Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:40:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644570 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1230 Gepost op: 30 May 2013, 10:17:45 »
Dat weet ik wel Peter, maar ik heb juist geleerd dat we dat ook weer niet moeten overdrijven. Als het erop aan komt blijken Luik, Maastricht en Aken toch minder met elkaar te hebben dan de Brabantse steden of de steden in de Randstad. In ieder geval was de zeer matige bezettingsgraad voor de NMBS een reden om de verbinding te staken. Normaal is een IC ook niet verliesgevend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1231 Gepost op: 30 May 2013, 10:53:03 »
Was de Beneluxtrein eigenlijk winstgevend? Ik heb altijd het idee gehad dat internationale verbindingen moeilijk rendabel te krijgen zijn.

Over winstgevendheid van de Fyra zullen we het maar even niet hebben. ;)

Wat de Maastricht-Brussel-express betreft, de exploitatie van dat ding was ook niet echt gemakkelijk. In Nederland mocht er maar een beperkt aantal rijtuigen in de trein, met als gevolg de tamelijk bizarre situatie (goed voor het draadje "tips voor een natuurgetrouwe modelbaan") dat er een loc ergens in het midden van een trein reed met twee stuurstanden aan de uiteinden. Komen toch weer die Nederlandse regeltjes om te hoek kijken.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 30 May 2013, 10:58:55 door Peter Korsten. Reden: stukje over de Maastricht-Brussel-express toegevoegd »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1232 Gepost op: 30 May 2013, 10:56:53 »
Wie weet, als er accijns wordt geheven op kerosine is Schiphol van z'n capaciteitsproblemen af en worden treinverbindingen misschien wel rendabel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1233 Gepost op: 30 May 2013, 11:01:17 »
De Beneluxtrein zat altijd vol, de ochtend- en namiddagtreinen vaak stampvol, inclusief mensen die een tijdje moesten staan. Kan het nog best zijn dat het geen geld opleverde (de NMBS draait verlies op alles), maar aan de bezettingsgraad lag het niet. Een goed functionerende Fyra was echt een verbetering geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1234 Gepost op: 30 May 2013, 17:39:32 »
Hear, hear,

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1235 Gepost op: 31 May 2013, 11:47:19 »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1236 Gepost op: 31 May 2013, 12:03:24 »
Onduidelijk of ze willen stoppen met de Fyra of met dat gammele product uit Italië.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1237 Gepost op: 31 May 2013, 12:07:52 »
In eerste instantie zullen ze waarschijnlijk willen stoppen met dat Italiaanse spul, maar het is zeer wel denkbaar dat ze dan ook de naam Fyra gaan schrappen. De naam is te veel besmet geraakt.

Sander

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1238 Gepost op: 31 May 2013, 12:43:34 »
Vandaar dat ze de naam Fyra niet op een Piko 186'er willen hebben ;D.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2013, 22:14:52 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd, druk op antwoord i.p.v. Citaat »

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1239 Gepost op: 31 May 2013, 12:53:11 »
En toch rijdt de Fyra weer.
Hij kwam rond 12 10 uur door richting Arnhem, wel is waar in een goederenpad.
Misschien was dat de reden wel voor zijn snelheid.
Met achter hem de intercity naar Nijmegen van rond 12 over.
Die reed ook niet snel, maar ja die moest nog stoppen.
Ton

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1240 Gepost op: 31 May 2013, 12:53:44 »
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3450320/2013/05/31/Belgie-stopt-met-de-Fyra.dhtml

Nederland heeft waarschijnlijk enkele jaren langer de tijd nodig om erachter te komen dat stoppen de enige optie is... ;D ;D ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1241 Gepost op: 31 May 2013, 13:17:58 »
En toch rijdt de Fyra weer.
Hij kwam rond 12 10 uur door richting Arnhem, wel is waar in een goederenpad.
Misschien was dat de reden wel voor zijn snelheid.
Met achter hem de intercity naar Nijmegen van rond 12 over.
Die reed ook niet snel, maar ja die moest nog stoppen.
Ton

Ik heb gisteren (donderdag) ook een Fyra door Arnhem zien komen (oostwaards), maar ik weet niet meer of het rond 8 uur of 18 uur was....

Dirk

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1242 Gepost op: 31 May 2013, 13:18:46 »
Dat zijn proefritten, schijnbaar zien ze hier in NL er nog heil in......Gisterenavond kwam ik ook nog zo'n ding tegen bij Dordrecht, rijdende in zuidelijke richting.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2013, 22:16:03 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1243 Gepost op: 31 May 2013, 15:34:57 »
"of het rond 8 uur of 18 uur was...." Was jij dan zo dronken dat je dat niet meer weet?
Groetjes
Johnny

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1244 Gepost op: 31 May 2013, 15:38:02 »
ehm....  ???