Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Tedo
Vandaag om 16:05:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643197 keer)

Edgar

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3420 Gepost op: 13 June 2015, 20:47:17 »
Ik zie het meer als een rechtszaak. Daar ga je ook niet op de zaken vooruitlopen tot er een vonnis is geveld.
De makke is hier dat de 'rechter' tevens één van de 'verdachten' is. Dat maakt het tot een nogal onverkwikkelijke vertoning. Zoals Korf afgelopen week in de Volkskrant liet noteren:'Het zal je volksvertegenwoordiging maar zijn...'

Het enige positieve dat ik uit de enquête kan halen, is dat het afgelopen is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #3421 Gepost op: 13 June 2015, 21:29:26 »
Maar toch leidde de NS (toen nog de grote vrolijke NS-holding mét Railinfrabeheer) hiermee een niet te stuiten proces in. Railinfrabeheer stond onder toezicht van de staat en officieel op afstand van NS-reizigers. Nadat het het ministerie ter ore was gekomen dat Railinfrabeheer gevoelige informatie over Lovers doorspeelde aan NS-reizigers, was het snel gedaan met het eerst genoemde bedrijfsonderdeel: Railinfrabeheer werd ProRail. Dág grote NS-familie. Uit angst voor de concurrent deed NS dingen, die niet mochten.
Waarop is dat gebaseerd? Naar mijn beleving boog RIB zich een achteruit een hernia om Lovers ter wille te zijn teneinde maar niet de indruk te geven partijdig te zijn voor NS (en dus partijdig was tegen NS). Voor een paar treintjes per dag naar IJmuiden (waar was dat ook alweer?  ::) ) waar men te lui was om een overweg in Westerveld met de hand te in gang te zetten (weer open ging hij dan automatisch) heeft men in enkele maanden weer beveiliging laten engineeren (in beveiliging is dat in recordtijd, zeker in die tijd tijdens alle grotere projecten) - het was net op tijd in dienst om het door Lovers opheffen van die dienst mee te maken  >:(
En het ontstaan van ProRail was bijna 10 jaar later...
In de begroting was gerekend met 100 miljoen per jaar, maar het meerdere had De Boer allang een bestemming gegeven in de vorm van toekomstige wegenprojecten.
Typerend, de Assepoester van de vervoersfamilie moet uit de kruimels die overblijven nog eens extra betalen voor zijn zondagskleren om de volgevreten broer met de taxi naar school e.d. te laten brengen en er extra hamburgers voor te kopen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3422 Gepost op: 13 June 2015, 21:49:50 »
Naar mijn beleving boog RIB zich een achteruit een hernia om Lovers ter wille te zijn teneinde maar niet de indruk te geven partijdig te zijn voor NS
Nee hoor, ze deden dat omdat ze dat moesten. De lijn waarop Lovers wilde gaan rijden was niet formeel buiten bedrijf gesteld en daarom was RIB wettelijk verplicht om hem weer in werkende staat te brengen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #3423 Gepost op: 13 June 2015, 22:33:26 »
Wat ik uit het verhoor met Hettinga heb begrepen, is dat er op korte termijn een beperkte hoeveelheid bestaand DB-materieel geschikt gemaakt kon worden voor dienst op de HSL, wat langzaam uitgebreid zou worden tot de minimaal benodigde hoeveelheid. Men zou nieuw materieel bestellen wat zo rond 2016 beschikbaar zou zijn om het DB-materieel af te lossen.

Dat kan voor de korte termijn alleen over meersysteemlocs en getrokken treinen zijn gegaan, maar daar hebben we DB niet voor nodig. Gezien het ontwikkeltempo lijkt het me uitgesloten dat er in 2016 opeens geschikte HST zouden zijn geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #3424 Gepost op: 14 June 2015, 12:41:06 »
Bij de Fyra-verhoren werd aan, tsja wie was het ook alweer,  in ieder geval iemand die wist waar die het over had, gevraagd wat een normaal tijdspad is voor de ontwikkeling van een compleet nieuwe trein, vanaf de order tot ingebruikname. Hierbij werd 50-60 maanden geschat voor normaal, binnenlands bedrijf, op basis van ervaringen met recente NS-aankopen. Mogelijk langer voor de HSL i.v.m. ERMTS en toelating in twee landen. Andere deskundigen waren het eens met deze schatting.

Een tijdsbestek van 2011 tot 2016 (niet gegeven is of het januari 2016 betreft of december) om een trein-van-de-plank te bouwen en op de HSL toegelaten te krijgen, lijkt mij dan geen gekke schatting van Arriva.

Of het plan verder enigszins realistisch was? Geen idee. Schultz weet het ook niet, en ik vind dat we haar dat mogen verwijten. 

Waarop is dat gebaseerd? Naar mijn beleving boog RIB zich een achteruit een hernia om Lovers ter wille te zijn teneinde maar niet de indruk te geven partijdig te zijn voor NS (en dus partijdig was tegen NS). Voor een paar treintjes per dag naar IJmuiden (waar was dat ook alweer?  ::) ) waar men te lui was om een overweg in Westerveld met de hand te in gang te zetten (weer open ging hij dan automatisch) heeft men in enkele maanden weer beveiliging laten engineeren (in beveiliging is dat in recordtijd, zeker in die tijd tijdens alle grotere projecten) - het was net op tijd in dienst om het door Lovers opheffen van die dienst mee te maken  >:(
Ik lees het nog eens terug, en ik zie dat ik de zwarte piet aan het verkeerde NS-onderdeel toespeelde. Het was Railned die vertrouwelijke informatie over Lovers doorspeelde aan NS-reizigers.
Heußenstein : HO, DB 1957

henk

• Offline Offline
« Reactie #3425 Gepost op: 14 June 2015, 12:50:42 »
Maar het gaat niet om een theoretische schatting Simon, maar om de praktijk dat de ontwikkeling van HST juist voor DB momenteel erg moeizaam verloopt. Alstom kan een ander verhaal zijn, maar tot op heden koop DB geen HST bij Alstom.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #3426 Gepost op: 14 June 2015, 14:19:21 »

Daan!

• Online Online
« Reactie #3427 Gepost op: 14 June 2015, 15:42:23 »
Vind het eerlijk gezegd wel mee vallen. Enkel opsomming van feiten en er wordt gesteld dat NS na het bod van 178 miljoen te hebben gedaan, geen geld meer zou hebben gehad voor fatsoenlijke treinen, maar dat is onjuist. De specificaties waren zo complex, nog niet beproefd, werden nog een aantal keer bijgesteld en de totale serie treinen was klein, waardoor de gerenommeerde treinenbouwers zich terug trokken en AnsaldoBreda overbleef.
Hoe de NS verder met AnsaldoBreda en de Fyra omging mis ik toch wel. Ook zij zijn blind geweest voor fouten.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #3428 Gepost op: 14 June 2015, 15:50:03 »
Jammer dat de schrijver in de Volkskrant z'n eigen krant de afgelopen weken schijnbaar niet heeft gelezen.... de conclusie om de NS top aan te pakken slaat nergens op. Tijd dat er in Den Haag eens flink gesneden wordt , niet alleen politiek maar ook bij ILT. Daar zit het veel meer scheef, zoals juist de afgelopen weken nog maar weer eens duidelijk werd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #3429 Gepost op: 14 June 2015, 20:04:34 »
Maar het gaat niet om een theoretische schatting Simon, maar om de praktijk dat de ontwikkeling van HST juist voor DB momenteel erg moeizaam verloopt. Alstom kan een ander verhaal zijn, maar tot op heden koop DB geen HST bij Alstom.

Dit is materie die ik niet nauwgezet volg. Als ik het tijdspad goed bestudeerd heb, kreeg Siemens in november 2008 de opdracht voor de ontwikkeling en de bouw van de Valero D. Geen geheel nieuwe trein, maar ook niet van de plank. In december 2013 reed de eerste trein in de reizigersdienst, dus dat heeft dan 62 maanden geduurd van opdracht tot ingebruikname - heel veel van de theorie wijkt het dan niet af?  Corrigeer me vooral als ik het fout heb, ik sprokkel wat informatie bij elkaar op Google.

Verder blijft het m.i. gissen wat Arriva precies wilde doen. In het plan van Arriva werden alleen wat algemeenheden genoemd, op basis waarvan men graag bereid was een uitgebreider aanbod te doen, als men in Den Haag daar oren naar had.
Heußenstein : HO, DB 1957

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #3430 Gepost op: 14 June 2015, 22:20:11 »
Nee hoor, ze deden dat omdat ze dat moesten. De lijn waarop Lovers wilde gaan rijden was niet formeel buiten bedrijf gesteld en daarom was RIB wettelijk verplicht om hem weer in werkende staat te brengen.
Nee hoor, Lovers had er al een seizoen of twee gereden, en de tien jaar ervoor had de goederenboer er ook prima overheen gereden.
Het was prima werkend, alleen moest je voor elke overweg stoppen (wel een stuk of 2) en met een sleutel de overweg activeren.
Dat was voor de "alles is de schuld van anderen" Loversmensen kennelijk teveel moeite, terwijl men nota bene naar IJmuiden toe sowieso in Westerveld stopte - en het was niet bepaald een dienst waar de bespaarde minuut veel klanten zou opleveren.
Makkelijker, wat sneller, ok - maar geen kwestie van niet werkend en dus was er geen enkele wettelijke verplichting.
En aangezien bij oplevering Lovers de treindienst definitief stopte, was het ook objectief gezien puur weggegooide schaarse beveiligingsengineeringscapaciteit (die elders veel nuttiger had kunnen worden ingezet voor projecten waar duizenden nut van zouden hebben - waar NSR treinen reden) en uit het raam gesmeten belastinggeld.
Niksnie NS Reizigers bevoordelen, gewoon NSR achterstellen op Lovers om maar vooral niet de indruk te wekken NSR (-projecten met honderden malen meer nut) voor te trekken.

Daan!

• Online Online
« Reactie #3431 Gepost op: 14 June 2015, 23:08:09 »
Jammer dat de schrijver in de Volkskrant z'n eigen krant de afgelopen weken schijnbaar niet heeft gelezen.... de conclusie om de NS top aan te pakken slaat nergens op. Tijd dat er in Den Haag eens flink gesneden wordt , niet alleen politiek maar ook bij ILT. Daar zit het veel meer scheef, zoals juist de afgelopen weken nog maar weer eens duidelijk werd.

De vraag wat er.precies bij de aanbesteding in Limburg is gebeurd, is nog steeds niet beantwoord.  Ja, er zijn mails doorgestuurd met gevoelige informatie, maar wat voor info ben ik niet te weten gekomen. De vraag is natuurlijk ook wat voor aandeel Huges hier in had. Heeft hij de fraude in gang gezet, verergerd en heeft hij het op z'n schoot gekregen en maakte een kat in het nauw rare sprongen?

Mij lijkt het dat het dossier al op tafel lag bij Huges' aantreden. Huges kennende, een man met gezond verstand, heeft hij gedacht dat het wel over zou waaien en in de doofpot zou belanden en misschien ook wel de goede vrede willen bewaren. Er was namelijk al herrie in de tent met de onder andere de Fyra, geweld, wc-loze sprinters en mateieeltekort.
Dit zijn enkele voordelen van hoe het gegaan kan zijn. Maar ik geloof niet dat je een cultuur kan veranderen door lopen te laten rollen en een frisse wind door het bedrijf te laten waaien. Alhoewel Huges dat ook al deed......

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #3432 Gepost op: 15 June 2015, 11:17:31 »
Verder blijft het m.i. gissen wat Arriva precies wilde doen. In het plan van Arriva werden alleen wat algemeenheden genoemd, op basis waarvan men graag bereid was een uitgebreider aanbod te doen, als men in Den Haag daar oren naar had.
Arriva eiste wel dat er meteen 11 lijnen, waar NSR zijn diensten deed/doet, in de aanbesteding kwamen. Het was ene combinatiepakket wat Arriva aanbood. HSL uitbaten samen met mama DB en die 11 regionale lijnen. Dan komt bij mij wel de vraag naar boven. Had Arriva met het consortium waarin ze participeren, afgesproken dat zij die 11 lijnen zouden krijgen? Als er lijnen aanbesteed gaan worden dan doen Syntus, Veolia, Connexxion en Arriva zelf, natuurlijk ook een bod.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #3433 Gepost op: 15 June 2015, 11:18:35 »
Alhoewel Huges dat ook al deed......
Wat deed Huges?
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

• Online Online
« Reactie #3434 Gepost op: 15 June 2015, 11:29:41 »
Een frisse wind door het bedrijf laten waaien.