Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591858 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #990 Gepost op: 08 april 2013, 12:22:23 »
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar alles buiten de Randstad en de regio's Arnhem-Nijmegen en Eindhoven tellen amper meer mee als het om OV-beleid gaat.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #991 Gepost op: 08 april 2013, 12:23:13 »
Inderdaad

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #992 Gepost op: 08 april 2013, 12:33:43 »
Als Groninger ben ik het daar niet zo mee eens.

Ik had jullie daar in het Noorden van harte een snelle verbinding gegund, maar helaas is dat iets wat wij en vermoedelijk ook de volgende generaties niet meer mee gaan maken.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #993 Gepost op: 08 april 2013, 12:43:50 »
Het gaat toch niet weer over die HSL naar het Noorden? Dat was een beroerd idee om de eenvoudige reden dat er te weinig mensen op hoge snelheid tussen Randstad en Noorden willen reizen. Als dat er wel genoeg zouden zijn, dan was het Noorden het Noorden niet meer.

Oke, maar de vraag is of dat nou zo erg is. Die 30 tot 50 km/uur sneller voegt toch niet zo gek veel toe?
Daarvoor is ons landje te klein en de afstanden tussen de stations te kort.

Is dus ook helemaal niet erg en wat dat betreft is er geen verschil tussen de Randstad of het Noorden. Echte HSL was vanaf Rotterdam naar het Zuiden mooi zat geweest, misschien ook voorbij Arnhem richting het Oosten, maar dat was het dan wel. Voor de rest kan opvoeren naar 200 km per uur nog aardig zijn, naar Groningen bijvoorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #994 Gepost op: 08 april 2013, 12:47:29 »
Dat begon al met de Zuiderzeelijn (Groningen-Heerenveen-Randstad). Daar is ook veel geld aan verstookt (onderzoekscommissies) en wat er van dat budget nog over was wordt nu opgebrand aan het bekijken of er een tram in de Stad kan komen (niet dus, maar het trekken van die conclusie heeft ook meer dan een tientje gekost), vernieuwing van de zuidelijke ringweg (da's een stukje openbaar vervoer waar je met je eigen auto op mag rijden) en de Hanzelijn (die qua reistijd Groningen-Randstad wel twee minuten winst oplevert).
Beuh... :-X

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #995 Gepost op: 08 april 2013, 12:49:00 »
Ik denk dat zowel het oosten als het noorden op korte termijn veel meer gebaat zijn bij een frequentieverhoging en herinvoering van het 'oude' systeem waardoor minder overstappen nodig is...

Dus vanuit zowel Nijmegen, Groningen, Leeuwarden en Enschede ieder uur weer een (of meer?) trein naar Amsterdam (of verder) en ieder uur een (of meer?) trein naar Den Haag/Rotterdam welke in Utrecht splitst.

@Henk : opvoeren van snelheid naar bijvoorbeeld Arnhem is amper lonend... na Utrecht zitten er teveel Intercity stops tot aan Arnhem om een echt hoge snelheid lonend te maken. Remwegen worden ook flink langer en je kunt die top dus amper volhouden. Bovendien zit je op bestaande corridors als Utrecht-Arnhem met veel goederenvervoer en stoptreinen terwijl er amper passeermogelijkheden zijn (en waar ze er zijn wil ProRail ze juist vaak wegsaneren...)

@44 de Hanzelijn heeft wel iets meer positieve kanten, het creeert bijvoorbeeld een prima alternatief voor knooppunt Amersfoort bij stremming.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #996 Gepost op: 08 april 2013, 13:04:52 »
JAB

... voorbij Arnhem ...

 ;D
Ergens moet de snelheid toch omhoog als je wil aansluiten bij het Europese HSL netwerk en voorbij Keulen is wel een eind weg. Boeit die Duitsers verder niet natuurlijk. Het was geloof ik ook de bedoeling om de lijn Utrecht Arnhem te verdubbelen met 200 km per uur sporen en dat leek me wel weer een aardig idee. Maar de verdubbeling houdt binnenkort bij Zeist op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #997 Gepost op: 08 april 2013, 13:35:35 »
Sja, want na Zeist past het, zeker na de verbreding van de A12, niet tot aan Veenendaal. En Ede-Wageningen bleek , nadat de containerterminal ter voorbereiding van grote masterplannen om zeep was geholpen, ook een niet te nemen hindernis...

Wat na Arnhem betreft , ik verwacht niet dat ProRail en NS HiSpeed veel geld zullen steken in die paar kilometers van Arnhem tot aan de grens om daar meer dan 140 te gaan rijden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #998 Gepost op: 08 april 2013, 13:44:02 »
Plannen voor spoorverdubbeling tussen Utrecht en Arnhem zijn er inderdaad geweest.
Tot aan inspraakavonden aan toe. En toen ineens werd enkele jaren geleden geconcludeerd/besloten dat het niet allemaal niet haalbaar was. De asfalt-lobby heeft vervolgens razendsnel toegeslagen en de A12 breder gemaakt.
En eerlijk gezegd ben ik daar niet echt ongelukkig mee.

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #999 Gepost op: 08 april 2013, 13:57:08 »
Ik ben ook niet ongelukkig met die verbreding (treinen zijn leuk om naar te kijken, maar ik heb medelijden met hen buiten de Randstad die ertoe veroordeeld zijn om zich ermee te verplaatsen ;D ) maar ik blijf het wel jammer vinden dat de containerterminal in Ede-Wageningen mede hierom is gesneuveld.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1000 Gepost op: 08 april 2013, 14:08:17 »
Citaat
ik heb medelijden met hen buiten de Randstad die ertoe veroordeeld zijn om zich ermee te verplaatsen

Grappig. Ik heb dat ook, maar dan net andersom ;D

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1001 Gepost op: 08 april 2013, 15:33:59 »
Waarom kan Utrecht-Arnhem niet richting noorden worden verdubbeld dan?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1002 Gepost op: 08 april 2013, 15:45:51 »
Op veel plaatsen is er, zeker sinds de verbreding van de A12, niet zomaar ruimte voor nog eens 2 sporen. Aan de ene kant de verbrede A12, aan de andere kant woonwijken enzo. Ook lang niet alle nieuwe viaducten/ecoducten ed zijn volgens mij voorbereid op een 4-sporig trace.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1003 Gepost op: 08 april 2013, 15:50:55 »
Met name in deze plaats is er geen ruimte meer over.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1004 Gepost op: 08 april 2013, 16:05:18 »
Och, als het in Utrecht stad kan, kan het overal. Of het belangrijk genoeg wordt gevonden, is wat anders. Voorlopig blijft Nederland de facto niet echt aangesloten op een oostelijk HSL-netwerk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.