Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
wisselaandrijving MTB door Frans Peeters
Vandaag om 13:28:50
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:52:43
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641954 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3045 Gepost op: 01 December 2014, 20:06:14 »
De hamvragen zijn dus:
-hoe realistisch was het onderhandse bod van NS?
-waarom ging de minister daarmee niet akkoord? Er had toch ook gewoon onderhandeld kunnen worden?
-Hoe zit het met het verhaal van de journalisten dat Jorritsma zou hebben gezegd dat onderhands aanbesteden niet mogelijk was vanwege Europese regels? Terwijl dat best kon, en zelfs gebeurd is?

Kortom:
wie loog en met welk belang?

spannend
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3046 Gepost op: 01 December 2014, 20:34:39 »
"maar als we eraf trekken wat de overheid moet bijdragen, houden we maar een miljard [gulden] over"
Ooooh.....

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3047 Gepost op: 01 December 2014, 21:03:08 »
De NS doet het in ieder geval iets beter dan de NMBS bij die club is elke nieuwe aanschaf een soap die o a Siemens, Bombardier heet. Wat zal het volgende debacle zijn. In Canvas gisteren werd er gesuggereerd door iemand uit de E U dat het voor België het beste zou zijn om te gaan privatiseren gelijk o a zoals in N L .

Nou dan ben je er niet beter van en al het eerder een afgang worden gelet op het Fyra gebeuren en wat is het volgende?

Om de hele privatisering een mislukking te noemen, alleen vanwege het Fyra-debacle, gaat ook wat ver. Over het algemeen voldoen de spoorwegen in Nederland prima, behalve dan waar de rijksoverheid en het parlement zich intensief mee hebben beziggehouden.

Overigens zie ik privatisering in België nog niet zo snel gebeuren, ondanks dat ze nu een vrij liberale coalitie hebben. Het is toch een heel ander land dan Nederland. Politieke benoemingen spelen daar veel meer dan bij de noorderburen, bijvoorbeeld.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 21:04:39 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3048 Gepost op: 01 December 2014, 21:31:19 »
Toch is het spoorgoederenvervoer in België ook gewoon open, en langzaam begint dat ook wat te worden (lees: NMBS Logistics is praktisch bankroet en de rest draait goed)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3049 Gepost op: 01 December 2014, 23:00:13 »
Maar er zit een verschil tussen privatiseren en openstellen. Van "Brussel" moeten de infrastructuur en de vervoerder in aparte bedrijven worden ondergebracht. Die mogen overigens een gezamenlijke eigenaar hebben, zoals in Duitsland en België het geval is (mits ik me niet vergis hoe het in België precies werkt). En het spoor moet opengesteld worden voor andere vervoerders.

In Nederland is dat, in navolging van Groot-Brittannië onder John Major, veel verder doorgetrokken. Prorail en NS zijn echt onafhankelijk van elkaar. Wat men in Nederland nog net niet heeft gedaan is het openbreken en opsplitsen van NS.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3050 Gepost op: 01 December 2014, 23:15:03 »
En als je echt concurrentie op het spoor wil, is dat wel iets dat moet gebeuren.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3051 Gepost op: 02 December 2014, 00:03:10 »
Privatisering van het spoor is de grootste miskleun wat men zich bedacht heeft,het vele male duurder en de dupe zijn de reizigers..
Vroeger werd veel werk verzet in het spoor met gesloten beurzen ,Jan geeft Piet een moer die hij te kort heeft en andersom,
nu moet voor het zelfde Jan ,Piet betelen en andersom.
Je kunt niet tot het uiterste gaan, met concurreren, daar gaan de bedrijven allemaal kapot aan,je ziet het aan de infra, de treinen en
aanbestedingen.
Zolang de staten van Europa,via de achterdeur, de voormalige staatsbedrijven subsidie geven,zal er steeds die scheefgroei blijven,
en kun je niet spreken over eerlijke concurrentie,Vele spoorbedrijven hebben al op deze manier het loodje gelegd of zijn noodgedwongen gefuseerd,met deze manier van het runnen van spoorwegbedrijven heb je alleen verliezers.

gr, Jo 


SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3052 Gepost op: 02 December 2014, 06:41:11 »
Zo rond 1998 had NS alles nog in eigen hand. Ondanks dat NS toen nog het infrabeheer en de railverkeersleiding zelf deed, had men een punctualititeit van 78%. Nu zowel NSR als ProRail op dergelijke cijfers worden afgerekend, zitten we opeens op iets van 95%. Zo bekaaid zijn we er dus niet vanaf gekomen.

Verder beschouw ik het als een zeer slimme zet om de regionale overheden verantwoordelijk te maken voor de regionale spoorlijnen, die zonder exploitatiebijdrage niet winstgevend zijn te exploiteren. Door eenmansbediening en het op elkaar afstemmen van bus en trein zijn de kosten gedaald en de inkomsten gestegen. Allicht, eerder waren bus en trein elkaars concurrenten... De busmaatschappij had geen baat bij het opheffen van een paralelle busverbinding, terwijl er te weinig reizigers waren voor zowel een bus als trein.

In ieder geval krijgt de NS geen subsidie voor exploiatie van het HRN. Wel is het grootste deel van de inkomsten van ProRail afkomstig van de overheid, daar profiteren alle vervoerders van (en de regionale overheden, die soms de infraheffig betalen voor de vervoerders).
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3053 Gepost op: 02 December 2014, 07:26:00 »


De hamvragen zijn dus:
-hoe realistisch was het onderhandse bod van NS?
-waarom ging de minister daarmee niet akkoord? Er had toch ook gewoon onderhandeld kunnen worden?
-Hoe zit het met het verhaal van de journalisten dat Jorritsma zou hebben gezegd dat onderhands aanbesteden niet mogelijk was vanwege Europese regels? Terwijl dat best kon, en zelfs gebeurd is?

Kortom:
wie loog en met welk belang?

spannend
Hendrik Jan

Goede punten.

NS speelde m.i. hoog spel met het onderhandse bod, men wist dat de minister iets anders voor ogen had (NS integreerde de HSL zuid in et intercitynetwerk, de minister had sec een exploitatie over de HSL Zuid in gedachten).

Als ik de Volkakrant moet geloven,.was het bod toch hoger dan de waarde die "internationale experts"  aan de exploitatie van de HSL toekenden.

NS had gerekend op een spel met onderhandelingen en de mogelijkheid van mondeling toelichten, bij voorkeur bij de vaste kamercommissie. Daarentegen was de minister fel tegen mondelinge toelichting ("normale" bedrijven krijgen die kans ook niet, aldus de minister) en onderhandelingen kwamen ook niet in haar boekje voor, dus werd het bod verworpen. Overigens ging daar een hoog oplopende ruzie met de NS directie mee gepaard.

NS was niet eens tegen openbaar aanbesteden, maar alleen als ook Frankrijk en Duitsland hetzelfde zouden doen...

Dat de minister heeft gezegd dat onderhands aanbesteden niet mag is wel zeker. Dit stond destijds gewoon in de krant
Heußenstein : HO, DB 1957

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22470
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3054 Gepost op: 02 December 2014, 07:30:52 »
Niet om het een of ander Simon, maar de verzelfstandiging en opsplitsing begon in 1995. Daarmee begon ook een periode van chaos en kelderde de prestaties. Onder andere omdat NS zich moest voorbereiden op een beursgang en daarom de investeringen op een laag pitje zette. Je weet wel, te laat materieel bestellen, geen storingsmonteurs meer, te weinig onderdelen op voorraad en gedemotiveerd personeel. Dat werd pas beter toen NSR meer zekerheid kreeg, niet meer naar de beurs hoefde en zich weer als een bedrijf met primair een publieke functie mocht gaan gedragen. Helaas kwam dat voor het Fyra gebeuren te laat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3055 Gepost op: 02 December 2014, 08:02:46 »
Toch apart...
Ondenkbaar dat de HSL in Frankrijk of Duitsland destijds openbaar werden aanbesteed.
Daar rijden vanzelfsprekend SNCF en DB met hun flitstreinen.
In ons kikkerlandje zegt de minister dan, dat het wèl moet.
En het parlement laat haar ermee wegkomen.
Toch apart.

Straks trekt de enquêtecommissie haar conclusie, staat iedereen weer naar iedereen te wijzen (een oud-Hollands gebruik) en kost het hooguit een zittende staatssecretaris de kop. Ach, Iémand moet toch de schuld krijgen, nietwaar?
En de kilo's boter op de hoofden van (ex)volksvertegenwoordigers smelten en ontnemen hen het zicht op de realiteit.

Ik krijg sterk het gevoel dat ik dit allemaal al eens eerder heb gezien.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3056 Gepost op: 02 December 2014, 08:19:31 »
Ondanks dat NS toen nog het infrabeheer en de railverkeersleiding zelf deed, had men een punctualititeit van 78%. Nu zowel NSR als ProRail op dergelijke cijfers worden afgerekend, zitten we opeens op iets van 95%. Zo bekaaid zijn we er dus niet vanaf gekomen.
Nou dat is toch wel iets genuanceerder.
Die punctualiteit ligt echt niet op 95%. Op papier misschien wel maar de praktijk is toch echt anders.
Gebeurd toch regelmatig dat een trein met bv 30 minuten vertraging "opgeheven" en vervolgens opnieuw ingelegd wordt in het rijpad van een trein later of nog mooier als extra trein wordt ingelegd. Resultaat, we komen netjes op tijd op de bestemming aan. Bingo, kijk eens hoe goed we zijn op het puntje punctualiteit  :'(
Maar als reiziger ben je toch echt 30 minuten te laat op je bestemming.
Maar dat zie je niet meer terug als er bonussen aan de top uitgekeerd gaan worden.  :-X
Gr.
Eric

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3057 Gepost op: 02 December 2014, 08:34:07 »
Ik weet dat puncualiteit niet alles zegt, en ik weet ook dat de rekenmethode sinds 1998 hetzelfde is. Natuurlijk valt ook 1 of 2 procent van de treinen uit, maar dat verklaart niet het verschil tussen 78% en 95%.

@Henk, de verzelfstandiging begon in 1992. Pas na het mislukken van Lovers werd het infrabeheer en railverkeersleiding bij NS weggehaald.
Heußenstein : HO, DB 1957

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3058 Gepost op: 02 December 2014, 08:36:42 »
Was die 78% soms volgens de oude norm, ik meen twee minuten?

Huub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22470
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3059 Gepost op: 02 December 2014, 08:49:42 »
De ontvlechting begon al in 1995 Simon en daarna ging het snel bergafwaarts Dat de formele overdracht van de infra aan de staat in ik meen 2002 was, doet er weinig toe. De afdeling infra was toen al lang op afstand van de andere onderdelen gezet. De chaos van rond de eeuwwisseling had alles te maken met de verzelfstandiging en splitsing. Jouw suggestie dat NS in 1998 nog als een klassiek integraal bedrijf kon functioneren, klopt niet.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2014, 09:05:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.