Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641958 keer)

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1935 Gepost op: 20 June 2013, 17:00:24 »
Arriva rijdt nu al op een aantal regionale lijnen in Nederland. Pogingen van Arriva en andere vervoerders om te worden toegelaten op het 'hoofdspoornet' zijn tot nu toe mislukt.

De spoorlijn tussen Den haag en Rotterdam is toch ook een regionale lijn! Waarom zou Arriva (en andere vervoerders) daar dan niet mogen rijden. Of mag Arriva (en andere vervoerders) alleen over de enkelsporige hoofdlijnen rijden.

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #1936 Gepost op: 20 June 2013, 17:06:15 »
En inmiddels wel gevonden.
De richtlijn waar in dit kader vooral pagina 4, artikel 1, lid 8 van belang is.
Inderdaad voer voor juristen.  :)

De crux zit in de niet beschreven definitie van Hoofddoel. Binnenlandse reizigers zijn toelaatbaar als het Hoofddoel internationaal vervoer is.
Citaat
Bij de bepaling of dat het hoofddoel van de dienst is, moet rekening worden gehouden met criteria zoals het aandeel van de omzet en van het volume dat gegenereerd wordt door het vervoer van hetzij binnenlandse, hetzij internationale passagiers, alsmede de lengte van de dienst. Dit dient te worden bepaald door de onderscheiden toezichthoudende instantie, op verzoek van de belanghebbende partijen.

Omdat hier geen harde grens voor is, kunnen ze hier eindeloos ruzie over gaan maken.
Mijn persoonlijke mening: stuitend slechte regelgeving. Zonder meetbare eis, weet niemand waar hij aan toe is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1937 Gepost op: 20 June 2013, 17:09:28 »
Ik neem aan dat ze er maar een paar jaar over hebben nagedacht, dus je kunt er natuurlijk niet te veel van verwachten...  ;)

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #1938 Gepost op: 20 June 2013, 17:22:38 »
Ahja, dan gaan we weer naar de situatie rond halverwege 19e eeuw waarbij ieder klein gat z'n eigen spoorwegmaatschappij had? Ik stel dan wel good ol' fashioned namen voor zoals de HBSM (Haagsch-Brusselsche Spoorweg Maatschappij), of misschien de ENBES (Eerschte Neerlandsch-Belgische Electrische Spoorwegmaatschappy) of misschien iets meer van de tijd: HSLL (Hoofdsteedelycke Spoorwegmaatschappy der Laage Landen). Daar kan nog een I voor (IHSLL) om het internationale karakter te onderbouwen. Doet 't vast goed. ;)

Vroeg of laat komen we er dan achter dat dit niet zo handig is, ontspoort de boel, vinden we het wiel opnieuw uit en gaan we iets unieks doen: fuseren! (y)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Gert1

• Gast
« Reactie #1939 Gepost op: 20 June 2013, 17:25:43 »
En met die laatste opmerking sla je de spijker op de kop!

Ik citeer een van mijn helden, namelijk Maarten van Rossum:
"Elke generatie heeft de neiging om te denken dat wat er in hun tijd gebeurt uniek is, maar ik kan u verzekeren dat dat hoogst zelden het geval is!"

En zo is het maar net!

mvg,
Gert

tijgernootje

• Online Online
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1940 Gepost op: 20 June 2013, 18:15:31 »
Ik denk inderdaad dat ze dat in principe niet mogen. Net als binnenlandse reizigers in België. En ik verwacht niet dat de NMBS en NS dat zomaar gaan goedvinden als ze het toch doen.
NMBS heeft volgens mij weinig te vertellen over wat men hier goedkeurt,in elk geval niet tot aan de belgische grens  ;)
En volgens mij is dat het zelfde voor de NS,NS heeft principieel gezien weinig in te brengen aangezien prorail de paden verdeelt en dat de regering mede toestemt of een vervoerder iets mag ja of nee.
Dat NS al jaren bijna alleen heerser is over de sporen in NL geeft hun volgens mij nog het recht om voo rechter te spelen en concurrentie te mogen weigeren.

Ik kan het niet zo snel vinden, maar volgens mij dient de verbinding overwegend op internationaal vervoer gericht te zijn, maar zijn binnenlandse reizigers niet uitgesloten. Ik weet niet of er al jurisprudentie is waar die grens wat nog mag en wat niet meer mag precies zou liggen.

Huub

Even zonder de regels waar menig mens niks van snapt.
De voormalige benelux werd toch niet anders gebruikt dan de potentieel nieuwe ?
In de oude benelux zaten volgens mij ook meer dan zat binnenland reizigers,soms miss nog wel meer dan internationale rezigers.
Dat werd toen toegestaan en de regels zijn recentelijk toch niet veranderd ?
Dus zie ik het probleem even niet.
Je kan maar kwalijk een trein langs het station laten stoppen om iedereen even te controleren wat ze gaan doen qua reis,om dan te zeggen mevrouw/meneer u moet de trein uit want u reist binnen nederland en niet verder.
Dan wordt het wel erg "leuk" voor iemand als deze een geldig treinkaartje heeft en het voor de rechter zou gooien.
Mag tenminste aan nemen dat we nog steeds geen eztra regels hebben gezien bij NS of dergelijks die dat zouden moeten verduidelijken ri de reizigers  ;)

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1941 Gepost op: 20 June 2013, 18:49:04 »
Juist die regels zijn essentieel in deze, ook al snap je ze niet.  :)

De voormalige Benelux was een trein van NS en NMBS, de potentieel nieuwe van Arriva.
En dat is het probleem. Als die trein ook door binnenlandse reizigers gebruikt gaat worden, gaat dat ten koste van het aantal reizigers bij NS, die voor de verbinding tussen Den Haag en Roosendaal in principe het alleenrecht op het vervoer van binnenlandse reizigers heeft. De richtlijn zegt heeeeel kort samengevat dat een grensoverschrijdende concurrent ook binnenlands vervoer mag aanbieden, zolang de concessiehouder van het binnenlands vervoer op dat traject (NS dus) daar niet te veel nadeel van ondervindt.

Huub
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 18:54:56 door hubertus »

henk

• Online Online
« Reactie #1942 Gepost op: 20 June 2013, 19:08:00 »
Maar NS kan die route toch niet zomaar eigenstandig volplempen?

mvg,
Gert

Nee, dat klopt natuurlijk. Den Haag wil gewoon aan aanbod doen en dat wordt dan naast een eventueel aanbod van NS/NMBS gelegd. Moet Prorail kiezen neem ik aan.
Dan heeft Den Haag een vervoerder nodig en dat is Arriva geworden. Vraag ik me alleen af of Den Haag dat had moeten aanbesteden en of ze dat hebben gedaan. Heeft NS daarbij bijvoorbeeld een eerlijke kans gekregen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #1943 Gepost op: 20 June 2013, 19:08:10 »
Je mag met de Duitse ICE's reizen  binnen Nederland ,als je de toeslag maar betaalt.
 Je kan ook de reiziger binnen Ned. laten betalen tot de Belgische grens ,maar zo eenvoudig zal het wel niet gaan. ;D
 Vr Gr, Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Gino

• Offline Offline
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
« Reactie #1944 Gepost op: 20 June 2013, 19:17:48 »
Nee, dat klopt natuurlijk. Den Haag wil gewoon aan aanbod doen en dat wordt dan naast een eventueel aanbod van NS/NMBS gelegd. Moet Prorail kiezen neem ik aan.
Dan heeft Den Haag een vervoerder nodig en dat is Arriva geworden. Vraag ik me alleen af of Den Haag dat had moeten aanbesteden en of ze dat hebben gedaan. Heeft NS daarbij bijvoorbeeld een eerlijke kans gekregen?
Die eerlijke kans was het laten rijden van een trein van Den Haag naar België, dat wou de ns niet, dus volledig begrijpelijk dat gemeente Den Haag de ns dan ook niet nog eens daarvoor wilt belonen.
En dat gedoe over binnenlandse reizigers en treinpaden is helemaal te erg voor woorden, als meer mensen kiezen voor de Arriva-belgen expres als binnenlands vervoer dan is dat misschien toch echt wel een erg duidelijke hint voor de NS dat ze misschien (eindelijk) eens heel kritisch naar zichzelf moeten kijken, ipv meteen te gaan zitten zeuren: 'oneerlijk!' en de concurrerend voor de rechter proberen te slepen, lijkt me niet echt te passen bij het de commerciële gedachte waar de NS zo van houd als wel in hun voordeel werkt.

henk

• Online Online
« Reactie #1945 Gepost op: 20 June 2013, 19:24:21 »
NS heeft nog niks gedaan.
Wordt misschien wel verleidelijk. Alleen een zaak beginnen is al genoeg om een aanbod van Den Haag/Arriva minder interessant te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1946 Gepost op: 20 June 2013, 19:29:05 »
Je mag met de Duitse ICE's reizen  binnen Nederland ,als je de toeslag maar betaalt.
Daar speelt het probleem ook niet, op het Nederlandse deel van deze verbinding is NS de vervoerder.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #1947 Gepost op: 20 June 2013, 19:40:39 »
Goed idee hoor, een Duits staatsbedrijf in het zadel helpen...

Niet geheel onbelangrijk is de vraag wat er in de concessie staat voor het huidige hoofdrailnet. De ICE rijdt ook onder de vlag van NS Internationaal en bezorgt op die manier ook met toeslag, geen probleem ten opzichte van binnenlands reizigersvervoer.

Gewoon weer terug naar de oude situatie, geen gezeik met andere vervoerders en klaar. Ze kunnen in dit idiote land ook nooit eens een keer iets een jaar hetzelfde houden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1948 Gepost op: 20 June 2013, 20:09:49 »
Maarten van Rossum:

Held! Geweldige hoorcolleges.

tijgernootje

• Online Online
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1949 Gepost op: 20 June 2013, 20:28:09 »
Juist die regels zijn essentieel in deze, ook al snap je ze niet.  :)

De voormalige Benelux was een trein van NS en NMBS, de potentieel nieuwe van Arriva.
En dat is het probleem. Als die trein ook door binnenlandse reizigers gebruikt gaat worden, gaat dat ten koste van het aantal reizigers bij NS, die voor de verbinding tussen Den Haag en Roosendaal in principe het alleenrecht op het vervoer van binnenlandse reizigers heeft.

Huub

Even kort door de bocht genomen,zou dat dus inhouden dat NS weldegelijk rechter/beul/uitvoerder wordt ,gezien door div instanties.
Dus zodra NS via wat voor rekensom ook,uitkomt op een daling van reizigers dan mag men de concurrent uitschakelen omdat men kiest voor een beter alternatief ?
Lijkt me een vaag en raar concept.
Als dat zo is dan blijft NS altijd de heerser over de sporen in NL,tenzij ze zelf iets afstoten wat men niet rendabel acht.
En dat zou betekenen dat de reiziger nooit een keus heeft en het maar moet doen met wat NS dicteert als t gaat om prijzen en dergelijke.
Lekker fair  :-\
(mocht ik t mis hebben corrigeer me gerust  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0