Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644856 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3525 Gepost op: 31 October 2015, 02:37:17 »
Jo,

Hiermee gaan we te veel op de politieke toer.
Deze (onderbuik-) reacties (meningen) horen hier niet thuis.

Gr, Bert
Team moderatoren
« Laatst bewerkt op: 31 October 2015, 02:40:02 door Bert van Gelder. Reden: Aanvulling »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3526 Gepost op: 01 November 2015, 02:33:51 »
Eigenlijk zouden een aantal van de directe verbindingen met TGV's op Brussel doorgetrokken moeten worden naar Nederland. Vanuit Brussel is Lyon 7x per dag bereikbaar. Dit deels met Thalysdiensten doen, moet alleen een deel van het materieelpark omgezet worden. Wat in Brussel komt, kan technisch gezien ook gewoon in Nederland komen. TGV Reseau's zijn er voldoende (90 stammen), waarvan er naast de 9 stammen Thalys PBA nog 31 in TGV kleuren rondscheuren die wel in België en Nederland (technisch gezien) kunnen komen.

Anderzijds ben ik ook wel voorstander van een volledig open HSL concessie. Ook open voor EasyTrain, VirginRail en weet ik veel wat. Maarja, het Nederlandse traject alleen is, vrees ik, niet aantrekkelijk genoeg. Die bedrijven willen dan door naar Londen of Parijs en de SNCF is niet zo dol op vreemden op het spoor.
Nou Ze gaan op de oude tour verder,want poppetje is gewisseld, en klaar.
Zolang de zelfde toneelspelers in Den Haag blijven spelen,zal er niks veranderen,
Die zitten er slechts voor de buhne. De topambtenaren direct eronder, die mogelijk wél aanwezig waren ten tijde van de aanbestedingen, die blijven doodleuk zitten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3527 Gepost op: 01 November 2015, 03:10:25 »
Lees mijn bericht boven dat van jou ook even.

Die discussie gaan we hier niet voeren!

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3528 Gepost op: 01 November 2015, 09:19:13 »
Topambtenaren zijn ook mensen.
Bij gebleken ongeschiktheid kunnen ze gewoon ontslagen worden door de betreffende minister.

De grote vraag blijft: hoe voorkomen we in de toekomst een debacle zoals de fyra.
Daarop heeft de commissie dan weer geen duidelijk antwoord.
En misschien kan dat ook niet, omdat de zaak zo enorm complex is.
En omdat werkelijk alle betrokkenen steken lieten vallen.

Het is net als Air Crash Investigation: een aaneenschakeling van fouten leidt tot een ramp.
Als slechts één of enkele besluiten anders waren genomen, was de situatie anders geweest.

Ondertussen blijkt het moeilijk, over de fyra van gedachten te wisselen zonder dat de emoties hoog oplopen ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3529 Gepost op: 01 November 2015, 10:59:22 »
Ondertussen blijft men maar doormodderen met cargolocs en antieke rijtuigen en een bedrijf wat zich alles kan veroorloven omdat de politiek ze steunt

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3530 Gepost op: 01 November 2015, 11:03:44 »
Ondertussen blijkt het moeilijk, over de fyra van gedachten te wisselen zonder dat de emoties hoog oplopen ;)

Mjah, maar er is een verschil tussen het probleem en de verantwoordelijken benoemen en "alle politici zijn zakkenvullers die niet naar de gewone man luisteren". Dat is meer waar Bert op doelt.

Overigens ben ik er een paar jaar geleden achtergekomen dat topambtenaren dat topambtenaren nogal vaak een politieke kleur hebben, wat het hele verhaal weer wat ingewikkelder maakt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3531 Gepost op: 06 November 2015, 11:00:23 »
Hoe is het nu met de V250 treinstellen? Er gingen van geruchten dat trenitalia die dingen gekocht zou willen hebben, of staan ze ergens weg te rotten of zijn ze stiekem toch verkocht?

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3532 Gepost op: 09 November 2015, 16:17:03 »
Moet je nu aan de mannen van Hitachi gaan vragen, die onlangs Ansaldo Breda opslokte.
Hiermee krijgen ze, na het VK, nu ook voet aan de grond op het vaste continent.
Maar voorlopig niks te bespeuren op hun webstek:
http://italy.hitachirail.com/en
http://italy.hitachirail.com/medialibrary/2015/11/02/b6cc3303/ComFNM_Finmeccanica_Hitachi_closing_02_11_2015_ENG.pdf

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 09 November 2015, 16:19:59 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3533 Gepost op: 09 November 2015, 19:26:54 »
Die Fyra's zijn besmet, die koopt niemand meer, ze staan te lang stil, moeten gecontroleerd worden of ze nu wel aan de eisen voldoen.
Zelf de inspectie in nederland was te lui om ze te controleren, dat deden ze vanachter hun buro.....
mvg Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3534 Gepost op: 09 November 2015, 19:54:12 »
De kwaliteitsinspecteurs zijn nou net de weinigen die er niet van langs krijgen in het Fyra-rapport...

Overigens waren zij wel degelijk fysiek aanwezig in de fabriek. Ik herinner me Tinus Jonkers, kwaliteitsinspecteur, die vertelde dat vaak op vrijdagmiddag, als hij onderweg was naar huis, werd gebeld dat er weer iets te inspecteren was... De hele week niets te doen, en in het weekend was opeens van alles af. 
Heußenstein : HO, DB 1957

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3535 Gepost op: 09 November 2015, 21:16:33 »
Het "wat nu" is simpel: bijschrijven in de geschiedenisboeken en over een x-aantal jaar weer het zelfde doen.

In de jaren dertig introduceerde NS nieuwe revolutionaire treinen die zouden zorgen voor snelle verbindingen: De diesels. Helaas bleken het brekebeentjes en vielen ze zo vaak defect uit dat NS er niet in slaagde met deze treinstellen een dienstregeling uit te voeren. Daarom greep men terug op het oude materieel dat nu dezelfde dienstregeling (bij benadering?) moest uitvoeren: de stoomdiesels. Pas na 1937 begon men de problemen wat in de grip te krijgen.

Ik zit de Fyrakwestie wel eens wat te vergelijken met deze problemen rond de dieselvijfjes (materiaal 1934). Er zijn overeenkomsten maar ook verschillen. Grote problemen met nieuw snel materieel zijn eerder regel dan uitzondering, zo gaat technische ontwikkeling nu eenmaal. Maar aan de andere kant waren de Fyratreinstellen internationaal gezien niet zo revolutionair als de dieselvijfjes dat destijds wel waren. Wat een ook groot voordeel lijkt is dat ze niet ingezet werden voor internationale treinen naar België om de concurrentie aan te gaan met een andere gedeeltelijk Belgische trein. Bovendien waren  de dieselvijfjes een eigen concept van NS. Dat scheelt ook.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2015, 21:26:44 door MR »

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3536 Gepost op: 09 November 2015, 21:53:07 »
Ach, de v250's waren revolutionair in de zin dat geen enkele bouwer in zo'n korte tijd compleet nieuw materieel zou gaan bouwen, en dan nog voor een prijs waarvoor andere bouwers er niet over peinsden een dergelijke trein te bouwen.

De commissie is dan ook hard over NS op het punt van planning en afspraken met AnsaldoBreda. Wat heb je aan een contract als er geen trein rijdt? Lees blz. 246 en 247 van het rapport.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3537 Gepost op: 09 November 2015, 21:55:13 »
Kwam nou net niet uit het rapport naar voren dat Alsthom wel voor een lagere prijs kon bouwen?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3538 Gepost op: 09 November 2015, 22:21:44 »
Wel een lagere prijs, maar toch ook een andere trein. Ansaldo heeft de offerte namelijk later nog aangepast, waardoor het een deels appels en peren vergelijken wordt.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3539 Gepost op: 10 November 2015, 12:05:22 »
De kwaliteitsinspecteurs zijn nou net de weinigen die er niet van langs krijgen in het Fyra-rapport...
Overigens waren zij wel degelijk fysiek aanwezig in de fabriek. Ik herinner me Tinus Jonkers, kwaliteitsinspecteur, die vertelde dat vaak op vrijdagmiddag, als hij onderweg was naar huis, werd gebeld dat er weer iets te inspecteren was... De hele week niets te doen, en in het weekend was opeens van alles af.

https://digitalehofstad.wordpress.com/tag/fyra-debacle/
4. De treinen waren onveilig

Daarnaast heeft de NS de treinen niet goed genoeg gecontroleerd, waardoor veiligheid niet verzekerd was. Het controlebedrijf Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de trein geïnspecteerd als een gewone trein in plaats van als flitstrein.
mvg Jan