Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door saskia
Vandaag om 00:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T door henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
06 July 2025, 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
06 July 2025, 15:04:31
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642038 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3195 Gepost op: 14 May 2015, 14:27:45 »
Een schijnbaar tekort aan politici met een Beta achtergrond, zou natuurlijk kunnen liggen aan het gebrek aan interesse bij de studenten\personen met een beta vak.
Als je als beta in de politiek gaat, dan is dat in mijn ogen een verspilling van je opleiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3196 Gepost op: 14 May 2015, 14:38:54 »
Helemaal met je eens Klaas!

Ik mag hopen dat het niet bij het verhoren van de politiek verantwoordelijken blijft, maar dat ook de ware boosdoeners, de mensen op hoge functies bij de betrokken ministeries en bedrijven aan de tand gevoeld gaan worden.
Dat het tijd is dat er in dit land eens "koppen gaan rollen" lijkt me wel duidelijk.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22471
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3197 Gepost op: 14 May 2015, 15:51:36 »
Als doel op zich?  ???

Als je als beta in de politiek gaat, dan is dat in mijn ogen een verspilling van je opleiding.

Inderdaad, een politicus heeft daar niks aan. Beta's zijn ervoor om voor weinig geld te zwoegen en bij de geringste economische tegenwind te worden ontslagen ;D
Het bedrijfsleven klaagt eeuwig over te weinig techneuten, maar gaat bijzonder slordig om met de techneuten die ze dan wel hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3198 Gepost op: 14 May 2015, 16:12:07 »
 (y) (y).

Tinus.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3199 Gepost op: 14 May 2015, 17:03:06 »
Het is altijd weer een aangenaam tijdverdrijf:
klagen over politici.

Wie hebben die lui ook weer in de Kamer geholpen?

Oh ja, wij zelf. Tenminste, als je gestemd hebt, de laatste keer.
Dus dan ook graag klagen over incompetente kiezers.

En als je niet gestemd hebt, verspeel je wat mij betreft het recht om te klagen.
Denk je dat het beter kan?
Richt zelf maar een partij op.
mijn zegen heb je.
Mijn stem niet.
Maar ik laat me graag overtuigen door valide argumenten.

En nu stoppen met huili huili en back on topic graag.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3200 Gepost op: 14 May 2015, 17:29:13 »
En als je niet gestemd hebt, verspeel je wat mij betreft het recht om te klagen.
Denk je dat het beter kan?

Niet stemmen is ook een signaal. Je kunt bijvoorbeeld niet gaat stemmen omdat je het niet eens bent met het huidige politieke systeem. Het kan inderdaad beter. Lees maar eens het boek "Tegen verkiezingen" van David van Reybroeck.

Maar nu weer terug naar het onderwerp. Wat mij opvalt is dat HSL en FYRA voortdurend door elkaar worden gehaald. HSL is het project voor de spoorlijn, die inderdaad wat duur is geworden en waarvan de exploitatie conform de neoliberale mode moest worden aanbesteed aan de markt. De FYRA is de mislukte Italiaanse trein. Als die trein wel was gelukt, hadden we wellicht anders tegen de problemen aangekeken.

CKLX

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3201 Gepost op: 14 May 2015, 17:33:38 »
Ik mag hopen dat het niet bij het verhoren van de politiek verantwoordelijken blijft, maar dat ook de ware boosdoeners, de mensen op hoge functies bij de betrokken ministeries en bedrijven aan de tand gevoeld gaan worden.
Daar gaat men maandag dus, openbaar, mee beginnen. Verhoren achter gesloten deuren zijn al geweest. ;)
Dat het tijd is dat er in dit land eens "koppen gaan rollen" lijkt me wel duidelijk.
Uhm, de betrokken politici enzo zijn grotendeels uit de politiek verdwenen. Valt weinig koppies te rollen :)
Groeten Joop, machinist Lls

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3202 Gepost op: 14 May 2015, 17:36:51 »
Als ik staatssecretaris Mansveld was, zou ik me toch wel een beetje zorgen maken.
Zij is straks wellicht het bokje.
Niet omdat ze er iets aan kan doen, maar omdat ze politiek verantwoordelijk is.
En omdat journaille en oppositie bloed ruiken en messen slijpen.
Maar zo ver is het nog lang niet.
Eerst maar eens afwachten wat maandag brengt.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3203 Gepost op: 14 May 2015, 18:19:49 »
Dit hele verhaal gaat natuurlijk niet alleen over het mislukte treinstel uit Italië maar ook over de daarvoor benodigde spoorlijn. Je kunt beide in dit proces niet los van elkaar zien. Dus gaat het vooral over hoe men tot de gedane keuzes is gekomen. En dat is ook nu nog steeds het punt met OV. Wie doet wat en waarom.
Ook hier heb ik al veel theorieën voorbij zien komen en ben dus benieuwd of de commissie dat ook te horen krijgt.
En ja Hendrik Jan heeft gelijk. De politiek dat zijn we zelf.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11638
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3204 Gepost op: 14 May 2015, 18:32:04 »
Heren, het vriendelijke doch dringende verzoek het bij de Fyra te houden en de persoonlijke meningen aangaande het wel of niet functioneren van de politiek achterwege te laten.

Eelco
team forummoderatoren BNLS

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3205 Gepost op: 14 May 2015, 20:00:14 »
Dit hele dossier is politiek en gaat toch over hoe die functioneerde of niet.
Het gaat toch over hoe we hebben gekozen voor de HSL en Fyra. Niet hoeveel stoeltjes, lob, hoogte ,breedte of Vmax en hoe zich dat tot een model verhoudt.
En ja dan krijg je schakeringen van SP tot SGP met al hun ideeën over het hoe en wat.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11638
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3206 Gepost op: 14 May 2015, 20:09:05 »
Daarom schrijf ik ook heel nadrukkelijk 'persoonlijke meningen'.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3207 Gepost op: 14 May 2015, 21:02:16 »
Verdere aanvulling;
Diederik Samson: Nuclear Ingenieur (Ir), zeker een alpha(stralings) vak..  ;D

Een schijnbaar tekort aan politici met een Beta achtergrond, zou natuurlijk kunnen liggen aan het gebrek aan interesse bij de studenten\personen met een beta vak.
Passief kiesrecht is het tweede kiesrecht wat elke Nederlander heeft, ongeacht afkomst, opleiding, denkbeelden.

Jan-Peter
Ik had me gemakshalve maar tot kabinetsleden beperkt, in de kamer zitten inderdaad nog anderhalve hand vol beta's en medici. ;)

Ze moeten dan ook kunnen besturen, het politieke handwerk beheersen en een brede visie op hun onderwerp hebben. Wat betreft de HSL vonden Smit-Kroes en wat opvolgers dat Nederland op het Euopese hogesnelheidsnet moest worden aangesloten (visie) en hebben ze daar voldoende steun voor verworven (politiek handwerk) en de boel tot uitvoering gebracht (besturen). Onderdeel van het geheel is dat aan techneuten wordt gevraagd of het kan en wat het moet kosten. Daar zijn die techneuten ook het beste in.
Je kan het natuurlijk niet met een visie eens zijn. Volgens mij was echte HSL tot Rotterdam mooi zat geweest. Dat de verbinding met Brussel per se moest worden aanbesteed vond ik schadelijk en 200 km per uur was hard zat geweest tussen Rotterdam en Schiphol. Maar goed, ik merk tot mijn verbazing wel vaker dat er niet gebeurt wat ik het beste vind.  :)

Een politicus wordt niet beter of slechter van een natuurwetenschappelijke of technische achtergrond. Die Plasterk mag dan een zeer succesvol microbioloog zijn geweest maar een erg effectief bestuurder vind ik het niet. Op erg veel visie op het onderwijs of het binnenlands bestuur kan ik hem niet betrappen en veel voor elkaar krijgen doet hij ook al niet. Die Netelenbos had ook geen visie. Die las in een regeerakkoord was ze moest doen, oogkleppen op en gaan tot het was gelukt. Iets te effectief misschien.
Uit veel van jullie reacties komt wel een heel simplistisch beeld van technici versus bestuurders. Het komt natuurlijk vaak voor dat mensen met een technische opleiding een niet technische functie vervullen of bij een bedrijf als ingenieur worden aangenomen, maar binnen een bedrijf doorgroeien naar een bestuursfunctie. Bij veel technische bedrijven gebeurt dit (de NS en Prorail bijvoorbeeld om maar eens on-topic te blijven). Dit is zeker niet zonde van je opleiding want een technische manier van denken kan heel verfrissend zijn en technische kennis is handig als je als bestuurder over technische zaken moet beslissen. Ik ben het met je eens dat het onzin is dat beta's betere politici zijn, maar feit is dat beta's anders (kwantitatiever) over dingen denken dan alfa's. Dus ik denk dat als je een mix van mensen met verschillende achtergronden hebt er tot betere beslissingen worden over gegaan.

Om on-topic te blijven: Ik denk dat als er meer ingenieurs in de politiek zaten, dat er niet de beslissing zou zijn genomen om de HSL in huidige vorm te bouwen. 300 km/u over zo'n kort stukje is als je er even (kwantitatief/technisch) over nadenkt inderdaad niet handig. 200km/u was zoals je zelf zegt ook goed geweest. Als ik zo "De Ontsporing" lees was ook de communicatie van de ingenieurs van de NS en de alfa's van Verkeer en Waterstaat een van de redenen van de stroeve samenwerking tussen de NS en het ministerie. Een mix van achtergronden in beide organisaties was dus beter geweest.

Ik denk dat dit wel een leuk voorbeeldje is van kwalitatief vs kwantitatief denken:
Veel alfa's denken: 300 is sneller dan 200, dus dat maakt de reis anderhalf keer sneller.
Beta's denken: 300 km/u over 20 km op maximale snelheid rijden is 2 minuten sneller dan 200 km/u rijden.
Beide gedachten zijn uiteraard correct, maar ze geven wel een heel ander idee/beeld over de tijdswinst.
« Laatst bewerkt op: 14 May 2015, 21:10:28 door Martijnstein »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22471
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3208 Gepost op: 15 May 2015, 17:00:50 »
Nee hoor, zo verschillend denken alfa's en bèta's helemaal niet. Een politiek proces kan zomaar een eigen dynamiek krijgen.

Dominee Gremdaad heeft iets anders prima begrepen.

http://youtu.be/LyqejEMvQSI
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3209 Gepost op: 15 May 2015, 18:49:30 »
't Iseen rare kwast ,maar hij heeft  voor  100 % gelijk . :( :D

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen