Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 17:09:48
Locverlichting dmv micro-LEDS door Menno
Vandaag om 17:05:31
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door wob
Vandaag om 16:57:12
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 16:51:47
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
Lima plan E bankjes door ronaldvd2000
Vandaag om 16:29:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643059 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3675 Gepost op: 09 December 2017, 09:35:46 »
Nu hebben de Italianen wel de neiging tot bloemrijk taalgebruik, dus het zou kunnen dat het grijs in plaats van zilver wordt (wat de Fransen béton zouden noemen).

In het grijs ziet het ding er inderdaad beter uit, al was het maar omdat het zwarte gat van de luchtinlaat niet meer zo prominent is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3676 Gepost op: 09 December 2017, 12:11:50 »
Grijs is in het Italiaans Grigio, dus zilver is inderdaad de basiskleur. Hoe het daar werkt:

Frecciarossa: Rode pijl
Frecciabianca: Witte pijl
Frecciargento: Zilveren pijl

De V250 gaat onder de vlag van Frecciargento rijden. Vind hem in het zilver al iets minder lelijk dan de Fyra kleurstelling :P

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3677 Gepost op: 10 December 2017, 11:31:57 »
,t Blijft een lelijk ding,
Gelukkig dat deze niet meer door ,t Nederlandse landschap rijden

Cor

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3678 Gepost op: 10 December 2017, 11:46:23 »
Blijft jammer, hadden we eindelijk een trein die boven de saaie middelmaat uitstak, lieten ze hem door een stel onhandige Italianen in elkaar zetten  :-\.

Stephan.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3679 Gepost op: 10 December 2017, 11:52:46 »
Tsja, wil je degelijkheid dan ga je naar Duitsers. Wil je fraai design, dan moet je naar Italië. Samenwerking tussen die twee zou tot fraaie resultaten kunnen leiden. Maar ja, dat samenwerken hebben ze al eens geprobeerd en daar was de rest van de wereld niet echt blij mee....

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3680 Gepost op: 10 December 2017, 12:05:14 »
Ik ben eigenlijk benieuwd of die onhandige Italianen er in slagen om de V250 normaal een dienstregeling te laten rijden. Als hen dat lukt, wat zou dat dan over ons zeggen?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3681 Gepost op: 10 December 2017, 12:15:38 »
Dat wij voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en daarom onhandige Italianen krijgen en ze er nu voor hun zelf wel ter zake kundig personeel aan laten werken?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2017, 12:35:43 door prutser »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3682 Gepost op: 10 December 2017, 12:21:21 »
Tsja, wil je degelijkheid dan ga je naar Duitsers. Wil je fraai design, dan moet je naar Italië. Samenwerking tussen die twee zou tot fraaie resultaten kunnen leiden.

Voldoende voorbeelden vanuit de auto-industrie, bijv.  Audi-Lamborghini of VW-Italdesign.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2017, 12:25:03 door Jeronimos »
Jeroen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3683 Gepost op: 10 December 2017, 16:24:43 »
Tsja, wil je degelijkheid dan ga je naar Duitsers. Wil je fraai design, dan moet je naar Italië. Samenwerking tussen die twee zou tot fraaie resultaten kunnen leiden. Maar ja, dat samenwerken hebben ze al eens geprobeerd en daar was de rest van de wereld niet echt blij mee....

Kuch Panavia Tornado kuch

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3684 Gepost op: 10 December 2017, 19:59:40 »
Dat wij voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en daarom onhandige Italianen krijgen en ze er nu voor hun zelf wel ter zake kundig personeel aan laten werken?

Als ik het Fyra-rapport goed heb gelezen, waren er twee redenen om niet met de V250 door te gaan. 1. Het zou erg lang duren om ze in orde te maken (minimaal 18-24 maanden) en 2. Na een opknapbeurt zou het nog niet zeker zijn of ze goed waren (risico dus).

Overigens hoor ik van diverse mcn's dat de V250's op zich goed reden ("als een blok op de rails"). Maar ja, de kwaliteit. De problemen zaten vooral in de laagspanningsinstallatie (inclusief accu's) en de beplating aan de onderkant. Maar er waren nog wat problemen, weet iedereen die de presentatie van Descheemaecker heeft gezien (deuren, treden, bekabeling, afwerking).

CKLX

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3685 Gepost op: 10 December 2017, 20:17:21 »
Draaistellen/wielen. Na een noodremming waren alle wielen dusdanig aangetast dat ze onder de afkeurmaat kwamen..  ???
Groeten Joop, machinist Lls

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2786
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3686 Gepost op: 13 December 2017, 00:57:01 »
Grappig om te zien dat echt alleen het wit is overgekalkt. De zwarte raamband is gewoon nog zwart, inclusief cijferaanduiding in NS lettertype. ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3687 Gepost op: 13 December 2017, 11:58:28 »
(Nogmaals):
Van nen "Deux Cheveaux" zal je wel geen Porche kunnen maken.
Maar geef de "Aziatische Italianen" (overname Ansoldo Breda door het Japanse Hitachi Rail in februari 2015) wat credit.
Reeds een kleine 10 jaar rijden de 395 Class 'Javalin' HST's van die Aziaten naar grote tevredenheid van Kent naar Londen.

In 2012 zijn ze tijdelijk verplaatst en ingezet als 'Olympic Shuttle' met de spelen te Londen.
Die dingen rijden 160km/u met voeding op 3è rail op het Kentisch net. en kunnen 225km/u aan op de HSL lijn van Folkestone - Ashford - Gravesend tot Londen.   

De Britten waren meer dan tevreden zodat Hitachi verschillende onderhoudsposten en fabrieken in het VK mochten bouwen.
Ze mochten de nieuwe generatie HST's (waaronder een deel hybride), onder het IEP programma gaan ontwikkelen voor de lijnen naar het westen - noorden en de Midlands.
http://www.ieptrain.co.uk/#The%20Trains

En laat men nu toch een deel van het werk nu in de ondertussen beruchte Italiaanse vestiging onderbrengen... .
http://www.railjournal.com/index.php/rolling-stock/hitachi-presents-new-trains-for-southwest-england.html

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 13 December 2017, 12:04:24 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3688 Gepost op: 13 December 2017, 12:36:49 »
Jan,

Er moet zoveel aan die stellen gebeuren, dat je je echt af kan vragen, loont het allemaal wel? Er is geen stel identiek qua specificaties. Ik heb er een aantal mogen aanschouwen toen ik op de Watergraafsmeer was, en corrosie is ook een echt probleem bij die stellen.

Maar goed. Ik laat mij graag verrassen en dat Hitachi Rail ze storingsvrij aan de praat krijgt.
Groeten Joop, machinist Lls

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3689 Gepost op: 13 December 2017, 12:58:54 »
...Van nen "Deux Cheveaux" zal je wel geen Porche kunnen maken. ...

Dat zou ik niet te hard zeggen.

Ik heb bij een Japans bedrijf gewerkt waar een grote productielijn stond die 160 m/min kon draaien.
In een periode van 20 jaar is die ge-upgrade naar een snelheid van 500 m/min voor hogere productievolumes (met dezelfde kwaliteit).

Deze lijn was van Japanse makelij, en ik moet zeggen dat het niveau van de machinebouw bepaald niet hoog was.
Zo'n beetje de meuk die tegenwoordig uit China komt.

Maar ook met meuk zijn best resultaten te behalen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2017, 00:06:08 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html