Er is niets "al lang" duidelijk: daar is juist die enquête voor. En hoe gemakkelijk denk je nou werkelijk dat het zou zijn voor een Kamerbrede commissie, met rechtstreekse tv-uitzendingen en een kritische pers, om de zaak onder het tapijt te vegen? Een kritische houding is goed; een wantrouwige al heel wat minder.
Niemand houdt de Kamerleden tegen om hun huiswerk te doen. Daar zijn ze voor gekozen en daar worden ze voor betaald. Of de Kamer bewust is voorgelogen -een politieke doodzonde- zal door de commissie moeten worden uitgezocht.
Omdat de tijd voorbij is dat er allemaal geld naar ambitieuze projecten gaat, zonder dat duidelijk is hoe nuttig die zijn. De HSL-Zuid is bijvoorbeeld niet bijzonder nuttig voor mensen buiten de Randstad. De RSV-affaire en de bijbehorende parlementaire enquête gaven een onthutsend beeld van een overheid die, zonder veel controle door zichzelf of door de Kamer, maar geld in een bodemloze put bleef gooien.Dat is belastinggeld. En de belastingbetaler heeft het recht om te weten wat er met zijn belastinggeld gebeurt.
Of kunnen we al voldoende een globaal beeld schetsen van wat er met het hele Fyra debacle is gebeurd? Ik denk het wel, in zoverre: in de tot nu toe verschenen stukken, interviews e.d. geven toch al een aardig beeld.
En daar schijn jij je wat over te verbazen... Volgens mij hebben zij dat stukkie rails niet laten leggen en ook dat rollende schroot niet gekocht voor die paar rotcenten - dat deden die "andere partijen"... Van welke partij ben jij fan ?
Ik zou de betrokken personen maar even een mailtje sturen dat jouw scherpzinnige navorsingen een enquête overbodig hebben gemaakt. Topic kan ook wel dicht, dan. Fyra-debacle opgelost, ingepakt en gearchiveerd.Eelco
Wat ik wilde doen is om een nuance te leggen, maar dat is kennelijk niet aan iedereen besteed.
Waar doel je hier precies op?
Daarmee heb je ook meteen mijn éen na grootste bezwaar tegen parlementaire enquêtecommissies. Ieder lid van zo'n commissie is per definitie kamerlid en dient per definitie (ook) een partijbelang.
Vandaag dus op teletekst dat Hitachi (Japan) AnsaldoBreda gaat overnemen. Misschien dat we nu echt goed H S treinen gaan krijgenWim