Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 592021 keer)

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #345 Gepost op: 21 januari 2013, 17:35:13 »
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10597

hier afgelopen december al discussie om I11 icm HLE18 in te gaan zetten na ombouw van de serie 18...
mvg Jan

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #346 Gepost op: 21 januari 2013, 17:37:10 »
Het materieel misschien wel, maar de bovenbouw en beveiliging van de HSL zijn gewoon geschikt en gebouwd voor 300 km/u. De Thalys rijdt dat ook Amsterdam en de grens.
Op de rijtuigen staat een RIC raster met NS dus kunnen die in heel Nederland ingezet worden. Het enige probleem is dat de NMBS ze zelf nodig hebt en er geen locs zijn die 250 km/u kunnen en in NL zijn toegelaten.

De I11 zijn ook maar geschikt voor 200km/u, en mijn inbreng hierin was dat deze wagons een alternatief waren voor de prio wagons waar ook uitval was.
mvg Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #347 Gepost op: 21 januari 2013, 17:53:24 »
En zo komen we weer terug bij de 250 km/u en mijn betoog dat er daarvoor eigenlijk maar weinig te vinden is. Maar mijn vraag is eerder: waarom 250 km/u? Was 200 km/u niet voldoende geweest? Aangezien treinen in Nederland goed beschouwd veredelde trams zijn, met al die korte trajecten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #348 Gepost op: 21 januari 2013, 18:25:51 »
De I11 zijn ook maar geschikt voor 200km/u, en mijn inbreng hierin was dat deze wagons een alternatief waren voor de prio wagons waar ook uitval was.
De 250 moest natuurlijk 200 zijn. Uit je eerdere bericht haalde ik dat je de I11 wou gebruiken vanwege de 200 km/u en niet omdat de ICR uitvallen.

@Peter: Of 300, want dat wordt wel gehaald op de HSL al is het maar kort. In dat geval had de NS Thalys- of ICE-stellen kunnen bestellen en die naast de FYRA-dienst ook kunnen gebruiken als reserve op de diensten naar Parijs en Keulen. Nu zijn er 19 V250 die niet op die treinen kunnen invallen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #349 Gepost op: 21 januari 2013, 18:26:12 »
Peter,

"Even" het volledige artikel lezen:

http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/

Kennelijk was het eerst 220 km/u maar haalde ze daar de verwachtte dienstregeling niet mee :P. Dus werd het nieuw materieel voor 250 km/u.

Inmiddels blijkt dat ze daar de dienstregeling daar mee op geen enkele manier hebben gehaald  :-[ (zowel qua levertijd als qua geleverde rijtijd)

Helaas heb ik ooit eens iemand een ZEER overtuigend pleidooi horen houden dat alles in de +200 km/u regionen op de Fyratrajecten al gauw goed ruzie gaat maken met Newton (zeker qua zinnigheid) Was een beetje zoals een puber die zeer snel accelererend op het volgende stoplicht 500 meter verder op afvliegt en dan vol in de ankers moet om niet door het rode licht te schieten  :-\

Natuurlijk kan je met een ICE of TGV ook gewoon 200 (of 250) km/u rijden alleen je blijf 300 km/u prijzen voor de stellen betalen en "us ben zunig"
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2013, 18:28:50 door guest7823 »

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #350 Gepost op: 21 januari 2013, 18:56:41 »
Nu snap ik het even niet meer.
De politiek heeft besloten om deze trein te kopen.
Het ding deugt niet.
De NS moet er mee rijden, maar ze zijn altijd stuk.
Nu wil een minister de NS een dwangsom van de NS als ze niet op tijd gaan rijden.
Waar is de schuld van de NS?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #351 Gepost op: 21 januari 2013, 19:27:27 »
De politiek heeft helemaal niks aangeschaft. HSA heeft de V250 aangeschaft.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #352 Gepost op: 21 januari 2013, 19:42:05 »
Volgens richtlijnen van de overheid (verplicht aanbesteden, en de goedkoopste nemen even kort door de bocht :-\).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

guest7823

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #353 Gepost op: 21 januari 2013, 19:42:35 »
I don't want to rain on your parade but.......

Maar zal het feitelijke aanschaffen niet gebeurd zijn door de een of andere lease maatschappij........ Komma / detail verschil, maar in dit soort conflicten niet altijd onbelangrijk

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #354 Gepost op: 21 januari 2013, 20:28:23 »
De overheid verplicht een spoorwegbedrijf in principe niet om de goedkoopste te nemen; een bedrijf mag zelf de gunningcriteria vaststellen; wat dat betreft is HSA dus wel degelijk wat aan te rekenen. De wens om een 'eigen' product kan wel door de politiek ingegeven zijn.

Hoe zit dat trouwens als er een model uitkomt van de V250, moet die om realistisch te zijn ook om de haverklap defect zijn en z'n onderdelen verliezen?
Oeps!

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #355 Gepost op: 21 januari 2013, 20:33:26 »
Je hoeft alleen maar een paar kappen met wielen te maken, motor is niet nodig. Scheelt weer in de prijs. Zou een mooi model voor Piko zijn, gezien de naad in de neus ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #356 Gepost op: 21 januari 2013, 20:36:18 »
Wat ik nu even niet snap na de berichten op het NOS journaal is

Men heeft het over het tijdelijk opzetten van een intercity naar Brussel.
Dat zou over het oude spoor moeten.
De nieuwe HSL lijn heeft dan alleen nog maar de Thalys als gast.

Maar....waar is dan de BR 186 met prio rijtuigen gebleven ?
Die kunnen ze toch prima terugzetten en hop, gaan met die trein ?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #357 Gepost op: 21 januari 2013, 20:53:01 »
Precies, daar begrijp ik dus ook niets van. En evenmin van de bewering van de NOS dat zo maar even een uurdienst op de oude lijn niet gaat, want die lijn zit helemaal vol. Is iedereen dan vergeten dat 2 maanden geleden er gewoon een uurdienst was???? Zal wel iets met contracten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #358 Gepost op: 21 januari 2013, 20:59:57 »
Maar....waar is dan de BR 186 met prio rijtuigen gebleven ?
Die kunnen ze toch prima terugzetten en hop, gaan met die trein ?
Vandaag reden ze in ieder geval nog gewoon tussen Amsterdam en Breda v.v.
En aangezien er een hele krappe reserve is (en geen toelating voor de locomotieven op de HSL in België) dus niet te gebruiken om naar Brussel te rijden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #359 Gepost op: 21 januari 2013, 21:04:00 »
Aha.
Duidelijk.