Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644273 keer)

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2580 Gepost op: 17 October 2013, 08:27:17 »
Voorspellende gave? Foto Joop. Lees het landelijk ochtendblad.
Soms spoor ik, soms niet

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2581 Gepost op: 17 October 2013, 11:16:29 »
De respectievelijke maatschappijen bieden hun Hoge snelheids treinstellen aan. Dus mogelijk ICE en Thalys binnekort op HSL als het aan deze maatschappijen ligt
Soms spoor ik, soms niet

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2582 Gepost op: 17 October 2013, 12:09:26 »
Voorspellende gave? Foto Joop. Lees het landelijk ochtendblad.

Welke krant, heb nog niks gelezen of het staat alleen in de papieren versie
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2583 Gepost op: 17 October 2013, 17:14:30 »
Niet Frans, wel Duits.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2584 Gepost op: 17 October 2013, 17:43:13 »
Hoop dat de NS de HSL mag houden, maar als het goed is kwam de HSL toch bij de hoofdrailnet bij vanaf 2015 of is dit al weer veranderd.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2585 Gepost op: 17 October 2013, 17:58:20 »
Als Arriva kan leveren wat ze zeggen,mogen ze het van mij gaan doen. NS maakt er een zooitje van in mijn optiek.
Al kun je je wel vragen gaan stellen bij de overheersing van de DB in het europese spoorvervoer,zij het hier dan indirekt.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2586 Gepost op: 17 October 2013, 18:05:26 »
Arriva wil alleen op de HSL als ze ook een deel van het hoofdrailnet krijgen. DB/Arriva wil de NS zo snel mogelijk van de baan hebben. Voor het internationale treinverkeer hoeft Arriva geen concessie te hebben om over de HSL te rijden, dat stond ook als reactie van de ministerie.

hier de brief van Arriva

Donderdag 17 oktober 2013
Geachte leden van de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur,
Vandaag heeft Arriva - Deutsche Bahn een alternatief ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur voor het
voorstel dat NS onlangs bij de Staatssecretaris heeft aangeleverd.
De juridische consequenties van het mogelijk omarmen van dit NS-alternatief laten we in deze notitie buiten beschouwing. Het moge duidelijk zijn dat Arriva - Deutsche Bahn, als één van de inschrijvers destijds bij de HSL-aanbesteding, ten aanzien van het schenden van aanbestedingsregels en het geven van illegale staatssteun aan NS zich alle rechten voorbehoudt.
Het heeft ons verbaasd dat er in de afgelopen maanden geen positieve reactie is gekomen op ons voorstel aan de Staatssecretaris om een overleg op te starten om, met andere partijen dan NS, alternatieven uit te werken.
Zonder enige vorm van vergelijking is het NS- alternatief aangenomen door de Staatssecretaris als het beste voor de reiziger. Uit bijgevoegde schematische weergave blijkt aantoonbaar dat het Arriva - Deutsche Bahn- voorstel aanzienlijk beter is voor de reiziger.
Wij hebben het NS-alternatief in de bijgevoegde overzichten per jaar vergeleken met wat Arriva - Deutsche Bahn de reiziger kan bieden. De meest in het oog lopende verschillen zijn de Beneluxlijn, waarover Arriva in vergevorderde onderhandelingen is met de stad Den Haag en natuurlijk de levering van nieuw echt HSL-materieel reeds per eind 2016(!). En voor het laatste zijn tenslotte de miljardeninvesteringen in het HSL-spoor gedaan.
De (verouderde) Thalys kan in onze voorstellen uiteraard naast het Arriva - Deutsche Bahn-alternatief blijven rijden.
Maar dat is, zoals NS ook al in haar voorstel aangaf, kennelijk afhankelijk van het aantal reizigers.
Graag hadden we onze voorstellen voorzien van een exacte financiële onderbouwing. Daarvoor hebben wij echter dezelfde informatie nodig die aan NS ter beschikking is gesteld. Dit was ook zeker mogelijk geweest als de Staatssecretaris aan ons verzoek tot besprekingen gehoor had gegeven. Binnen 3 maanden kunnen wij een bindende aanbieding neerleggen voor onze voorstellen.
Wij kunnen echter wel een indicatie geven. Wij baseren ons daartoe op recente onderzoeken over de gevolgen van aanbesteding van (delen van) het Hoofdrailnet. Onderzoeken van zowel de Rebelgroep (in opdracht van het Ministerie van I&M) en van de Erasmus Universiteit (in opdracht van FMN) tonen aan dat jaarlijks forse bedragen te besparen zijn zonder de kwaliteit van de dienstverlening aan de reiziger aan te tasten. Niet verbazingwekkend als in ogenschouw wordt genomen dat partijen als Arriva en Veolia hebben aangetoond dat zij in staat zijn om, wat NS kwalificeerde als onrendabele lijnen, te veranderen in zeer winstgevende lijnen tegen aanzienlijk lagere subsidiebedragen.
Ondanks dat zij zelfs volledig nieuwe treinvloten aanschaften! De jaarlijkse besparingen zullen volgens de Rebel Groep en de Erasmus Universiteit tussen de € 140 miljoen en € 300 miljoen bedragen, afhankelijk van de mate van aanbesteding van delen van het Hoofdrailnet.
Gezien de omvang en slagkracht van Arriva - Deutsche Bahn mag daar bovenop ook nog eens een forse besparing op het HSL-gedeelte worden verwacht ten opzichte van NS kostenniveaus.
In onze brief aan de Staatssecretaris hebben wij aangegeven dat het in uitvoering nemen van onze voorstellen een voor Arriva - Deutsche Bahn risicovolle operatie zal gaan worden. De Nederlandse regering heeft er eerder voor gekozen om de HSL deel te laten uitmaken van het contract voor het Hoofdrailnet. Deze koppeling brengt ook voor ons de mogelijkheid om succesvol uitvoering te geven aan ons alternatief. Het is daarom ook voor ons mogelijk, om juist in samenhang, dit aanbod verder uit te werken als de bereidheid bestaat om een groter deel van het Hoofdrailnet openbaar aan te besteden.
Resumerend denken wij een aanbod te hebben neergelegd dat zowel de reiziger als de belastingbetaler ten goede komt. Een aanbod dat het waard is om, in nauwe samenspraak met betrokkenen, uit te werken tot een bindende offerte. Wij hopen dat wij daartoe in de gelegenheid zullen worden gesteld.
Hoogachtend,
Arriva Personenvervoer Nederland B.V.
A.B.

« Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 21:35:13 door Bert van Gelder. Reden: Tekst verduidelijkt »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2587 Gepost op: 17 October 2013, 19:16:43 »
Dus nu hoeft de NS de traxxen ook niet meer te kopen, in de wandelgangen van de 2e kamer gaan ze voor de aanbod van DB/Arriva kiezen. Wel jammer heeft nederland een Hoogsnelheidslijn en word die bereden door buitenlandse vervoerders. Wat ik me wel afvraag NS heeft toch al de concessie Hoofrailnet 2015-2025 binnen of niet? Hoe kan de Arriva dan eisen dat ze een deel van de Hoofdrailnet moeten krijgen?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2588 Gepost op: 17 October 2013, 21:44:23 »
Al kun je je wel vragen gaan stellen bij de overheersing van de DB in het europese spoorvervoer,zij het hier dan indirekt.

Dat zal wel meevallen. Ik werk bij een mobiele telefoonaanbieder die veruit de grootste in Europa is, maar in slechts weinig landen de grootste. Mededinging is toch vooral nationaal geregeld.

Wel jammer heeft nederland een Hoogsnelheidslijn en word die bereden door buitenlandse vervoerders.

Wat boeit dat nou? Koop je soms alleen maar Philips en tank je alleen maar Shell?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2589 Gepost op: 17 October 2013, 22:23:06 »
Dat zal wel meevallen. Ik werk bij een mobiele telefoonaanbieder die veruit de grootste in Europa is, maar in slechts weinig landen de grootste. Mededinging is toch vooral nationaal geregeld.

Wat boeit dat nou? Koop je soms alleen maar Philips en tank je alleen maar Shell?

- Peter

Stomme opmerking, NS is Nederlandse trots, maar past precies in de Nederlandse politiek, Nederlandse top bedrijven verkwanselen en weggeven aan het buitenland.

CDA heeft geen belang bij de NS maar bij Arriva een aantal kamer leden en oud leden hebben nevenfuncties bij de CDA. Het is zonde, NS hoort gewoon hoofdspeler te zijn en niet telkens aan de kant worden geschoven.

De HSL gaat naar de Arriva/DB helaas, maar wel op voorwaarde dat ze hoofdrailnet deel krijgen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2590 Gepost op: 17 October 2013, 22:30:01 »
Hoezo? Dat is alleen maar een voorstel van DB, wel even lezen wat er staat he.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2591 Gepost op: 17 October 2013, 22:34:15 »
Kan wel zijn, maar met zoveel NS tegenstanders in de kamer en met een plan/ belofte om vanaf 2016 al met snelle treinen te rijden heb je eigenlijk al gewonnen, officieel oneerlijke concurrentie maar dat is wat anders. Maar NS had de nieuwe concessie toch al of word dit terug gedraaid, gaat om de concessie 2015-2025?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2592 Gepost op: 17 October 2013, 23:03:07 »
Het aantal tegenstanders van de NS in de 2e kamer valt redelijk mee naar ik weet, alleen de tegenstanders laten verschrikkelijk luid van zich horen (de woordvoerders I&M van CDA en SP)...

Maargoed, volgens mij was politiek op dit forum niet helemaal de bedoeling, zullen we maar weer naar de soap die fyra heet gaan kijken?
***** ****

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2593 Gepost op: 17 October 2013, 23:07:56 »
Dat zal wel meevallen. Ik werk bij een mobiele telefoonaanbieder die veruit de grootste in Europa is, maar in slechts weinig landen de grootste. Mededinging is toch vooral nationaal

- Peter
In Duitsland en Nederland is het in het vrachtvervoer toch DB Schenker die de hoofdrolspeler is,ik weet niet hoe de overheersing in de rest van europa is,maar uit veel landen zijn er wel foto's van DB Schenker loccen te vinden op internet. Dus dat ze in europa een stevige voet aan de grond hebben is zeker.

Albert.H0

  • Online Online
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2594 Gepost op: 17 October 2013, 23:37:28 »
Kan wel zijn, maar met zoveel NS tegenstanders in de kamer en met een plan/ belofte om vanaf 2016 al met snelle treinen te rijden heb je eigenlijk al gewonnen, officieel oneerlijke concurrentie maar dat is wat anders. Maar NS had de nieuwe concessie toch al of word dit terug gedraaid, gaat om de concessie 2015-2025?

Hoezo oneerlijke concurrentie. Ja van NS/HiSpeed. Eerst (te) veel geld bieden voor de concessie, als je het dan niet waar kan maken en bijna failliet gaat, krijg je korting op de te betalen bedragen en verlenging van de concessie "geschonken". In plaats van een boete en dat er een nieuwe open aanbesteding volgt.
Ik ben benieuwd wat het EU onderzoek naar ongeoorloofde staatssteun in deze zaak oplevert.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.