Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 670052 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2130 Gepost op: 01 July 2013, 22:15:52 »
Tja, dan moet je een goed woordenboek kopen Klaas, de Van Dale of zo.
:-X
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2131 Gepost op: 01 July 2013, 22:45:06 »
Als we treinen overdragen hebben we het gewoon over het aantal "bakken". Klaar...  ;D

Ja, dat is je werk.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2132 Gepost op: 01 July 2013, 23:00:05 »
Zouden het dan toch nog deze worden??



Geintje,
ANDREUS

Jeetje wat is dat plaatje groot geworden.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2013, 23:03:42 door ANDREUS »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8613
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2133 Gepost op: 01 July 2013, 23:10:46 »
Nee, dat sowieso niet. ;)

Ik begin trouwens maar een draadje over de Fyra op het forum van onzetaal.nl, dan kunnen we het hier over de taal hebben zoals het hoort. 8)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2134 Gepost op: 01 July 2013, 23:22:54 »
Qua nummering zou het best wel eens kunnen als we richting de 1900 uit gaan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2135 Gepost op: 02 July 2013, 10:28:20 »
Ik snap eigenlijk niet waarom NSR besluit om nieuwe nog te bouwen loc's aan wil schaffen om treinen met 160 km/h (zover ik begrepen heb) over het spoor te slepen.
Ik denk dat dat een relatief snelle manier is om aan lokken te komen die voorzien zijn van ETCS en 25kV. Immers de 1700'en moeten voor ETCS worden omgebouwd, omdat het spoorwegnet daarvan wordt voorzien de komende jaren, als de plannen doorgaan. En aangezien de1700'en volgens mij toch aan een revisiebeurt (wat ik zoal van mijn collega's hoor) toe zijn kan ik begrijpen dat men dan beter nieuwe lokken koopt die al kant en klaar zijn, en overal kunnen rijden en weer 30 jaar meekunnen. Hoe het dan met de ICR-stuurstandrijtuigen gaat weet ik niet, misschien worden die ook omgebouwd voor trekduw met Traxx'en, maar dat is een lekker koekje (speculaas).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2136 Gepost op: 02 July 2013, 11:18:25 »
Er hebben toch een tijd TRAXX-en of dergelijke lelijke nieuwerwetse locs met de Fyra gereden, voordat de V250 ten tonele kwam? Volgens mij was dat met ICR/Beneluxmaterieel.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2137 Gepost op: 02 July 2013, 11:22:08 »
Die rijden nog altijd.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2138 Gepost op: 02 July 2013, 11:23:06 »
Geen V250 meer maar V160 ;D
Jeroen

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2139 Gepost op: 02 July 2013, 11:30:04 »
De meeste rijtuigen zullen dit wel kunnen, de UIC kabel is redelijk universeel.
Maar de stuurstanden zijn nu ingericht voor een 1700, en zullen waarschijnlijk aangepast moeten worden voor een traxx.
(Mogelijk kunnen ze dan als bonus meteen met een hoop ander Duits materieel overweg)
Ook weet ik zo even niet wat de traxx op de verwarmingskabel zet, mogelijk dat veel ICR rijtuigen alleen met 1500V gelijkspanning overweg kunnen.

Waarschijnlijk moet er dus nog wel wat aangepast worden, maar niks wat niet al een keer uitgezocht en gedaan is bij de vergelijkbare Benelux stammen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2140 Gepost op: 02 July 2013, 12:14:48 »

Berelain

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2141 Gepost op: 02 July 2013, 12:17:58 »
Wat kunnen we in Nederland en Europa ons doel toch eindeloos ver voorbijschieten.

Zucht.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2142 Gepost op: 02 July 2013, 12:27:42 »
Dit zijn alleen juridische experts. Geen deskundigen op transport gebied...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2143 Gepost op: 02 July 2013, 12:42:36 »
Dit is ook wel een leuk bericht : "CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg wordt zeer waarschijnlijk voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie".
Met name de toevoeging dat "ze onbevangen in het Fyra-dossier staat" is aardig. Dat is een diplomatieke manier om te zeggen dat "ze niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken".

zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21698167/__CDA_er_leidt_Fyracommissie__.html

En natuurlijk komt de beoogde voorzitter meteen met uitleg. "De parlementaire enquête naar de falende hogesnelheidstrein Fyra wordt een enorme klus.".
Tja, zo kun je makkelijk een flinke tijd uittrekken voor de klus. Eerst nog even reces en "beginnen met inlezen, voorbereiden en nadenken".
Werk hebben is geen kunst, werk houden is wat lastiger .....

zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21698235/__Enquete_Fyra_enorme_klus__.html

Sander


en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2144 Gepost op: 02 July 2013, 12:52:49 »
Iemand vandaag trouwens de Metro gelezen? Daarin een artikeltje met de kop 'Erkende Canadese locomotief vervangt falende V250-Fyra'. In dit artikel benadrukt men de Canadese roots van moederbedrijf Bombardier wel heel sterk: alsof de locs uit de fabriek in Montréal zullen rollen, in plaats van uit Kassel.  ;)

Overigens: het zou pas ècht ironisch zijn wanneer de nieuwe Traxxen voor NS uit de vestiging van Bombardier te Vado Ligure zouden rollen. Daar bouwt men immers ook Traxx'en (E483), en die rijden in tegenstelling tot sommig ander in Italië gebouwd materieel wèl probleemloos... Het zal wel niet gebeuren, want in Vado Ligure worden alleen de gelijkstroomversies, niet de meerstroomversies gebouwd.

Groeten, Geoffrey