Zorgen over kwaliteit, beperkte mogelijkheid tot bijsturingTijdens het bouwproces heeft NSFSC ook zorgen over de kwaliteit van deFyra. AnsaldoBreda houdt zich volgens NSFSC niet aan afspraken, volgtniet altijd de vastgelegde procedures en lost problemen niet structureelop. De kwaliteitsinspecteurs van Lloyd’s, die namens NSFSC toezien op denaleving van de koopovereenkomst door AnsaldoBreda, rapporteren alleafwijkingen van de koopovereenkomst die zij tegenkomen. Zo rapporterenzij dat het kwaliteitsmanagementsysteem van AnsaldoBreda niet altijdwordt toegepast, terwijl dat systeem een kwalitatief goed bouwprocesmoet garanderen. Maar meer dan rapporteren kunnen zij niet doen, vaaktot grote ergernis van de kwaliteitsinspecteurs zelf. Ook medewerkers vanNedTrain zien dit. Zij stellen meerdere malen voor AnsaldoBreda teondersteunen met (technische) expertise. NSFSC en de NS-directiebesluiten echter niet te interveniëren in het bouwproces, omdat zij niet inde verantwoordelijkheden van AnsaldoBreda willen treden. Er is immerseen turnkeyovereenkomst gesloten, waarmee de verantwoordelijkheidvoor het gebruiksklaar opleveren van deugdelijke treinen geheel bijAnsaldoBreda ligt. Er zijn in de loop van de jaren volop signalen geweestdat problemen niet opgelost worden. Doordat NS en NSFSC kiezen vooreen strikt juridische benadering van de samenwerking, komt eenoplossing niet dichterbij
Heb me altijd afgevraagd, had nedtrain niet de tijd moet krijgen om de Fyra op te lappen en rijklaar te maken of was dit onmogelijk?