De Fyra moest en zou er komen.
Ik denk dat we het hier beter bij treinen kunnen houden; voor wat betreft de JSF slaan jullie de plank finaal mis.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1645422/2013/06/04/Fyra-de-trein-waarop-niemand-zat-te-wachten.dhtml
De Fyra heeft nogmaals aangetoond dat met spoorwegen, als ze tenminste een serieuze bijdrage tot de mobiliteit moeten leveren, geen geld te verdienen valt. Spoorwegen zijn een openbare dienstverlening, géén geldmaker. Ook internationale treinen moeten derhalve aanspraak op subsidies kunnen maken.
Het gaat bij ons niet om de laagste kosten bij aanbestedingen (vaak is goedkoop duurkoop), maar het gaat juist om de kwaliteit. Om van goede kwaliteit verzekerd te zijn moeten aanbieders bij elke aanbesteding ook aantonen dat ze aantoonbare ervaring hebben in hetgeen wordt aanbesteed. Dat is een criterium waarop een aantal aanbieders in het voortraject van de aanbesteding vaak al sneuvelen. Dat zou in het voorbeeld van de Fyra ook gelden voor de Italiaanse aanbieder, schat ik in. Overigens maken wij bij onze aanbestedingen gebruik van 'Best Value Proceurement'. Met deze methode laten we het aan de aanbieder om te bepalen hoe hij de beste oplossing voor ons denkt te kunnen leveren.
Dat de gehele politiek, zowel diverse opeenvolgende regeringen als Tweede Kamers, boter op haar hoofd heeft, zou niet als een verrassing moeten komen. Ik vraag me af of NS niet een stuk beter zou draaien als (a) de managers zonder vakkennis verzocht zou worden naar ander werk uit te kijken en (b) de politiek zich zou beperken tot het aanwijzen van een raad van commissarissen.- Peter
Hadden we deze al gezien?Uittreksel materieelrapport.
http://www.voorbeterov.nl/ lijkt wel een anti NS site
Een manager hoeft helemaal geen vakkennis te hebben. Maar een goede manager weet juist de vakkennis van zijn medewerkers zodanig te organiseren en in te zetten dat er een goed product tot stand komt.Als de verhalen in de pers juist zijn, hebben de managers bij de NS dus niet gefaald vanwege hun gebrek aan spoorse vakkennis, maar juist vanwege hun gebrek aan managementkwaliteiten.Dat is eigenlijk nog erger.Grtz,Ton