Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 22:19:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642011 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #300 Gepost op: 20 January 2013, 22:35:15 »
Plaatje bij dat volkskrantartikel is natuurlijk weer precies de verkeerde Fyra.
Reinier

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4549
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #301 Gepost op: 20 January 2013, 22:40:25 »
Ligt het aan mij of strand de v250 steeds op of bij de grens?

Wat zijn steeds de problemen bij de ICE 3? Iedereen heeft het namelijk maar over alternatieven. Hopelijk gaan de rest van de v250 stellen niet door en komt er een alternatief.
Benieuwd wat er morgen gaat gebeuren.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #302 Gepost op: 20 January 2013, 22:41:43 »
@Tinus.
Gewoon een omgekatte ICE3, en werkt prima.
Letterlijk en figuurlijk beproeft.

Maar om bij het onderwerp te blijven:
Het gaat inderdaad de verkeerde kant uit met de Fyra, hij begint al behoorlijk berucht te worden.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #303 Gepost op: 20 January 2013, 22:59:55 »
Is het denkbaar dat tijdelijk de beneluxtrein van stal gehaald wordt nu de problemen toch ernstiger blijken te zijn en het nog wel maanden kan gaan duren? Er schijnt nu geen plek te zijn vanwege de nieuwe verbinding Amsterdam-Vlissingen, maar NS schijnt wel in gesprek te zijn met Prorail over plek in de dienstregeling.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #304 Gepost op: 20 January 2013, 23:51:18 »
Er schijnt nu geen plek te zijn vanwege de nieuwe verbinding Amsterdam-Vlissingen,
Is wel een oplossing voor. De verbinding Amsterdam-Vlissingen (eigenlijk Lelystad-Vlissingen) rijdt 2 keer per uur. Gewoon de Beneluxtrein laten rijden in het pad van een van de twee. En dan voor de rest van het traject een stoptrein Roosendaal-Vlissingen met een cross-platform overstap in Roosendaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #305 Gepost op: 20 January 2013, 23:57:04 »
Dat klinkt heel logisch. Zou me niet verbazen als dit morgen als oplossing uit de hoge hoed wordt getoverd.

mvg,
Gert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #306 Gepost op: 21 January 2013, 09:03:42 »
Lees net in mijn ochtendkrant (trouw) dat NS en NMBS de nog uitstaande fyra-bestelling willen annuleren.

Nu wordt het toch wel héél hoog tijd voor vervangend vervoer.
Vond die ICE-III-Fyra van NS1607 wel een goeie suggestie.
Citaat
Ik heb een veel betere Fyra.   
https://www.youtube.com/watch?v=CWvR5ssPJAM
Rijdt al bijna 3 jaar probleemloos


Jos.
heb er in elk geval smakelijk om gelachen (y)


Hendrik Jan (koffie en vulkoeken paraat!)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #307 Gepost op: 21 January 2013, 09:57:48 »
De ICE3 doet het ook nog steeds niet lekker, gisteren strandde de ICE 226 bij Zv en werd door de wegsleepdienst naar de Wgm afgevoerd; zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/8401697710/in/photostream/

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #308 Gepost op: 21 January 2013, 10:04:02 »
Lees net in mijn ochtendkrant (trouw) dat NS en NMBS de nog uitstaande fyra-bestelling willen annuleren.
Welke uitstaande bestelling? Op het vierde nooit bestelde NMBS-stel na zijn alle stellen al klaar en het merendeel is ook al in Nederland aanwezig.

Vervangend materieel is er ook niet zomaar, er zijn niet genoeg ICE3 en TGV stellen om de Fyra-dienst over te nemen. Bovendien is de ICE niet toegelaten op de HSL (hetzelfde geldt voor de Eurostar, waar er kennelijk wel een aantal van over zijn).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2806
  • Duitsland TP III/IV
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #309 Gepost op: 21 January 2013, 10:22:03 »
Dit bericht werd geplaatst op het 3Railforum:

Interessante link:  http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/

Citaat hieruit:
Citaat
Alstom is de partij die in Frankrijk de TGV’s levert. Op dat moment had Alstom echter niet de mogelijkheid om zelfstandig (zonder SNCF) TGV’s te bouwen. Men was volop in de ontwikkeling van de AGV (Automotrice à Grande Vitesse) bezig en had geen trein ‘op de plank’ die direct in het profiel paste. Mogelijk kon men een bestaand model voor SNCF voor 160km/u of 200km/u aanpassen om op 220km/u te rijden, maar wellicht viel men dan bij de upgrade naar 250km/u alsnog af. Samenwerking met SNCF was lastig, aangezien SNCF de concessie van NS/HSA verloren had en dus niet happig zou zijn om de concurrentie in het zadel te helpen.
 
Bombardier had op dat moment geen aantoonbare ervaring om op eigen kracht hoge snelheidsmaterieel te bouwen. Wel bouwde fabrieken die op dat moment bij het Bombardier concern behoorden onderdelen (wagens) voor de ICE, onder meer het type ICE3m dat ook door NS ingezet wordt). Het is maar zeer de vraag of Bombardier zelfstandig aan zou bieden voor 250km/u. Hun oplossing voor 220km/u had echter wel mogelijk geweest. Bombardier levert namelijk ook locomotieven voor 220km/u en kan rijtuigen voor die snelheid bouwen. Ik ben niet genoeg op de hoogte van de specificatie om te weten of dit mogelijk was binnen de gestelde criteria.
 
En dan Siemens. Met het VELARO platform (ICE3 en afgeleide treinen) had Siemens een goede troef in handen. Deze was weliswaar zwaar overbemeten voor de 220km/u variant, maar had voor 250km/u wellicht interessant kunnen zijn. Echter was het track record van deze trein niet onbesproken. We spreken een paar jaar na het ongeluk bij Eschede in 1998 en de ICE3m van NS was niet onbesproken wat betreft comfort en onderhoudskosten. Overigens had Siemens ook een oplossing met locomotieven en rijtuigen kunnen aanbieden.
 
De vreemde nieuwkomer, prijsvechter AnsaldoBreda had juist een order gescoord voor de IC4 bij de Deense spoorwegen en was opkomend. Een grote partij (het voor het publiek waarschijnlijk onbekende Finmeccanica zat achter dit spoorbedrijf. Er waren wat dat betreft waarschijnlijk weinig objectieve gronden om niet te gunnen aan AnsaldoBreda.


Dit bericht maakt heel veel duidelijk.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #310 Gepost op: 21 January 2013, 11:00:11 »
Dat is het idee dat ik altijd al gehad heb. Bij NS Hispeed zullen ze waarschijnlijk ook geen gat in de lucht zijn gesprongen dat het AnsaldoBreda werd.

Aan de andere kant kun je je afvragen hoe zinvol een treinstel voor 250 km/u is als niemand het tot nu toe gebouwd heeft. Misschien is daar wel een goede reden voor...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #311 Gepost op: 21 January 2013, 11:11:42 »
Niemand?

In Japan: http://en.wikipedia.org/wiki/300_Series_Shinkansen  max 270 kmh. Dan is 250 een eitje. Ook omdat deze 16 rijtuigen lang is.
Jeroen

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #312 Gepost op: 21 January 2013, 11:12:46 »
Die hadden ze gewoon 2e hands over kunnen nemen ;D Even omsporen....

Groet,
Michel

Edit: En ook een neus..

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11637
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #313 Gepost op: 21 January 2013, 11:13:54 »
En natuurlijk wordt de politiek er bij betrokken:

http://www.nu.nl/binnenland/3008987/problemen-fyra-politieke-keuzes.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #314 Gepost op: 21 January 2013, 11:26:10 »
Die hadden ze gewoon 2e hands over kunnen nemen ;D Even omsporen....

nee hoor, zijn al normaalspoor. zijn alleen voor 60 hz. moet 50 hz. worden.
Jeroen