Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 589581 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #360 Gepost op: 21 januari 2013, 21:05:04 »
Maar....waar is dan de BR 186 met prio rijtuigen gebleven ?
Die kunnen ze toch prima terugzetten en hop, gaan met die trein ?
De reeks 28 is terug naar de lease maatschappij als ik me niet vergis en de ICR rijtuigen staan op de Dijksgracht te wachten op revisie. De andere locs zijn zoals gezegd niet toegelaten in België.

Precies, daar begrijp ik dus ook niets van. En evenmin van de bewering van de NOS dat zo maar even een uurdienst op de oude lijn niet gaat, want die lijn zit helemaal vol. Is iedereen dan vergeten dat 2 maanden geleden er gewoon een uurdienst was???? Zal wel iets met contracten zijn.
Maar in die twee maanden is ook de dienstregeling aangepast. ;) Van wat ik begreep op Somda zijn er geen paden meer beschikbaar door het doortrekken en aanpassen van enkele treinseries. Ook zit er een goederenpad in de weg van Kijfhoek naar Roosendaal.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #361 Gepost op: 21 januari 2013, 21:17:45 »
De overheid verplicht een spoorwegbedrijf in principe niet om de goedkoopste te nemen; een bedrijf mag zelf de gunningcriteria vaststellen; wat dat betreft is HSA dus wel degelijk wat aan te rekenen. De wens om een 'eigen' product kan wel door de politiek ingegeven zijn.

...

De overheid verplicht niets, de EU regels gelden hier. Een EU-aanbesteding is niet op de goedkoopste gebaseerd. Het vervelende is dat 'Jan van om de hoek' - waar overigens niets mis mee hoeft te zijn ;D - ook mee doet als je één criterium over het hoofd ziet. Als je EU aanbesteed, dan moet je juridisch een volkomen correcte aanbesteding uitschrijven als je een bepaald product op het oog hebt en wilt hebben. Hier had dus bijvoorbeeld het criterium dat de leverancier ten minste een gelijkwaardig product als referentie moest hebben wellicht er toe geleid dat dit draadje wellicht niet bestond. De contracten die hier gesloten zijn, zijn bepaald niet compleet, een boete-clausule ontbreekt zelfs...

Dat de politiek er schande van gesproken had is de goedkoopste niet was gekozen, moge duidelijk zijn: 'NS Top geeft onnodig meer geld uit aan HSL, reiziger de dupe' of 'NS Hispeed kaarten worden stuk duurder door fors duurdere treinstellen', zomaar even wat hedendaagse jounalistiek... Toch?

guest7823

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #362 Gepost op: 21 januari 2013, 21:17:58 »
Het hele Fyra NOS topic was een stuk journalistiek broddelwerk:

Interview met NMBS directeur
- De NMBS directeur die riep dat hij niets betaald had: klopt waarschijnlijk. NMBS betaald waarschijnlijk een maandbedrag gedurende de leaseperiode aan de leasemaatschappij. Bij "niet leveren" door de leasemaatschappij mag hij waarschijnlijk inderdaad het leasecontract opdoeken. Echter volgens "OVL" zijn ook de belgische Fyra V250 stellen al volledig betaald (door de leasemaatschappij) En het zal mij niets verbazen wanneer dat een volle dochter van de NMBS holding is. Kortom spierballentaal voor de buhne, maar domweg vestzak broekzak

Verslaggevers
- GEEN onderscheid tussen Fyra als "treinmerk" en de diverse treinen waarmee de Fyradienst gereden wordt, nl de V250 stellen en de getrokken treinen.
- GEEN besef dat t/m 9 december 2012 op "de oude lijn" domweg de oude "beneluxdienst" nog reed. Heette GEEN Fyra, maar deed wat die moest doen, nl reizigers vervoeren. OK die paden zijn misschien ingenomen, maar die kunnen OOK weer teruggeven worden ("Met de kennis van nu" / voortschreidend inzicht)
- FOUTIEF aantal V250 stellen. Uit mijn hoofd zijn d'r inderdaad het genoemde aantal stellen "opgeleverd" echter de totale NL bestelling is uit mijn hoofd het dubbele
- GEEN verdieping van het onderwerp afleverdatum. D'r werd gedaan als of de V250 net waren opgeleverd (strikt genomen waar). Maar d'r werd ruimhartig voorbijgegaan aan het feit dat de V250 al eeuwen terug hadden moeten worden opgeleverd

Als ik de nuancering in zo'n kort verhaal kan uitleggen moet een beroepsjournalist toch wel een verhaaltje van kunnen maken dat in het korte termijngeheugen van een NOSjournaal item moet kunnen passen qua tijd ?????

Kortom: broddelwerk.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #363 Gepost op: 21 januari 2013, 21:39:10 »
Kortom: broddelwerk.

Maar dat is de V250 ook. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #364 Gepost op: 21 januari 2013, 22:04:34 »
In de NRC stond een aardig verhaal over wat AnsaldoBreda voor spoor getrokken heeft over de wereld.

Het aanbestedingsjuridische is al wel langs geweest, en als je dan geen goede boeteclausules in het aanbestedingsuitschrijven hebt te staan krijg je dit soort ongelukken. Je kunt niet zomaar om de laagste inschrijver heen. Nou heb ik geen idee over wat er in de branche normaal is, dus het zou ook kunnen zijn dat je het als klant gewoon niet voorelkaar krijgt.

Fred
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2013, 22:34:30 door Bert van Gelder »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #365 Gepost op: 21 januari 2013, 22:07:23 »
Anselmo? AnsaldoBreda bedoel je, neem ik aan?

mvg,
Gert

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #366 Gepost op: 21 januari 2013, 23:45:02 »
Even een paar vraagjes over het materieel.

Op het traject Roosendaal - Brussel rijdt nu nog die varkensneus?

Ik zag ook foto's van de 900 serie van de NMBS in Roosendaal. Rijdt die nu erbij naast de Varkensneus vanwege de grote reizigersaantallen? Of in plaats van de Varkensneus?

De intercity Roosendaal - Brussel van de NMBS, wat voor materieel zou dat zijn? En vervangt deze dan de Varkensneus en de 900?

Is het al zeker dat de NS ook met een vervangende intercity vanaf Amsterdam zal komen? Wat voor materieel zal hier voor gebruikt worden?

Hoe groot is de kans dat de 1100 locs van de NMBS nog ergens weer ingezet gaan worden?

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #367 Gepost op: 21 januari 2013, 23:57:48 »
Italie, voor mij staat dat gelijk aan de maffia-praktijken als je over groter geld praat. Waarom houd iedereen zn mond, probeert men het toch vriendelijk op te lossen? Het zal mij niets verbazen als er veel meer mis is maargoed, dat blijft voorlopig speculeren en blijkbaar vind t journaille dat nog niet genoeg om te onderzoeken, er is nu immers al voldoende om de paginas te vullen. De reiziger is maar een lastig ding die wordt geacht toch geen keuze te hebben krijg ik de indruk.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #368 Gepost op: 22 januari 2013, 07:39:56 »
Anselmo? AnsaldoBreda bedoel je, neem ik aan?

Hoewel 'Interminabile' waarschijnlijk een toepasselijker naam zou zijn. :)

@obb70: Heb je ook nog iets concreets te vermelden, in plaats van alleen vooroordelen?

- Peter
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2013, 07:41:33 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #369 Gepost op: 22 januari 2013, 08:35:03 »
Op het traject Roosendaal - Brussel rijdt nu nog die varkensneus?
Check, alhoewel ik afgelopen zondag ook een MS'86 (900 serie) in die dienst tegenkwam, doordeweeks gaat die stoptrein naar Puurs, in het weekend naar Brussel Nationaal Luchthaven; iets wat de NS maar al te graag verborgen houd gezien op de CTA's en doorkomststaten in Roosendaal als eindbestemming Antwerpen staat vermeld...
Ik zag ook foto's van de 900 serie van de NMBS in Roosendaal. Rijdt die nu erbij naast de Varkensneus vanwege de grote reizigersaantallen? Of in plaats van de Varkensneus?
De extra IC Roosendaal - Antwerpen die met de frequentie van de Fyra reedt afgelopen weekend was met MS'86, de stoptrein rijdt nog altijd met MS'75 (Varkensneus) maar daar was afgelopen weekend blijkbaar een MS'86 in verdwaald.
De intercity Roosendaal - Brussel van de NMBS, wat voor materieel zou dat zijn? En vervangt deze dan de Varkensneus en de 900?
Waarschijnlijk ook MS'86, de reguliere stoptrein blijft daarnaast gewoon rijden.
Is het al zeker dat de NS ook met een vervangende intercity vanaf Amsterdam zal komen? Wat voor materieel zal hier voor gebruikt worden?
De capaciteit is bij ProRail aangevraagd, maar nog niet toegedeeld. Materieel zal hoogst waarschijnlijk VIRM zijn aangezien het HiSpeed personeel daar ook bekendheid op heeft.
Hoe groot is de kans dat de 1100 locs van de NMBS nog ergens weer ingezet gaan worden?
Vrij klein, als eerste moeten ze met ILT regelen dat de loc's weer ingezet mogen worden in NL, vervolgens moeten de loc's weer in dienst gesteld worden en een ATB-keuring ondergaan (als men verder NL in wil dan Roosendaal). De NMBS heeft echter nog genoeg materieel wat makkelijker in te zetten is, zoals de TRAXX. Als men maar tot Roosendaal rijdt heeft men ook nog een berg 21'en en 27's.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2013, 08:36:36 door Bruno »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #370 Gepost op: 22 januari 2013, 09:17:35 »
En we gaan vrolijk verder met de berichtgeving:

http://www.nu.nl/politiek/3009740/d66-en-cda-willen-enqute-fyra.html

Een parlementaire enquete....

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #371 Gepost op: 22 januari 2013, 09:25:21 »
Zoals gebruikelijk weten we het hier weer véél beter dan de mensen wier beroep het is en speculeren we weer alle kanten uit..
Knap ergerlijk

Verder meen ik in de Belgische berichtgeving opgepikt te hebben dat de NMBS een intercity inlegt tussen Roosendaal en Antwerpen Centraal en dat NS nog met ProRail in overleg is.
Dat kan natuurlijk omdat tussen Roosendaal en Antwerpen het pad van de Benelux niet ingenomen is door een andere trein. In Nederland is dat wel het geval. En natuurlijk is bij ons ProRail partij in het geheel.

Deze nieuwe IC naar Antwerpen geeft aansluiting op een stoptrein naar Belgë, dus zo geweldig is die oplossing ook weer niet. Of je moet wachten op de volgende intercity, ik meen dat die via Brussel naar Charleroi rijdt.

Ook vernam ik vanuit België dat de NMBS een aanbetaling van 50% heeft gedaan.

Dirk


dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #372 Gepost op: 22 januari 2013, 09:28:23 »
En we gaan vrolijk verder met de berichtgeving:

http://www.nu.nl/politiek/3009740/d66-en-cda-willen-enqute-fyra.html

Een parlementaire enquete....

Natuurlijk, de inflatie van het zwaarste middel dat onze democratie kent wordt verder voortgezet. Hert aanwijzen van de schuldigen is immers het belangrijkste.
En het is prima voor de eigen naamsbekendheid.
En Rikus maar kraaien......
Dirk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #373 Gepost op: 22 januari 2013, 10:01:16 »
Zoals gebruikelijk weten we het hier weer véél beter dan de mensen wier beroep het is en speculeren we weer alle kanten uit..
Knap ergerlijk

Verder meen ik

Maar wel lekker meedoen. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #374 Gepost op: 22 januari 2013, 11:47:20 »
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2013, 11:50:10 door Bad-Aura »
mvg Jan