Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642358 keer)

Hollandbaan

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2490 Gepost op: 05 October 2013, 00:37:11 »
Ik ben bang dat NS nog een zware juridische strijd met AnsaldoBreda gaat krijgen.

Als ik jurist was geweest, had ik me nu gemeld bij de Italianen om me voor een fractie van schadevergoeding in te zetten voor dit conflict.

"waarom heeft iLT, die normaal bekend staat als een instituut dat tonnen zout op slakken legt, deze trein goedgekeurd ? Hij was blijkbaar veilig. "
"waarom heeft NS geen normale testperiode ingelast voor een trein die volledig nieuw ontwikkeld is ?"
"de vorige nieuwe trein van NS, de SLT, had ook te kampen met even grote problemen met software en stuifsneeuw. Deze treinen nemen inmiddels zonder problemen een flink tuk van de diestregeling voor hun rekening."

Bij rechtzaken gaat het om feiten en jurisprudentie, niet om gevoelens.

Ben bang dat deze overhaaste beslissing ons gezin zoveel gaat kosten dat ik een treintje van de  wishlist moet schrappen >:(

Jean-Pierre

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2491 Gepost op: 05 October 2013, 00:39:46 »
Bij rechtzaken gaat het om feiten en jurisprudentie, niet om gevoelens.

Als echtgenoot van een behoorlijk succesvolle advocate zou ik hier smakelijk om willen lachen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hollandbaan

• Offline Offline
« Reactie #2492 Gepost op: 05 October 2013, 00:44:56 »
 :) :) :)

Kan jouw ega zich dan misschien bij NS melden ?
Kan ik dat treintje toch op de wish list laten staan
 (y)

JP

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #2493 Gepost op: 05 October 2013, 00:51:32 »
Het is een interessant vraagstuk wat de beweegredenen van de NS zijn. De NMBS (een essentiele partner om op Belgie te rijden) heeft meer ijzers in het vuur dan de NS en heeft alles gewoonweg slimmer uitgespeeld en heeft nu een veel beter machtspositie. De NS voelen zich door het Fyra debacle erg in een hoek gedreven en zullen er alles aan doen zodat het Nederlandse hoofdnet niet aanbesteed zal worden. Het moge duidelijk zijn door het veel te hoge bod op de HSL zuid dat de NS de HSL als essentieel onderdeel van het Nederlandse hoofdnet beschouwt en alles in het werk zal stellen om hier als enige vervoeder te blijven rijden (buiten Thalys en eventueel Eurostar). Mij als reiziger maakt het niet uit wie de dienstregeling rijdt, maar ik wil niet het slachtoffer van deze machtsspelletjes zijn.

De beweegredenen van de NS zijn zeker interessant, maar ook redelijk voorspelbaar en analyseerbaar. Dat de NMBS meer ijzers in het vuur heeft en bovenal slimmer is, met name daar heb ik toch een andere kijk op.

De gehele problematiek wordt feitelijk veroorzaakt doordat de Nederlandse staat, en daarmee wij dus allemaal gezamelijk, zo'n zes-en-een-half-miljard (6,5 miljard, 6.500.000.000) euro in een stukje dubbelspoor van 150 km hebben gestoken. Of nog belangrijker, dat we die investering terug wilden verdienen. Dat betekend dus dat er een peperdure concessie uit de bus moest rollen om dat mogelijk te maken.

De Belgen hebben naar verhouding vrijwel niets hoeven te investeren in de HSL verbinding naar Nederland, aangezien de HSL tussen Breda en Antwerpen - ook op Belgisch grondgebied - grotendeels door Nederland betaald is. Zelfs Antwerpen-Brussel is niet echt noemenswaardig opgewaardeerd. Ik meen dat het aanpassen van de Antwerpse spoorinfra de enige echt grote investering was.

Tja, dan kun je inderdaad wel stellen dat de Belgen het slimmer gespeeld hebben, echter lijkt me dat dan niet meer dan een logisch gevolg van een geografisch gegeven, en de Nederlandse wens om op het Europese HSL net aangesloten te zijn (wat ik overigens geen gekke wens vind, en ook niet zal veroordelen, ook niet voor 6,5 miljard, maar dat is een andere discussie . . . ).

De NMBS hoeft dus niet zo nodig geld uit te geven aan de dienstregeling naar Nederland; ze zijn immers al met Frankrijk en Duitsland verbonden, en bovendien is het klip en klaar dat Nederland ontzettend veel geld in de HSL-infra gestoken heeft. Ze kunnen dus rustig afwachten totdat de Ollanders de dienstregeling naar Antwerpen/Brussel opzetten, met de daarbij behorende investeringen, en vervolgens rustig en vooral goedkoop meeleunen. Nederland kan immers nergens anders heen over de HSL, en zal toch wel de nodige treinen over dat traject willen laten rijden, en dan kom je vanzelf uit in Antwerpen . . .

In mijn ogen is de kern van het hele Fyra probleem de enorme bouwsom van de HSL zuid tussen Antwerpen en Schiphol, en de daarbij behorende (politieke) wens om die investering terug te verdienen. Dat leidt tot een enorme concessie last.

Uiteraard had de NS daar niet op hoeven te bieden, maar het moge duidelijk zijn dat de Nederlandse staat, als aandeelhouder van de NS, en concessieverlener van de HSL, er alle belang bij had die concessie aan de NS te verlenen. Het was immers wel duidelijk geworden dat geen enkele andere partij een bieding zou doen die over de 100 miljoen per jaar zou gaan. Dus werd de NS een worst voorgehouden met het nachtmerriebeeld dat een buitenlandse partij op het binnenlandese hoofdspoornet zou gaan rijden.

Een automatisch en logisch gevolg van de dure concessie was dus ook dat de Beneluxtrein moest verdwijnen, want anders zou dan helemaal geen geld meer verdiend worden op de Fyra-route. Overigens was dit uiteraard ook de van de belangrijkste redenen dat de NS de concessie moest en zou krijgen. Immers, geen enkele derde (buitenlandse) partij zou zo gek zijn miljoenen voor een HSL-concessie te betalen, daar waar de NS/NMBS vrolijk een veel goedkopere uurdienst op bestaand net zou kunnen blijven aanbieden. De NS/NMBS zouden uiteraard geen belang enkel belang hebben in het opheffen van deze dienst als de HSL concessie bij een derde partij kwam te liggen.

Toen de NS eenmaal gecommiteerd was aan de te zware concessielast, was het duidelijk dat een dure TGV, AGV of ICE type materieel simpelweg te duur was om een sluitende expoitatie mogelijk te maken. Het moest dus een budget trein worden.

Wie leverde toen budget treinen? Niet de gevestigde orde, die bijna allemaal hun orderboek al redelijk gevuld hadden op dat moment, en geen enkel belang hadden bij eenkleinserie prodcutie van rond de 20 treinstellen. Nee, alleen een nieuwe speler die een voet tussen de deur wil krijgen in het west-Europese (sub-)HSL landschap, alleen die is geinterreseerd in een kleinserie prodcutie voor zo`n opdracht.

Een fabrikant met relatief weinig ervaring in dit landschap en klimaat (letterlijk en figuurlijk), waarbij na de opdrachtverstrekking ook nog belangrijke contractdetails steeds veranderen (denk aan snelheid die tussentijds van 220 naar 250 verhoogd werd, maar ook aan steeds veranderende eisen en invulling ten aanzien de diverse beveiligings- en communicatiesystemen), kleinserieproduct, onvoldoende testtijd door voortdurende vertragingen (deels, maarzeker niet alleen AB`s verantwoordelijkheid), en alle ingredienten voor een fiasco zijn voorhanden; het is bij wijze van spreken alleen nog maar een kwestie van wachten.

Uiteraard kun je achteraf makkleijk vaststellen dat er bij alle partijen van alles is misgegaan. Er is sprake van een veelvoud aan problemen/fouten. Elk probleem/fout ansich is geen halszaak en kan opgelost worden. De combinatie van alle problemen tezamen zorgt uiteindleijk voor een onwerkbaar geheel. Daarbij is er niet één enkele verantwoordelijk partij (ik spreek niet graag van schuldige). In mijn visie zijn er wel een of twee duidelijke momenten aanwijsbaar, die allesbepalend geweest zijn, en waardoor veel andere problemen uiteindelijk niet meer dan logische gevolg worden.
Dat is dus het aanlegbesluit van de HSL, en de daaraan gekoppelde wens om de uiteindelijke 6,5 miljard (grotendeels) terug te verdienen in de concessie.

Het zal me benieuwen hoe dit gaat aflopen. Het enige goede nieuws lijkt mij vooralsnog dat bij de politiek en de ministeries eindelijk het besef lijkt te zijn doorgebroken dat de 6,5 miljard als afgeschreven moet worden beschouwd. Het verlies moet genomen worden, en nu vooruit kijken hoe we de klaarliggende infrastructuur het best kunnen benutten.
We mogen ons in handen wrijven als de concessie de komende 5 tot 10 jaar voldoende opbrengt om de onderhouds- en exploitatiekosten af te dekken. De 6,5 miljard zal nooit meer (direct) terug verdiend worden. Elke poging daartoe zal onherroepelijk leiden tot exploitatieverliezen en/of andere onzallige ongemakken. Dat hebben de afgelopen jaren wel uitgewezen.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #2494 Gepost op: 05 October 2013, 00:57:23 »
Als echtgenoot van een behoorlijk succesvolle advocate zou ik hier smakelijk om willen lachen.

- Peter

Jaaaa, nou weten we het wel...

Als echtgenoot van een advocate weet ik dat bijzonder weinig mensen de wet kennen en daar zal de gemiddelde modelspoorder geen uitzondering op zijn.

Citaat van: Peter Korsten
Mijn vrouw, als advocate, verdient veel minder dan haar Nederlandse equivalent.

En ik ben getrouwd met een advocate, Maltees weliswaar

Als ik geen interesse had in juridische zaken, was ik niet met een advocate getrouwd.

Citaat van: Peter Korsten
Ze stelde inderdaad vragen en ze is advocate van beroep.

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #2495 Gepost op: 05 October 2013, 01:01:30 »
Ik ben bang dat NS nog een zware juridische strijd met AnsaldoBreda gaat krijgen.

Ben bang dat deze overhaaste beslissing ons gezin zoveel gaat kosten dat ik een treintje van de  wishlist moet schrappen >:(

Met het eerste ben ik het volldig eens, het tweede niet.
De kosten zijn immers allang gemaakt, en uitzicht op het terugverdienen daarvan is inmiddels al volledig verlopen.

Extra kosten voor jouw gezinnetje zal maximaal bestaan uit een schadevergoeding voor AB van zo'n honderd miljoen + enkele tientallen miljoenen aan uitstaande rekeningen voor nog te leveren materieel. Gedeeld door 5 miljoen gezinnen is dat zo'n 30 euro. Als we het evenredigheidsprinciepe van het belastingstelsel meenemen (de stevigste shouders dragen de zwaarste lasten) zal er voor een beneden-modaal gezinnetje netto niet meer dan zo'n 5 - 10 euro afgaan, éénmalig. Als u ruim bovenmodaal zit, tja dan zal het iets meer worden . . .

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #2496 Gepost op: 05 October 2013, 01:06:26 »
Gedeeld door 5 miljoen gezinnen is dat zo'n 30 euro.

5 miljoen gezinnen die met de trein reizen? Nee toch, vandaar dat het zo rustig is op de snelweg? Leg de rekening maar bij de reiziger, die wil toch in die dingen zitten?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hollandbaan

• Offline Offline
« Reactie #2497 Gepost op: 05 October 2013, 01:54:26 »
"Als u ruim bovenmodaal zit, tja dan zal het iets meer worden"

Helaas, ik hoor tot de groep die van huis uit heeft meegekregen dat hard werken een deugd is. (en eerlijk gezegd ook hier en daar een kans heeft gekregen en gegrepen). Ik heb dit jaar tot nu toe dus gewerkt voor de inkomstenbelasting, accijns, BTW, gemeentelijke belastingen, etc. En mag de komende paar weken tot de oliebollen eindelijk de euro'tjes ontvangen die mijn baas mij waard vindt.
Ik zal hier over het "evenredigheidsprincipe" maar even niets zeggen.... dat wordt erg off topic.

Als NS de Fyra had behandeld zoals de SLT, was t hele verhaal echt anders gelopen....

JP

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #2498 Gepost op: 05 October 2013, 08:32:16 »
als NS de Fyra had laten bouwen door de bouwer van de SLT ook ja  ;D

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #2499 Gepost op: 05 October 2013, 23:12:12 »
"Als u ruim bovenmodaal zit, tja dan zal het iets meer worden"
Helaas, ik hoor tot de groep die van huis uit heeft meegekregen dat hard werken een deugd is. (en eerlijk gezegd ook hier en daar een kans heeft gekregen en gegrepen). Ik heb dit jaar tot nu toe dus gewerkt voor de inkomstenbelasting, accijns, BTW, gemeentelijke belastingen, etc. En mag de komende paar weken tot de oliebollen eindelijk de euro'tjes ontvangen die mijn baas mij waard vindt.
Die smoes heb ik in een Quote of zo ook eens gezien.
Je hebt elk afgelopen maanden 3/4 (9 maanden van de 12 in een jaar) van je bruto salaris afgedragen en dus 1/4 ervan mogen houden. Tot nu toe heb je dus 3/16 van je bruto jaarsalaris en omdat het per december dan 4/16 (1/4) zal zijn, heb je tot nu toe al eendrie kwart van je netto salaris ontvangen. En hoeveel meer er ook wordt ingehouden, wat je overhoudt is altijd nog meer dan bij mensen die niet in het hoge tarief vallen (van elke euro meer 48 cent). Accijns en BTW betaal je bij het kopen van dingen, dus van geld dat je daadwerkelijk "ontvangen" hebt en in relatieve vrijheid van keuze.
Dus zielig doen "nu werk ik eindelijk voor mezelf" is niet nodig (nog los ervan dat niemand met die smoes ooit klaagt over de faciliteiten die hij in NL ervoor krijgt).

Groeten van iemand die ook de 52% schaal bereikt.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2013, 18:10:08 door Illya Vaes. Reden: Drie kwart i.p.v. een kwart »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2500 Gepost op: 05 October 2013, 23:50:59 »
Jaaaa, nou weten we het wel...

En daarvoor ga je terug naar 2007? Heb je niets beters te doen of zo? :)

- Peter

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #2501 Gepost op: 06 October 2013, 14:14:41 »
Lastig hoor, voor die NS. :-X

Men wordt nu ook van de andere kant belaagd, dat er geen geschikt materieel is om op volle snelheid op de Hanzelijn te rijden tussen Amsterdam en Groningen. Zo stond het in de Stentor: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/ns-schaft-materieel-aan-voor-snelle-hanzelijn-1.4037359
Enkele vereisten voor een snelle trein over die Hanzelijn: maximale snelheid 200 km/h, voorzien van ATB én (toekomstgericht) ERTMS, geschikt voor 1500 Volt én (op zijn minst voorbereid voor) 25 kV. Ik ben erg benieuwd hoe die aanbesteding er uit komt te zien! En welke fiasco's dit weer met zich mee brengt. Aanbesteden is de NS wel toevertrouwd: eerst de Sprinters zonder toiletten, toen de Fyra en nu iets snels op de Hanzelijn.
Gunst... volgens mij staat er een geschikt tweedehandsje in de buurt van Watergraafsmeer. Zo goed als nieuw, nauwelijks gebuikt, is van een oud dametje geweest, weinig kilometers gelopen, vaak binnen gestaan. Even een ander kleurtje er over en het heeft een nieuwe identiteit. Volgens de fabrikant zijn de kinderziektes nu verholpen.

Sorry, dat was even off-topic.
Ehh, ik vermoed dat het hele Fyra drama wel op een schikking zal uitdraaien op een schikking met Ansaldo Breda en de NS dit arsenaal fiatjes accepteert. En dan... heeft men een hoeveelheid treinstellen, die niet op de prestigelijn Amsterdam-Brussel mogen rijden. Op Watergraafsmeer ze te laten wegroesten is maatschappelijk niet verantwoord ten opzichte van de belastingbetaler.
Er gaat niets boven Groningen. ::)

groeten,

Joop
« Laatst bewerkt op: 06 October 2013, 14:17:52 door Foto Joop. Reden: detail verfijning »
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

roco

• Offline Offline
« Reactie #2502 Gepost op: 06 October 2013, 14:37:27 »
Wow , dan ben ik benieuwd hoeveel tijdwinst ze kunnen halen tussen Zwolle en Meppel ( 21 km en heel veel bogen met een kleine radius ) . Maar voor deze discussie kunnen we dan beter een nieuw draadje openen .

gr Jos

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2503 Gepost op: 06 October 2013, 15:15:02 »
200 km/u corridors is een goed idee, aangezien het een evolutionaire ontwikkeling is. Iets geheel nieuws ("We gaan iets nieuws doen") heeft vaak veel aanloopproblemen. Overigens is er dan nog veel werk te verrichten; ik zou niet graag met 200 km/u van, laten we zeggen, Eindhoven naar Weert rijden op het spoor zoals het er nu ligt.

En als je voldoende 200 km/u spul hebt, dat ook nog eens ERTMS aankan, zou het minder moeilijk moeten zijn om ook toelating in België te krijgen.

- Peter

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2504 Gepost op: 06 October 2013, 15:17:27 »
Alsjeblieft niet inderdaad   :'(
Gr.
Eric