Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 19:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:10
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 19:07:30
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642002 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3105 Gepost op: 06 December 2014, 00:55:28 »
Mag je mij eens uitleggen waarom investeren in spoorinfra niet afgeschreven zou worden als investering in het spoorwegnet en zichzelf moet terug verdienen.

De onlangs aangelegde Hanzelijn valt gewoon onder her kernnet en verdiend zich daarmee ook niet terug...

Volgens mij gebeurd dat met investeringen in het Nederlandse verkeersnet ook niet anders want van een bredere A2 gaan echt niet meer mensen tanken of meer wegen belasting betalen...

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #3106 Gepost op: 06 December 2014, 01:19:30 »
Er is niets "al lang" duidelijk: daar is juist die enquête voor. En hoe gemakkelijk denk je nou werkelijk dat het zou zijn voor een Kamerbrede commissie, met rechtstreekse tv-uitzendingen en een kritische pers, om de zaak onder het tapijt te vegen? Een kritische houding is goed; een wantrouwige al heel wat minder.

Je moet vrij naïef zijn wil je geen verbanden zien tussen het een en ander, zou daar werkelijk een enquete voor nodig zijn? Of kunnen we al voldoende een globaal beeld schetsen van wat er met het hele Fyra debacle is gebeurd? Ik denk het wel, in zoverre: in de tot nu toe verschenen stukken, interviews e.d. geven toch al een aardig beeld. En ja, ik wantrouw de politiek zeker. Dat er rechtstreekse tv uitzendingen zijn is niet heel interessant, het publiek dat daar naar kijkt is beperkt en een kritische pers hebben we in Nederland al helemaal niet. Ik had liever gezien dat een enquetecommissie zou bestaan uit daadwerkelijk onafhankelijken, bijvoorbeeld onderzoekers van de TU delft, juridische experts enz. Ik wantrouw de politiek omdat ze in dit hele verhaal een prominente rol heeft gespeeld. En het zal niet voor het eerst zijn dat de politiek ten koste van anderen zich van alle blaam wil zuiveren, wat dat betreft kijk ik nergens meer van op.

Citaat
Niemand houdt de Kamerleden tegen om hun huiswerk te doen. Daar zijn ze voor gekozen en daar worden ze voor betaald. Of de Kamer bewust is voorgelogen -een politieke doodzonde- zal door de commissie moeten worden uitgezocht.

Mee eens, ook belangrijk is om te weten wat de ambtenaren eronder hebben gedaan. Die zijn vaak veel beter geïnformeerd dan kamerleden normaal gesproken. Absoluut een vraag die moet worden uitgezocht.

Citaat
Omdat de tijd voorbij is dat er allemaal geld naar ambitieuze projecten gaat, zonder dat duidelijk is hoe nuttig die zijn. De HSL-Zuid is bijvoorbeeld niet bijzonder nuttig voor mensen buiten de Randstad. De RSV-affaire en de bijbehorende parlementaire enquête gaven een onthutsend beeld van een overheid die, zonder veel controle door zichzelf of door de Kamer, maar geld in een bodemloze put bleef gooien.

Dat is belastinggeld. En de belastingbetaler heeft het recht om te weten wat er met zijn belastinggeld gebeurt.

Ook mee eens, maar in dat geval kun je je ook afvragen of het aanleggen van een HSL überhaupt wel verstandig was, en dat is puur politiek. Ik betwijfel of de enquetecommissie zich die vraag zal gaan stellen, ik denk het niet.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3107 Gepost op: 06 December 2014, 01:28:16 »
Of kunnen we al voldoende een globaal beeld schetsen van wat er met het hele Fyra debacle is gebeurd? Ik denk het wel, in zoverre: in de tot nu toe verschenen stukken, interviews e.d. geven toch al een aardig beeld.

Ik zou de betrokken personen maar even een mailtje sturen dat jouw scherpzinnige navorsingen een enquête overbodig hebben gemaakt. Topic kan ook wel dicht, dan. Fyra-debacle opgelost, ingepakt en gearchiveerd.

Eelco

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3108 Gepost op: 06 December 2014, 08:52:30 »
En daar schijn jij je wat over te verbazen...  ???

Volgens mij hebben zij dat stukkie rails niet laten leggen en ook dat rollende schroot niet gekocht voor die paar rotcenten - dat deden die "andere partijen"...  8)

Van welke partij ben jij fan ?  ;D ;D ;D

Eerlijk gezegd interesseert me dat geen moer, aangezien ik niet in Nederland woon en het mijn belastingcenten niet zijn. Wat ik wilde doen is om een nuance te leggen, maar dat is kennelijk niet aan iedereen besteed.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 06 December 2014, 23:12:47 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #3109 Gepost op: 06 December 2014, 11:55:01 »
Ik zou de betrokken personen maar even een mailtje sturen dat jouw scherpzinnige navorsingen een enquête overbodig hebben gemaakt. Topic kan ook wel dicht, dan. Fyra-debacle opgelost, ingepakt en gearchiveerd.

Eelco

Valt niet mee om te lezen  ;) Ik heb het over een globaal beeld, niet over een gedetailleerd beeld wanneer welk besluit is genomen en wie waar verantwoordelijk voor is en of de kamer wel of niet bewust verkeerd is geïnformeerd. Zonder globaal beeld was dit boekje ook niet verschenen. Maakt dat de enquete overbodig? Nee, want de onderste steen moet boven zoals dat zo mooi heet.

Wat ik wilde doen is om een nuance te leggen, maar dat is kennelijk niet aan iedereen besteed.

Waar doel je hier precies op? Als het gaat om de nuance dat fnv gekleurd is, dan heb je gelijk hoor. Dat zou dezelfde nuance zijn als dat een bedrijfseconoom een boek erover zou schrijven, puur gezien vanuit commercieel oogpunt. Daarom stelde ik al dat het fijn zou zijn als je een geheel onafhankelijke commissie zou hebben die het onderzoek doet, ipv de politiek zelf.  :)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3110 Gepost op: 06 December 2014, 15:54:07 »
Dat bedoelde ik dus ook.
De waarheid? Wat waar is hangt af van de vragensteller en van degene die de vraag beantwoordt.
Daarmee heb je ook meteen mijn éen na grootste bezwaar tegen parlementaire enquêtecommissies. Ieder lid van zo'n commissie is per definitie kamerlid en dient per definitie (ook) een partijbelang.
Mijn grootste bezwaar is het gebrek aan kennis bij commissieleden. De bedroevende gevolgen daarvan hebben we meermalen mogen aanschouwen.

Een rechter wordt geacht onpartijdig te zijn. Maar om een zaak bij de rechter aan te dragen moet er een verdenking van strafbare feiten zijn. En hoe incompetent de verschillende partijen bij het FYRA-debacle ook hebben gewerkt (wie de schoen past trekke hem aan), op domheid van de diverse beleidsmakers staat helaas nog altijd geen straf.

het wordt hoe dan ook interessant
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3111 Gepost op: 06 December 2014, 23:14:29 »
Waar doel je hier precies op?

Ik heb mijn bericht even aangepast. De berichten op de pagina erna had ik over het hoofd gezien.

- Peter

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3112 Gepost op: 06 December 2014, 23:16:16 »
Daarmee heb je ook meteen mijn éen na grootste bezwaar tegen parlementaire enquêtecommissies. Ieder lid van zo'n commissie is per definitie kamerlid en dient per definitie (ook) een partijbelang.

Kun je eens aangeven bij welke van de parlementaire enquêtes van de laatste 30 jaar er geen goed werk door de commissie is afgeleverd?

- Peter

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #3113 Gepost op: 17 December 2014, 22:42:34 »
De binnenlandse diensten op de HSL worden straks gereden door de nieuwe Traxx met ICRm rijtuigen en stuurstand in NS InterCity kleuren onder de naam Intercity Direct. Wat gebeurt er met de huidige rode Traxxen met Fyra ICRm rijtuigen die wel doorrijden naar Brussel? Verdwijnen die straks? Zou jammer zijn, ik vind de kleurstelling wel mooi.

rjz222

• Offline Offline
    • Treinenwereld.eu
« Reactie #3114 Gepost op: 17 December 2014, 22:55:13 »
Voor zover ik begrepen heb verdwijnen ze niet allemaal, maar worden ze wel gereviseerd, en verschieten daarbij van kleur (dus de kleur gaat wel verdwijnen). Echter, een deel van deze locs zal wel worden teruggegeven aan de leasemaatschappij.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #3115 Gepost op: 19 December 2014, 00:56:21 »
Die blijven gewoon, immers gaan er veel meer treinen rijden via de HSL.

Uiteindelijk vind je straks al het ICR op de HSL, en wat nu met een 1700 nog in de binnenlandse dienst rijdt zal dan toch een andere lok voor moeten :)

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #3116 Gepost op: 10 January 2015, 14:01:28 »
In de krant vandaag, De Italianen laten hun klacht tegen België vallen:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150110_01466790
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #3117 Gepost op: 24 February 2015, 19:21:17 »
Vandaag dus op teletekst dat Hitachi (Japan) AnsaldoBreda gaat overnemen. Misschien dat we nu echt goed H S treinen gaan krijgen

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #3118 Gepost op: 24 February 2015, 19:26:23 »
Bij RTL wist men te melden dat de stellen waren teruggestuurd naar de Italianen, Niet zeker was of ze daar ook waren aangekomen...  ;D ;D.

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #3119 Gepost op: 24 February 2015, 19:53:37 »
Vandaag dus op teletekst dat Hitachi (Japan) AnsaldoBreda gaat overnemen. Misschien dat we nu echt goed H S treinen gaan krijgen

Wim

Dit is alleen gedaan om een vaste voet aan de grond te krijgen in europa, meer niet.
Mss als ze de fabriek fysiek gaan bekijken ipv vanaf papier dat ze er weer van af willen   8)....wie weet...
In engeland hebben ze al een contract voor de volgende generatie HST's, de class 800 als ik mij niet vergis die onlangs vanuit japan naar engeland voor testen is overgebracht.
mvg Jan