Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 00:05:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Yet Another Servo Decoder door AP3737
26 October 2025, 23:10:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
26 October 2025, 22:56:20
Rondom Charlois door Huup
26 October 2025, 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
26 October 2025, 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
26 October 2025, 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
26 October 2025, 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
26 October 2025, 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
26 October 2025, 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
26 October 2025, 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
26 October 2025, 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
26 October 2025, 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
26 October 2025, 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
26 October 2025, 15:33:01
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 662551 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3435 Gepost op: 15 June 2015, 11:31:57 »
Dat was dan waarschijnlijk alleen in het Hoofdgebouw. Verder is ie nog niet gekomen  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3436 Gepost op: 17 June 2015, 21:47:01 »
Op de NS site:

Citaat
Intercity Nieuwe Generatie

 17 juni 2015
In de al lopende aanbesteding van nieuwe intercity’s die vanaf dienstregeling 2021 onder meer moeten kunnen rijden over zowel het conventionele spoor (HRN) als de HSL is een volgende stap gezet. De geselecteerde leveranciers zijn vandaag gevraagd te komen met offertes voor de nieuwe treinen die voorlopig worden aangeduid als de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie).

RFP-fase
NS heeft in een eerdere fase van de aanbesteding (de zogeheten RFI-fase) vier leveranciers geselecteerd na een uitgebreid selectieproces waarbij rekening is gehouden met de lessen uit eerdere materieelprojecten. Vandaag start de volgende fase in de aanbesteding  (de zogeheten RFP-fase) waarbij daadwerkelijk offertes worden gevraagd voor de nieuwe trein. Hierna volgen nog de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase (BAFO) en de laatste fase waarin onderhandelingen plaatsvinden met de geselecteerde leverancier. De aanbesteding moet in 2016 worden afgerond.

Enkeldeks
In de specificaties voor de aanbesteding vraagt NS in totaal ca. 25.000 nieuwe zitplaatsen in de basisorder met de optie om meer treinen te kunnen bestellen. Het gaat om de eerste generatie enkeldeks intercity’s die toegankelijk wordt met bijvoorbeeld een rolstoel, dus zonder treden bij de instap. Een deel van de nieuwe treinen moet zowel op de HSL als conventioneel spoor (het zogeheten Hoofdrailnet) kunnen rijden. Ze voldoen aan de strengste Europese eisen en moeten onder meer voorzien zijn van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS en zo duurzaam mogelijk zijn. 

Vervanging
De nieuwe treinen gaan een deel van de reguliere intercity’s vervangen op termijn. Ook zullen ze deels de Traxx-locomotieven met rijtuigen die nu op de HSL rijden gaan vervangen. De instroom van de nieuwe treinen zorgt er verder voor dat de HSL efficiënter wordt benut dan aanvankelijk beoogd en ook dat de frequentie op sommige trajecten kan worden opgevoerd (Programma Hoogfrequent Spoor; PHS). Het gaat voor de reiziger om gloednieuwe comfortabele treinen die van alle gemakken zijn voorzien (stopcontacten, Wi-Fi, een zuinig klimaatbeheersingssysteem, rolstoeltoegankelijk toilet, etc.). Op het hele aanbestedingsproces hebben uitgebreide (externe) audits plaatsgevonden mede op verzoek van de concessieverlener (Ministerie van IenM) en de aandeelhouder van NS (Ministerie van Financiën).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3437 Gepost op: 18 June 2015, 15:19:14 »
Citaat
NS heeft in een eerdere fase van de aanbesteding (de zogeheten RFI-fase) vier leveranciers geselecteerd na een uitgebreid selectieproces waarbij rekening is gehouden met de lessen uit eerdere materieelprojecten.

Met andere woorden: AnsaldoBreda mag niet meedoen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4566
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3438 Gepost op: 18 June 2015, 15:50:45 »
Moeten de ontwikkelingen van de ICNG niet een eigen draadje krijgen?

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3439 Gepost op: 18 June 2015, 17:58:50 »
Met andere woorden: AnsaldoBreda mag niet meedoen. :)

Hangt er vanaf hoe je het interpreteerd:
-AB heeft heel veel kunnen leren van vorige materieelprojecten. Ze hebben dus een ruime voorsprong op de concurentie die al deze fouten nog moeten maken en dus ook nog niet ervan hebben kunnen leren.
-AB heeft zeer lange ervaring met de NS. AB is het gelukt om vele jaren meer ervaring op te doen dan de concurenten.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3440 Gepost op: 18 June 2015, 18:21:43 »
Zou wel erg kortzichtig zijn als NS opnieuw met die mensen in zee zouden gaan. Ervaring genoeg met die V250 om hen buiten de deur te houden ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3441 Gepost op: 18 June 2015, 18:24:23 »
 :-X Inmiddels word mij steeds béter duidelijk, dat dit inderdaad een (ongetwijfeld duurbetaalde) soap is.
Mijn hele persoonlijke mening:

1. De Politiek vind Nederland zónder een HSL 'niet compleet'.
2. Omdat PN totale zeggenschap heeft over de nationale spoorvervoerder stort die zich in het avontuur.
3. Naar goed NL gebruik wordt er een bestek gemaakt/eisen gesteld die nérgens anders in UIC-land bestaan.
4. Eén fabrikant 'let even niet op' en trekt zich niet terug (en wordt nu neergesabeld), terwijl Ansaldo-Breda écht wel treinen kan bouwen!

Dit houdt beslist niet in, dat ik tegen HSL-materieel of een HSL-net ben! Hooguit nog eens wil poneren, dat Nederland geografisch TE KLEIN is voor afzonderlijke HSL-tracé's: de maximaal haalbare snelheid is niet van belang; het aantal stoppunten wél!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3442 Gepost op: 18 June 2015, 18:50:43 »
Punt 1: Ambitie is natuurlijk goed. Als het maar realistisch is.
Punt 2: Ik weet niet of je dat zo kan stellen. Er is natuurlijk wel belastinggeld mee gemoeid.
Punt 3: Dat is ook niet helemaal waar. De neus van de V250 was in eerste ontwerp niet zo zoals we hem later gezien hebben. En dat kwam ook alleen maar dat de botseisen aangescherpt waren. (opgelegd door de EU) En ERTMS/ETCS werd later ook nog als eis toegevoegd. Daar zat de politiek te slapen, die was er nog niet uit welk Level ze wilde gaan gebruiken.
Punt 4: Even niet opletten? Kom op zeg! Niks doen met tussentijdse op -en aanmerkingen, verbolgen zijn over de commentaren, halsstarrige opstelling, niet nakomen van beloftes.... Toch een paar redenen om niet meer met zo'n fabrikant in zee te gaan. En dan kan het zijn dat ze wel degelijk treinen kunnen bouwen, maar dat is dan hoofdzakelijk voor de binnenlandse markt.
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4566
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3443 Gepost op: 18 June 2015, 19:04:53 »
Hooguit nog eens wil poneren, dat Nederland geografisch TE KLEIN is voor afzonderlijke HSL-tracé's: de maximaal haalbare snelheid is niet van belang; het aantal stoppunten wél!
Misschien alleen Almere - Groningen, maar ik heb er geen cijfers voor.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3444 Gepost op: 18 June 2015, 19:56:05 »
-AB heeft heel veel kunnen leren van vorige materieelprojecten.
Euhm, in welk parallel universum?  8)

dirkjan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4566
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3445 Gepost op: 18 June 2015, 21:16:41 »
Hoe het niet moet :-\

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3446 Gepost op: 18 June 2015, 23:59:14 »
Hangt er vanaf hoe je het interpreteerd:
-AB heeft heel veel kunnen leren van vorige materieelprojecten. Ze hebben dus een ruime voorsprong op de concurentie die al deze fouten nog moeten maken en dus ook nog niet ervan hebben kunnen leren.
Zullen we het erop houden dat fabrikanten als Bombardier, Altom en Siemens nog niet zulk grote blunder projecten voor mekaar gekregen heeft als AB met hun V250, en dus die lering helemaal niet nodig hebben?
Als je je productie gewoon fatsoenlijk op orde hebt, hoef je echt niet eerst te blunderen om je kwaliteit omhoog te krijgen...
Citaat
-AB heeft zeer lange ervaring met de NS. AB is het gelukt om vele jaren meer ervaring op te doen dan de concurenten.
Ja, die was écht brilliant die samenwerking, tenminste, als NS op de stoep stond...  ::)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3447 Gepost op: 19 June 2015, 09:49:29 »
Misschien dat ze met Hitachi beter weten te presteren. De Javelin's zijn tenslotte allemaal op tijd geleverd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3448 Gepost op: 19 June 2015, 13:03:46 »
Zullen we het erop houden dat fabrikanten als Bombardier, Altom en Siemens nog niet zulk grote blunder projecten voor mekaar gekregen heeft als AB met hun V250, en dus die lering helemaal niet nodig hebben?

Volgens mij zijn al die fabrikanten betrokken geweest bij de bouw van de ICE-3, niet bepaald een technisch succesnummer.
En ook de Combino-problematiek en de problemen bij bijvoorbeeld de Talent-2-stellen en Berlijnse S-Bahn-stellen laten zien dat ook deze fabrikanten niet van onbesproken gedrag zijn.

Ik weet niet hoe erg het werkelijk was met de Fyra. Ik denk ook niet dat we daar als buitenstaanders ooit achter zullen komen. Maar als je bereid bent om ruim 40% van het aankoopbedrag te betalen om van een contract af te komen, is het onwaarschijnlijk dat de problemen alleen aan de fabrikant te wijten zijn.

Huub

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3449 Gepost op: 19 June 2015, 13:12:35 »
Men is er in Nederland en België uitstekend in geslaagd om het verhaal zodanig te spinnen, dat Ansaldo Breda de schuld krijgt.
De afgelopen weken is in de enquête weer duidelijk gemaakt, dat alle betrokkenen boter op hun hoofd hebben.
Wie nu nog roept dat het enkel aan de fabrikant lag, geeft daarmee aan, het hele verhaal niet gevolgd te hebben.

groeten
Hendrik Jan
(nu dat model nog...)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly