Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642353 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1680 Gepost op: 08 June 2013, 17:18:03 »
De Fyra moest en zou er komen.

Goh, dat verbaast me niet echt. De Nederlandse politiek (en daar mag je NS gerust onder scharen) heeft de neiging zich te moeten bewijzen; zie bijvoorbeeld het tamelijk pathetische gedoe rondom de G20. Het is immers geen echt klein land maar ook niet echt groot, dus het telt steeds net niet mee, of hoogstens een beetje. En in dat straatje past een "unieke trein", zo van "kijk ons eens".

Ik denk dat we het hier beter bij treinen kunnen houden; voor wat betreft de JSF slaan jullie de plank finaal mis.

Ja, wat de Nederlandse politiek te maken zou hebben met de vertragingen bij de JSF is niet helemaal duidelijk. En het is een JSF, geen JST. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1681 Gepost op: 08 June 2013, 17:35:57 »
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1645422/2013/06/04/Fyra-de-trein-waarop-niemand-zat-te-wachten.dhtml

Hmm, de laatste alinea uit dat artikel:
Citaat
De Fyra heeft nogmaals aangetoond dat met spoorwegen, als ze tenminste een serieuze bijdrage tot de mobiliteit moeten leveren, geen geld te verdienen valt. Spoorwegen zijn een openbare dienstverlening, géén geldmaker. Ook internationale treinen moeten derhalve aanspraak op subsidies kunnen maken.
geeft toch wel aan dat De Morgen een redelijk linkse krant is. Want volgens mij wordt er met langeafstandsvervoer wel degelijk verdiend in Nederland en elders (geen idee hoe dat in België zit) en dat er vooral bij regionaal vervoer geld bij moet, of het nou een trein of een bus is.

Het probleem is dat niemand problemen heeft met subsidies, zolang ze er maar geen extra belasting voor hoeven te betalen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1683 Gepost op: 08 June 2013, 23:56:04 »
Dat de gehele politiek, zowel diverse opeenvolgende regeringen als Tweede Kamers, boter op haar hoofd heeft, zou niet als een verrassing moeten komen. Ik vraag me af of NS niet een stuk beter zou draaien als (a) de managers zonder vakkennis verzocht zou worden naar ander werk uit te kijken en (b) de politiek zich zou beperken tot het aanwijzen van een raad van commissarissen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2580
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1684 Gepost op: 09 June 2013, 00:10:50 »
Een manager hoeft helemaal geen vakkennis te hebben. Maar een goede manager weet juist de vakkennis van zijn medewerkers zodanig te organiseren en in te zetten dat er een goed product tot stand komt.

Als de verhalen in de pers juist zijn, hebben de managers bij de NS dus niet gefaald vanwege hun gebrek aan spoorse vakkennis, maar juist vanwege hun gebrek aan managementkwaliteiten.
Dat is eigenlijk nog erger.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 09 June 2013, 00:14:22 door TonM »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1685 Gepost op: 09 June 2013, 01:33:16 »
Helemaal juist, als je zelf geen kennis van zaken hebt, moet je wel luisteren naar je medewerkers die dat wel hebben. Hoe vervelend hun mening misschien ook is. Dat is de kracht van een goede manager.


Het gaat bij ons niet om de laagste kosten bij aanbestedingen (vaak is goedkoop duurkoop), maar het gaat juist om de kwaliteit. Om van goede kwaliteit verzekerd te zijn moeten aanbieders bij elke aanbesteding ook aantonen dat ze aantoonbare ervaring hebben in hetgeen wordt aanbesteed. Dat is een criterium waarop een aantal aanbieders in het voortraject van de aanbesteding vaak al sneuvelen. Dat zou in het voorbeeld van de Fyra ook gelden voor de Italiaanse aanbieder, schat ik in. Overigens maken wij bij onze aanbestedingen gebruik van 'Best Value Proceurement'. Met deze methode laten we het aan de aanbieder om te bepalen hoe hij de beste oplossing voor ons denkt te kunnen leveren.

Jammer hoor, dit soort criteria in aanbestedingen zorgt er vaak voor dat jonge, innovatieve bedrijven geen kans krijgen. Zou niet het doel van een aanbesteding moeten zijn, bescherming van de 'gevestigde orde'.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1686 Gepost op: 09 June 2013, 01:44:53 »
Dat de gehele politiek, zowel diverse opeenvolgende regeringen als Tweede Kamers, boter op haar hoofd heeft, zou niet als een verrassing moeten komen. Ik vraag me af of NS niet een stuk beter zou draaien als (a) de managers zonder vakkennis verzocht zou worden naar ander werk uit te kijken en (b) de politiek zich zou beperken tot het aanwijzen van een raad van commissarissen.

- Peter

Ja, was het niet zo dat bij de inschrijving op de concessie het bod van HSA extreem veel hoger lag dan de andere inschrijvers? Hadden toen bij het ministerie al niet alle alarmbellen moeten afgaan.
Kan nog leuk worden, die parlementaire enquete.

En in al deze pagina's soap heb ik eigenlijk maar 1 echt goede opmerking gezien, van iemand van een Belgische reizigersorganisatie. Deze plaatste de opmerking dat het net zo simpel zou moeten zijn een kaartje Antwerpen-Rotterdam te kopen als een kaartje Antwerpen-Gent. Dus geen gedoe met concessies, reserveringssystemen, enz.
Dus als je op de HSL wil rijden, pad aanvragen, toegewezen krijgen, trein laten rijden. Simpel. Net als bij het goederenvervoer, liberaliseren die hap.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1687 Gepost op: 09 June 2013, 08:37:53 »
Reinier

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2483
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1688 Gepost op: 09 June 2013, 09:40:02 »
Heb net het stukje gelezen over rijden in de sneeuw met de V250. Bij 15 cm. sneeuw max. 20 km/h. Leuke Hogesnelheidstrein is dat. In landen zoals Roemenie denderen de ouderwetse treinen gewoon door dikke sneeuw zonder problemen.

 Ik kan werkelijk niet begrijpen dat een fabrikant die zulke bagger levert zo'n grote mond op durft te zetten over de kwaliteit van hun treinen en dat het prima treinen zijn. Het had voor iedereen beter geweest als Ansaldo Breda al failliet was gegaan voordat de NS hogesnelheidstreinen ging bestellen.

Het is aantoonbaar dat een hoop technische zaken niet kloppen. Ik ben in elk geval blij dat die lelijke rommel niet meer rijdt. Jammer dat sloperij Koek niet meer bestaat, ik had graag gaan kijken naar brandende V 250 treinstellen  ;D

Ook ik ben erg benieuwd naar hoe de rechtzaken tegen de fabrikant gaan lopen. Mijn persoonlijke mening; V 250 en Ansaldo-Breda weg ermee !!!!

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6679
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1689 Gepost op: 09 June 2013, 10:38:31 »

Hadden we deze al gezien?

Uittreksel materieelrapport.


Shocking. :o ;D



Gr, Ben.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12196
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1690 Gepost op: 09 June 2013, 10:40:09 »
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brieven/2013/06/07/brief-van-ns-van-6-juni-2013/brief-van-ns-van-6-juni-2013.pdf
Dat bevat ook enkele dingen die mij achter de oren doen krabben. ::)
Afijn lees het zelf en trek uw conclusies over wat voor "maatregelen" NS wil gaan ondernemen/bekijken om het HSL net toch te gaan gebruiken.

Ja dat magneetje is erg,dat je brand sporen ziet op 1 van de foto's bij een accubak is natuurlijk volkomen normaal  :-X
Om nog maar te zwijgen van andere fotos die dingen laten zien die eigenlijk al veel eerder gezien hadden moeten zijn,dan had men veel eerder de stekker eruit kunnen/moeten trekken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1691 Gepost op: 09 June 2013, 10:47:51 »
Hadden we deze al gezien?

Uittreksel materieelrapport.
Interessant. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de uitvraag van NS en de uiteindelijke aanbieding van Ansaldo, hoewel dat waarschijnlijk te veel info is om even door te spitten draait het daar wel om. Als Ansaldo aangeeft dat hun treinen alleen functioneren bij buitentemperaturen tussen 14 en 17 graden Celsius, een matige zuidoosten wind en een luchtvochtigheid tussen 33% en 45% en NS daarmee akkoord is gegaan wat dan? Daar draait het nu om.
Wat behelsde de uitvraag van NS, wat heeft Ansaldo aangeboden en waar heeft NS uiteindelijk opdracht voor gegeven?
No dress rehearsel, this is our life.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1692 Gepost op: 09 June 2013, 12:50:35 »
http://www.voorbeterov.nl/ lijkt wel een anti NS site
Tsja, die geitenwollensokken figuren moeten eens een echte baan gaan zoeken zodat ze in de echte wereld terecht komen.
Dat stompzinnige geblaat van dat soort anti verenigingen dient geen enkel doel anders dan hun eigen ego op te krikken.
Altijf overal tegen zijn maar nooit eens met een echt goed alternatief komen.  :-X

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1693 Gepost op: 09 June 2013, 13:23:59 »
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1694 Gepost op: 09 June 2013, 13:34:45 »
Een manager hoeft helemaal geen vakkennis te hebben. Maar een goede manager weet juist de vakkennis van zijn medewerkers zodanig te organiseren en in te zetten dat er een goed product tot stand komt.

Als de verhalen in de pers juist zijn, hebben de managers bij de NS dus niet gefaald vanwege hun gebrek aan spoorse vakkennis, maar juist vanwege hun gebrek aan managementkwaliteiten.
Dat is eigenlijk nog erger.

Grtz,
Ton

En desondanks toch nog een jaarsalaris van 500.000 euro scoren??

Gerard