Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door phdirk
Vandaag om 20:22:19
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 20:15:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 673189 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3615 Gepost op: 20 August 2017, 18:01:29 »
  ;D ;D ;D

Heb goede lijm in huis  8)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3616 Gepost op: 23 August 2017, 14:16:01 »
@prutser:
Hm, dat op die dingen FYRA stond was mij wel opgevallen... De rest van de (kennelijk aanwezige) logica in het kleurschema ontgaat mij helaas nog steeds :angel:
Maar dit verandert nog steeds niets aan mijn al eerder geponeerde mening: de AANLEG van dit specifieke tracé was megalomane ONZIN! Spoorverdubbeling binnen het Hoofdrailnet zou goedkoper en (VOORAL!) efficiënter zijn geweest. Immers, nú moeten de treinen méérdere malen wisselen van stroom- en/of beveiligingssysteem... De aloude BeNeLux deed dat net buiten Roosendaal één maal, was redelijk BETROUWBAAR en beslist geliefd, óók bij 'de gewone reiziger'.
Oké, ik ben oud en chagrijnig en mis dus inderdaad die simpele efficiënte directe verbinding vanuit DH naar Antwerpen: hopelijk mag ik dat ooit nog doen in de Mat-'57, maar die zinnige verbinding had moeten blijven bestaan met moderner materieel!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8636
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3617 Gepost op: 23 August 2017, 14:22:22 »
nú moeten de treinen méérdere malen wisselen van stroom- en/of beveiligingssysteem...
En wat is daar mis mee dan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3618 Gepost op: 23 August 2017, 14:37:34 »
Bij mijn weten is dat nog steeds het zwakste punt in betrouwbare exploitatie.
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3619 Gepost op: 23 August 2017, 14:59:34 »
Maar dit verandert nog steeds niets aan mijn al eerder geponeerde mening: de AANLEG van dit specifieke tracé was megalomane ONZIN!

In het Engels heet dit "flogging a dead horse". Oftewel, dit is de zoveelste keer dat je met hetzelfde komt aanzetten. We snappen het.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8636
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3620 Gepost op: 23 August 2017, 15:04:11 »
Bij mijn weten is dat nog steeds het zwakste punt in betrouwbare exploitatie.
Alleen ligt dat niet aan de lijn maar aan het materieel dat erop rijdt (de Thalys kan het immers wel op hetzelfde stuk zonder problemen).

In het Engels heet dit "flogging a dead horse". Oftewel, dit is de zoveelste keer dat je met hetzelfde komt aanzetten. We snappen het.
Ah, dan laat ik het ook maar.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3621 Gepost op: 23 August 2017, 15:09:44 »
Oké, ik ben oud en chagrijnig en mis dus inderdaad die simpele efficiënte directe verbinding vanuit DH naar Antwerpen: hopelijk mag ik dat ooit nog doen in de Mat-'57, maar die zinnige verbinding had moeten blijven bestaan met moderner materieel!

Die verbinding is er gewoon, ieder uur met IC International. Duurt een half uurtje langer dan Thalys, maar is een stuk relaxter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3622 Gepost op: 23 August 2017, 15:10:44 »
I KNÓW Peter...
En tóch geef ik Mijn Koninkrijk voor dat paard... :laugh:

Tot nu toe ontkrachtte men mijn mening nauwelijks, werd die zelfs in de parlementaire enquête (zij het met tandenknarsen)  aanvaardt en beschreef "De Ontsporing" dit kostbare drama in ál haar pijnlijke facetten...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3623 Gepost op: 23 August 2017, 15:53:32 »
@Rick:
Is dat een excuus? Ondanks alle verhalen over 'marktwerking' wenst "De Reiziger" (die centraal heet te staan ::) ) slechts BETROUWBAAR vervoer van A naar B! Klachten zijn dus terecht...
Die reiziger heeft immers in 99,9% van de gevallen niet kunnen kiezen voor de concessiehouder, daar ook niet de benodigde kennis voor (die koopt hij immers via de overheid/het ambtenarenapparaat in via zijn belastinggelden) en is dus veelal 'de Sjaak'!

@henk: Ik ga zoeken! De reistijd boeit mij niet; het 'niet-moeten-overstappen' des te méér...

Frans

P.S. Een verzoek aan mensen, die mij willen aanspreken op mijn toon (of aanvallen op mijn standpunten): doe het via pb...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3624 Gepost op: 23 August 2017, 17:08:04 »
Tot nu toe ontkrachtte men mijn mening nauwelijks, werd die zelfs in de parlementaire enquête (zij het met tandenknarsen)  aanvaardt en beschreef "De Ontsporing" dit kostbare drama in ál haar pijnlijke facetten...

Ikzelf heb je argumenten vaak genoeg ontkracht, alleen heb je dat steeds gevoeglijk genegeerd zodat je je mening steeds opnieuw kon etaleren. Lees maar verder terug in dit draadje; het zijn minder pagina's dan er aan de parlementaire enquête besteed zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3625 Gepost op: 23 August 2017, 18:49:37 »
Het succes van de HSL hangt tocht niet van de Beneluxtrein, Fyra of hun opvolgers? Ik dacht dat Thalys de frequentie verhoogd heeft en dat de Eurostar een verbinding in de planning heeft staan. Dit zijn NMBS/SNCF-dochters  en geen NS, maar dat doet er toch niet aan af dat de HSL voor dit soort treinen gebouwd is en niet voor de treinen die NS laat rijden op het traject? 

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3626 Gepost op: 23 August 2017, 21:00:59 »
Systeemwissels moeten het probleem niet zijn. Hooguit kostenverhogend.

Ik heb afgelopen weken als Syntus/Keolis Mcn 10 dagen lang, 6 keer per dienst, bij Abellio NRW gereden tussen Arnhem en Wesel (D), waarbij je per rit binnen een paar kilometer het volgende moet doen :

- vertrekken uit Zevenaar met veel tractie
- gelijk na station Zevenaar bevestigen om naar ETCS over te schakelen
- ATB wordt ETCS
- tractie tot een bepaald punt, waar je ongeveer 80 km/u kunt halen
- tractie naar neutraal
- snelschakelaar gaat automatisch uit m.b.v. GPS
- DC stroomafnemer gaat automatisch omlaag m.b.v. GPS
- automatische omschakeling van 1.5kV DC naar 25kV AC m.b.v. GPS
- als dit niet automatisch gebeurt, moet je dit alsnog met de hand selecteren (gebeurt af en toe)
- altijd handmatig inschakelen van de snelschakelaar en daarmee opzetten van de AC stroomafnemer
- weer tractie tot 125 km/u
- GSM-R handmatig omzetten van NL naar D netwerk
- bevestigen overgang naar PZB
- ETCS wordt PZB
- opschakelen naar 140 km/u
- tractie neutraal
- handmatig snelschakelaar uit
- handmatig omschakelen van 25kV AC naar 15kV AC
- handmatig snelschakelaar in
- na inschakeling en weer stroom hoeft niet meer te worden opgeschakeld naar kan worden uitgerold tot in station Emmerich

Dit verloopt vrijwel zonder storingen. Elk uur weer.

Omgekeerde richting gaat min of meer tegengesteld. Dan schakel je uit Emmerich op tot 140 km/u, wisselt naar 25kV AC en ETCS en rijdt met zo'n 125 km/u richting de sluis naar 1.5kV DC. Hier mag je met 80 km/u door heen maar wordt met max. 60 km/u gedaan i.v.m. bevestiging ATB en inrijseinen er vlak achter.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3627 Gepost op: 23 August 2017, 21:25:50 »
Oké, ik negeer na deze reactie dit draadje voorlopig wel weer...

@ingenium: lézen collega! Inhoudelijke reacties uiteraard hier, meningen over mijn toon of stijl graag via pb!

@MR: Wat er over dat tracé rijdt zal me worst wezen; voor mijn part Bello! Het gaat mij erom, dat die Thalys vrijwel net zo goed over (al dan niet verdubbeld) bestaand traject kan, eventueel mínder stops en inderdaad wat langzamer, maar aanzienlijk goedkoper en wellicht efficiënter...

@Peter Korsten: Hier zullen wij het wel nooit over eens worden  ;)

@Michel: Dank je voor die opsomming en uitleg! Véél gaat dus (meestal) automatisch, maar het ís nogal een lijst... Het klinkt wellicht negatief, maar bij zo'n systeemwissel kan dus héél véél fout gaan.

Betrouwbare dienstverlening bestaat volgens mij zéker door het elimineren van potentiële problemen en dan kan ik met het huidige HSL-traject alleen maar (overbodige) nodeloze punten zien...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3628 Gepost op: 23 August 2017, 21:37:24 »

@MR: Wat er over dat tracé rijdt zal me worst wezen; voor mijn part Bello! Het gaat mij erom, dat die Thalys vrijwel net zo goed over (al dan niet verdubbeld) bestaand traject kan, eventueel mínder stops en inderdaad wat langzamer, maar aanzienlijk goedkoper en wellicht efficiënter...

Dat is toch een gepasseerd station? De lijn ligt er immers. Overigens is wat langzamer een understatement. Flink langzamer. De bestaande lijn had dan wel een upgrade nodig gehad. Dat was wellicht een te verkiezen optie geweest, maar zoals men pleegt te zeggen: As is verbrande turf.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3629 Gepost op: 23 August 2017, 23:06:38 »
Frans,

Bij de grens passage en daarmee dubbele systeemwisselingen van de FLIRT3 van Abellio NRW gaat ongeveer 35% automatisch en 65% door manuele commando's.

Ja, elk systeem en elke wisseling tussen systemen is een storingsrisico. Maar een ander alternatief is er niet. En voor een internationale regionale semi-stopdienst die sinds begin april rijdt tussen Emmerich en Arnhem, moet ik constateren dat hij overduidelijk in een behoefte voorziet, want elke rit is de trein behoorlijk goed bezet.

Op de aanvangsfase na zijn er nu nauwelijks nog (ver)storingen bij de dagelijkse grens overschrijdingen.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2017, 17:57:41 door Michel van den Hof »