Blijft een aparte redenatie, de ns wilde perse de hsl op uit angst voor concurrentie, dus Is het de schuld van andere dat de ns in paniek te veel biedt
Omdat je met internationaal vervoer een stuk meer verdient dan aan nationaal vervoer, laat staan regionaal vervoer. Zeker als je het in combinatie met een vlucht van of naar Schiphol kunt aanbieden. Sowieso krijg ik de indruk dat de HSL Zuid voor een belangrijk deel bedoeld is om Schiphol aantrekkelijker te maken.Als dan SNCF of DB of zelfs de NMBS de krenten uit de pap gaan pikken, dan blijft er weinig over voor NS om te groeien. Want als jij niet groeit en je collegae uit naburige landen wel, dan wordt je in feite kleiner.- Peter
Ieder treinstel komt in hooguit drie, heel misschien vier landen. Oostenrijk kan misschien met Duitsland worden meegenomen, maar in Zwitserland heb je weer een smallere stroomafnemer nodig, je hebt te maken met 1.5kv=/3kV=/15kV~/25kV~ (daar is nog overheen te komen) en vooral de verschillende beveiligingssystemen en toelatingen. Zolang materieel (en personeel) nog voor ieder land een aparte toelatingsprocedure nodig heeft, ga je geen trein zien die in de hele EU kan rijden. Houd er rekening mee dat de EU pas ophoudt bij de Russische grens. Tussen dat en Duitsland liggen nog aardig wat landen.
We zijn knettergek om ons in de hoek van Nederland distributieland te laten drukken.
Maar de huidige staatsbank ABN is daardoor wel een heel stuk kleiner geworden hoor! De rooftocht van de concurrerende buitenlandse bankiers heeft geen voorbeeld elders, maar misschien past dat ook in jouw wereldbeeld. Ook de EU (lees: de Franse bankinstellingen) vond die grote ABN met zijn uitgebeide buitenlandse internationale afdelingen bijna overal ter wereld ook maar niks.... Nederland moest op financieel gebied maar eens een toontje lager gaan zingen, en dat niettegenstaande het feit dat Nederland in het internationale betalingsverkeer wereldwijd al driehonderd jaar een hoofdrol speelt. Er is hier sprake van pure jalouzie.