Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:09:03
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 10:58:41
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 10:55:35
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:54:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 10:44:50
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642417 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22472
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1230 Gepost op: 30 May 2013, 10:17:45 »
Dat weet ik wel Peter, maar ik heb juist geleerd dat we dat ook weer niet moeten overdrijven. Als het erop aan komt blijken Luik, Maastricht en Aken toch minder met elkaar te hebben dan de Brabantse steden of de steden in de Randstad. In ieder geval was de zeer matige bezettingsgraad voor de NMBS een reden om de verbinding te staken. Normaal is een IC ook niet verliesgevend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1231 Gepost op: 30 May 2013, 10:53:03 »
Was de Beneluxtrein eigenlijk winstgevend? Ik heb altijd het idee gehad dat internationale verbindingen moeilijk rendabel te krijgen zijn.

Over winstgevendheid van de Fyra zullen we het maar even niet hebben. ;)

Wat de Maastricht-Brussel-express betreft, de exploitatie van dat ding was ook niet echt gemakkelijk. In Nederland mocht er maar een beperkt aantal rijtuigen in de trein, met als gevolg de tamelijk bizarre situatie (goed voor het draadje "tips voor een natuurgetrouwe modelbaan") dat er een loc ergens in het midden van een trein reed met twee stuurstanden aan de uiteinden. Komen toch weer die Nederlandse regeltjes om te hoek kijken.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 30 May 2013, 10:58:55 door Peter Korsten. Reden: stukje over de Maastricht-Brussel-express toegevoegd »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4212
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1232 Gepost op: 30 May 2013, 10:56:53 »
Wie weet, als er accijns wordt geheven op kerosine is Schiphol van z'n capaciteitsproblemen af en worden treinverbindingen misschien wel rendabel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22472
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1233 Gepost op: 30 May 2013, 11:01:17 »
De Beneluxtrein zat altijd vol, de ochtend- en namiddagtreinen vaak stampvol, inclusief mensen die een tijdje moesten staan. Kan het nog best zijn dat het geen geld opleverde (de NMBS draait verlies op alles), maar aan de bezettingsgraad lag het niet. Een goed functionerende Fyra was echt een verbetering geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1234 Gepost op: 30 May 2013, 17:39:32 »
Hear, hear,

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1235 Gepost op: 31 May 2013, 11:47:19 »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1236 Gepost op: 31 May 2013, 12:03:24 »
Onduidelijk of ze willen stoppen met de Fyra of met dat gammele product uit Italië.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1237 Gepost op: 31 May 2013, 12:07:52 »
In eerste instantie zullen ze waarschijnlijk willen stoppen met dat Italiaanse spul, maar het is zeer wel denkbaar dat ze dan ook de naam Fyra gaan schrappen. De naam is te veel besmet geraakt.

Sander

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1238 Gepost op: 31 May 2013, 12:43:34 »
Vandaar dat ze de naam Fyra niet op een Piko 186'er willen hebben ;D.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2013, 22:14:52 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd, druk op antwoord i.p.v. Citaat »

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1239 Gepost op: 31 May 2013, 12:53:11 »
En toch rijdt de Fyra weer.
Hij kwam rond 12 10 uur door richting Arnhem, wel is waar in een goederenpad.
Misschien was dat de reden wel voor zijn snelheid.
Met achter hem de intercity naar Nijmegen van rond 12 over.
Die reed ook niet snel, maar ja die moest nog stoppen.
Ton

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1240 Gepost op: 31 May 2013, 12:53:44 »
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3450320/2013/05/31/Belgie-stopt-met-de-Fyra.dhtml

Nederland heeft waarschijnlijk enkele jaren langer de tijd nodig om erachter te komen dat stoppen de enige optie is... ;D ;D ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1241 Gepost op: 31 May 2013, 13:17:58 »
En toch rijdt de Fyra weer.
Hij kwam rond 12 10 uur door richting Arnhem, wel is waar in een goederenpad.
Misschien was dat de reden wel voor zijn snelheid.
Met achter hem de intercity naar Nijmegen van rond 12 over.
Die reed ook niet snel, maar ja die moest nog stoppen.
Ton

Ik heb gisteren (donderdag) ook een Fyra door Arnhem zien komen (oostwaards), maar ik weet niet meer of het rond 8 uur of 18 uur was....

Dirk

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1242 Gepost op: 31 May 2013, 13:18:46 »
Dat zijn proefritten, schijnbaar zien ze hier in NL er nog heil in......Gisterenavond kwam ik ook nog zo'n ding tegen bij Dordrecht, rijdende in zuidelijke richting.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2013, 22:16:03 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1243 Gepost op: 31 May 2013, 15:34:57 »
"of het rond 8 uur of 18 uur was...." Was jij dan zo dronken dat je dat niet meer weet?
Groetjes
Johnny

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1244 Gepost op: 31 May 2013, 15:38:02 »
ehm....  ???