Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644036 keer)

henk

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3255 Gepost op: 20 May 2015, 07:20:50 »
En het gaat nu net niet over de hogesnelheidstreinen over de lange afstand. Daar hoeft NS zich wat mij betreft ook niet per se in te wringen. Is toch een vak apart. Nog los van het feit dat er in Oostelijke richting geen sprake is van een behoorlijke aansluiting op het Duitse HSL-net.

Het gaat hier over binnenlandse diensten en de verbinding met Brussel. Een wat hogere snelheid, rond 200 km per uur zoiets, zou voor deze regelmatige gebruiker wel een verbetering zijn hoor. Volgende week maar weer eens per Thalys.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3256 Gepost op: 20 May 2015, 08:00:33 »
Ze hadden vanaf het eerste moment naast de aloude langzamere Beneluxtrein en de diensten naar Berlijn hogesnelheidsmaterieel moeten kopen dat in de gehele EU zou kunnen concurreren met de Franse TGV's!

Dan zul je toch eerst een concessie daarvoor moeten hebben. Veel succes met het verkrijgen daarvan in Frankrijk.

Sowieso ken ik geen enkel treinstel (heel misschien een trein) dat zonder problemen in de hele EU kan rijden. Er was een goede reden dat de TEE diesels waren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #3257 Gepost op: 20 May 2015, 09:05:00 »
Volgens mij komende de huidige generaties TGV en ICE een aardig eind. Spanje en Portugal daargelaten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #3258 Gepost op: 20 May 2015, 09:20:59 »
Een wat hogere snelheid, rond 200 km per uur zoiets, zou voor deze regelmatige gebruiker wel een verbetering zijn hoor.

Betrouwbaar, Henk, betrouwbaar is hier het toverwoord... ;)

Gr, Bert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3259 Gepost op: 20 May 2015, 09:38:06 »
Volgens mij komende de huidige generaties TGV en ICE een aardig eind. Spanje en Portugal daargelaten.

Ieder treinstel komt in hooguit drie, heel misschien vier landen. Oostenrijk kan misschien met Duitsland worden meegenomen, maar in Zwitserland heb je weer een smallere stroomafnemer nodig, je hebt te maken met 1.5kv=/3kV=/15kV~/25kV~ (daar is nog overheen te komen) en vooral de verschillende beveiligingssystemen en toelatingen. Zolang materieel (en personeel) nog voor ieder land een aparte toelatingsprocedure nodig heeft, ga je geen trein zien die in de hele EU kan rijden. Houd er rekening mee dat de EU pas ophoudt bij de Russische grens. Tussen dat en Duitsland liggen nog aardig wat landen.

- Peter

henk

• Offline Offline
« Reactie #3260 Gepost op: 20 May 2015, 09:42:26 »
Bezien vanuit Nederland kan een HST door/naar alle relevante landen rijden. Nog verder en de concurrentie met het vliegtuig wordt lastig. Naar Spanje of Portugal is vliegen echt wel praktischer dan met een hogesnelheidstrein.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #3261 Gepost op: 20 May 2015, 09:57:52 »
Afgezien van de tijd, maar wat is er mis met 2x overstappen? Als je reist van knooppunt naar knooppunt, om vanaf een knooppunt lokaal verder te reizen, waarom zou er dan 1 systeem noodzakelijk moeten zijn?

Groet,
Michel

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #3262 Gepost op: 20 May 2015, 12:27:52 »
Zelfs met het vliegen binnen de EU zijn er bestemmingen met overstap.
Waarbij je ofwel de hele luchthaventerminal door moet, ofwel een paar uur mag wachten op je aansluiting.
Als het spoor daarentegen een directe cross-platform overstap creëert is een overstap m.i. best wel te doen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #3263 Gepost op: 20 May 2015, 12:49:02 »
En het gaat nu net niet over de hogesnelheidstreinen over de lange afstand. Daar hoeft NS zich wat mij betreft ook niet per se in te wringen. Is toch een vak apart.

Maar henk,

als er één volk is met de mentaliteit om over heel de wereld vervoerder te willen zijn dan zijn het de Nederlanders wel! Voor ons is dat geen "vak apart", nog sterker: het zit in ons bloed méér dan in welk West Europees volk dan ook! En als er dan op grond van een Europese Richtlijn geen enkel bezwaar is om internationale treindiensten te exploiteren waarom zouden we dat dan niet doen? Ja, de TEE (een Nederlands project!) moest het in het begin nog doen met dieseltreinen, maar dat is met de voortschrijdende elektrificatie van het spoorwegnet geen onderwerp meer. Vandaag de dag rij je van Parijs naar Marseille in drie uur, en Parijs-Amsterdam in drie-en-jalf uur (dat laatste duurt dus wat langer mede vanwege het ontbreken van de Belgische hogesnelheidsverbinding Brussel-Antwerpen; waarom denk je dat die er niet gekomen is?).

In hemelsnaam laten we ons als Nederlanders geen minderwaardigheidsgevoel aanpraten dat internationaal spoorvervoer voor ons "een brug te ver" is. Dat "klein denken" heeft ons ook de ABN en de KLM gekost!

Ik geef toe dat een Nederlander ook heel gemakkelijk in het vliegtuig stapt zelfs als de werkelijke reisduur per trein korter is. Maar als je - net als ikzelf - heel regelmatig in Parijs moet zijn dan neem ik vanuit Rotterdam toch de Thalys! Geen haar op mijn hoofd denkt eraan om dan eerst al dat oponthoud in Schiphol te moeten ondergaan alvorens je in je vliegtuigstoel zit, en dan i.p.v. in Gare du Nord aan te komen op een vér Parijs vliegveld te landen. Bovendien zit ik in de TGV in een heel wat ruimere stoel dan in een vliegtuig waarin de pitch (de "haringen in een ton" afstand tussen de vliegtuigstoelen) tot op het minimum is gereduceerd.

Nee, het "klein denken" van de NS directie (die niet verder keek dan Brussel) is de werkelijke oorzaak van het debakel. Net zoals  tot voor kort (afgezien van de paar hogesnelheidstreinen) er geen enkele NS-locomotief bestond die zelfs maar onder 3000V= gelijkstroom kon rijden. De NMBS bouwde zonodig zijn locs en treinstellen toch ook om zodat ze onder 1500V= konden functioneren? En dan te denken dat er nu al jaren vanaf een der grootste havens van de wereld dwars door Nederland een goederenspoor naar Duitsland  ligt waar vanwege de 25kV geen NS-loc op kon rijden. Dat bedoel ik met "klein denken". Waarom liet Zwitserland door een groot deel van Europa minstens één trein per dag rijden met luxe Zwitsers getrokken materieel, terwijl het Nederlandse getrokken materieel nauwelijks geschikt is om (als vlagvertoon) internationaal ingezet te worden. Die paar NS-rijtuigen in de Beneluxdienst beschouw ik daarbij als nationaal vervoer, en dat terrecht gezien dat maar kleine stukje tussen Roosendaal en Brussel.

Gegroet,

Rob

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3264 Gepost op: 20 May 2015, 12:52:40 »
Leve de VOC-mentaliteit  ;D http://nl.wikipedia.org/wiki/VOC-mentaliteit

Niet flauw bedoeld verder, historisch gezien heb je zeker een punt.

henk

• Offline Offline
« Reactie #3265 Gepost op: 20 May 2015, 13:56:21 »
De VOC verdiende goudgeld aan handel drijven. Niet aan transporteurtje spelen voor een ander. Dat is in verhouding tot de noodzakelijke investeringen en het grondgebruik nooit een erg winstgevende zaak geweest. We zijn knettergek om ons in de hoek van Nederland distributieland te laten drukken.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #3266 Gepost op: 20 May 2015, 17:10:09 »
Uit de getuigenis van Spaargaren komt wel naar voren waarom NS zo hoog bood - de overheid had, als aanbestedende partij, een tweede ronde belooft, waarbij over de tarieven en de daarbij behorende concessievergoeding zou worden onderhandeld. NS had verwacht dat de overheid wel een tariefrestrictie op zou leggen, waardoor de concessievergoeding flink omlaag zou kunnen.  Doordat er verder geen serieuze inschrijvers waren, schrapte de overheid de tweede ronde, en tariefrestricties kwamen er niet.

Ook interessant is dat de NS van de RvC de opdracht kreeg het bod te verhogen, en er maar even naar toe te rekenen. En de overheid heeft zitting in deze RvC....
Heußenstein : HO, DB 1957

JCV

• Offline Offline
De soap die Fyra heet
« Reactie #3267 Gepost op: 20 May 2015, 19:16:40 »
Citaat van:Rob van Kooy
Citaat
Net zoals  tot voor kort (afgezien van de paar hogesnelheidstreinen) er geen enkele NS-locomotief bestond die zelfs maar onder 3000V= gelijkstroom kon rijden. De NMBS bouwde zonodig zijn locs en treinstellen toch ook om zodat ze onder 1500V= konden functioneren?
Locomotieven van NMBS reden toch in Nederland op halve kracht? Tenminste, dat heb ik mij laten vertellen. (3000:2=1500)

mvg,

Johan

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #3268 Gepost op: 20 May 2015, 20:46:56 »
Johan, dat gold niet voor de NMBS 25.5 en de 11.8
Die reden ook in Nederland op vol vermogen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3269 Gepost op: 20 May 2015, 20:57:21 »
Dat "klein denken" heeft ons ook de ABN en de KLM gekost!

Off-topic, maar ABN-AMRO is eigendom van de Nederlandse staat.

Sowieso snap ik dat niet helemaal waarom er zo paniekerig gereageerd wordt als er een bedrijf wordt overgenomen. Alsof opeens het voortbestaan der natie in gevaar wordt gebracht en typisch Nederlandse tradities dreigen te verdwijnen, zoals erwtensoep, Sinterklaas en klagen. Wat van belang is dat (1) het geld voor Nederland opbrengt en (2) Nederlanders er hun brood mee verdienen.

Een beperkt aantal pan-Europese spoorwegmaatschappijen à la Amtrak, maar dan wat beter opgezet, zou niet eens zo'n gek idee zijn. Politiek gezien is dat echter heel ver in de toekomst.

- Peter