Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:51:49
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642374 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2445 Gepost op: 28 September 2013, 13:48:26 »
een rijdende IC4-trein, dat is warempel iets bijzonders!

Och. Ik zie ze dagelijks  rijden hoor...

En hoewel het duidelijk is dat er nogal wat aan de hand is met hun producten, blijf ik het uitermate vreemd vinden dat NS destijds zich niet goed op de hoogte heeft gesteld van de situatie in Denemarken.

Dat kan er aan liggen dat er ten tijde van de aanschaf van de Fyra´s door NS in 2004, nog helemaal geen sprake was van een situatie in Denemarken. Hooguit dat de door de DSB bestelde stellen IC4 leveringsvertraging hadden.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 September 2013, 13:52:15 door NS8714 »

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #2446 Gepost op: 28 September 2013, 13:51:37 »
Verder is het goed om te ze zien dat het alternatieve plan heel wat mogelijkheden bied waar meer mensen van kunnen profiteren. Ik ben benieuwd hoe NS het in gaat vullen, zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat er met de intercity Den Haag - Venlo gebeurt en gekoppeld met Dordrecht als intercitystation. Dat is dus even afwachten, maar het begin is veelbelovend!

Eerlijk gezegd vind ik het NS plan uitermate teleurstellend. Buiten de huidige Thalys diensten gaan er een aantal Thalysen (nmbs en sncf) extra rijden naar Brussel en Rijssel. De maarliefst twee treinen naar London zijn ook al bestaande (vage?) plannen van Eurostar en de DB. Het idee van de Benelux plus diensten (met lange ommetjes Den Haag, Breda en Zaventem) is gejat van Arriva en de gemeente Den Haag (lagelandenlijn). Een reden om dit zo te gaan rijden is om Arriva dwars te zitten. Nu de NS dit plan zo op tafel heeft liggen gaat Arriva nooit toestemming krijgen om deze dienst te gaan rijden. Kortom de NS heeft niks zelf verzonnen.

Het meest teleurstellende is wel dat dit pas over drie (!) jaar op volle sterkte gaat rijden (als alles in één keer goed gaat. Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst?) terwijl er nu al bijna een jaar grote problemen op de verbinding 020 - Brussel zijn.

Martijn

Gert1

• Gast
« Reactie #2447 Gepost op: 28 September 2013, 14:29:18 »
Och. Ik zie ze dagelijks  rijden hoor...

Dat kan er aan liggen dat er ten tijde van de aanschaf van de Fyra´s door NS in 2004, nog helemaal geen sprake was van een situatie in Denemarken. Hooguit dat de door de DSB bestelde stellen IC4 leveringsvertraging hadden.

Eelco

Ja, schreef ik toch? Solo rijden ze wel. Overigens met een snelheidsrestrictie, naar ik begrepen heb.
Het ging me erom dat ik een trein bestaande uit drie treinstellen spotte.
En het zou kunnen dat er in 2004 nog niet veel aan de hand was, maar ik heb met eigen ogen in de herfst van 2005 een stuk of zes van die treinstellen in toen al deplorabele toestand afgesteld zien staan in Aarhus.

Overigens moet ik het voordeel van AnsaldoBreda zeggen dat het interieur van de IC4-stellen die ik gezien heb er erg goed uitzag.

Mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2448 Gepost op: 28 September 2013, 14:33:57 »
Het ging me erom dat ik een trein bestaande uit drie treinstellen spotte.

Maar dat schreef je er niet bij, vandaar mijn reactie.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #2449 Gepost op: 28 September 2013, 14:38:35 »
Ben het eens met Martijn, teleurstellend. Geen enkel echt initiatief, vanwaar die angst?
Zijn die Belgen een stuk slimmer! Onlangs het belang in de Thalys uitgebreid, nu de dienstregeling. Zal wel heel wat afgelachen worden daar, en geef ze eens ongelijk.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gert1

• Gast
« Reactie #2450 Gepost op: 28 September 2013, 14:50:32 »
Maar dat schreef je er niet bij, vandaar mijn reactie.

Ik schreef het niet, maar het bleek toch wel uit de foto's?
Of dacht je werkelijk dat het om één en hetzelfde treinstel ging en dat ik in 5 minuten tijd zo'n stuk grafitti zou kunnen hebben aangebracht?  8)

Mvg,
Gert

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #2451 Gepost op: 28 September 2013, 15:02:46 »
NS moet ook een belang nemen in de thalys en Eurostar
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2452 Gepost op: 28 September 2013, 15:18:35 »
Dat hadden ze (in thalys)  8)
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #2453 Gepost op: 28 September 2013, 16:01:56 »
Ik schreef het niet, maar het bleek toch wel uit de foto's?

Eh nee, eigenlijk niet.  ;D
Drie foto's van verschillende stellen is nog niet hetzelfde als een trein bestaamde uit drie treinstellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #2454 Gepost op: 28 September 2013, 16:33:25 »

Het meest teleurstellende is wel dat dit pas over drie (!) jaar op volle sterkte gaat rijden (als alles in één keer goed gaat. Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst?) terwijl er nu al bijna een jaar grote problemen op de verbinding 020 - Brussel zijn.

Martijn

Want, jij denkt dat je even zo een trein het spoor opsmijt en dat alles dan gelijk werkt? Alsof Arriva, DB of welke andere maatschappij dan ook dat kan doen. Het is volkomen onrealistisch om te denken dat je in notime een treinverbinding opzet. Je zit met personeel, planning, materieel dat wel of niet een toelating heeft in Nederland, daar gaan lange tijden overheen. Een ander bedrijf gaat dat echt niet sneller kunnen. Wie herinnert zich niet de aanbesteding van Nijmegen-Venlo, waar op heel korte termijn Veolia moest gaan rijden. We weten allemaal hoe dat gegaan is met een korte voorbereidingstijd. Het feit dat dit in samenspraak is gegaan met consumentenorganisaties en dat die redelijk tevreden zijn ( op beroepszeiker Spithorst na ) geeft ook al wat aan.

Wat boeit het trouwens dat NS niets zelf heeft verzonnen, het gaat erom dat de reiziger ergens komt, niet wie verzint welke trein waarheen rijdt en waar stopt. En als NS iets doet om Arriva dwars te zitten, tsjah, als de politiek ermee akkoord gaat is daar niets mis mee.

En ik zie dan ook graag alternatieven van anderen, want het is makkelijk roepen als je iets niet goed vind, maar dan zou ik graag lezen wat men als alternatief in gedachten heeft/ wenst te hebben.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2013, 16:36:14 door AlfaArjen »

Gert1

• Gast
« Reactie #2455 Gepost op: 28 September 2013, 18:02:55 »
Eh nee, eigenlijk niet.  ;D
Drie foto's van verschillende stellen is nog niet hetzelfde als een trein bestaamde uit drie treinstellen.

Tja Henk, ik heb wel een foto waarop die stellen gekoppeld zijn te zien. Maar om Raadplaat-tactische redenen plaats ik die lekker niet!   :P
Die dieselmotoren maakten overigens behoorlijk wat lawaai. Ik mag hopen dat AnsaldoBreda de geluidsisolatie voor de passagiers wel op orde heeft...
Iemand ooit in zo'n kruimeldief gezeten gedurende de korte tijd dat die reden? Was het binnen in die dingen een beetje stil?

mvg,
Gert

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #2456 Gepost op: 28 September 2013, 18:28:17 »
Geldt dat ook voor diegenen die er beroepshalve mee te maken hadden ;D?
Als machinist vond ik ze lekker rijden, stil van binnen. Alleen wel wat traag met optrekken, maar dan was ik natuurlijk elok met 6 rijtuigen gewend.
Als reiziger/passagierende machinist moet ik zeggen dat de eerste klasse best wel redelijk zat, echter in het rijtuig waar de transformator onderhing hoorde je onder 25 kV het gebrom van de transformator De andere rijtuigen waren daarom een stuk stiller. De tweede klasse vond ik krap en hard.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #2457 Gepost op: 28 September 2013, 21:23:17 »
De maarliefst twee treinen naar London zijn ook al bestaande (vage?) plannen van Eurostar en de DB.
Martijn

Ik denk dat diverse partijen, en de "deskundige" ondersteuning in Den Haag gemakshalve maar vergeten zijn, dat voor treinen naar het UK wat er wat meer bij komt kijken voor wat betreft veiligheid en controles. Ik kan me niet voorstellen dat NS, Prorail en de overheden gaan investeren in voorzieningen en mensen hiervoor op de betreffende stations, voor 2 treinen per dag.
Dan de vraag of de Belgen dat ook willen doen. Die hebben Nederland al vaker met succes aan het lijntje gehouden, en vervolgens een poot uitgedraaid.   ;D

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 28 September 2013, 21:25:02 door Alexander »

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #2458 Gepost op: 30 September 2013, 10:55:17 »
Want, jij denkt dat je even zo een trein het spoor opsmijt en dat alles dan gelijk werkt? Alsof Arriva, DB of welke andere maatschappij dan ook dat kan doen. Het is volkomen onrealistisch om te denken dat je in notime een treinverbinding opzet. Je zit met personeel, planning, materieel dat wel of niet een toelating heeft in Nederland, daar gaan lange tijden overheen. Een ander bedrijf gaat dat echt niet sneller kunnen. Wie herinnert zich niet de aanbesteding van Nijmegen-Venlo, waar op heel korte termijn Veolia moest gaan rijden. We weten allemaal hoe dat gegaan is met een korte voorbereidingstijd. Het feit dat dit in samenspraak is gegaan met consumentenorganisaties en dat die redelijk tevreden zijn ( op beroepszeiker Spithorst na ) geeft ook al wat aan.

Wat boeit het trouwens dat NS niets zelf heeft verzonnen, het gaat erom dat de reiziger ergens komt, niet wie verzint welke trein waarheen rijdt en waar stopt. En als NS iets doet om Arriva dwars te zitten, tsjah, als de politiek ermee akkoord gaat is daar niets mis mee.

En ik zie dan ook graag alternatieven van anderen, want het is makkelijk roepen als je iets niet goed vind, maar dan zou ik graag lezen wat men als alternatief in gedachten heeft/ wenst te hebben.

Ik denk zeker niet dat je zomaar even een dienstregeling opzet, en ik ben ook niet blind voorstander van privatiseren van de Nederlandse hoofdlijnen. Als je naar Engeland kijkt is dat zeker niet altijd in het voordeel van de reiziger. Wel is het natuurlijk zo dat de NS hier een zeer slap aftreksel van een dienstregeling presenteert.

Qua personeel en dienstregeling werd er geanticipeerd om de V250 te rijden en er werd al een dienstregeling met getrokken materieel gereden pre-V250, dus het is niet onmogelijk om redelijk snel diezelfde mensen weer bijna hetzelfde materieel te gaan laten rijden. Hetzelfde met materieel, er werd buiten het ICR met Belgisch en Oostenrijks materieel gereden op de Beneluxdienst. Waarom kan er op deze manier (of met oude Duitse rijtuigen die toelating in NL en B hebben)  niet op kortere termijn een robuuste uursdienst tussen 020 en Brussel opgezet worden? Dit is wat gewoonweg het belangrijkst is voor de reiziger, de exacte route en het materieel maakt niet uit, als er maar een redelijk snelle (niet langzamer dan voorheen) trein rijdt voor een goede prijs (en niet eentje a 80 euro per enkele reis zoals de Thalys, of eentje waarbij je 3x moet overstappen).

Ik heb het idee dat de NMBS hier niet mee wil samenwerken omdat zij er wel baat bij hebben als de Thalys het enige alternatief is. De NS heeft dit tactisch dus heel erg slecht uitgespeeld. Ook heb ik het idee dat de NS niet het beste alternatief presenteert omdat ze geen gezichtsverlies willen lijden door met het oude Oostenrijkse en Belgische materieel te gaan rijden terwijl ze altijd mooie reclame hebben gemaakt met moderne 'flitstreinen'. Natuurlijk mag de NS Arriva dwars zitten met de Lagelandenlijn, maar dit is niet in het belang van de reiziger. Moet die nieuwe trein per se op Breda kopmaken, en een rondje over Zaventem rijden? Zijn er Nederlandse reizigers die een directe verbinding met Zaventem nodig hebben of is dit een omweg voor de overgrote meerderheid van de reizigers? Niet echt terzake, maar het speelt wel mee: Is het goed voor Nederland/020/Schiphol als er een directe treinverbinding tussen NL en Zaventem is? Vind HSA partner KLM dit wel een goed idee?

Het is een interessant vraagstuk wat de beweegredenen van de NS zijn. De NMBS (een essentiele partner om op Belgie te rijden) heeft meer ijzers in het vuur dan de NS en heeft alles gewoonweg slimmer uitgespeeld en heeft nu een veel beter machtspositie. De NS voelen zich door het Fyra debacle erg in een hoek gedreven en zullen er alles aan doen zodat het Nederlandse hoofdnet niet aanbesteed zal worden. Het moge duidelijk zijn door het veel te hoge bod op de HSL zuid dat de NS de HSL als essentieel onderdeel van het Nederlandse hoofdnet beschouwt en alles in het werk zal stellen om hier als enige vervoeder te blijven rijden (buiten Thalys en eventueel Eurostar). Mij als reiziger maakt het niet uit wie de dienstregeling rijdt, maar ik wil niet het slachtoffer van deze machtsspelletjes zijn.

Martijn

PS Den Haag - Venlo en dergelijke over de HSL is interressant voor de toekomst, maar 020-Brussel is nu het belangrijkst denk ik omdat daar de grote problemen zitten, de huidige dienstregeling Den Haag - Venlo gaat z'n gangetjes wel de komende jaren.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2013, 10:59:45 door Martijnstein »

henk

• Offline Offline
« Reactie #2459 Gepost op: 30 September 2013, 12:12:29 »
Niet om het een of ander, maar als ik goed tel kunnen we over enige tijd een keer of 40 per dag naar Brussel, deels duur op hoge snelheid, deels goedkoper met de oude snelheid die velen ook prima vonden. Uitstekend wat mij betreft. Hadden ze tien jaar geleden al moeten besluiten.  (y)

Vraag me hooguit af of het niet een beetje hoge frequentie wordt. Dat merken we dan wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.