Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 13:53:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Arjan6511
Vandaag om 13:41:04
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door Duikeend
Vandaag om 12:41:53
maatvoering AKI door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 647147 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #990 Gepost op: 08 April 2013, 12:22:23 »
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar alles buiten de Randstad en de regio's Arnhem-Nijmegen en Eindhoven tellen amper meer mee als het om OV-beleid gaat.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #991 Gepost op: 08 April 2013, 12:23:13 »
Inderdaad

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #992 Gepost op: 08 April 2013, 12:33:43 »
Als Groninger ben ik het daar niet zo mee eens.

Ik had jullie daar in het Noorden van harte een snelle verbinding gegund, maar helaas is dat iets wat wij en vermoedelijk ook de volgende generaties niet meer mee gaan maken.

mvg,
Gert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22532
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #993 Gepost op: 08 April 2013, 12:43:50 »
Het gaat toch niet weer over die HSL naar het Noorden? Dat was een beroerd idee om de eenvoudige reden dat er te weinig mensen op hoge snelheid tussen Randstad en Noorden willen reizen. Als dat er wel genoeg zouden zijn, dan was het Noorden het Noorden niet meer.

Oke, maar de vraag is of dat nou zo erg is. Die 30 tot 50 km/uur sneller voegt toch niet zo gek veel toe?
Daarvoor is ons landje te klein en de afstanden tussen de stations te kort.

Is dus ook helemaal niet erg en wat dat betreft is er geen verschil tussen de Randstad of het Noorden. Echte HSL was vanaf Rotterdam naar het Zuiden mooi zat geweest, misschien ook voorbij Arnhem richting het Oosten, maar dat was het dan wel. Voor de rest kan opvoeren naar 200 km per uur nog aardig zijn, naar Groningen bijvoorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #994 Gepost op: 08 April 2013, 12:47:29 »
Dat begon al met de Zuiderzeelijn (Groningen-Heerenveen-Randstad). Daar is ook veel geld aan verstookt (onderzoekscommissies) en wat er van dat budget nog over was wordt nu opgebrand aan het bekijken of er een tram in de Stad kan komen (niet dus, maar het trekken van die conclusie heeft ook meer dan een tientje gekost), vernieuwing van de zuidelijke ringweg (da's een stukje openbaar vervoer waar je met je eigen auto op mag rijden) en de Hanzelijn (die qua reistijd Groningen-Randstad wel twee minuten winst oplevert).
Beuh... :-X

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #995 Gepost op: 08 April 2013, 12:49:00 »
Ik denk dat zowel het oosten als het noorden op korte termijn veel meer gebaat zijn bij een frequentieverhoging en herinvoering van het 'oude' systeem waardoor minder overstappen nodig is...

Dus vanuit zowel Nijmegen, Groningen, Leeuwarden en Enschede ieder uur weer een (of meer?) trein naar Amsterdam (of verder) en ieder uur een (of meer?) trein naar Den Haag/Rotterdam welke in Utrecht splitst.

@Henk : opvoeren van snelheid naar bijvoorbeeld Arnhem is amper lonend... na Utrecht zitten er teveel Intercity stops tot aan Arnhem om een echt hoge snelheid lonend te maken. Remwegen worden ook flink langer en je kunt die top dus amper volhouden. Bovendien zit je op bestaande corridors als Utrecht-Arnhem met veel goederenvervoer en stoptreinen terwijl er amper passeermogelijkheden zijn (en waar ze er zijn wil ProRail ze juist vaak wegsaneren...)

@44 de Hanzelijn heeft wel iets meer positieve kanten, het creeert bijvoorbeeld een prima alternatief voor knooppunt Amersfoort bij stremming.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22532
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #996 Gepost op: 08 April 2013, 13:04:52 »
JAB

... voorbij Arnhem ...

 ;D
Ergens moet de snelheid toch omhoog als je wil aansluiten bij het Europese HSL netwerk en voorbij Keulen is wel een eind weg. Boeit die Duitsers verder niet natuurlijk. Het was geloof ik ook de bedoeling om de lijn Utrecht Arnhem te verdubbelen met 200 km per uur sporen en dat leek me wel weer een aardig idee. Maar de verdubbeling houdt binnenkort bij Zeist op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #997 Gepost op: 08 April 2013, 13:35:35 »
Sja, want na Zeist past het, zeker na de verbreding van de A12, niet tot aan Veenendaal. En Ede-Wageningen bleek , nadat de containerterminal ter voorbereiding van grote masterplannen om zeep was geholpen, ook een niet te nemen hindernis...

Wat na Arnhem betreft , ik verwacht niet dat ProRail en NS HiSpeed veel geld zullen steken in die paar kilometers van Arnhem tot aan de grens om daar meer dan 140 te gaan rijden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #998 Gepost op: 08 April 2013, 13:44:02 »
Plannen voor spoorverdubbeling tussen Utrecht en Arnhem zijn er inderdaad geweest.
Tot aan inspraakavonden aan toe. En toen ineens werd enkele jaren geleden geconcludeerd/besloten dat het niet allemaal niet haalbaar was. De asfalt-lobby heeft vervolgens razendsnel toegeslagen en de A12 breder gemaakt.
En eerlijk gezegd ben ik daar niet echt ongelukkig mee.

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #999 Gepost op: 08 April 2013, 13:57:08 »
Ik ben ook niet ongelukkig met die verbreding (treinen zijn leuk om naar te kijken, maar ik heb medelijden met hen buiten de Randstad die ertoe veroordeeld zijn om zich ermee te verplaatsen ;D ) maar ik blijf het wel jammer vinden dat de containerterminal in Ede-Wageningen mede hierom is gesneuveld.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1000 Gepost op: 08 April 2013, 14:08:17 »
Citaat
ik heb medelijden met hen buiten de Randstad die ertoe veroordeeld zijn om zich ermee te verplaatsen

Grappig. Ik heb dat ook, maar dan net andersom ;D

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1001 Gepost op: 08 April 2013, 15:33:59 »
Waarom kan Utrecht-Arnhem niet richting noorden worden verdubbeld dan?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1002 Gepost op: 08 April 2013, 15:45:51 »
Op veel plaatsen is er, zeker sinds de verbreding van de A12, niet zomaar ruimte voor nog eens 2 sporen. Aan de ene kant de verbrede A12, aan de andere kant woonwijken enzo. Ook lang niet alle nieuwe viaducten/ecoducten ed zijn volgens mij voorbereid op een 4-sporig trace.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1003 Gepost op: 08 April 2013, 15:50:55 »
Met name in deze plaats is er geen ruimte meer over.

mvg,
Gert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22532
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1004 Gepost op: 08 April 2013, 16:05:18 »
Och, als het in Utrecht stad kan, kan het overal. Of het belangrijk genoeg wordt gevonden, is wat anders. Voorlopig blijft Nederland de facto niet echt aangesloten op een oostelijk HSL-netwerk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.