Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591934 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #960 Gepost op: 06 april 2013, 12:18:26 »
Dat klopt idd voor het intercity-net, maar dus niet voor HSL zuid. Daar wilde de gemeente dat het bedrijf van de wethouder veel meer betaalde dan wat realistisch was... (om het meer even in jouw woorden weer te geven)  ;)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #961 Gepost op: 06 april 2013, 12:18:36 »
Ik weet niet of ik dit al eerder gepost heb hier, maar voor het geval het een repost is, het is toch interessant, dat betoog van Peter Lageirse, directeur van Veolia:Klik
Maar ook Veolia had dan nieuwe treinstellen moeten laten bouwen, met de hele procedure van toelating etc erbij. En waarschijnlijk tegen dezelfde zaken aanlopen waar NS-Hispeed nu mee te maken heeft. Dat NS-Hispeed voor de V250 heeft gekozen heeft kwam doordat er op dat moment geen alternatieven waren. Zou dat bij Veolia anders geweest? Bovendien moe(s)t Veolia dan een toelating krijgen om in België te mogen rijden. Ik vraag me dus ernstig af of dat wel gelukt zou zijn, aangezien er in België nu nog steeds geen particuliere reizigersvervoerders actief zijn ::).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #962 Gepost op: 06 april 2013, 12:24:21 »
Het rijk wil en NS in stand houden en het spoor gunstig exploiteren. Dat zijn verschillende doelstellingen en die lopen dwars door elkaar. Bij onderhandse aanbesteding van het intercitynet is dat zo en ik vraag mij of dat ook niet bij de aanbesteding van de HSL is gebeurd

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #963 Gepost op: 06 april 2013, 12:27:40 »
Dat NS-Hispeed voor de V250 heeft gekozen heeft kwam doordat er op dat moment geen alternatieven waren.

En dat er geen alternatieven waren, kwam omdat HiSpeed een heel nieuw ontwerp voor een treinstel wilde hebben. En daar hadden andere fabrikanten geen zin in.

Zou dat bij Veolia anders geweest?

Misschien wel. Als die een normaal bedrag voor de concessie hadden kunnen betalen en als ze inderdaad een bestaand type treinstel zouden zijn gaan gebruiken.

Het rijk wil en NS in stand houden en het spoor gunstig exploiteren. Dat zijn verschillende doelstellingen en die lopen dwars door elkaar. Bij onderhandse aanbesteding van het intercitynet is dat zo en ik vraag mij of dat ook niet bij de aanbesteding van de HSL is gebeurd

Oorspronkelijk was dat wel het plan. V&W wilde de concessie in eerste instantie onderhands gunnen aan NS. Maar kwam daar op terug toen NS een veel te laag bod deed, naar de zin van V&W.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #964 Gepost op: 06 april 2013, 13:16:40 »
Dat NS-Hispeed voor de V250 heeft gekozen heeft kwam doordat er op dat moment geen alternatieven waren.
En dat er geen alternatieven waren, kwam omdat HiSpeed een heel nieuw ontwerp voor een treinstel wilde hebben. En daar hadden andere fabrikanten geen zin in.
Vergeet bovendien niet dat men iets nieuws wilde voor het wel bekende dubbeltje.
Ofwel ik wil wat nieuws,het moet perse anders zijn dan wat er nu rijd,het moet sneller dan 200km/h(t waarom voor die theoretische 50 km/h extra is me een ? ivm beveiligingen en dergelijke)
En het moet goedkoper zijn dan wat er nu op de markt is.
En dan verwacht men werkelijk als men dat allemaal in een concessie zet zodanig dat als de goedkoopste zich meld en je dr niet meer onderuit kunt,dat men top kwaliteit spul krijgt.  ::)
Persoonlijk had ik voor een ontsnappingclausule gezorgd voor ik de aanbesteding voor offertes had gedaan,dan had je in dit geval kunnen zeggen tegen AB je bent dan wel de goedkoopste maar je reputatie bevalt niet dus laat maar.
Afijn dat men dat dus niet goed overdacht heeft bij NS en de regering dat weten we ondertussen en t gekke is we verbazen ons dr steeds minder over dat men dat telkens doet we laten t gewoon toe  >:(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #965 Gepost op: 06 april 2013, 13:30:53 »
Dit hele drama toont aan dat je nooit voor een duppie op de eerste rang moet willen zitten.

Off-topic, maar was dat ook de reden dat je Deense landgenoten bij AnsaldoBreda terecht kwamen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #966 Gepost op: 06 april 2013, 13:41:14 »
Goeie vraag, uit mijn hoofd weet ik niet zeker waarom DSB voor AB heeft gekozen. Ik dacht ook omdat er een heel nieuw type treinstel gevraagd werd waar andere bouwers zich niet aan wilden wagen.

Eelco

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #967 Gepost op: 06 april 2013, 14:22:35 »
 NS wilde letterlijk kostte wat het koste die consessie  hebben, omdat ze niet wilden  dat andere vervoeders dan zij er zouden gaan rijden .Puur om de concurrentie buiten de deur te houden.
 En ik dacht dat het Min. van Financien het wel best vond, zo ook mevr .Netelenbos ,de minister van  wat toen V en W heette.Het te betalen bedrag is wel  verminderd van 160 miljoen(?) naar 120 miljoen (?)
Ik wweet niet of NS de duurdere treinen van Alstom  wel had kunnen betalen als ze minder voor de concessie hadden betaald.
Vr Gr,
         Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #968 Gepost op: 06 april 2013, 14:24:12 »
Niet helemaal. NS wilde inderdaad koste wat kost de concessie hebben, maar V&W heeft een veel te hoge prijs geeist.

Van den Wikipaedia:

Voor de exploitatie van het Nederlandse deel van de HSL heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat een openbare aanbesteding gehouden. Op aandringen van de Tweede Kamer mocht NS als eerste exclusief een bod doen. Dat bod werd gedaan in september 1999. Het omvatte echter veel meer dan was gevraagd: behalve alleen het gevraagde binnenlands vervoer werd ook een bod gedaan op het internationale vervoer. Daarnaast bevatte het doorgaande diensten op het bestaande net. Het bod werd door de minister afgewezen en er volgde een nieuwe aanbesteding, nu voor al het vervoer op de lijn, tot de grens; er mochten nu ook andere partijen meedoen. De biedingen kwamen uit in mei 2001.

Het ministerie was echter ontevreden over de meeste inzendingen en vond met name dat de concessie meer geld moest opbrengen - er was immers veel geld uitgegeven aan de aanleg van de infrastructuur. De hernieuwde aanbestedingsronde werd gewonnen door High Speed Alliance (HSA), een samenwerkingsverband van de NS en KLM. Deze kreeg van 1 juli 2009 tot 1 juli 2024 het alleenrecht om het treinvervoer over de HSL-Zuid te verzorgen tot aan de Belgische grens, in ruil voor een concessievergoeding van € 166,5 miljoen per jaar (prijspeil 2010). In het Memorandum van Overeenstemming van 18 december 2008, gesloten tussen de Staat, NS en HSA is een uitstel van betaling hiervan voor HSA overeengekomen gedurende een periode van drie tot maximaal vier jaar.

De concessie werd overigens door een onafhankelijk bureau niet meer dan 60 miljoen euro per jaar waard geacht. Een op 18 juni 2011 gepubliceerd onderzoek van NRC Handelsblad bevestigt dat er in de aanbestedingsprocedure veel te hoog is geboden en dat er grote misverstanden waren tussen de NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Door de veel te hoge uitgaven voor de NS ten opzichte van de lager dan ingeschatte inkomsten is het project Fyra in 2011 in financiële problemen gekomen.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2013, 14:27:12 door NS8714 »

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 98

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #970 Gepost op: 08 april 2013, 10:12:48 »
Als ze daadwerkelijk VIRM gaan inzetten, dan is dat de doodsteek voor AnsaldoBreda's lelijke eendjes.
Die worden dan waarschijnlijk binnen een paar weken op transport richting Italië gestuurd.

VIRM in Fyra-kleuren? Wie doet er even een photoshopje?   :D

mvg,
Gert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21676
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #971 Gepost op: 08 april 2013, 10:22:44 »
Je begrijpt het niet Gert. Het gaat om het einde van het hele Fyraconcept. De HSL wordt voor de Intercitydiensten gewoon in het hoofdnet getrokken. Over een jaar of wat misschien nieuwe rondes en nieuwe kansen voor treinen met hogere snelheden, maar dat zal nog wel even duren. Voorlopig wordt het een nogal dure intercitylijn en vraag ik me af of die bakken wel kunnen worden gemist.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jakop

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #972 Gepost op: 08 april 2013, 10:23:01 »
Nou ik denk dat het Fyra kleurtjes concept dan met de treinen overlijdt  ;D (hoop ik althans)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #973 Gepost op: 08 april 2013, 10:40:30 »
De NS zit redelijk ruim in het IC materieel, zeker nu DD-AR verbouwd wordt tot IC materieel. De krapte zit vooral bij het stoptreinmaterieel, zeker nu DD-AR 'verdwijnt' en Mat64 richting sloper gaat. En vergeet niet dat de geplande laatste bestelling SLT is afgeblazen... iets waarop ten tijde van de beslissing tot verbouwen van DD-AR naar IC materieel nog op werd gerekend.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #974 Gepost op: 08 april 2013, 10:42:23 »
Het zou belachelijk zijn. Sorry, maar daarvoor bouw je geen HSL.