Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 17:14:24
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:13:11
365 "Het is weekend foto's" door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 16:50:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:32:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:18:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 15:54:29
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Sander Fondse
Vandaag om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:05:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642582 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1230 Gepost op: 30 May 2013, 10:17:45 »
Dat weet ik wel Peter, maar ik heb juist geleerd dat we dat ook weer niet moeten overdrijven. Als het erop aan komt blijken Luik, Maastricht en Aken toch minder met elkaar te hebben dan de Brabantse steden of de steden in de Randstad. In ieder geval was de zeer matige bezettingsgraad voor de NMBS een reden om de verbinding te staken. Normaal is een IC ook niet verliesgevend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1231 Gepost op: 30 May 2013, 10:53:03 »
Was de Beneluxtrein eigenlijk winstgevend? Ik heb altijd het idee gehad dat internationale verbindingen moeilijk rendabel te krijgen zijn.

Over winstgevendheid van de Fyra zullen we het maar even niet hebben. ;)

Wat de Maastricht-Brussel-express betreft, de exploitatie van dat ding was ook niet echt gemakkelijk. In Nederland mocht er maar een beperkt aantal rijtuigen in de trein, met als gevolg de tamelijk bizarre situatie (goed voor het draadje "tips voor een natuurgetrouwe modelbaan") dat er een loc ergens in het midden van een trein reed met twee stuurstanden aan de uiteinden. Komen toch weer die Nederlandse regeltjes om te hoek kijken.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 30 May 2013, 10:58:55 door Peter Korsten. Reden: stukje over de Maastricht-Brussel-express toegevoegd »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1232 Gepost op: 30 May 2013, 10:56:53 »
Wie weet, als er accijns wordt geheven op kerosine is Schiphol van z'n capaciteitsproblemen af en worden treinverbindingen misschien wel rendabel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1233 Gepost op: 30 May 2013, 11:01:17 »
De Beneluxtrein zat altijd vol, de ochtend- en namiddagtreinen vaak stampvol, inclusief mensen die een tijdje moesten staan. Kan het nog best zijn dat het geen geld opleverde (de NMBS draait verlies op alles), maar aan de bezettingsgraad lag het niet. Een goed functionerende Fyra was echt een verbetering geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1234 Gepost op: 30 May 2013, 17:39:32 »
Hear, hear,

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11640
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1235 Gepost op: 31 May 2013, 11:47:19 »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1236 Gepost op: 31 May 2013, 12:03:24 »
Onduidelijk of ze willen stoppen met de Fyra of met dat gammele product uit Italië.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1237 Gepost op: 31 May 2013, 12:07:52 »
In eerste instantie zullen ze waarschijnlijk willen stoppen met dat Italiaanse spul, maar het is zeer wel denkbaar dat ze dan ook de naam Fyra gaan schrappen. De naam is te veel besmet geraakt.

Sander

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1238 Gepost op: 31 May 2013, 12:43:34 »
Vandaar dat ze de naam Fyra niet op een Piko 186'er willen hebben ;D.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2013, 22:14:52 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd, druk op antwoord i.p.v. Citaat »

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1239 Gepost op: 31 May 2013, 12:53:11 »
En toch rijdt de Fyra weer.
Hij kwam rond 12 10 uur door richting Arnhem, wel is waar in een goederenpad.
Misschien was dat de reden wel voor zijn snelheid.
Met achter hem de intercity naar Nijmegen van rond 12 over.
Die reed ook niet snel, maar ja die moest nog stoppen.
Ton

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1240 Gepost op: 31 May 2013, 12:53:44 »
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3450320/2013/05/31/Belgie-stopt-met-de-Fyra.dhtml

Nederland heeft waarschijnlijk enkele jaren langer de tijd nodig om erachter te komen dat stoppen de enige optie is... ;D ;D ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1241 Gepost op: 31 May 2013, 13:17:58 »
En toch rijdt de Fyra weer.
Hij kwam rond 12 10 uur door richting Arnhem, wel is waar in een goederenpad.
Misschien was dat de reden wel voor zijn snelheid.
Met achter hem de intercity naar Nijmegen van rond 12 over.
Die reed ook niet snel, maar ja die moest nog stoppen.
Ton

Ik heb gisteren (donderdag) ook een Fyra door Arnhem zien komen (oostwaards), maar ik weet niet meer of het rond 8 uur of 18 uur was....

Dirk

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1242 Gepost op: 31 May 2013, 13:18:46 »
Dat zijn proefritten, schijnbaar zien ze hier in NL er nog heil in......Gisterenavond kwam ik ook nog zo'n ding tegen bij Dordrecht, rijdende in zuidelijke richting.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2013, 22:16:03 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1243 Gepost op: 31 May 2013, 15:34:57 »
"of het rond 8 uur of 18 uur was...." Was jij dan zo dronken dat je dat niet meer weet?
Groetjes
Johnny

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11640
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1244 Gepost op: 31 May 2013, 15:38:02 »
ehm....  ???