Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 09:09:06
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:59:18
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 08:39:46
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Sfeer op je modelbaan door SvenW
Vandaag om 07:49:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
wisselaandrijving MTB door saskia
Vandaag om 00:06:06
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642083 keer)

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #345 Gepost op: 21 January 2013, 17:35:13 »
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10597

hier afgelopen december al discussie om I11 icm HLE18 in te gaan zetten na ombouw van de serie 18...
mvg Jan

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #346 Gepost op: 21 January 2013, 17:37:10 »
Het materieel misschien wel, maar de bovenbouw en beveiliging van de HSL zijn gewoon geschikt en gebouwd voor 300 km/u. De Thalys rijdt dat ook Amsterdam en de grens.
Op de rijtuigen staat een RIC raster met NS dus kunnen die in heel Nederland ingezet worden. Het enige probleem is dat de NMBS ze zelf nodig hebt en er geen locs zijn die 250 km/u kunnen en in NL zijn toegelaten.

De I11 zijn ook maar geschikt voor 200km/u, en mijn inbreng hierin was dat deze wagons een alternatief waren voor de prio wagons waar ook uitval was.
mvg Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #347 Gepost op: 21 January 2013, 17:53:24 »
En zo komen we weer terug bij de 250 km/u en mijn betoog dat er daarvoor eigenlijk maar weinig te vinden is. Maar mijn vraag is eerder: waarom 250 km/u? Was 200 km/u niet voldoende geweest? Aangezien treinen in Nederland goed beschouwd veredelde trams zijn, met al die korte trajecten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #348 Gepost op: 21 January 2013, 18:25:51 »
De I11 zijn ook maar geschikt voor 200km/u, en mijn inbreng hierin was dat deze wagons een alternatief waren voor de prio wagons waar ook uitval was.
De 250 moest natuurlijk 200 zijn. Uit je eerdere bericht haalde ik dat je de I11 wou gebruiken vanwege de 200 km/u en niet omdat de ICR uitvallen.

@Peter: Of 300, want dat wordt wel gehaald op de HSL al is het maar kort. In dat geval had de NS Thalys- of ICE-stellen kunnen bestellen en die naast de FYRA-dienst ook kunnen gebruiken als reserve op de diensten naar Parijs en Keulen. Nu zijn er 19 V250 die niet op die treinen kunnen invallen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #349 Gepost op: 21 January 2013, 18:26:12 »
Peter,

"Even" het volledige artikel lezen:

http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/

Kennelijk was het eerst 220 km/u maar haalde ze daar de verwachtte dienstregeling niet mee :P. Dus werd het nieuw materieel voor 250 km/u.

Inmiddels blijkt dat ze daar de dienstregeling daar mee op geen enkele manier hebben gehaald  :-[ (zowel qua levertijd als qua geleverde rijtijd)

Helaas heb ik ooit eens iemand een ZEER overtuigend pleidooi horen houden dat alles in de +200 km/u regionen op de Fyratrajecten al gauw goed ruzie gaat maken met Newton (zeker qua zinnigheid) Was een beetje zoals een puber die zeer snel accelererend op het volgende stoplicht 500 meter verder op afvliegt en dan vol in de ankers moet om niet door het rode licht te schieten  :-\

Natuurlijk kan je met een ICE of TGV ook gewoon 200 (of 250) km/u rijden alleen je blijf 300 km/u prijzen voor de stellen betalen en "us ben zunig"
« Laatst bewerkt op: 21 January 2013, 18:28:50 door guest7823 »

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #350 Gepost op: 21 January 2013, 18:56:41 »
Nu snap ik het even niet meer.
De politiek heeft besloten om deze trein te kopen.
Het ding deugt niet.
De NS moet er mee rijden, maar ze zijn altijd stuk.
Nu wil een minister de NS een dwangsom van de NS als ze niet op tijd gaan rijden.
Waar is de schuld van de NS?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #351 Gepost op: 21 January 2013, 19:27:27 »
De politiek heeft helemaal niks aangeschaft. HSA heeft de V250 aangeschaft.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #352 Gepost op: 21 January 2013, 19:42:05 »
Volgens richtlijnen van de overheid (verplicht aanbesteden, en de goedkoopste nemen even kort door de bocht :-\).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

guest7823

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #353 Gepost op: 21 January 2013, 19:42:35 »
I don't want to rain on your parade but.......

Maar zal het feitelijke aanschaffen niet gebeurd zijn door de een of andere lease maatschappij........ Komma / detail verschil, maar in dit soort conflicten niet altijd onbelangrijk

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #354 Gepost op: 21 January 2013, 20:28:23 »
De overheid verplicht een spoorwegbedrijf in principe niet om de goedkoopste te nemen; een bedrijf mag zelf de gunningcriteria vaststellen; wat dat betreft is HSA dus wel degelijk wat aan te rekenen. De wens om een 'eigen' product kan wel door de politiek ingegeven zijn.

Hoe zit dat trouwens als er een model uitkomt van de V250, moet die om realistisch te zijn ook om de haverklap defect zijn en z'n onderdelen verliezen?
Oeps!

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #355 Gepost op: 21 January 2013, 20:33:26 »
Je hoeft alleen maar een paar kappen met wielen te maken, motor is niet nodig. Scheelt weer in de prijs. Zou een mooi model voor Piko zijn, gezien de naad in de neus ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #356 Gepost op: 21 January 2013, 20:36:18 »
Wat ik nu even niet snap na de berichten op het NOS journaal is

Men heeft het over het tijdelijk opzetten van een intercity naar Brussel.
Dat zou over het oude spoor moeten.
De nieuwe HSL lijn heeft dan alleen nog maar de Thalys als gast.

Maar....waar is dan de BR 186 met prio rijtuigen gebleven ?
Die kunnen ze toch prima terugzetten en hop, gaan met die trein ?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #357 Gepost op: 21 January 2013, 20:53:01 »
Precies, daar begrijp ik dus ook niets van. En evenmin van de bewering van de NOS dat zo maar even een uurdienst op de oude lijn niet gaat, want die lijn zit helemaal vol. Is iedereen dan vergeten dat 2 maanden geleden er gewoon een uurdienst was???? Zal wel iets met contracten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #358 Gepost op: 21 January 2013, 20:59:57 »
Maar....waar is dan de BR 186 met prio rijtuigen gebleven ?
Die kunnen ze toch prima terugzetten en hop, gaan met die trein ?
Vandaag reden ze in ieder geval nog gewoon tussen Amsterdam en Breda v.v.
En aangezien er een hele krappe reserve is (en geen toelating voor de locomotieven op de HSL in België) dus niet te gebruiken om naar Brussel te rijden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #359 Gepost op: 21 January 2013, 21:04:00 »
Aha.
Duidelijk.