Ik zie het meer als een rechtszaak. Daar ga je ook niet op de zaken vooruitlopen tot er een vonnis is geveld.
Maar toch leidde de NS (toen nog de grote vrolijke NS-holding mét Railinfrabeheer) hiermee een niet te stuiten proces in. Railinfrabeheer stond onder toezicht van de staat en officieel op afstand van NS-reizigers. Nadat het het ministerie ter ore was gekomen dat Railinfrabeheer gevoelige informatie over Lovers doorspeelde aan NS-reizigers, was het snel gedaan met het eerst genoemde bedrijfsonderdeel: Railinfrabeheer werd ProRail. Dág grote NS-familie. Uit angst voor de concurrent deed NS dingen, die niet mochten.
In de begroting was gerekend met 100 miljoen per jaar, maar het meerdere had De Boer allang een bestemming gegeven in de vorm van toekomstige wegenprojecten.
Naar mijn beleving boog RIB zich een achteruit een hernia om Lovers ter wille te zijn teneinde maar niet de indruk te geven partijdig te zijn voor NS
Wat ik uit het verhoor met Hettinga heb begrepen, is dat er op korte termijn een beperkte hoeveelheid bestaand DB-materieel geschikt gemaakt kon worden voor dienst op de HSL, wat langzaam uitgebreid zou worden tot de minimaal benodigde hoeveelheid. Men zou nieuw materieel bestellen wat zo rond 2016 beschikbaar zou zijn om het DB-materieel af te lossen.
Waarop is dat gebaseerd? Naar mijn beleving boog RIB zich een achteruit een hernia om Lovers ter wille te zijn teneinde maar niet de indruk te geven partijdig te zijn voor NS (en dus partijdig was tegen NS). Voor een paar treintjes per dag naar IJmuiden (waar was dat ook alweer? ) waar men te lui was om een overweg in Westerveld met de hand te in gang te zetten (weer open ging hij dan automatisch) heeft men in enkele maanden weer beveiliging laten engineeren (in beveiliging is dat in recordtijd, zeker in die tijd tijdens alle grotere projecten) - het was net op tijd in dienst om het door Lovers opheffen van die dienst mee te maken
Maar het gaat niet om een theoretische schatting Simon, maar om de praktijk dat de ontwikkeling van HST juist voor DB momenteel erg moeizaam verloopt. Alstom kan een ander verhaal zijn, maar tot op heden koop DB geen HST bij Alstom.
Nee hoor, ze deden dat omdat ze dat moesten. De lijn waarop Lovers wilde gaan rijden was niet formeel buiten bedrijf gesteld en daarom was RIB wettelijk verplicht om hem weer in werkende staat te brengen.
Jammer dat de schrijver in de Volkskrant z'n eigen krant de afgelopen weken schijnbaar niet heeft gelezen.... de conclusie om de NS top aan te pakken slaat nergens op. Tijd dat er in Den Haag eens flink gesneden wordt , niet alleen politiek maar ook bij ILT. Daar zit het veel meer scheef, zoals juist de afgelopen weken nog maar weer eens duidelijk werd.
Verder blijft het m.i. gissen wat Arriva precies wilde doen. In het plan van Arriva werden alleen wat algemeenheden genoemd, op basis waarvan men graag bereid was een uitgebreider aanbod te doen, als men in Den Haag daar oren naar had.
Alhoewel Huges dat ook al deed......