Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642306 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1890 Gepost op: 20 June 2013, 00:24:45 »
Het kan zijn dat iets me volkomen ontgaat, maar wat heeft het voor zin om met een trein van airport naar airport te reizen?

Omdat er mensen van elders op dat vliegveld landen.

Maar de trein zou wel door moeten rijden naar de bijbehorende stad, anders heeft het inderdaad niet zo veel zin.

Dan te bedenken dat je voor 8 miljard een compleet internationaal vliegveld aanlegt, waarbij je de gehele wereld kunt bedienen, in plaats van alleen maar Antwerpen, Brussel, Parijs . . .

Zoals in Berlijn? ;) Maar vliegverkeer vervuilt veel meer dan een trein. Boven Europa begint dat een beetje een probleem te worden. Als je naar een site als fr24.com gaat, zie je dat er errug veel vliegtuigen boven Europa vliegen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1891 Gepost op: 20 June 2013, 06:12:24 »
Ik wil graag met nadruk stellen dat de uitspraak "Dus mag men maar doen wat men wil,de regering "has their back" nimmer door mij is gedaan. Forumgebruiker Tijgernootje (Floris) heeft zitten hannissen met een quote, waardoor het wel lijkt alsof ik dat gezegd heb. Maar dat is dus nadrukkelijk niet het geval.

mvg,
Gert

Had ik al door, waarvan akte...

Ik blijf erbij dat het wel zin heeft. Alleen niet voor verbindingen binnen de Randstad. Naar Groningen had via de Zuiderzeelijn een behoorlijke tijdswinst geboekt kunnen worden. Verder kan ook er ook op verbindingen naar Parijs, Londen, Hamburg, Frankfurt ook wel de nodige tijdswinst geboekt kunnen worden.

Wanneer we kijken naar het huidige materieel en zien dat niets klaar is voor hogere snelheden dan 140 km/h dan concludeer ik dat NS stil heeft gestaan in dit opzicht. Dan is er toch wel wat voor het standpunt van het CDA te zeggen. Maar  de politiek heeft nagelaten om de IC verbindingen in NL sneller te maken. Het is en blijft provinciaal randstedelijke politiek. En dat zal ons wel op gaan breken. Nederland is groter en Europa is verder.

Het heeft misschien zin inderdaad op lijnen die er niet zijn...

Hoezo heeft NS stilgestaan? Het meeste materieel is geschikt voor 160 km/u, wat hard zat is. De aanpassingen aan infrastructuur mbt seinen, de staat van de baan en vooral de ligging van bochten maken dat je dat niet zomaar even aanpast voor 3 minuten tijdswinst. Dat heeft niets met stilstand te maken, dat is gewoon kosten/batenplaatje.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1892 Gepost op: 20 June 2013, 07:10:46 »

Wanneer we kijken naar het huidige materieel en zien dat niets klaar is voor hogere snelheden dan 140 km/h dan concludeer ik dat NS stil heeft gestaan in dit opzicht. Dan is er toch wel wat voor het standpunt van het CDA te zeggen. Maar  de politiek heeft nagelaten om de IC verbindingen in NL sneller te maken. Het is en blijft provinciaal randstedelijke politiek. En dat zal ons wel op gaan breken. Nederland is groter en Europa is verder.

Makkelijk gezegd.
Maar verdiep je eerst eens in de materieel ontwikkelingen.
ICM-0 werd geleverd voor een snelheid van 160 km/h, kompleet met op die snelheid afgeregelde ATB.
Tijdens proefritten ging de rembel bij 165 km/h.
ICM-1 werd ook nog voor 160 uitgeleverd.
Maar het geld was er niet vanuit den Haag om de blokafstanden op het spoor te vergroten, dus is de boel weer teruggezet naar  140 km/h.
By he way, ICM-0 heeft tussen Eindhoven en Venlo snelheden van 179 km/h bereikt tijdens proefritten met bewaakte overwegen. 

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1893 Gepost op: 20 June 2013, 07:15:17 »
Aha mooi, dan zou ik die snelheden graag zien op de Hanzelijn. Ik ben eigenlijk helemaal niet tevreden over hoe NS daar mee omgaat.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1894 Gepost op: 20 June 2013, 07:23:07 »
Maar zouden ze dan niet apart "Hanzelijn-materieel" moeten hebben vanwege de beperkingen van ATB? Dat zou ook niet praktisch zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1895 Gepost op: 20 June 2013, 07:26:00 »
Je hebt gelijk. De Hanzelijn is qua opzet hopeloos.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12196
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1896 Gepost op: 20 June 2013, 07:47:10 »
En zolang de HSL niet wordt gebruikt waarvoor deze is bedoelt,telt bovenstaande toch in principe ook voor de HSL ?
Hoe hard mag een 186er eigenlijk max rijden met rijtuigen stam ?
Indien er ruimte is qua snelheid van zo'n loc,zou die dan tijdelijk harder mogen rijden met een trein om toch een vorm van "hSL" vervoer te bieden ?
Of laat de max snelheid van de rijtuigen dit niet toe ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1897 Gepost op: 20 June 2013, 07:52:02 »
@MR: Het is eerder het kip-en-ei-probleem dat de Nederlandse spoorwegen (de infra, niet NS) al zo lang hebben. Investeren in nieuw materieel en spoorlijnen (her)aanleggen is te duur.

@Tijgernootje: Er rijdt toch gewoon een Thalys op die lijn? Die gaat echt wel harder dan 160.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1898 Gepost op: 20 June 2013, 08:18:16 »
En zolang de HSL niet wordt gebruikt waarvoor deze is bedoelt,telt bovenstaande toch in principe ook voor de HSL ?
Hoe hard mag een 186er eigenlijk max rijden met rijtuigen stam ?
Indien er ruimte is qua snelheid van zo'n loc,zou die dan tijdelijk harder mogen rijden met een trein om toch een vorm van "hSL" vervoer te bieden ?
Of laat de max snelheid van de rijtuigen dit niet toe ?
De rijtuigen kunnen maar 160 en de Traxx is daar op afgestemd. Dus harder kan niet, nee :-\.
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1899 Gepost op: 20 June 2013, 08:56:26 »
Even voor mijn gevoel de wissels goed zetten.
Stel dat NS haar concessie verliest en ik schrijf in (en win) is er dan ergens vrij materieel om te kunnen rijden? Want de politiek roept wel om een andere vervoerder maar waar haalt die dan het rijdende spul weg?
Of mag een derde partij plots met ICE/TGV komen rijden. Wat over de top spul is vanwege de geeiste 250km.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1900 Gepost op: 20 June 2013, 09:12:25 »
Misschien kan Stadler dan iets voor je betekenen: Stadler kan hogesnelheidstrein in twee jaar maken.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22472
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1901 Gepost op: 20 June 2013, 10:07:24 »
Alleen jammer dat er een geheel nieuwe aanbestedingsronde zou moeten komen. Voor 200 km per uur treinen zouden sowieso heel wat meer aanbieders zijn te vinden. Sterker, dat valt met bestaand materieel nog wel samen te stellen. Was ICR in beginsel niet geschikt voor 200 km per uur?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1902 Gepost op: 20 June 2013, 10:11:41 »
En dan doorrijden naar Groningen met 200 km/h. Lijkt mij een goed idee.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1903 Gepost op: 20 June 2013, 12:29:30 »

Net op het nieuws geweest:
Premier Rutte gaat met Premier Letti praten over AB.

(Straks wordt NS nog gedwongen de V250 toch te accepteren ....) >:(
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5328
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1904 Gepost op: 20 June 2013, 12:32:36 »
Dat verwacht ik niet, teveel gezichtsverlies. Ik zie eerder Rutte een vorm van compensatie afspreken met de Italianen, uiteraard op kosten van de belastingbetaler...
RETROBAHN A.G.