Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 589596 keer)

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1020 Gepost op: 08 april 2013, 22:08:30 »
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat men in gedachte had dat alle goederentreinen over de nieuwe betuweroute gestuurd zouden worden, en dat daarmee Utrecht/Arnhem alleen nog door reizigerstreinen gebruikt zou worden.

Klopt. Dat was destijds de bedoeling.

mvg,
Gert

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3692
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1021 Gepost op: 08 april 2013, 22:14:49 »
 En toen wilde men in het Oosten des Lands geen Betuwe route door Oost gelderland en Twenthe....
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1022 Gepost op: 08 april 2013, 22:55:36 »
Dat er Aansluiting wordt gezocht aan de diverse Hoge-Snelheidslijnen in Europa kan ik begrijpen, maar laat die dingen dan over bestaand spoor rijden: dit landje is TE KLEIN om een substantieel effect van zo'n hsl te verkrijgen: vóórdat je op snelheid bent, moet je alweer remmen (als je de passagiers/"klanten" tenminste COMFORT wilt bieden)  ::)

Dat geldt voor metro's ook: die trekken snel op en voor je het weet hangen ze alweer in de remmen. Dus kennelijk is het niet helemaal zinloos.

HSL/HST in Nederland kan prima, als je maar niet in ieder gat als Den Haag of Breda gaat stoppen. Wat dat betreft kan het allemaal net, met iets van drie stops. En het is immers aan het einde van de lijn.

En verkijk je ook niet op het psychologische effect van de snelheid: misschien dat de winst een kwestie van minuten is, maar moet je voor de grap eens de maximumsnelheid voor de auto verlagen met 20 km/u. Dan is het huis te klein. Dus een trein die met 300 km/u over het Hollands Diep raast, dat maakt toch wat indruk als je in je leasebak weer eens in de file staat.

Een Fyra (oh ja, daar ging het immers over :)) die meer stilstaat dan rijdt, waar er onderdelen af blijven vallen en die bovendien een uiterlijk heeft, zowel qua vormgeving als qua kleurstelling, waardoor je eerder Pikachu in de cabine zou verwachten dan een machinist, daar gaat dat niet mee lukken. Dan moet je een TGV hebben waar de botte kracht vanaf druipt, of een ICE die souplesse uitstraalt, of een AGV in Ferrari-rood.

Degene die bij NS of HSA verantwoordelijk is geweest voor de styling heeft dat toch niet helemaal begrepen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1023 Gepost op: 08 april 2013, 23:02:50 »
Waarom zou Hamburg-Kanaaltunnel-London niet via Groningen-Amsterdam kunnen?
Ik weet wel dat er geen doorgaande lijnen zijn wat betreft HSL, maar zou dat bij voorbaat zinloos zijn geweest?
« Laatst bewerkt op: 08 april 2013, 23:08:22 door MR »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1024 Gepost op: 08 april 2013, 23:13:19 »
Wat ik nu niet snap, of ik heb er overheen gelezen, dan bij voorbaat mijn excuses.

Als ik het vergelijk met mijn dagelijks werk, als wij een product leveren wat niet aan de verwachting van de klant voldoet, of niet nakomen wat er gespecificeerd is,  dan zullen wij er als organisatie alles aan doen om dit recht te zetten. Op aftersales leer je je leverancier kennen.
Ik ga ervan uit dat er met de aanschaf van de Fyra toch ook contracten zijn afgesloten.

Of ben ik nu weer een te naieve belastingbetaler  ;D

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 08 april 2013, 23:18:37 door tuurtje »
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1025 Gepost op: 08 april 2013, 23:15:07 »
Degene die bij NS of HSA verantwoordelijk is geweest voor de styling heeft dat toch niet helemaal begrepen.

Dat was dus niet iemand bij NS of HSA, maar wijlen Pininfarina.
En laat die nou juist wél een goeie reputatie hebben gehad op het gebied van auto's ontwerpen.

mvg,
Gert

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1026 Gepost op: 08 april 2013, 23:20:43 »
Smaken verschillen zullen we maar zeggen ;) alhoewel er wel een paar juweeltjes tussen zitten, vind ik de meeste toch wel een beetje fyra achtig  ;D

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1027 Gepost op: 08 april 2013, 23:27:10 »
Dat geldt voor metro's ook: die trekken snel op en voor je het weet hangen ze alweer in de remmen. Dus kennelijk is het niet helemaal zinloos.

Je kunt een metro totaal niet met een HSL oplossing vergelijken :

- rij- en remkarakteristieken liggen totaal anders door totaal verschillende verhoudingen gewicht/meter, passagiers/meter en gewenst reiscomfort
- metrodiensten zijn over het algemeen volkomen star met allemaal gelijkwaardig verkeer op hetzelfde spoor wat een hoop problemen voorkomt
- metro's vallen onder andere wetgeving waardoor een hoop dingen simpeler kunnen/mogen

SLT of SGM zou je nog een beetje met metro kunnen vergelijken qua inzet en bouw, maar ook die hebben weinig met HSL te maken
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1028 Gepost op: 09 april 2013, 02:02:03 »
Hallo allemaal,

Wat ik in al de discussie's over HSL-len, milieu enz. noÏét heb ÇEzien zijn de energieverÂruikenÀo hoeveel energie kost èÅt om zoÆ#039;n HST naar 300 kmè te krÉÊgen. En dan de echte kïÃten vaîàhet gebruik te laten zéån.
Waar ik me ook zEEr over`Verbaas is dat men hier îieuwe ÈCL spoorlijntjes wil aanleggen, terwijl we net een half jaartje gehad hebben waarbij onze wijze NSR-baasjes, toezichthouders en pro-trein politici zich zonder morren in een beperkte dienstregeling lieten trappen, bij een beetje woei, of een verwacht vlokje sneeuw.
Dus, dat gaat ook deze zomer wel weer door.
Ik blijf dus voorlopig in mn auto naar mn werk gaan, en weer naar huis.

Bovendien, met 20.000 nieuwe werkelozen erbij iedere maand zijn veel capaciteitsproblemen snel en goedkoop opgelost.  8)

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1029 Gepost op: 09 april 2013, 07:55:37 »
Waarom zou Hamburg-Kanaaltunnel-London niet via Groningen-Amsterdam kunnen?

Omdat niemand geïnteresseerd is om in Groningen te gaan wonen. Dat blijkt keer op keer (Blauwe Stad bijvoorbeeld), maar dat kwartje wil maar niet vallen. En dat ga je ook niet verhelpen met een monsterlijk dure HSL waar heel Nederland en Europa aan moet betalen opdat er dan wat meer geld in het noorden wordt uitgegeven.

Als je naar België kijkt, dan stopt de Thalys in Brussel en Antwerpen (en soms in Noorderkempen). Tussen die twee steden ligt geen HSL, dus je kunt toch al niet al te hard rijden. Maar Brussel is een belangrijk centrum en Antwerpen een belangrijke haven, net als Amsterdam (banken, ICT, dienstverlening) en Rotterdam.

[edit: kennelijk toch op wat meer plaatsen en ik had de HSL 4 vergeten]

In Nederland heb je niets, buiten Amsterdam/Schiphol en Rotterdam, dat zo'n investering rechtvaardigt. Niet eens in Brabant, waar er toch aardig wat geld verdient wordt.

Citaat
Ik weet wel dat er geen doorgaande lijnen zijn wat betreft HSL, maar zou dat bij voorbaat zinloos zijn geweest?

Ja.

Dat was dus niet iemand bij NS of HSA, maar wijlen Pininfarina.

Maar de opdrachtgever zegt uiteindelijk 'ja' of 'nee'. Dit kan niet anders dan op directieniveau besloten zijn. Misschien dat ze verblind zijn geworden door de naam Pininfarina, maar zoals je al zei kan het hele concept, inclusief kleurstelling en vormgeving, het beste stilletjes via de achterdeur verdwijnen.

Citaat

En laat die nou juist wél een goeie reputatie hebben gehad op het gebied van auto's ontwerpen.

En ook treinen, zoals de ETR 500.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 09 april 2013, 08:01:18 door Peter Korsten. Reden: o ja »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1030 Gepost op: 09 april 2013, 09:34:10 »
Hallo allemaal,

Wat ik in al de discussie's over HSL-len, milieu enz. nooit heb gezien zijn de energieverbruiken / hoeveel energie kost het om zo'n HST naar 300 km/h te krijgen.
Groeten, Alexander

Minder dan met het vliegtuig en zelfs minder dan als iedereen in die trein dergelijke middelgrote afstanden met de auto ging afleggen. Het hele HSL-concept is bedoeld voor snel en comfortabel reizen op de middellange afstanden en daar is het in veel gevallen ook heel succesvol in. Wat Nederland betreft gaat het er dan om dat er wordt aangehaakt bij de snelle internationale verbindingen. Naar het Zuiden is dat goed gelukt en wat we hier in het binnenland verder zitten te tutten met die Fyra is dan minder van belang. Naar Parijs is het spoor marktleider. Brussel mag wat vaker op hogere snelheid worden bediend, maar dat komt over een paar jaar wel. Naar het Oosten is de aansluiting op het HSL-net niet goed tot stand gekomen en boemelen we vaak met fikse vertragingen eerst naar Keulen. Dat vind ik jammer. Veel Duitse steden zouden aanzienlijk prettiger met ICE kunnen worden bereikt dan nu het geval is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1031 Gepost op: 09 april 2013, 09:38:27 »
Dat is toch curieus dat uitgerekend de verbindingen met Duitsland meer het karakter van een boemel hebben. Dat betekent dat dat ook omgekeerd zo is: van Duitsland naar Nederland, terwijl Duitsland als handelspartner uitermate belangrijk is. Ik begrijp het Haagse beleid in dat opzicht helemaal niet.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1032 Gepost op: 09 april 2013, 11:56:35 »
Naar het Oosten is de aansluiting op het HSL-net niet goed tot stand gekomen en boemelen we vaak met fikse vertragingen eerst naar Keulen. Dat vind ik jammer. Veel Duitse steden zouden aanzienlijk prettiger met ICE kunnen worden bereikt dan nu het geval is.

Wat is er mis met de IC naar Berlijn? Comfortabel en snel, bovendien betaalbaar en rijdt iedere 2 uur.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1033 Gepost op: 09 april 2013, 12:04:06 »
Snel?  ??? Haalt net een gemiddelde van 100 km per uur geloof ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1034 Gepost op: 09 april 2013, 12:13:17 »
De auto is niet sneller... en ook tenzij je om de hoek van Schiphol woont het vliegtuig niet.

En op het Duitse deel ligt de gemiddelde snelheid volgens mij wel 'iets' hoger?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden