Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643243 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3645 Gepost op: 29 August 2017, 13:10:27 »
Die vlieger van een snelheidsbegrenzer gaat natuurlijk niet op. Een TGV moet je vergelijken met een GT (grand tour/gran turismo) zoals een Ferrari FF, dus iets waar je lange tijd plankgas mee kunt rijden. Daar is die auto dan ook op gebouwd, met een onderstel, versnellingsbak, remmen en wielen die dat geweld allemaal op de weg kunnen houden en brengen.

Je kunt ook een Golf pakken en daar een hele dikke motor in leggen, maar als je verder niets aanpakt, heb je een groot probleem bij de eerste bocht. Even afgezien van de meerprijs die je betaalt voor een Ferrari ten opzicht van, laten we zeggen, een Nissan GT-R, is dat een reden waarom een Ferrari een stuk duurder is dan een Golf.

Als je een Ferrari FF pakt en daar een snelheidsbegrenzer op plaatst, is het nog steeds een Ferrari FF. Hij wordt niet opeens een stuk goedkoper vanwege die snelheidsbegrenzer. Immers, dat onderstel, versnellingsbak, remmen en wielen zijn als voorheen (om het gele stickertje met het steigerende paard niet te vergeten).

De NS had een luxe Duitse middenklasser nodig, zeg maar een BMW uit de 5-serie, maar met een redelijk normale motor (dus geen M5). Een Ferrari FF met een snelheidsbegrenzer is geen BMW.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3646 Gepost op: 29 August 2017, 13:11:27 »
Wat mij betreft nemen Thalys en de Eurostar de volledige exploitatie van de HSL over en verdwijnt NS op termijn van de lijn. Dat zijn in principe NMBS/SNCF dochters en hebben niets meer met NS te maken. Dat was vroeger anders, maar minister Netelenbos heeft NS, tot verbazing van de NMBS,  gedwongen uit Thalys te stappen. Ik neem Netelenbos die beslissing zeer kwalijk en vind dat ze hoog nodig met pensioen moet. De kansen dat NS nu mee gaat doen de Hogesnelheidstreinen in Europa lijken op dit moment zeer klein. Gelukkig zijn er nu kansen op snellere treinen door Nederland van Amsterdam naar Groningen bijvoorbeeld. Als NS dat gaat exploiteren dan kunnen ze meedoen in het segment tot 200 km/h. Vanuit Groningen gezien zou een Thalys naar Amsterdam, Brussel en Parijs weer veel beter zijn. Dat gaat weer ten koste van NS.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 13:14:21 door MR »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3647 Gepost op: 29 August 2017, 16:16:41 »
Bij ons in België was er ook veel tegenstand t.o.v. de komst van de TGV. (Een te klein land, weinig voordelen voor de eigen bevolking). Ondertussen zit alles toch meestal goed vol (ondanks de dure prijs en dankzij? de ongunstige reistijden voor de klassieke treinen?).
i.d.d. ook wel met veel reizigers in transit, die anders wellicht wel eerder via rechtstreekse Frans-Duitse grensovergang gingen reizen. Nu die rechtstreekse overgang er werkelijk is, blijven de TGV's toch nog goed gevuld (en door de deelname van de NMBS in het verhaal, komt ook daar wat in de kas terecht).

Jammer voor de NS zijn die gedwongen uit het Thalys verhaal gestapt.
Maar er blijven idd kansen voor het reizen aan 200km/u:
- = goedkoper in exploitatie vanwege de korte afstanden tussen verschillende grote agglomeraties in België en Nederland. > De kostprijs/nodige energie om die snelheden te halen op de relatief korte secties 300km/u in België en Nederland t.o.v de relatief gehaalde tijdwinst is gunstiger.
- Er is al veel op de markt geschikt voor deze snelheden (het grote probleem blijft de verschillende veiligheidssystemen)

Bij ons in België rijden de Siemens Loc's (T19/19) op weekdagen min of meer een half uurdienst op de HSL tussen Brussel-Leuven-Luik met hun I11 TD stammen en M6 stammen met loc voor en achter.
De verbinding Oostende-Brussel-Luik-Eupen wordt ook in het weekeinde elk uur gereden, terwijl de verbinding Kortrijk-Gent-Brussel-Luik-Welkenraedt enkel op weekdagen gereden worden (ergens tss 6u. 's morgens en 18u. 's avonds > nu als vervanger van de Brussel-Maastricht voorheen)
Die loc's kunnen gewoon in pool met hun collega's op de klassieke IC-diensten gewisseld worden.

Een verbinding (Eindhoven-)Breda-Rotterdam-Schiphol-Amsterdam-Friesland via de HSL zou dus moeten kunnen... .
(Maar of Den-Haag daar tevreden zal mee zijn)
« Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 16:21:37 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3648 Gepost op: 01 September 2017, 19:29:15 »
Precies, duurdere motoren, zwaardere transformatoren enz. Blijf het wel vreemd vinden dat ze nu el cheapo traxxen hebben aangeschaft met een top van 160. Klein beetje meer en je hebt loks die 220 mogen. Rijtuigen aanpassen voor 200 hoeft niet zo duur te zijn vziw, en anders hebben de Duitsers er nog zat staan. Daar rijden ze per slot van rekening al 40 jaar met 200kmh. (net als de Franzosen en zelfs Amtrak in de Usa)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3649 Gepost op: 01 September 2017, 19:43:00 »

Dit komt ook vooral door dat de politiek in Belgie de NMBS veel meer met rust laat dan de Nederlandse regering de NS, volgens mij word de HSL in Belgie ook niet aanbesteed en hier wel, ook had dat nooit gemoeten. De politiek heeft de NS zwaar onder druk gezet om zeer snel met alternatieven te komen, ze hadden de NS tijd moet gunnen, maar wel moet eisen dat er wel gelijkwaardig materieel weer terug zou komen, ik weet niet hoe snel de M6 rijtuigen kunnen, maar de NS had met de NMBS kunnen samenwerken om de M6 rijtuigen als Brussel IC kunnen inzetten en volgens mij gaat de Vectron die voor M6 staat sneller dan de Traxxbr186. Maar ja allemaal achteraf. Ik vind dat de NS de laatste 15 jaar bizarre keuzes maakt, kwa aankopen van materieel .
« Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 20:07:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3650 Gepost op: 01 September 2017, 20:47:52 »
Wat ik begreep hebben ze voor de Traxx gekozen omdat deze snel.leverbaar waren en al toegelaten waren in NL waardoor er geen nieuw toelatingstraject hoefde worden te doorgaan.
De loccen van de NMBS zijn overigens geen Vectrons, meer een soort voorloper. Wat ik begreep feitelijk taurussen met een vectron kop
« Laatst bewerkt op: 02 September 2017, 07:58:54 door Remco vM »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4381
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3651 Gepost op: 02 September 2017, 00:50:19 »
Klopt wat Remco zegt,

Traxx was al toegelaten en kon snel geleverd worden.

Overigens mogen ze alleen op de HSL 160, tussen Amsterdam en Utrecht  is de Max gewoon 140.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3652 Gepost op: 02 September 2017, 08:30:57 »
Precies, duurdere motoren, zwaardere transformatoren enz. Blijf het wel vreemd vinden dat ze nu el cheapo traxxen hebben aangeschaft met een top van 160. Klein beetje meer en je hebt loks die 220 mogen. Rijtuigen aanpassen voor 200 hoeft niet zo duur te zijn vziw, en anders hebben de Duitsers er nog zat staan. Daar rijden ze per slot van rekening al 40 jaar met 200kmh. (net als de Franzosen en zelfs Amtrak in de Usa)
Een trein tover je niet zomaar uit de hoge hoed. Na het debacle met de V250 stellen die plotseling uitvielen moest er zo snel mogelijk een noodoplossing komen. De NS had nog een aantal ICR stammen per direct beschikbaar (max 160 km/u). De meeste kwamen natuurlijk uit de vroegere IC Brussel dienst, en een deel kwam na verloop van tijd beschikbaar door aflevering van het NID als ik het me goed herinner. Buitenlandse rijtuigen kopen en toegelaten krijgen zou snel een aantal maanden kosten waarin er geen treinen zouden rijden, onacceptabel voor de reizigers. Passende locs had de NS niet, dus werden er een aantal 186'ers die toch al toegelaten waren geleased. Dat die niet sneller dan 160 km/u kunnen maakt niet uit, want de rijtuigen mogen toch niet sneller.
Direct werd er ook gekeken naar een permanente oplossing: er werden extra nieuwe IC stellen (ICNG met een Vmax van 200 km/u besteld ter vervanging van het ICR en ICMm.

Volgens mij bestaat er nog steeds wat animositeit tussen de NS en de politiek. De politiek blijft zeer kritisch tegenover de NS, deels ook een soort van gedwongen om een wit voetje te halen bij de kiezers die immers ook altijd kritisch zijn over de NS. Ideeën over verdere privatisering blijven bestaan. Dit zorgt voor een milieu waarin de NS niet de vrije hand heeft om goede investeringen voor de lange termijn te maken.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3653 Gepost op: 02 September 2017, 08:45:12 »
De NS heeft dan ook wel een ongelofelijke bende van de HSL-exploitatie gemaakt.
No dress rehearsel, this is our life.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3654 Gepost op: 02 September 2017, 09:05:41 »
Die schuld ligt ook deels bij de politiek. Indertijd wilde de politiek alles wat los en vast zit liberaliseren. Uiteraard werd dit als zeer vijandelijk beschouwd door de NS die daardoor totaal zijn hand heeft overspeeld in de openbare aanbesteding van de HSL zuid.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3655 Gepost op: 02 September 2017, 09:06:19 »
Maar met alleen maar achterom kijken, kom je ook niet tot een oplossing. Het beste is toch gewoon wachten tot ICNG er is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3656 Gepost op: 02 September 2017, 09:06:56 »
Maar ik geloof dat we in herhaling vallen.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3657 Gepost op: 02 September 2017, 09:11:17 »
Maar met alleen maar achterom kijken, kom je ook niet tot een oplossing. Het beste is toch gewoon wachten tot ICNG er is.
Amen

Ik ben nu ook al zeer tevreden met de snelle verbinding Den Haag-Rotterdam-Brabant. :)
« Laatst bewerkt op: 02 September 2017, 09:16:18 door Martijnstein »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3658 Gepost op: 02 September 2017, 11:21:17 »
Mits die rijdt.  :'(
Wordt toch wel vaak geplaagd door technische problemen.

Er zijn periodes dat mijn collega (reist dagelijks van Delft naar Eindhoven) bijna zijn abonnement terug verdient met de geld terug regeling  ;D

Sprak toevallig vorig week een machinist en conducteur in Eindhoven, wij wilden een dagje naar Rotterdam en uiteraard reed onze trein vanwege een technisch probleem niet, en zij waren ook maar gematigd positief over de betrouwbaarheid. Gaven aan dat er veel problemen waren en liever ander materieel reden.
Gr.
Eric

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3659 Gepost op: 02 September 2017, 14:48:58 »
Dat is een  lekker positieve benadering van dingen die nog moeten gebeuren in de toekomst.

De Fyra was inderdaad een  fiasco DUS ICNG zal dat ook wel zijn. Helaas was ICOG (ook bekend als ICM of IC3/IC4) dat niet.....
Kinderziektes kennen we al sinds de DE3 in 1934 -- en ook de stoomtijd was er niet vrij van, maar daarmee heb je nog niet onmiddellijk een Fyra-drama.

"Uiteraard reed onze trein niet" is statistisch bewezen een leugen. Zeker Telegraaf lezer?

En tenslotte: NS personeel is de minst objectieve waarnemer van de prestaties van NS.

Dirk