Arriva rijdt nu al op een aantal regionale lijnen in Nederland. Pogingen van Arriva en andere vervoerders om te worden toegelaten op het 'hoofdspoornet' zijn tot nu toe mislukt.
En inmiddels wel gevonden.De richtlijn waar in dit kader vooral pagina 4, artikel 1, lid 8 van belang is.Inderdaad voer voor juristen.
Bij de bepaling of dat het hoofddoel van de dienst is, moet rekening worden gehouden met criteria zoals het aandeel van de omzet en van het volume dat gegenereerd wordt door het vervoer van hetzij binnenlandse, hetzij internationale passagiers, alsmede de lengte van de dienst. Dit dient te worden bepaald door de onderscheiden toezichthoudende instantie, op verzoek van de belanghebbende partijen.
Ik denk inderdaad dat ze dat in principe niet mogen. Net als binnenlandse reizigers in België. En ik verwacht niet dat de NMBS en NS dat zomaar gaan goedvinden als ze het toch doen.
Ik kan het niet zo snel vinden, maar volgens mij dient de verbinding overwegend op internationaal vervoer gericht te zijn, maar zijn binnenlandse reizigers niet uitgesloten. Ik weet niet of er al jurisprudentie is waar die grens wat nog mag en wat niet meer mag precies zou liggen.Huub
Maar NS kan die route toch niet zomaar eigenstandig volplempen? mvg,Gert
Nee, dat klopt natuurlijk. Den Haag wil gewoon aan aanbod doen en dat wordt dan naast een eventueel aanbod van NS/NMBS gelegd. Moet Prorail kiezen neem ik aan.Dan heeft Den Haag een vervoerder nodig en dat is Arriva geworden. Vraag ik me alleen af of Den Haag dat had moeten aanbesteden en of ze dat hebben gedaan. Heeft NS daarbij bijvoorbeeld een eerlijke kans gekregen?
Je mag met de Duitse ICE's reizen binnen Nederland ,als je de toeslag maar betaalt.
Maarten van Rossum:
Juist die regels zijn essentieel in deze, ook al snap je ze niet. De voormalige Benelux was een trein van NS en NMBS, de potentieel nieuwe van Arriva.En dat is het probleem. Als die trein ook door binnenlandse reizigers gebruikt gaat worden, gaat dat ten koste van het aantal reizigers bij NS, die voor de verbinding tussen Den Haag en Roosendaal in principe het alleenrecht op het vervoer van binnenlandse reizigers heeft. Huub