Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T door henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 July 2025, 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
06 July 2025, 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
06 July 2025, 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
06 July 2025, 15:04:31

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642031 keer)

Remco vM

• Offline Offline
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1665 Gepost op: 08 June 2013, 07:41:52 »

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #1666 Gepost op: 08 June 2013, 10:41:14 »
word een beetje moe van die Arriva, ze doen er alles aan om de NS kapot te maken.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #1667 Gepost op: 08 June 2013, 10:48:13 »
http://www.voorbeterov.nl/ lijkt wel een anti NS site
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #1668 Gepost op: 08 June 2013, 10:48:50 »
Arriva moet zijn mond houden als onderdeel van het staatsbedrijf DB. Veolia is niet serieus te nemen, die staan in de etalage en strijken miljoenen euro's provinciegeld op. En Rikus Spithorst dienen ze gewoon op te sluiten, deze man dient geen enkel doel behalve zichzelf. Het enige wat hij kan is NS afzeiken en alleen maar roepen dat er andere bedrijven bezig moeten. Hij heeft er schijnbaar persoonlijk belang bij, iets anders kan ik me niet voorstellen. Het zal overigens ook niet voor niets zijn dat hij is weggestuurd bij Rover.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #1669 Gepost op: 08 June 2013, 11:05:25 »
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

MTV

• Offline Offline
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
« Reactie #1670 Gepost op: 08 June 2013, 11:11:10 »
:o :o :o :-X :-X :-X :-\ :-\ :-\

Dit is echt erg :(
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

guest7822

• Gast
« Reactie #1671 Gepost op: 08 June 2013, 11:17:05 »
Zo gaat het helaas overal bij de overheid, defensie en rijkswaterstaat moeten ook om 'efficiency' redenen al hun in vele jaren opgebouwde kennis overboord kieperen. Doodzonde, en zie hier het resultaat.......

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #1672 Gepost op: 08 June 2013, 11:22:23 »
Jep, tot zover de discussie dat managers geen vakinhoudelijke kennis nodig hebben. Zie hier wat er van komt. ;D Dan te bedenken dat er nog genoeg andere zinloze projecten lopen waarvan we nu al weten dat ze onnodig duur zijn en slechts prestigeprojecten zijn van een aantal figuren die anders denken niks neer te zetten in hun leven (JSF, een prachtig voorbeeld van een falende overheid). Natuurlijk ook weer te danken aan de idiotie van 'aanbestedingen'. Een wassen neus waarvan iedere weldenkende burger weet dat het alleen tijd kost en waarvan het eindproduct uiteindelijk bestaat uit een combinatie van hoge kosten, slechte kwaliteit en te late levering.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1673 Gepost op: 08 June 2013, 12:04:57 »
De JSF kon niet eens aanbesteed worden. Ze zijn er nu al jaren over bezig, en het is nog steeds niet duidelijk wat die krengen gaan kosten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1674 Gepost op: 08 June 2013, 12:18:04 »
Jep, tot zover de discussie dat managers geen vakinhoudelijke kennis nodig hebben. Zie hier wat er van komt. ;D
Als het fyra-debacle al het gevolg is van een verkeerde afweging tussen technische, financiële en commerciële belangen, is het probleem volgens mij gewoon dat er slechte managers zaten/zitten en niet dat die managers geen vakinhoudelijke kennis bezitten.
Ik ben ook geen techneut, maar na hooguit een paar weken in een willekeurig bedrijf ben ik prima in staat adviezen van technisch beter onderlegde mensen op waarde te schatten.

Huub

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #1675 Gepost op: 08 June 2013, 12:22:37 »
Ik ben bang dat jij dan een uitzondering bent.

Ik ben zelf b.v. bij een ander bedrijf gaan werken mede om van alle arrogante managersellende af te zijn.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2013, 12:24:34 door prutser »

E94

• Offline Offline
« Reactie #1676 Gepost op: 08 June 2013, 14:10:22 »
Los van de terechte vragen over de kundigheid en reputatie van AnsaldoBreda als leverenacier van hogesnelheidsmaterieel  is er dichter bij huis nog een heel belangrijke speler waarvan de rol eens goed moet worden doorgelicht: het management van NS en NS Hispeed. Zie hiervoor ook de artikelen:http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1645422/2013/06/04/Fyra-de-trein-waarop-niemand-zat-te-wachten.dhtml en http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3455224/2013/06/08/Fyra-debacle-Het-ontbreekt-NS-bazen-aan-spoorkennis.dhtml.
Hieruit blijkt duidelijk dat er bij NS sprake is van een bedrijfscultuur waarin noch de belangen van de reizigers, noch de adviezen van  deskundigen enig gewicht in de schaal leggen. De Fyra moest en zou er komen.
Wat mij betreft heeft NS Hispeed lang genoeg de gelegenheid gehad om een goede  hogesnelheidsverbinding op te zetten naar het zuiden. Als regelmatig gebruiker van verbindingen naar Frankfurt en Parijs stoor ik me al langer aan de bedroevende kwaliteit van de website van HS Hispeed. Een schrale troost is dat deze website blijkbaar door meerdere klanten niet als erg prettig wordt ervaren, zie http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/291-top-10-van-irritaties-aan-de-ns-hispeed-website. In vergelijking met de NS Hispeed website is bijvoorbeeld de DB-website een verademing, dus wat mij betreft mag een andere aanbieder  –wie het  dan ook is, zolang het bedrijf maar over de juiste ervaring beschikt- het nu eens proberen.
mvg, Heinz

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #1677 Gepost op: 08 June 2013, 15:44:45 »
Tja, dat is met privatiseren en vele managementlagen. Daardoor krijg je een verwaterd hoofddoel van een bedrijf. NS moet als vervoerder meer één ding (goed) doen en dat is mensen vervoeren van A naar B. Verder helemaal niets. Winst maken, een eigen identiteit ontwikkelen, service goedkoop inkopen, europees georiënteerde activiteiten ontplooien: allemaal onnodige bullshit die extra geld kost. Geldt overigens ook voor ziekenhuizen: ook die hoeven geen winst te maken. Zodra een ziekenhuis als hoofddoel krijgt winst te draaien, kan het eigenlijke doel: mensen snel gezond weer naar buiten helpen, kapot.

Als je dan managers in dienst hebt die niets weten van spoor cq. zorgtaken, heb je dus ook helemaal geen ene *** aan zo'n persoon. De expertise die iemand dan meebrengt, heeft totaal geen meerwaarde voor het functioneren van een organisatie. Leuk dat de nieuwe persoon misschien ervaring heeft met het invriezen van doperwten, maar daar heeft een organisatie, noch haar klanten iets aan. Wil iemand iets kunnen bijdragen aan een organisatie, is het wel echt van wezelijk belang dat deze persoon capabel is mensen in de laag eronder te begrijpen. Niet dat een trein maar een trein is. Zoals ook in het artikel op NU te lezen is. Ik kan als leek met een goede technische opleiding ook niet zomaar leiding gaan geven aan een chemisch concern. Heb ik geen ervaring mee en mijn ontbrekende kennis kost niet alleen een bedrijf geld, het kost anderen hun baan en de kwaliteit van producten en services zal dan ook ruk zijn. Helaas de algehele trend dat kwaliteit van ondergeschikt belang is, zolang de cijfers maar binnen de marges blijven. Dat is meteen ook het dodelijke aan statistiek: probeer een kromme realiteit recht te buigen door de werkelijkheid te ontdoen van relevante factoren en je hebt ineens succes. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #1678 Gepost op: 08 June 2013, 15:48:10 »
Ik kom nog even terug op de opmerking 'Natuurlijk ook weer te danken aan de idiotie van 'aanbestedingen'.

Aanbestedingen zijn in werkelijkheid een prima methode om de juiste kwaliteit aan dienstverlening (of goederen) binnen de markt te vinden. Maar zoals alles op deze wereld, dan moet je als bedrijf wel verstand hebben van aanbestedingen. Je hebt de juiste processen intern ingericht en rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn goed belegd. In de HBO-instelling waar ik werk behalen we goede resultaten met aanbestedingen. Het gaat bij ons niet om de laagste kosten bij aanbestedingen (vaak is goedkoop duurkoop), maar het gaat juist om de kwaliteit. Om van goede kwaliteit verzekerd te zijn moeten aanbieders bij elke aanbesteding ook aantonen dat ze aantoonbare ervaring hebben in hetgeen wordt aanbesteed. Dat is een criterium waarop een aantal aanbieders in het voortraject van de aanbesteding vaak al sneuvelen. Dat zou in het voorbeeld van de Fyra ook gelden voor de Italiaanse aanbieder, schat ik in. Overigens maken wij bij onze aanbestedingen gebruik van 'Best Value Proceurement'. Met deze methode laten we het aan de aanbieder om te bepalen hoe hij de beste oplossing voor ons denkt te kunnen leveren.

Bij de aanbesteding van de Fyra zouden wij in de aanbesteding aleen maar aangeven dat er een plafondbedrag is waaronder de investering- en onderhoudskosten zouden moeten blijven. Verder dat de trein moet voldoen aan alle vereiste veiligheidswetgeving. Ook welke service de trein aan de reiziger moet bieden. En verder een aantal specifieke eisen over de maximale snelheid, versnelling- en vertragingscijfers, etc. Uiteraard ook levertijd en bonus/malus regelingen. Ik ben vast nog iets vergeten. Maar in ieder geval draait het er hierbij om dat de aanbieders veel zelf moeten invullen en al die plaatjes worden uiteindelijk onderling vergeleken op basis van een vooraf vastgesteld kader en rankingsysteem (b.v. hoogte van de kosten tellen mee voor 10% van de te behalen punten, kwaliteit voor 75% van de punten, etc).

Al met al helemaal niet moeilijk, je moet vooral van te voren met de juiste mensen (vooral inhoudsdeskundigen) bepalen wat je nu precies geleverd wil hebben. Waarbij je niet in de valkuil moet vallen om alles te willen specificeren (tot op schroefjes niveau). Het maakt ons niet uit welk schroefje een aanbieder gaat gebruiken, als het schroefje maar voldoet aan de Europese eisen die hiervoor gelden.

Wellicht moet de overheid nog maar eens een cursusje aanbesteden doen.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

TonM

• Offline Offline
« Reactie #1679 Gepost op: 08 June 2013, 15:58:04 »
Dan te bedenken dat er nog genoeg andere zinloze projecten lopen waarvan we nu al weten dat ze onnodig duur zijn en slechts prestigeprojecten zijn van een aantal figuren die anders denken niks neer te zetten in hun leven (JSF, een prachtig voorbeeld van een falende overheid). Natuurlijk ook weer te danken aan de idiotie van 'aanbestedingen'. Een wassen neus waarvan iedere weldenkende burger weet dat het alleen tijd kost en waarvan het eindproduct uiteindelijk bestaat uit een combinatie van hoge kosten, slechte kwaliteit en te late levering.
De JSF kon niet eens aanbesteed worden. Ze zijn er nu al jaren over bezig, en het is nog steeds niet duidelijk wat die krengen gaan kosten.

Ik denk dat we het hier beter bij treinen kunnen houden; voor wat betreft de JSF slaan jullie de plank finaal mis.

Grtz,
Ton