Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Luit
Vandaag om 17:42:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642819 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #975 Gepost op: 08 April 2013, 10:45:32 »
Daar leg je inderdaad geen HSL voor aan. Maar bij de aanleg had niemand kunnen voorspellen dat het nu zo'n puinhoop zou worden met de treinstellen die er op moesten rijden. En zoals ik het nu lees is de inzet van VIRM's die nu overwogen wordt, ook maar een tussenoplossing.

Eelco

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #976 Gepost op: 08 April 2013, 10:47:08 »
Sja, maar wel pragmatisch. Beter een gewone trein over dat baanvak dan geen trein...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #977 Gepost op: 08 April 2013, 10:49:53 »
Wellicht hebben andere maatschappijen beter ideeën.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #978 Gepost op: 08 April 2013, 11:04:31 »
Maar rijden er dan geen Thalysen op dat traject? Ik heb altijd het idee gehad dat het idee van de V250/Fyra pas later kwam dan het idee van de HSL-Zuid.

En als de V-IRM geschikt wordt gemaakt voor 25kV en ERTMS, kun je er dan ook meteen 200 km/h mee rijden, of komt er toch wel wat meer bij kijken, zoals toelating?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #979 Gepost op: 08 April 2013, 11:07:39 »
Zou Thalys niet in een hogere frequentie kunnen rijden met gereduceerde prijzen? Dan komt er tenminste nog iets van dat HSL-idee terecht. Bij NS moet je momenteel niet zijn voor snelheden van 160 km/h en hoger. Zie ook de Hanzelijn.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #980 Gepost op: 08 April 2013, 11:16:54 »
Thalys zit al krap in het materieel; dus hogere frequentie zit er niet in.

VIRM mag geen 200 volgens huidig inzetcertificaat, het houdt echt op bij 160. Zie http://www.somda.nl/forum/5909/12/
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22489
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #981 Gepost op: 08 April 2013, 11:18:37 »
Daar zijn dan weer extra Thalys-stelen voor nodig en die zijn er niet zomaar.

Daar leg je inderdaad geen HSL voor aan. Maar bij de aanleg had niemand kunnen voorspellen dat het nu zo'n puinhoop zou worden met de treinstellen die er op moesten rijden.

Maar er waren wel mensen die van mening waren dat het opwaarderen van de bestaande lijn Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Amsterdam met extra sporen voor 200 km per uur doelmatiger en effectievere zou zijn dan de aanleg van de HSL. Dit geeft maar weer aan hoe gelijk die mensen hadden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #982 Gepost op: 08 April 2013, 11:25:07 »
De VIRM was toch al voorbereid om op een "makkelijke" manier omgebouwd te worden naar 25Kv?

Maar halen die dingen wel 200 KM/h?
Want het zijn tamelijk logge bakbeesten


Jos
« Laatst bewerkt op: 08 April 2013, 11:27:46 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #983 Gepost op: 08 April 2013, 11:30:55 »
Je begrijpt het niet Gert. Het gaat om het einde van het hele Fyraconcept.

O ja hoor, ik begrijp het wel. Al veel eerder in dit draadje heb ik eens gezegd dat volgens mij de merknaam Fyra zo zeer beschadigd is dat ze daar maar beter mee kunnen stoppen. De vraag is echter of men dat bij NS Hispeed wel begrijpt...

mvg,
Gert

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #984 Gepost op: 08 April 2013, 11:33:42 »

Maar er waren wel mensen die van mening waren dat het opwaarderen van de bestaande lijn Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Amsterdam met extra sporen voor 200 km per uur doelmatiger en effectievere zou zijn dan de aanleg van de HSL. Dit geeft maar weer aan hoe gelijk die mensen hadden.
Dat vond ik indertijd ook. Maar nu ligt er voor veel geld een lijn voor 300 km/h.  Ik vind eigenlijk dat daar iets meegedaan moet worden. Heeft het moederbedrijf van Thalys, de SNCF, niet nog wat liggen?
« Laatst bewerkt op: 08 April 2013, 11:36:22 door MR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22489
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #985 Gepost op: 08 April 2013, 11:48:45 »
O ja hoor, ik begrijp het wel. Al veel eerder in dit draadje heb ik eens gezegd dat volgens mij de merknaam Fyra zo zeer beschadigd is dat ze daar maar beter mee kunnen stoppen. De vraag is echter of men dat bij NS Hispeed wel begrijpt...

mvg,
Gert

Nee Gert, het gaat niet om de merknaam, maar om het hele concept dat er in Nederland binnenlandse treinen 250 km per uur moeten rijden op een aparte lijn. Dat concept zou met de inzet van VIRM echt aan de wilgen worden gehangen en het is de vraag of het er ooit weer uit komt. Naar Brussel is 200 of 220 km per uur ook hard zat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #986 Gepost op: 08 April 2013, 11:51:33 »
Niet alles kan zomaar op de HSL alleen omdat het 300 km/h kan.... denk even aan stroomsoorten, beveiligingssystemen en toelatingen. Er komt echt wel iets meer bij kijken dan 'he dit is over en het past op de rails'

Bovendien, waarom zou SNCF NS Hispeed willen helpen? Vergeet bovendien niet dat in Frankrijk men ook nog altijd uit- en ombouwt naar HSL en dus daar ook een eigen behoefte heeft... De eerste generatie TGV's is niet voor niets voor veel geld pas gerenoveerd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #987 Gepost op: 08 April 2013, 11:55:56 »
Frankrijk heeft altijd al een voortrekkers rol gespeeld als het gaat om highspeed treinen in Europa. Een direct belang voor de Fransen zou zijn, dat een snelle verbinding met Nederland kan zorgen voor veel meer reizigers via de trein. Vele wegen binnen Europa leiden via Frankrijk.
- Mike

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #988 Gepost op: 08 April 2013, 12:05:20 »
Nee Gert, het gaat niet om de merknaam, maar om het hele concept dat er in Nederland binnenlandse treinen 250 km per uur moeten rijden op een aparte lijn. Dat concept zou met de inzet van VIRM echt aan de wilgen worden gehangen en het is de vraag of het er ooit weer uit komt. Naar Brussel is 200 of 220 km per uur ook hard zat.

Oke, maar de vraag is of dat nou zo erg is. Die 30 tot 50 km/uur sneller voegt toch niet zo gek veel toe?
Daarvoor is ons landje te klein en de afstanden tussen de stations te kort.
Ongeveer net zo onzinnig als een Maserati of Lamborghini kopen en daarmee uitsluitend op de A2 gaan rijden...

mvg,
Gert

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #989 Gepost op: 08 April 2013, 12:12:57 »
Daarvoor is ons landje te klein en de afstanden tussen de stations te kort.

Als Groninger ben ik het daar niet zo mee eens. Er had wel degelijk veel snelheidswinst geboekt kunnen worden als men in Den Haag werkelijk zich maar iets aan de regio gelegen had laten liggen.