Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 16:08:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643199 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #990 Gepost op: 08 April 2013, 12:22:23 »
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar alles buiten de Randstad en de regio's Arnhem-Nijmegen en Eindhoven tellen amper meer mee als het om OV-beleid gaat.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #991 Gepost op: 08 April 2013, 12:23:13 »
Inderdaad

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #992 Gepost op: 08 April 2013, 12:33:43 »
Als Groninger ben ik het daar niet zo mee eens.

Ik had jullie daar in het Noorden van harte een snelle verbinding gegund, maar helaas is dat iets wat wij en vermoedelijk ook de volgende generaties niet meer mee gaan maken.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #993 Gepost op: 08 April 2013, 12:43:50 »
Het gaat toch niet weer over die HSL naar het Noorden? Dat was een beroerd idee om de eenvoudige reden dat er te weinig mensen op hoge snelheid tussen Randstad en Noorden willen reizen. Als dat er wel genoeg zouden zijn, dan was het Noorden het Noorden niet meer.

Oke, maar de vraag is of dat nou zo erg is. Die 30 tot 50 km/uur sneller voegt toch niet zo gek veel toe?
Daarvoor is ons landje te klein en de afstanden tussen de stations te kort.

Is dus ook helemaal niet erg en wat dat betreft is er geen verschil tussen de Randstad of het Noorden. Echte HSL was vanaf Rotterdam naar het Zuiden mooi zat geweest, misschien ook voorbij Arnhem richting het Oosten, maar dat was het dan wel. Voor de rest kan opvoeren naar 200 km per uur nog aardig zijn, naar Groningen bijvoorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #994 Gepost op: 08 April 2013, 12:47:29 »
Dat begon al met de Zuiderzeelijn (Groningen-Heerenveen-Randstad). Daar is ook veel geld aan verstookt (onderzoekscommissies) en wat er van dat budget nog over was wordt nu opgebrand aan het bekijken of er een tram in de Stad kan komen (niet dus, maar het trekken van die conclusie heeft ook meer dan een tientje gekost), vernieuwing van de zuidelijke ringweg (da's een stukje openbaar vervoer waar je met je eigen auto op mag rijden) en de Hanzelijn (die qua reistijd Groningen-Randstad wel twee minuten winst oplevert).
Beuh... :-X

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #995 Gepost op: 08 April 2013, 12:49:00 »
Ik denk dat zowel het oosten als het noorden op korte termijn veel meer gebaat zijn bij een frequentieverhoging en herinvoering van het 'oude' systeem waardoor minder overstappen nodig is...

Dus vanuit zowel Nijmegen, Groningen, Leeuwarden en Enschede ieder uur weer een (of meer?) trein naar Amsterdam (of verder) en ieder uur een (of meer?) trein naar Den Haag/Rotterdam welke in Utrecht splitst.

@Henk : opvoeren van snelheid naar bijvoorbeeld Arnhem is amper lonend... na Utrecht zitten er teveel Intercity stops tot aan Arnhem om een echt hoge snelheid lonend te maken. Remwegen worden ook flink langer en je kunt die top dus amper volhouden. Bovendien zit je op bestaande corridors als Utrecht-Arnhem met veel goederenvervoer en stoptreinen terwijl er amper passeermogelijkheden zijn (en waar ze er zijn wil ProRail ze juist vaak wegsaneren...)

@44 de Hanzelijn heeft wel iets meer positieve kanten, het creeert bijvoorbeeld een prima alternatief voor knooppunt Amersfoort bij stremming.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #996 Gepost op: 08 April 2013, 13:04:52 »
JAB

... voorbij Arnhem ...

 ;D
Ergens moet de snelheid toch omhoog als je wil aansluiten bij het Europese HSL netwerk en voorbij Keulen is wel een eind weg. Boeit die Duitsers verder niet natuurlijk. Het was geloof ik ook de bedoeling om de lijn Utrecht Arnhem te verdubbelen met 200 km per uur sporen en dat leek me wel weer een aardig idee. Maar de verdubbeling houdt binnenkort bij Zeist op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #997 Gepost op: 08 April 2013, 13:35:35 »
Sja, want na Zeist past het, zeker na de verbreding van de A12, niet tot aan Veenendaal. En Ede-Wageningen bleek , nadat de containerterminal ter voorbereiding van grote masterplannen om zeep was geholpen, ook een niet te nemen hindernis...

Wat na Arnhem betreft , ik verwacht niet dat ProRail en NS HiSpeed veel geld zullen steken in die paar kilometers van Arnhem tot aan de grens om daar meer dan 140 te gaan rijden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #998 Gepost op: 08 April 2013, 13:44:02 »
Plannen voor spoorverdubbeling tussen Utrecht en Arnhem zijn er inderdaad geweest.
Tot aan inspraakavonden aan toe. En toen ineens werd enkele jaren geleden geconcludeerd/besloten dat het niet allemaal niet haalbaar was. De asfalt-lobby heeft vervolgens razendsnel toegeslagen en de A12 breder gemaakt.
En eerlijk gezegd ben ik daar niet echt ongelukkig mee.

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #999 Gepost op: 08 April 2013, 13:57:08 »
Ik ben ook niet ongelukkig met die verbreding (treinen zijn leuk om naar te kijken, maar ik heb medelijden met hen buiten de Randstad die ertoe veroordeeld zijn om zich ermee te verplaatsen ;D ) maar ik blijf het wel jammer vinden dat de containerterminal in Ede-Wageningen mede hierom is gesneuveld.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1000 Gepost op: 08 April 2013, 14:08:17 »
Citaat
ik heb medelijden met hen buiten de Randstad die ertoe veroordeeld zijn om zich ermee te verplaatsen

Grappig. Ik heb dat ook, maar dan net andersom ;D

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1001 Gepost op: 08 April 2013, 15:33:59 »
Waarom kan Utrecht-Arnhem niet richting noorden worden verdubbeld dan?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1002 Gepost op: 08 April 2013, 15:45:51 »
Op veel plaatsen is er, zeker sinds de verbreding van de A12, niet zomaar ruimte voor nog eens 2 sporen. Aan de ene kant de verbrede A12, aan de andere kant woonwijken enzo. Ook lang niet alle nieuwe viaducten/ecoducten ed zijn volgens mij voorbereid op een 4-sporig trace.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1003 Gepost op: 08 April 2013, 15:50:55 »
Met name in deze plaats is er geen ruimte meer over.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1004 Gepost op: 08 April 2013, 16:05:18 »
Och, als het in Utrecht stad kan, kan het overal. Of het belangrijk genoeg wordt gevonden, is wat anders. Voorlopig blijft Nederland de facto niet echt aangesloten op een oostelijk HSL-netwerk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.