Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644239 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2565 Gepost op: 16 October 2013, 11:11:52 »
OHja, NS kapot maken zal zeker hun doel zijn, koste wat kost natuurlijk....  ::)

Die bedrijven exploiteren zich gewoon als commercieel bedrijf, en richten zich maar op 1 ding en dat is gewoon winst maken, niks meer, niks minder...
Juist, alleen met dit verschil dat Veolia, Arriva etc vrij zijn in hun doen en laten als ze de aandeelhouder(s) maar tevreden houden.
In NL wil men graag de NS commercieel maken maar wil de minister en staatssecretaris gewoon nog alles te zeggen en te bepalen hebben in de uitvoering.
NS in het buitenland doet het wel goed, alleen het nationale bedrijf is onderhevig aan de polderproblematiek.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2566 Gepost op: 16 October 2013, 11:22:24 »
Zou de NS overleven als ze geheel zelfstandig zouden zijn of zou het meteen opgeslokt worden door het vele grotere DB of SNCF?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2567 Gepost op: 16 October 2013, 12:12:48 »
Met een goede beschemingsconstructie word er niks opgeslokt.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2568 Gepost op: 16 October 2013, 12:59:59 »
SNCF zet de komende tijd de broertje van de 1600 terzijde, misschien kunnen ze de onderstellen overnemen, die kunnen op 25 kv.
Sorry hoor maar wat een onzin kraam je hier (weer) uit.   :'(
Tuurlijk, met alleen een draaistel wisselen kun je zo onder 25 kV rijden.
Wat dacht je van de hele technische / elektrische opbouw van de loc. Die kan je zo op 25 Kv omschakelen.
Zit nog wel een beetje verschil tussen 1500V DC en 25 KV AC.  :-X
Gr.
Eric

KoploperMau

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2569 Gepost op: 16 October 2013, 15:59:53 »
Remun, je moet even in modelspoortermen denken. Hij bedoeld dat we de 1800 kap bovenop een Franse Loc zetten, wat pantograven wisselen en dat het rijdt.  ;D (y)

Op zich een puik plan, maar denk niet dat het er van gaat komen. ;D

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2570 Gepost op: 16 October 2013, 17:47:41 »
Even een 1600/1700 ombouwen is natuurlijk onzin....
Maar een BB7200 (ongeveer de NS1600) en BB15000 hebben erg veel gemeenschappelijk.
Wat betreft besturing zijn ze bijna gelijk. Misschien is het mogelijk om een 1600 aan de ene kant te zetten en een BB15000 aan de andere kant.
En ze vervolgens elkaars stuurstand laten zijn.

Maar het is een stuk makkelijker om gewoon meerspanningsloks (zoals TRAXX en Vectron) aan te schaffen.

De enige reden om zoiets geks te doen is om je overtollige 1600/1700 loks nog een tijdje te gebruiken, maar die hebben in Nederland nooit echt hard gereden. (De BB7200 broertjes mogen 200km/h, dus dat zou in theorie in Nederland ook moeten kunnen)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2571 Gepost op: 16 October 2013, 18:16:46 »
Misschien dat ik nou iets geks zeg, maar volgens mij rijden ze in België met 3kV=, niet met 1.5kV= of 25kV~ (behalve dan op HSLs).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2572 Gepost op: 16 October 2013, 18:23:25 »
Vind het raar dat Nederland als (bijna) als enige 1.5 kv heeft.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2573 Gepost op: 16 October 2013, 18:24:54 »
Wet van de remmende voorsprong, als ik me niet vergis...

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2574 Gepost op: 16 October 2013, 19:20:58 »
In ieder geval heeft NS een oplossing om treinen altijd op tijd te laten rijden: de non-stop trein  ;)

NB: Voor wie "De Speld" niet kent, dit is satire.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2575 Gepost op: 16 October 2013, 20:34:15 »
Even een 1600/1700 ombouwen is natuurlijk onzin....
Maar een BB7200 (ongeveer de NS1600) en BB15000 hebben erg veel gemeenschappelijk.
Wat betreft besturing zijn ze bijna gelijk. Misschien is het mogelijk om een 1600 aan de ene kant te zetten en een BB15000 aan de andere kant.
En ze vervolgens elkaars stuurstand laten zijn.
En hoe moet dat dan werken? De 1700 trekt de trein de HSL op en dan neemt de machinist het over vanuit de achteroplopende BB15000? Dat is al net zo onzinnig als het pakjes wisselen. ;)

Misschien dat ik nou iets geks zeg, maar volgens mij rijden ze in België met 3kV=, niet met 1.5kV= of 25kV~ (behalve dan op HSLs).
Maar dat maakt niet uit als het voor de binnenlandse dienst is (al lijkt het me technisch makkelijker om een loc voor zowel 3000 als 1500 V te hebben dan voor 1500V en 25 kV).

Vind het raar dat Nederland als (bijna) als enige 1.5 kv heeft.
Dat was toen het makkelijkste.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2576 Gepost op: 16 October 2013, 20:53:05 »
,,In ieder geval heeft NS een oplossing om treinen altijd op tijd te laten rijden: de non-stop trein "

 ;D (y) xD hahahaha, die is leuk ja  (y) ;D

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2577 Gepost op: 16 October 2013, 21:06:06 »
Hm, het lijkt er op dat ik een vooruitziende blik had met mijn vorige bijdrage:  :-X :-X

Lastig hoor, voor die NS. :-X

Men wordt nu ... [...]    ... volgens mij staat er een geschikt tweedehandsje in de buurt van Watergraafsmeer. [...] Even een ander kleurtje er over en het heeft een nieuwe identiteit.
 ....

groeten,
Joop

Want dit stond er nu in de Stentor http://www.destentor.nl/regio/zwolle/pvda-wil-desnoods-de-fyra-wel-in-het-oosten-1.4054161
Nu denkt de politiek dus er ook al aan waar ze met die meuk naar toe moeten...

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2578 Gepost op: 16 October 2013, 21:11:05 »
Gewoon Geel/Grijs ns huisstyle maar het is de vraag of dit nog wel de huisstyle is,

Ja hoor, en Piko heeft er ook al een model van :P

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2579 Gepost op: 16 October 2013, 21:19:27 »
Die hele HSL lijn? Volgens mij heeft de DB daar wel interesse in: een ICE-lijn van Amsterdam naar Brussel, waar die samenkoppelt met de ICE uit Köln, om samen verder te gaan via de kanaaltunnel naar London. En in Amsterdam kan die ICE leuk aansluiten op de IC(E)-lijn naar Hamburg en Berlijn.

Hoewel... De SNCF kan dat zelfde grapje natuurlijk ook uithalen met de Thalys vanuit Cologne via Bruxelles

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)