat er gaat gebeuren.
In ieder geval is men wel serieus bezig met vervangend materiaal.

Wat ik mis is dit verhaal, zo toch ook een optie kunnen zijn?
http://www.overfusies.nl/virgin-wil-exploitatie-hsl-overnemen-van-ns

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2171 Gepost op: 03 July 2013, 16:13:04 »
Heeft Virgin dan treinen met de geschikte specificaties?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #2172 Gepost op: 03 July 2013, 16:16:29 »
Stel dat Virgin de concessie krijgt, met welk materieel gaan ze dan rijden? HSL-materieel is niet bepaald voorhanden.

2x keer dezelfde vraag, zie ik ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2173 Gepost op: 03 July 2013, 16:20:24 »
Inmiddels is al weer een volgende stap gezet in deze soap. De rechter heeft bepaald dat de ING bank de garantstelling van 37 miljoen moet uitkeren aan de NMBS.

Effectief wil dit dus zeggen dat de NMBS hiermee van alle risico's is verlost en de afzegging van de bestelling geformaliseerd is.

zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21701876/__ING_moet_uitkeren_aan_NMBS__.html

Sander

Gert1

• Gast
« Reactie #2174 Gepost op: 03 July 2013, 18:58:17 »
Mijn oprechte felicitaties aan de NMBS! Slim gespeeld!  (y)
Mede-Hollanders die nog grappen willen maken over de vermeende domheid van onze Zuiderburen mogen zich eerst eens even achter hun oren krabben...

mvg,
Gert