Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:27:28
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 21:07:47
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 659910 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1740 Gepost op: 14 June 2013, 10:59:53 »
En als je dan kijkt naar de bestelde aantallen.
De  ICx 220 stuks) tegenover die 19 V250 stellen.
Dan wordt het interessant voor een fabrikant.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1741 Gepost op: 14 June 2013, 11:38:01 »
http://www.radio1.nl/items/80197-chris-jansen-over-aanbesteding-fyra?autoplay=1970125

Een interessant verhaal, waaruit met zoveel woorden blijkt dat NS en Overheid minstens zoveel boter op het hoofd hebben als AB...

Maar ik ben bang, dat wij dat allemaal weer mogen gaan betalen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1742 Gepost op: 14 June 2013, 11:57:28 »
Een interessant verhaal, waaruit met zoveel woorden blijkt dat NS en Overheid minstens zoveel boter op het hoofd hebben als AB...

Tja, als we die hoogleraar mogen geloven (en hij heet niet Diederik Stapel, dus laten we daar even vanuit gaan), ligt het allemaal wat genuanceerder dan dat we horen van politici, lezen in de media en soms ook zien in dit draadje:
  • AnsaldoBreda had totaal geen ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen
  • NS heeft veel te hoog ingezet
  • de overheid heeft lopen slapen/was te zeer gericht op dit prestigeproject

Overigens zegt hij dit niet; hij belicht verschillende aspecten van de zaak zonder echt een mening te geven. Dit is mijn interpretatie van zijn woorden.

Echter: het debacle is volgens hem niet de schuld van het verschijnsel van openbare aanbesteding. En dat is toch een belangrijk punt.

Citaat
Maar ik ben bang, dat wij dat allemaal weer mogen gaan betalen...

Diegenen die in Nederland en België wonen, ja. ;)

Maar goed, benieuwd wat de vervanger gaat worden, welk kleurschema we krijgen en vooral: welke naam. Ik stel bij deze 'Confida' voor. :) (En als het die naam wordt, eis ik als tegenprestatie een model in 1:87. Tweerail graag.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1743 Gepost op: 14 June 2013, 12:20:32 »
Peter,
Op veel punten geef ik je gelijk.
Inderdaad geeft hij op geen enkel moment een duidelijke mening: zou als Bobo in die aanbestedingsclub ook wel erg ongepast zijn, maar ik proef toch een teneur van: WIJ (en dan blijft zorgvuldig onduidelijk wie "WIJ" zijn) hebben het allemaal zo goed bedacht, maar die klungels die we deze taak toevertrouwen zijn te stom om het goed toe te passen...

Deze mijnheer is politiek al te veel geschoold, om dat nadrukkelijk te zeggen, maar ik proef toch heel erg iets in de trant van: komt u bij mij/mijn Instituut maar een (duurbetaalde) Postacademische cursus "Verantwoord Aanbesteden" doen  :-\

Het gaat de belastingbetalers van NL en B dus inderdaad heel veel geld kosten...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1744 Gepost op: 14 June 2013, 12:39:03 »
En als je dan kijkt naar de bestelde aantallen.
De  ICx 220 stuks) tegenover die 19 V250 stellen.
Dan wordt het interessant voor een fabrikant.

Het is dan wel de vraag als je zo'n ICx bestelt, wanneer je die dan hebt. De reeds gedane bestellingen gaan natuurlijk voor, dus dan heb je het zomaar over 2020 of zo, maar best kans dat het 2025 wordt. Er staat namelijk bij dat ze in 2017 in gebruik worden genomen.
Grt, Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1745 Gepost op: 14 June 2013, 12:45:23 »
Overigens kende de ICE-3 ook zo zijn problemen, waardoor een gedeelte daarvaneen  tijd uit de running is geweest. Dus je kunt zeker niet stellen dat als je iets van Siemens had aangeschaft, er geen problemen geweest waren. (Nog afgezien ervan dat Siemens al een volle orderportefeuille had, dus helemaal niet zat te wachten op die paar treinstellen die de NS ging bestellen).
Grt, Wim

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Jeroen

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1747 Gepost op: 14 June 2013, 20:22:59 »
Bestaat er ook in dit geval niet zo iets als kopersbescherming? Is volgens mij een Europese regel. Of geldt dit ook weer alleen voor particulieren?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1748 Gepost op: 14 June 2013, 20:53:49 »
Kopersbescherming is een onderdeel van het consumentenrecht. De bedoeling is dat partikuliere kopers niet zondermeer worden platgedrukt door juristen van verkopers.

In het geval van de Fyra is sprake van bedrijven die onderling zaken doen. Ze hebben een overeenkomst gesloten, die (mede) door juristen is opgesteld. In dit soort overeenkomsten wordt altijd vastgelegd op welke manier geschillen worden aangepakt. Meestal is dat door af te spreken welke rechtbank een mogelijke zaak zal moeten behandelen.

Over het algemeen zal de rechtbank proberen diepgaande onderzoeken te voorkomen door eerst te pogen via bemiddeling de kwestie uit de wereld te helpen. Pas in laatste instantie zal de rechtbank een oordeel vellen. Maar dan ben je vaak wel een paar jaar verder.

Sander

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1749 Gepost op: 14 June 2013, 21:01:26 »
Ik was al bang dat het zo zou gaan. :-[
 Dank voor de uitleg Sander...  (y)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1750 Gepost op: 14 June 2013, 21:16:20 »

Over het algemeen zal de rechtbank proberen diepgaande onderzoeken te voorkomen door eerst te pogen via bemiddeling de kwestie uit de wereld te helpen. Pas in laatste instantie zal de rechtbank een oordeel vellen. Maar dan ben je vaak wel een paar jaar verder.

Nu wordt een kort geding aangespannen. De uitspraak is dan veel sneller. Daarna kan nog een bodemprocedure volgen die nog jaren kan duren, maar je kunt nu verwachten dat binnen een paar weken na de zitting een eerste uitspraak wordt gedaan. Die kan overigens in de bodemprocedure nog veranderen.
Grt, Wim

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1751 Gepost op: 14 June 2013, 21:35:58 »
Wim,

Het klopt dat in een kort geding soms sneller een uitspraak volgt. In dit geval mag je verwachten dat de koopovereenkomst iets meer is dan een paar A4-tjes, grote kans dat het een kompleet boekwerk is.

In dat soort gevallen zal de kantonrechter in kort geding geen uitspraak doen. Populair gezegd kun je hooguit hopen dat de rechter een soort 'onderbuik-gevoel' geeft en een verwachting uitspreekt over de resultaten van een bemiddelend gesprek. Maar je loopt net zo goed de kans dat de kantonrechter zichzelf niet bevoegd verklaart - en dan sta je met lege handen weer buiten.

Over het algemeen zal een rechter niet in een paar dagen een uitspraak doen over een overeenkomst waar wederzijdse juristen maandenlang over hebben onderhandeld en uiteindelijk overeenstemming hebben bereikt. Bedenk dat een eventuele uitspraak van een rechter ook alle toetsen in hoger beroep moet kunnen doorstaan - anders heeft de kantonrechter een kruisje achter zijn naam.

Sander

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1752 Gepost op: 15 June 2013, 09:40:37 »
Maar goed, benieuwd wat de vervanger gaat worden, welk kleurschema we krijgen en vooral: welke naam. Ik stel bij deze 'Confida' voor. :) (En als het die naam wordt, eis ik als tegenprestatie een model in 1:87. Tweerail graag.)

- Peter

Die naam lijkt veel te veel op goedkope Confina chocolade, dat wordt vast net zo'n succes als de Croma..

Groet, Sicco Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1753 Gepost op: 15 June 2013, 10:28:27 »
In het geval van de Fyra is sprake van bedrijven die onderling zaken doen. Ze hebben een overeenkomst gesloten, die (mede) door juristen is opgesteld. In dit soort overeenkomsten wordt altijd vastgelegd op welke manier geschillen worden aangepakt. Meestal is dat door af te spreken welke rechtbank een mogelijke zaak zal moeten behandelen.

Over het algemeen zal de rechtbank proberen diepgaande onderzoeken te voorkomen door eerst te pogen via bemiddeling de kwestie uit de wereld te helpen. Pas in laatste instantie zal de rechtbank een oordeel vellen. Maar dan ben je vaak wel een paar jaar verder.

Sander

Gaat die vlieger ook op als men weet dat een "deal" is gemaakt uitgaande van het feit dat het product werkt,en dat deze dus nu duidelijk niet werkt ?
AB kan wel eisen dat die stellen worden afgenomen,maar het lijkt me dat men dit alleen maar kan eisen als men een werkend product levert.
En iedereen weet dat dit niet het geval is.
Op basis van bovenstaande ben ik dan geneigd te denken dat zo'n stap richting de rechter met alle feiten die al bekend zijn,zouden moeten kunnen lijden tot een vlotte beslissing.
Lijkt me toch stug dat een rechter iemand iets gaat dwingen te kopen terwijl het product niet doet wat is beschreven,terwijl een overeenkomst is gemaakt voor werkende treinen die niet uit mekaar vallen en vele andere mankementen hebben.
Of denk ik dan te normaal ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1754 Gepost op: 15 June 2013, 10:47:29 »
Je gaat er vanuit dat het produkt niet werkt en dat is een aanname waar in ieder geval NS/NMBS en AB verschillend over denken. En AB heeft een vrij sterk argument als het stelt dat het produkt wel werkt: het is door de keuring gekomen en NS heeft al een aantal stellen afgenomen. Bij iets waarvan het overduidelijk is dat het niet werkt, is het onwaarschijnlijk dat dit gebeurd zou zijn. En zoals al eerder gememoreerd, de gebreken die getoond zijn en op grond waarvan NS/NMBS nu onder de order proberen uit te komen, zijn niet iets van de laatste drie maanden. Dat maakt je positie er ook niet sterker op.
Maar we zullen zien, to be continued...

Huub