Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:52:43
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 12:18:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:19:17
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door willyTEE
Vandaag om 11:18:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641948 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #975 Gepost op: 08 April 2013, 10:45:32 »
Daar leg je inderdaad geen HSL voor aan. Maar bij de aanleg had niemand kunnen voorspellen dat het nu zo'n puinhoop zou worden met de treinstellen die er op moesten rijden. En zoals ik het nu lees is de inzet van VIRM's die nu overwogen wordt, ook maar een tussenoplossing.

Eelco

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #976 Gepost op: 08 April 2013, 10:47:08 »
Sja, maar wel pragmatisch. Beter een gewone trein over dat baanvak dan geen trein...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #977 Gepost op: 08 April 2013, 10:49:53 »
Wellicht hebben andere maatschappijen beter ideeën.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #978 Gepost op: 08 April 2013, 11:04:31 »
Maar rijden er dan geen Thalysen op dat traject? Ik heb altijd het idee gehad dat het idee van de V250/Fyra pas later kwam dan het idee van de HSL-Zuid.

En als de V-IRM geschikt wordt gemaakt voor 25kV en ERTMS, kun je er dan ook meteen 200 km/h mee rijden, of komt er toch wel wat meer bij kijken, zoals toelating?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #979 Gepost op: 08 April 2013, 11:07:39 »
Zou Thalys niet in een hogere frequentie kunnen rijden met gereduceerde prijzen? Dan komt er tenminste nog iets van dat HSL-idee terecht. Bij NS moet je momenteel niet zijn voor snelheden van 160 km/h en hoger. Zie ook de Hanzelijn.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #980 Gepost op: 08 April 2013, 11:16:54 »
Thalys zit al krap in het materieel; dus hogere frequentie zit er niet in.

VIRM mag geen 200 volgens huidig inzetcertificaat, het houdt echt op bij 160. Zie http://www.somda.nl/forum/5909/12/
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22470
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #981 Gepost op: 08 April 2013, 11:18:37 »
Daar zijn dan weer extra Thalys-stelen voor nodig en die zijn er niet zomaar.

Daar leg je inderdaad geen HSL voor aan. Maar bij de aanleg had niemand kunnen voorspellen dat het nu zo'n puinhoop zou worden met de treinstellen die er op moesten rijden.

Maar er waren wel mensen die van mening waren dat het opwaarderen van de bestaande lijn Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Amsterdam met extra sporen voor 200 km per uur doelmatiger en effectievere zou zijn dan de aanleg van de HSL. Dit geeft maar weer aan hoe gelijk die mensen hadden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #982 Gepost op: 08 April 2013, 11:25:07 »
De VIRM was toch al voorbereid om op een "makkelijke" manier omgebouwd te worden naar 25Kv?

Maar halen die dingen wel 200 KM/h?
Want het zijn tamelijk logge bakbeesten


Jos
« Laatst bewerkt op: 08 April 2013, 11:27:46 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #983 Gepost op: 08 April 2013, 11:30:55 »
Je begrijpt het niet Gert. Het gaat om het einde van het hele Fyraconcept.

O ja hoor, ik begrijp het wel. Al veel eerder in dit draadje heb ik eens gezegd dat volgens mij de merknaam Fyra zo zeer beschadigd is dat ze daar maar beter mee kunnen stoppen. De vraag is echter of men dat bij NS Hispeed wel begrijpt...

mvg,
Gert

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #984 Gepost op: 08 April 2013, 11:33:42 »

Maar er waren wel mensen die van mening waren dat het opwaarderen van de bestaande lijn Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Amsterdam met extra sporen voor 200 km per uur doelmatiger en effectievere zou zijn dan de aanleg van de HSL. Dit geeft maar weer aan hoe gelijk die mensen hadden.
Dat vond ik indertijd ook. Maar nu ligt er voor veel geld een lijn voor 300 km/h.  Ik vind eigenlijk dat daar iets meegedaan moet worden. Heeft het moederbedrijf van Thalys, de SNCF, niet nog wat liggen?
« Laatst bewerkt op: 08 April 2013, 11:36:22 door MR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22470
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #985 Gepost op: 08 April 2013, 11:48:45 »
O ja hoor, ik begrijp het wel. Al veel eerder in dit draadje heb ik eens gezegd dat volgens mij de merknaam Fyra zo zeer beschadigd is dat ze daar maar beter mee kunnen stoppen. De vraag is echter of men dat bij NS Hispeed wel begrijpt...

mvg,
Gert

Nee Gert, het gaat niet om de merknaam, maar om het hele concept dat er in Nederland binnenlandse treinen 250 km per uur moeten rijden op een aparte lijn. Dat concept zou met de inzet van VIRM echt aan de wilgen worden gehangen en het is de vraag of het er ooit weer uit komt. Naar Brussel is 200 of 220 km per uur ook hard zat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #986 Gepost op: 08 April 2013, 11:51:33 »
Niet alles kan zomaar op de HSL alleen omdat het 300 km/h kan.... denk even aan stroomsoorten, beveiligingssystemen en toelatingen. Er komt echt wel iets meer bij kijken dan 'he dit is over en het past op de rails'

Bovendien, waarom zou SNCF NS Hispeed willen helpen? Vergeet bovendien niet dat in Frankrijk men ook nog altijd uit- en ombouwt naar HSL en dus daar ook een eigen behoefte heeft... De eerste generatie TGV's is niet voor niets voor veel geld pas gerenoveerd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #987 Gepost op: 08 April 2013, 11:55:56 »
Frankrijk heeft altijd al een voortrekkers rol gespeeld als het gaat om highspeed treinen in Europa. Een direct belang voor de Fransen zou zijn, dat een snelle verbinding met Nederland kan zorgen voor veel meer reizigers via de trein. Vele wegen binnen Europa leiden via Frankrijk.
- Mike

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #988 Gepost op: 08 April 2013, 12:05:20 »
Nee Gert, het gaat niet om de merknaam, maar om het hele concept dat er in Nederland binnenlandse treinen 250 km per uur moeten rijden op een aparte lijn. Dat concept zou met de inzet van VIRM echt aan de wilgen worden gehangen en het is de vraag of het er ooit weer uit komt. Naar Brussel is 200 of 220 km per uur ook hard zat.

Oke, maar de vraag is of dat nou zo erg is. Die 30 tot 50 km/uur sneller voegt toch niet zo gek veel toe?
Daarvoor is ons landje te klein en de afstanden tussen de stations te kort.
Ongeveer net zo onzinnig als een Maserati of Lamborghini kopen en daarmee uitsluitend op de A2 gaan rijden...

mvg,
Gert

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #989 Gepost op: 08 April 2013, 12:12:57 »
Daarvoor is ons landje te klein en de afstanden tussen de stations te kort.

Als Groninger ben ik het daar niet zo mee eens. Er had wel degelijk veel snelheidswinst geboekt kunnen worden als men in Den Haag werkelijk zich maar iets aan de regio gelegen had laten liggen.