Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 18:46:34
fotowedstrijd 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:45:40
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Marc tramt
Vandaag om 18:43:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 18:39:49
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:38:31
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Piko 2025 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:16:15
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door verst107
Vandaag om 18:03:37
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:43:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:15
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 669013 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2400 Gepost op: 25 September 2013, 09:42:56 »
Het verhaal in 'Andere Tijden' was wel heel rooskleurig over de 1200'en ... er zijn er sowieso geen 9 meer en de 2-3 inzetbare EETC loks rijden maximaal circa 40-60 km/uur en over relatief korte afstanden.

Er zijn er inderdaad geen 9 meer, maar 8 waarvan 5 bij museum organisaties. Daarintegen is het wel onzin dat de locs constant maar 40-60 km/uur rijden. Want er worden vaak genoeg gehuurde rijtuigen van en naar de grens gebracht en er worden ook veel conditie ritten en overbreningen met EETC rijtuigen gereden, dan rijden ze echt wel harder.

Om nog even ontopic te blijven. Ik blijf het onzin vinden dat de Fyra V250 een prima trein is, als iets nieuw is en vervolgens uit elkaar donderd en dan 17 maanden nodig hebt om de krengen op te lappen, is het geen prima trein...

Groeten Edwin.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2401 Gepost op: 25 September 2013, 09:48:44 »
Was inderdaad en spannende doku over Werkspoor  (y)

Jammer dat het bedrijf aal lang failiet is.......wie weet wat ze voor de HSL aan materieel gebouwd zouden hebben ;)

Nou, heb er niet de hoogste verwachtingen van; de Engelstalige benaming "Works poor" voor de TEE-Ram was niet zonder grond. Daarnaast is me al opgevallen dat bij het reserveren van een museumexemplaar plan T men de Werkspoor-exemplaren buiten beschouwing liet vanwege de gemiddeld stukken betere huidige conditie van de leverantie van de andere fabrikant.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2402 Gepost op: 25 September 2013, 09:50:42 »
Dat het prutswerk is wat die Italianen geleverd hebben, dat weten we intussen wel. Alleen willen de Italianen dat zelf nog niet snappen. En ik snap wel waarom ze het niet willen snappen. Het gaat om een heleboel geld, en als ze ongelijk krijgen betekent dat waarschijnlijk de ondergang van Ansaldo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2403 Gepost op: 25 September 2013, 10:10:28 »
Daarnaast is me al opgevallen dat bij het reserveren van een museumexemplaar plan T men de Werkspoor-exemplaren buiten beschouwing liet vanwege de gemiddeld stukken betere huidige conditie van de leverantie van de andere fabrikant.

Ik neem aan dat je de plan V van het spoorwegmuseum bedoelt? Zo ja, dan is die uitgekozen op revisiedelen, zoals draaistellen, en de uiterlijke originaliteit. Dit heeft niets met wel of geen werkspoor te maken!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2404 Gepost op: 25 September 2013, 10:15:11 »
Het gaat om een heleboel geld, en als ze ongelijk krijgen betekent dat waarschijnlijk de ondergang van Ansaldo.

Vandaar ook dat NS inmiddels Finmeccanica aansprakelijk heeft gesteld, aangezien die zich garant gesteld schijnen te hebben.

http://nos.nl/artikel/554996-ns-wil-geld-van-fyramoederbedrijf.html

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2405 Gepost op: 25 September 2013, 11:17:53 »
In dit bericht staat ook dat er in de toekomst alleen nog met 'normale'  intercity's met 200 km per uur gereden wordt.

Volgens NS is dat niet waar en wordt er in de toekomst gewoon 300 gereden.
Alleen met welk materieel is nog niet bekend.
Dat zou dan betekenen dat er de aankomende jaren nog geen HSL-mat is.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2406 Gepost op: 25 September 2013, 11:48:16 »
Daarintegen is het wel onzin dat de locs constant maar 40-60 km/uur rijden. Want er worden vaak genoeg gehuurde rijtuigen van en naar de grens gebracht en er worden ook veel conditie ritten en overbreningen met EETC rijtuigen gereden, dan rijden ze echt wel harder.

Hoe vaak gebeurt dat thans? Een maal in de week hooguit... Dat is iets heel anders als een lok of treinstel dat per dag 1000 km of meer rijdt op die snelheid. Daar ging het mij om.
Lees bijvoorbeeld het 1200-boek van Uquilair maar eens over hoe de 1200 in het kader van 'Spoorslag 70' werd aangepakt omdat de uitval toen een probleem werd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2407 Gepost op: 25 September 2013, 11:50:48 »
de Engelstalige benaming "Works poor" voor de TEE-Ram was niet zonder grond.

Heb je daar bronnen van? Ik ken deze benaming totaal niet, ben wel benieuwd eigenlijk wat de issues dan waren. Vooral ook gezien de verwantschap met Plan U :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11750
    • Mijn fotoarchief
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 12:21:50 door NS8714 »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2409 Gepost op: 25 September 2013, 13:49:36 »
Misschien is het handig om de discussie over Werkspoor elders voort te zetten. Dit gaat immers over Italiaanse rommel, niet over Nederlandse rommel. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2410 Gepost op: 25 September 2013, 15:28:18 »
Ik zie wel of het afgesplitst wordt, maar even reagerend op de 'klachten' van de Canadezen op de motorwagens :

- De diesels waren redelijk aan het eind van hun latijn, vergelijkbare diesels gingen bij NS ook reeds in de schootbak en er kwamen bij Plan U MGO motoren voor terug (overig materieel met RUHB motoren werd in de 70's bij NS gewoon gesloopt, zoals DE-5) Werkspoor bestond ten tijde van de verkoop al niet meer als zodanig en bij Stork (welke onderhoud van de diesels na faillisement overnam) gaf men al snel aan dat de Werkspoor motoren wegens gebrek aan reservedelen niet meer verantwoord gebruikt konden worden op de lange termijn
- Veel problemen waren ook door onbekendheid van het personeel met gebruikte technieken en bedienwijze (in NL schakelt men eerst tractie af en remt dan, in Canada net andersom, uitgebreid besproken in het boek van Uquilair over de TEE)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2411 Gepost op: 26 September 2013, 07:41:19 »
Dagje zonder Fyra is een dagje niet geleefd:  ;D

Open brief Ansaldo aan de reiziger
« Laatst bewerkt op: 26 September 2013, 08:00:55 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2412 Gepost op: 26 September 2013, 07:53:14 »
Dagje onder Fyra is een dagje niet geleefd:  ;D

Dat kun je wel stellen ja ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4080
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2413 Gepost op: 26 September 2013, 07:54:53 »
Zal je net zien, dat ze ook dat niet kunnen. Stond niet in de specificaties dat ze dodelijk moesten zijn  ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2414 Gepost op: 26 September 2013, 08:01:30 »
Dat kun je wel stellen ja ;D
Freudiaanse typefout  ;D
No dress rehearsel, this is our life.