Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 07:12:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:07:04
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
15 July 2025, 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
15 July 2025, 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
15 July 2025, 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
15 July 2025, 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
15 July 2025, 10:06:19
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642991 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1830 Gepost op: 17 June 2013, 11:49:38 »
Dan nog, en misschien wel een reden te meer om dat bedrijf te laten ploffen: als ze willens en wetens levensgevaarlijke prutsprodukten afleveren, enkel wegens het eigen gewin van de directie of aandeelhouders, waarom zou dat bedrijf in hemelsnaam moeten blijven bestaan?

Het idee dat ik krijg van AnsaldoBreda is dat het meer eens soort RSV is. Vroeger goed draaiende bedrijven, maar onder druk van de politiek gefuseerd, in de hoop deze industrietak te kunnen redden.

Ach, in Nederland hebben we treinen, schepen, vliegtuigen, auto's en vrachtauto's gebouwd. Dat is vrijwel helemaal verdwenen, of alleen nog kleinschalig of onzelfstandig. AB zal waarschijnlijk worden overgenomen door Alstom, Bombardier of Siemens, voor zover die er überhaupt interesse in hebben.

Zeker ook in de IT is dit een bekend verschijnsel.... en dan maar klagen dat je volledig afhankelijk bent van off- of nearshore partners...

Dat hebben wij een aantal jaar geleden meegemaakt. Ik werk bij een groot mobiel telefoniebedrijf en de top besloot op een gegeven moment dat softwareontwikkeling geen core business was. Dus werd per land bekeken of het zin had om het uit te besteden. Voor vrijwel alle landen was dat het geval, op Malta, Albanië en Egypte na. Nederland was al een jaar eerder gestopt met het zelf ontwikkelen van software. Later zijn ook Albanië en Egypte overgegaan naar uitbesteden (outsourcing), zodat alleen een stuk of vijf programmeurs in Malta overbleven: een combinatie van opmerkelijk hoge productiviteit en lage lonen.

Er werd uitbesteed aan twee gerenommeerde firma's: outsourcing. Wat ik ervan heb opgevangen is dat het niet zo van een leien dakje is gelopen als was gehoopt.

Net vrijdag hebben we afscheid genomen van een stel Indiërs die hier zeven weken zijn geweest om te leren hoe wij werken. Die zijn in dienst van een 100% dochter van hetzelfde mobiele telefoniebedrijf. Erg aardige en beleefde lui en ze weten ook waar ze mee bezig zijn. Dus nu gaan we off-shoren, wat toch een subtiel verschil is.

Mijn verwachting dat zich dit zal voortzetten, en dat meer en meer in India geplaatst zal worden. Dat is de keerzijde van de steeds goedkoper wordende tarieven voor mobiel bellen en mobiel internet. Een off-shore Indiër kost evenveel als een Maltees in vaste dienst, dus iets meer dan de helft van wat een Nederlander kost.

NS zal best in staat zijn om die verloren gegane kennis weer op te bouwen, maar het zal lang duren en het zal veel tijd en geld kosten. Dus dat zul je waarschijnlijk terugzien in de prijs van een treinkaartje.

Uitbesteden kan uitstekend werken, maar je moet je heel goed realiseren waar je je mee bezig houdt. Zo kun je schoonmaken uitbesteden, want het heeft weinig zin om dat intern te willen houden. Maar als je reizigers vervoert, heb je treinen nodig. En als je treinen nodig hebt, heb je mensen nodig die verstand van treinen hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1831 Gepost op: 17 June 2013, 16:17:56 »
 Hallo,
 Volgens mensen van een ander forum had De T. een nogal bijzonder bericht over Loyds ,die twee petten op had gehad bij de controle van de V250. ???
 Van  radionieuwsdiensten nog niets gehoord hier over  om 13 uur.
 Vr gr ,
         Peter ,die maar afwacht wat de NRC hierover weet te melden. ;) 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1832 Gepost op: 17 June 2013, 16:27:12 »
Citaat van: Peter Korsten
Uitbesteden kan uitstekend werken, maar je moet je heel goed realiseren waar je je mee bezig houdt. Zo kun je schoonmaken uitbesteden, want het heeft weinig zin om dat intern te willen houden. Maar als je reizigers vervoert, heb je treinen nodig. En als je treinen nodig hebt, heb je mensen nodig die verstand van treinen hebben.

Denk dat dat met software precies net zo is, zeker als dit:



... je reklame slogan is... en je een organisatie hebt die het software produceren niet meer kan... wat dan ??  :'( :'( :'(


Grtzz,

Karst

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1833 Gepost op: 17 June 2013, 18:22:03 »
Jeroen Dijsselbloem:
NS heeft behoefte aan een adviseur en benoemd dus Bert M als topadviseur.
zie je nou wel het gaat vast weer goedkomen met die weggestuurde directeur.
enne.... die Dijsselbloem is ook kostenbewusteloos (denk ik) ;D

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1834 Gepost op: 17 June 2013, 18:35:01 »
Bij het slot van het 18:00 NOS journaal werd aangekondigd dat ze om 20:00 een item zullen hebben over problemen met AB treinen in Denemarken.

Sander

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1835 Gepost op: 17 June 2013, 20:48:32 »
Gisteren was op het journaal ook het bericht dat ze de JSF ook hebben doorgedrukt voor 4.000.000.000, dus dat hebben ze gelijk maar beslist nu iedereen lekker over de FYRA aan het leuteren is. Goed bezig in Den Haag. Nu weer een topadviseur aangenomen, echt geweldig..................

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek


MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1837 Gepost op: 18 June 2013, 09:30:25 »
Gisteren was op het journaal ook het bericht dat ze de JSF ook hebben doorgedrukt voor 4.000.000.000,

De JSF is het volgende debacle.
Iedereen weet dat al.

Maar in Den Haag hebben ze zeker 10-15 jaar nodig voordat ze daar achter komen.
En dan gaat ook die beerput weer snel op slot...

Maar dat is allemaal een beetje off-topic.


Ik ben toch wel benieuwd welke schroothandelaar de Fyra's mag gaan recyclen.
Of in welk derde-wereldland ze nog gaan rijden, achter een stoomloc.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2013, 09:32:21 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1838 Gepost op: 18 June 2013, 09:32:16 »
Overigens vind ik die JSF dan juist eerder een doorgeschoten techneutenproject.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1839 Gepost op: 18 June 2013, 11:12:09 »
Zullen we het weer over treinen hebben?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1840 Gepost op: 18 June 2013, 11:29:50 »
Een trein vervoert personen en/of goederen van A naar B.
De Fyra niet.
Conclusie: de Fyra is geen trein ? ???

Ik kijk nu al uit naar:
(1) de Parlementaire Enquete
(2) het nieuwe materieel voor de HSL naar Belgie
(3) de modellen die daarvan uit zullen komen
 ;)
« Laatst bewerkt op: 18 June 2013, 12:42:33 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1841 Gepost op: 18 June 2013, 11:43:23 »
Zullen we het weer over treinen hebben?

Ik werk bij een groot mobiel telefoniebedrijf en de top besloot op een gegeven moment dat softwareontwikkeling geen core business was. Dus werd per land bekeken of het zin had om het uit te besteden. Voor vrijwel alle landen was dat het geval, op Malta, Albanië en Egypte na. Nederland was al een jaar eerder gestopt met het zelf ontwikkelen van software. Later zijn ook Albanië en Egypte overgegaan naar uitbesteden (outsourcing), zodat alleen een stuk of vijf programmeurs in Malta overbleven: een combinatie van opmerkelijk hoge productiviteit en lage lonen.

Dus een ander mag geen vergelijk maken met de JSF en jij mag wel voor de zoveelste keer weer beginnen over lage lonen in Malta?

De Fyra is gewoon geen geïsoleerd geval en daarom haalt iemand eerder in deze discussie de JSF aan.
Ik zie niet in wat daar mis mee is.

mvg,
Gert

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1842 Gepost op: 18 June 2013, 11:53:50 »
Mansveld pakt NS HSL-recht niet af
  • Het huidige vervoer over de lijn inclusief Thalys valt dan stil
  • Het kost 1,4 miljard
  • Het is alleen zinvol als er een andere vervoerder in beeld is.

Ik vraag mij wel af of niet aangekondigd kan worden dat de termijn van de concessie ingekort kan worden en dat er begonnen wordt met de voorbereiding van een nieuwe aanbesteding

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1843 Gepost op: 18 June 2013, 11:55:21 »
Een trein vervoert personen en/of goederen van A naar B.
De Fyra niet.
Conclusie: de Fyra is geen trein ? ???

De Fyra staat stil. Dat zou dan eerder tot conclusie hebben dat elke trein die stil staat, geen trein is want er worden geen personen of goederen van A naar B gebracht. Dus op elke foto van een trein op een opstelterrein zou als opschrift moeten staan: 'ceci n'est pas un train'....  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1844 Gepost op: 18 June 2013, 11:59:21 »
Dat kan subtieler Gert.  ;)
Er wordt hier nogal ten strijde getrokken tegen de doorgeschoten managementcultuur en van mij mag de slinger wel weer terug. Maar het kan geen kwaad dan wat voorbeelden te noemen waar eerder sprake was van doorgeschoten techneutencultuur in de top van een bedrijf: te lang doorontwikkelen, te weinig oog voor de markt, onpraktische productie, etc. Ik schaar de JSF eerder in die categorie, maar Kreupele Marie mag ook of Video 2000. Ik weet er verder weinig van, maar op mij maakt het sterk de indruk dat er bij het JSF-project behoefte is aan wat managers die de techneuten een schop onder de hol verkopen met de mededeling 'mooi zat zo'. Alleen die hebben ze te weinig bij het Pentagon en hier zeker niet. In WII waren gelukkig Liberty ships en lompe T34 tanks doorslaggevend, weten we nog wel.
Off topic genoeg zo Gert?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.