Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:52:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 14:37:15
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 14:33:22
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 14:33:16
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Railpassie
Vandaag om 14:32:32
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641967 keer)

Martijnstein

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2430 Gepost op: 27 September 2013, 10:17:03 »
Bij de Volkskrant hebben ze er een leuk plaatje van een 1100 en 1200 bij gedaan. :P

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2431 Gepost op: 27 September 2013, 10:33:42 »
Dan weet een eventuele opvolger van de NS op de HSL gelijk waar die kan bestellen

Ik verwacht niet dat een andere partij er alsnog zal gaan rijden... zowel ministerie als NS hebben al te veel gezichtsverlies geleden om ook nog eens exploitatie bij een andere partij te leggen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Henk H.

• Offline Offline
« Reactie #2432 Gepost op: 27 September 2013, 10:36:04 »
Alstom... Hebben zij niet recent hun High Speed Pendolino afgeleverd aan Polen?
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Allard

• Offline Offline
« Reactie #2433 Gepost op: 27 September 2013, 10:42:46 »
AGV rijd al in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Velaro

De Velaro rijd al bij de DB, en met de Eurostar wordt ook al een tijdje getest. Fototje, of ie mooi is...  ::)

Allard
Allard

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #2434 Gepost op: 27 September 2013, 11:16:34 »
Ik verwacht niet dat een andere partij er alsnog zal gaan rijden... zowel ministerie als NS hebben al te veel gezichtsverlies geleden om ook nog eens exploitatie bij een andere partij te leggen.
Precies wat ik denk, ik verwacht dat de minister gewoon klakkeloos akkoord gaat met het door de NS neergelegde voorstel, eventueel met wat ceremonieel gemopper ::)
De Velaro rijd al bij de DB, en met de Eurostar wordt ook al een tijdje getest. Fototje, of ie mooi is...  ::)

Allard
Voor zover ik weet heeft de Velaro nog steeds geen goedkeuring in Duitsland en worden er alleen nog testritten gereden
in het echt is die mooier als op de foto  ;)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #2435 Gepost op: 27 September 2013, 11:16:54 »

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #2436 Gepost op: 27 September 2013, 11:37:43 »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Luc2000

• Offline Offline
« Reactie #2437 Gepost op: 27 September 2013, 13:03:21 »
Leuk stuk.....en dan kom je (nog een keer) bij deze brief

http://download.omroep.nl/nos/docs/150813_brief_NS.pdf

De naam van de ondertekenaar heb ik (zeker in de jaren 90) vaker gezien..... ;D

En via "google" geen mooi track record........ Wel een beetje flauw om 1 iemand in het openbaar zo met pek en veren te besmeuren. Hier zijn vast meer medeverantwoordelijken... ;)

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #2438 Gepost op: 27 September 2013, 15:08:58 »
Tja...: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21926645/__NS_negeert_Franse_flitstrein__.html

mvg,
Gert

Ik vond eerder deze week het journaille, met name WNL in de ochtend, ook al erg slecht geïnformeerd. Dat de HSL nu nooit meer voor snelheden boven de 200 km/h gebruikt zou worden, geldverspilling enz... Ook daar dus de Thalys vergeten (maar ja, dat is een Frans/Belgisch iets).
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #2439 Gepost op: 27 September 2013, 16:39:20 »
de 'tijdelijke' oplossing voor de HSL

http://www.nu.nl/politiek/3587032/elk-uur-trein-tussen-amsterdam-en-brussel.html.

Betekend dat dat er nu 26 treinen per dag naar Brussel gaan rijden.
16x vanaf Amsterdam, 10x vanaf Den Haag

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Gert1

• Gast
« Reactie #2440 Gepost op: 28 September 2013, 12:25:41 »
Afgelopen week verbleef ik in Denemarken. Terwijl ik onderweg was naar een andere plaats, zag ik plotseling zo'n IC4-trein van de DSB in een station staan.
De laatste keer dat ik zo'n treinstel had gezien was alweer acht jaar geleden en toen ging het om een afgesteld treinstel, wegens technische problemen.
Dus ik snel naar dat station gereden, want een rijdende IC4-trein, dat is warempel iets bijzonders!

Over smaak valt niet te twisten, maar persoonlijk vind ik dit ontwerp stukken mooier dan dat van onze kruimeldief

In Denemarken heeft men namelijk al veel langer ervaring met producten van AnsaldoBreda. Begin deze eeuw kwam men er daar al achter dat onze fijne Italiaanse vrienden het niet zo nauw nemen met kwaliteit. De DSB bedong uiteindelijk een korting van zowat 50% op de hele order en besloot dat hun eigen technici de treinen maar aan de praat moesten zien te krijgen. Inmiddels is het zover dat IC4-treinstellen solo (dus niet gekoppeld aan soortgenoten) in de dienstregeling rijden. Echter gekoppeld rijden gaat nog altijd niet goed. Er ontstaan dan problemen, met name met het remmen.

Ik raakte aan de praat met een van de technici. Hij vertelde dat men nog altijd problemen heeft met de treinstellen. Het voornaamste probleem was volgens hem dat geen enkel treinstel identiek is. Waar hebben we dat eerder gehoord? Enfin, doordat de treinstellen technisch niet identiek zijn, is het dus een groot probleem om ze gekoppeld te laten rijden. Het testprogramma, waar hij aan werkt heeft vooralsnog geen einddatum.

Testprogramma zonder einddatum

Hierbij enkele foto's. We hebben hier nogal sterk de neiging om AnsaldoBreda de schuld van alles te geven. En hoewel het duidelijk is dat er nogal wat aan de hand is met hun producten, blijf ik het uitermate vreemd vinden dat NS destijds zich niet goed op de hoogte heeft gesteld van de situatie in Denemarken.
Terwijl er in Aarhus een flink aantal van die IC4-stellen afgesteld stonden, besloot NS toch met AnsaldoBreda in zee te gaan...

Al die jaren stilstand op een opstelterrein in Aarhus heeft de IC4-stellen geen goed gedaan...

En daarmee kom ik op het punt dat ik er niets van geloof dat AnsaldoBreda nu in anderhalf jaar tijd de stellen helemaal tip top in orde zal krijgen.

mvg,
Gert

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #2441 Gepost op: 28 September 2013, 12:30:54 »
Ik geloof het ook niet, want dan hadden ze allang gereden ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #2442 Gepost op: 28 September 2013, 12:33:07 »
Leuk verslagje!

Wat ik echter wel vreemd vind, is dat Ansaldo en Breda, tegenwoordig samen maar vroeger apart, wel degelijk een geschiedenis hebben met spoorwegmaterieel, vaak ook in behoorlijke series voor de Italiaanse spoorwegen. Weliswaar vooral uit de tijd zonder computers maar dan nog, waar is dat nu misgegaan. Natuurlijk valt NS ook een hoop te verwijten, zonder meer, maar ik begrijp niets van de houtje-touwtje-oplossingen. De FS heeft de Frecciarossa 1000 ook bij Ansaldo besteld, het lijkt me sterk dat de FS dat zou doen als er een waardeloze trein uit zou komen, juist omdat hun HSL netwerk het goed doet. Of zou Ansaldo wegens chauvinistische gevoelens voor de thuismarkt wel fatsoenlijke producten leveren?  :P

Verder is het goed om te ze zien dat het alternatieve plan heel wat mogelijkheden bied waar meer mensen van kunnen profiteren. Ik ben benieuwd hoe NS het in gaat vullen, zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat er met de intercity Den Haag - Venlo gebeurt en gekoppeld met Dordrecht als intercitystation. Dat is dus even afwachten, maar het begin is veelbelovend!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2443 Gepost op: 28 September 2013, 12:39:10 »
Wat ik echter wel vreemd vind, is dat Ansaldo en Breda, tegenwoordig samen maar vroeger apart, wel degelijk een geschiedenis hebben met spoorwegmaterieel,
Precies wat je zegt, geschiedenis. En meestal gaat geschiedenis over verleden tijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #2444 Gepost op: 28 September 2013, 13:05:54 »
Ansaldo Breda heeft recent ook nog meegebouwd aan HSL-treinen. Maar misschien is dat de sleutel: meegebouwd. Dat ze niet de boel van ontwerp tot levering zelf moeten doen en tijdens het proces goed worden gecontroleerd.

Dat alternatief zal NS best bevallen. NS vond het intertijd niet zo nodig om voor binnenlands en Beneluxvervoer veel harder dan 160 of 200 te gaan rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.