Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:42:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 647301 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2130 Gepost op: 01 July 2013, 22:15:52 »
Tja, dan moet je een goed woordenboek kopen Klaas, de Van Dale of zo.
:-X
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2131 Gepost op: 01 July 2013, 22:45:06 »
Als we treinen overdragen hebben we het gewoon over het aantal "bakken". Klaar...  ;D

Ja, dat is je werk.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2132 Gepost op: 01 July 2013, 23:00:05 »
Zouden het dan toch nog deze worden??



Geintje,
ANDREUS

Jeetje wat is dat plaatje groot geworden.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2013, 23:03:42 door ANDREUS »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2133 Gepost op: 01 July 2013, 23:10:46 »
Nee, dat sowieso niet. ;)

Ik begin trouwens maar een draadje over de Fyra op het forum van onzetaal.nl, dan kunnen we het hier over de taal hebben zoals het hoort. 8)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2134 Gepost op: 01 July 2013, 23:22:54 »
Qua nummering zou het best wel eens kunnen als we richting de 1900 uit gaan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2135 Gepost op: 02 July 2013, 10:28:20 »
Ik snap eigenlijk niet waarom NSR besluit om nieuwe nog te bouwen loc's aan wil schaffen om treinen met 160 km/h (zover ik begrepen heb) over het spoor te slepen.
Ik denk dat dat een relatief snelle manier is om aan lokken te komen die voorzien zijn van ETCS en 25kV. Immers de 1700'en moeten voor ETCS worden omgebouwd, omdat het spoorwegnet daarvan wordt voorzien de komende jaren, als de plannen doorgaan. En aangezien de1700'en volgens mij toch aan een revisiebeurt (wat ik zoal van mijn collega's hoor) toe zijn kan ik begrijpen dat men dan beter nieuwe lokken koopt die al kant en klaar zijn, en overal kunnen rijden en weer 30 jaar meekunnen. Hoe het dan met de ICR-stuurstandrijtuigen gaat weet ik niet, misschien worden die ook omgebouwd voor trekduw met Traxx'en, maar dat is een lekker koekje (speculaas).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2136 Gepost op: 02 July 2013, 11:18:25 »
Er hebben toch een tijd TRAXX-en of dergelijke lelijke nieuwerwetse locs met de Fyra gereden, voordat de V250 ten tonele kwam? Volgens mij was dat met ICR/Beneluxmaterieel.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2137 Gepost op: 02 July 2013, 11:22:08 »
Die rijden nog altijd.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2138 Gepost op: 02 July 2013, 11:23:06 »
Geen V250 meer maar V160 ;D
Jeroen

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2139 Gepost op: 02 July 2013, 11:30:04 »
De meeste rijtuigen zullen dit wel kunnen, de UIC kabel is redelijk universeel.
Maar de stuurstanden zijn nu ingericht voor een 1700, en zullen waarschijnlijk aangepast moeten worden voor een traxx.
(Mogelijk kunnen ze dan als bonus meteen met een hoop ander Duits materieel overweg)
Ook weet ik zo even niet wat de traxx op de verwarmingskabel zet, mogelijk dat veel ICR rijtuigen alleen met 1500V gelijkspanning overweg kunnen.

Waarschijnlijk moet er dus nog wel wat aangepast worden, maar niks wat niet al een keer uitgezocht en gedaan is bij de vergelijkbare Benelux stammen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2140 Gepost op: 02 July 2013, 12:14:48 »

Berelain

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2141 Gepost op: 02 July 2013, 12:17:58 »
Wat kunnen we in Nederland en Europa ons doel toch eindeloos ver voorbijschieten.

Zucht.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2142 Gepost op: 02 July 2013, 12:27:42 »
Dit zijn alleen juridische experts. Geen deskundigen op transport gebied...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2143 Gepost op: 02 July 2013, 12:42:36 »
Dit is ook wel een leuk bericht : "CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg wordt zeer waarschijnlijk voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie".
Met name de toevoeging dat "ze onbevangen in het Fyra-dossier staat" is aardig. Dat is een diplomatieke manier om te zeggen dat "ze niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken".

zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21698167/__CDA_er_leidt_Fyracommissie__.html

En natuurlijk komt de beoogde voorzitter meteen met uitleg. "De parlementaire enquête naar de falende hogesnelheidstrein Fyra wordt een enorme klus.".
Tja, zo kun je makkelijk een flinke tijd uittrekken voor de klus. Eerst nog even reces en "beginnen met inlezen, voorbereiden en nadenken".
Werk hebben is geen kunst, werk houden is wat lastiger .....

zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21698235/__Enquete_Fyra_enorme_klus__.html

Sander


en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2144 Gepost op: 02 July 2013, 12:52:49 »
Iemand vandaag trouwens de Metro gelezen? Daarin een artikeltje met de kop 'Erkende Canadese locomotief vervangt falende V250-Fyra'. In dit artikel benadrukt men de Canadese roots van moederbedrijf Bombardier wel heel sterk: alsof de locs uit de fabriek in Montréal zullen rollen, in plaats van uit Kassel.  ;)

Overigens: het zou pas ècht ironisch zijn wanneer de nieuwe Traxxen voor NS uit de vestiging van Bombardier te Vado Ligure zouden rollen. Daar bouwt men immers ook Traxx'en (E483), en die rijden in tegenstelling tot sommig ander in Italië gebouwd materieel wèl probleemloos... Het zal wel niet gebeuren, want in Vado Ligure worden alleen de gelijkstroomversies, niet de meerstroomversies gebouwd.

Groeten, Geoffrey