Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:14:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door saskia
Vandaag om 01:01:43
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
15 July 2025, 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
15 July 2025, 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
15 July 2025, 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
15 July 2025, 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
15 July 2025, 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
15 July 2025, 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
15 July 2025, 10:06:19

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642970 keer)

henk

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2970 Gepost op: 06 September 2014, 08:09:57 »
Amice medeforumgenoot,
kunt u mij hiervan bewijzen overleggen?

Het lijkt me eigenlijk dat jij wat te bewijzen hebt Frans.
Juist met een publiek salaris zijn de mogelijkheden tot belastingontwijking nogal beperkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #2971 Gepost op: 06 September 2014, 14:13:53 »
Om het topic weer on track te krijgen hier een berichtje van 18 augustus over de opvolger van de Fyra, IC Direct.

Nieuws IC Direct "Schlemielentrein in Hogesnelheidsland"

Groet, Sicco Jan

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #2972 Gepost op: 06 September 2014, 14:21:56 »
En op Watergraafsmeer zag ik afgelopen week een mooie (?) Traxx lok in geel blauw, op het internet gevonden dat deze nu de Fyra rijtuigen trekt... God wat is ie lelijk van dichtbij.

E186001

Linkje ipv foto, want van Martijn van Vulpen en geen idee of die er een probleem mee heeft.

Groet, Sicco Jan

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #2973 Gepost op: 06 September 2014, 14:59:11 »
Over dat laatste ben ik het niet met je eens. Dit soort zaken worden vaak politiek gedreven. Punt is dat de betreffende personen niet gedreven worden door verstand van zaken. Bij de overhetd komen steeds meer met name managers die beslissingen nemen op zaken waar ze geen verstand van hebben. Nu hoeft dat niet zo erg te zijn als ze de adviezen ter harte nemen van mensen die wel verstand hebben. Echter de huidige trend bij de overheid gebeurt dat nu juist niet. Dit heb ik uit Eigen ervaring.

Tsja... de overheid laat zich graag adviseren door hopen externe adviseurs, maar de huidige tijdgeest is juist dat er minder van dat soort externen gebruik wordt gemaakt.

Maar goed, even terug naar wat ik bedoelde: het kabinet besloot de HSL openbaar aan te besteden. Slim? In die tijd was marktwerking het toverwoord. Dus best begrijpelijk. De aanleg van de HSL was niet goedkoop en met de aanbesteding wilde de minister wat van de kosten terug verdienen. Achteraf denk je: had de exploitatie maar onderhands aan NS gegund, dan was iedereen daar beter uit gekomen. Maar toen was dat eigenlijk geen reële optie. De minister zette in op een inschrijving van zo'n € 100 mln. per jaar. NS bood bijna het dubbele. Slim? Achteraf natuurlijk niet. Maar toen gezien: het was nog maar kort geleden dat Lovers Rail toestemming kreeg op een aantal lucratieve trajecten intercitydiensten uit te voeren. Welliswaar was ten tijde van de aanbesteding van de HSL-Zuid de concurrentie op het spoor wel min of meer een gepasseerd station, maar het ging toen nog wel als het zwaard van Damocles boven de NS. Het was te verwachten dat binnen afzienbare tijd delen van het intercitynetwerk openbaar zouden worden aanbesteed. Bovendien had het kabinet zich in die tijd in een overeenkomst met Duitsland verplicht de HSL-Oost aan te leggen: een verbinding die NS uiteraard ook wilde exploiteren! Kortom, NS zag in de aanbesteding van de HSL-Zuid gewoon een eerste stap van het kabinet om alle lijnen aan te besteden. NS wilde hoe dan ook de buitenlandse grote vervoerders buiten houden - SNCF was al gepolst door de minister of men brood zag in de HSL-Zuid. Niet veel later mocht NS geen aandeel meer nemen in Thalys. Dus ja... achteraf gezien was het oerdom zo hoog te bieden. Maar gezien de situatie van destijds, best begrijpelijk. En achteraf gezien had de minister de bieding van NS moeten weigeren - maar gezien de tijdgeest (NS was "gewoon een bedrijf" en de minister wenste de beste deal voor de belastingbetaler) ook wel begrijpelijk dat de minister NS zelf verantwoordelijk achtte voor de uitgebrachte bieding. Ook al had de minister daar tien adviseurs bij betrokken: waarschijnlijk hadden die niet anders geadviseerd dan het hoge bod te accepteren.

Heußenstein : HO, DB 1957

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #2974 Gepost op: 06 September 2014, 16:57:13 »
Nu even een heel andere vraag:  Wat ik eigenlijk mis is wat is er met de e locs gebeurd welke met FYRA rond reden? Ik bedoel dus de losse locs niet het Ansaldobreda debacle.

Het kan zijn dat ik een stukje overgeslagen heb en niet heb kunnen lezen, maar ook de rijtuigen welke nog steeds de kleuren hebben wat gaat daar mee gebeuren?

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #2975 Gepost op: 06 September 2014, 17:12:43 »
Dus ja... achteraf gezien was het oerdom zo hoog te bieden. Maar gezien de situatie van destijds, best begrijpelijk. En achteraf gezien had de minister de bieding van NS moeten weigeren - maar gezien de tijdgeest (NS was "gewoon een bedrijf" en de minister wenste de beste deal voor de belastingbetaler) ook wel begrijpelijk dat de minister NS zelf verantwoordelijk achtte voor de uitgebrachte bieding.

Ook met de kennis van toen was het oerdom en onbegrijpelijk dat NS zo hoog geboden heeft. En ook met de kennis van toen was het onbegrijpelijk dat het bod geaccepteerd werd. Het was simpelweg onrealistisch hoog. Ook destijds zijn er genoeg partijen met kennis van zaken geweest die daarop hebben gewezen.
Het kan dommigheid zijn geweest, ik vermoed meer dat NS er op heeft gespeculeerd dat de overheid uiteindelijk wel te hulp zou schieten als het te hoge bod tot problemen zou leiden en dat de overheid tegelijkertijd verblind werd door geld.

Huub

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2976 Gepost op: 06 September 2014, 17:23:27 »
En op Watergraafsmeer zag ik afgelopen week een mooie (?) Traxx lok in geel blauw, op het internet gevonden dat deze nu de Fyra rijtuigen trekt... God wat is ie lelijk van dichtbij.

E186001

Linkje ipv foto, want van Martijn van Vulpen en geen idee of die er een probleem mee heeft.

Groet, Sicco Jan
Oud nieuws  8)
Zeker een tijdje weg geweest, Loopt al een draadje over  ;D
Kijk o.a. maar eens opwww.railcolor.net
Gr.
Eric

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2977 Gepost op: 06 September 2014, 17:42:16 »
Klok, klepel..

Valt wel mee hoor Marc!

Maar dacht je nu werkelijk dat de politici in die tijd ook maar enig redelijk verstand hadden van tunnels en hoe die geconstrueerd werden? Het ging er alleen maar om  zoveel mogelijk activiteiten die "net zo goed onder de grond konden worden gestopt" ook daarnaar te verplaatsen. Dat was een "politiek besluit van algemene strekking" zoals dat toen werd genoemd.

Gegroet,

Rob

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #2978 Gepost op: 06 September 2014, 18:18:41 »
De locs en rijtuigen worden (t.z.t.) weer geel-blauw.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #2979 Gepost op: 06 September 2014, 18:50:46 »
Nu even een heel andere vraag:  Wat ik eigenlijk mis is wat is er met de e locs gebeurd welke met FYRA rond reden? Ik bedoel dus de losse locs niet het Ansaldobreda debacle.

Het kan zijn dat ik een stukje overgeslagen heb en niet heb kunnen lezen, maar ook de rijtuigen welke nog steeds de kleuren hebben wat gaat daar mee gebeuren?

Wim
De huidige locs gaan terug naar de lease-maatschappij. De NS heeft nu dezelfde types locs gekocht. Ze worden op het moment geleverd door de fabrikant in een geel-blauwe kleurstelling. De zuurstok kleurstelling van de ICRrijtuigen zal veranderd worden in de standaard blauw-gele intercity kleurstelling. De treinen zullen dus hetzelfde blijven als nu, alleen de locs zijn nieuw en blauw/geel en de rijtuigen worden ook weer blauw-geel.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #2980 Gepost op: 06 September 2014, 19:31:55 »
Timtrein en Martinstijn

bedankt voor de informatie

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #2981 Gepost op: 06 September 2014, 19:42:39 »
Oud nieuws  8)
Zeker een tijdje weg geweest, Loopt al een draadje over  ;D
Kijk o.a. maar eens opwww.railcolor.net

Dat vermoeden had ik al, maar het draadje moest weer terug uit de salarisdiscussie. Vind ik.

En deze week zag ik de geelblauwe Traxx toevallig voor het eerste op weg naar mijn werk.

Ik ben niet beledigd.  (y)

O, en ik vind de zuurstokkleurstelling nou juist wel aardig! Jammer. Zo'n mintgroene 1200 ervoor...

Groet, Sicco Jan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2982 Gepost op: 06 September 2014, 22:59:59 »
NS-hispeed had moeten kijken wat voor een treinen er in de markt waren: v-max van 200-249: railjet,

Was al gezegd: bestond nog niet. Bovendien een trein en geen treinstel, waar NS niet zo van houdt.

Citaat
corodia,

Meer voor lokaal en regionaal verkeer. Overigens heet het ding "Coradia. Corodia is wat we uiteindelijk gekregen hebben. :)

Citaat
pendolino,

Kantelbak.

Citaat
talgo,

Geen treinstel.

Citaat
intercity225,

Stokoude diesel. Bovendien geen treinstel.

Citaat
a-train,

Kan ik zo gauw niet vinden wat die zou moeten zijn.

Citaat
x2000,

Kantelbak.

Citaat
regina

Meer voor lokaal en regionaal verkeer.

Misschien dat de aanbesteding wel zo geschreven dat er geen enkele bestaande trein aan voldeed en dat er wel een geheel nieuw (en spannend!) ontwerp gemaakt zou moeten worden. Maar er voldeed eigenlijk niets aan het specifieke eisenpakket.

- Petr
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #2983 Gepost op: 06 September 2014, 23:08:51 »
Ken jij de a-train niet?

Daarmee opende the Duke zijn concerten.
https://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
De Stones trouwens ook, in '82

Je kunt hem nog steeds nemen: van JFK Airport naar Manhattan, NYC, mocht je eens in de buurt zijn.
Geen idee wat dit met de fyra te maken heeft, trouwens.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

• Offline Offline
« Reactie #2984 Gepost op: 06 September 2014, 23:10:10 »
En dan waren er nog wat fabrikanten die helemaal niet eens ingeschreven hadden omdat hun orderportemmonee al vol zat, dan valt er sowieso niet veel te kiezen...