Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 19:11:06
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644789 keer)

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2370 Gepost op: 17 September 2013, 18:59:57 »
Was het niet zo dat er slechts 9 stellen in NL zijn en de overige 7 nog in Italie?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2371 Gepost op: 17 September 2013, 20:14:11 »
Ja, die in Italië zijn nu wel goed en vrij gemaakt van kinderziektes. Ook valt er onder het rijden nu niets meer af, volgens die itakken  zelf dan ;D. Ze kunnen nu dus gelijk worden ingezet. Was gisteren nog op de TV. Vragen stellen door de reporter in de fabriek mocht niet. Als de NS ze niet af gaat nemen, gaan daar honderden banen verloren.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2372 Gepost op: 17 September 2013, 21:25:51 »
Nou Jos, dan hoop ik dat Hollanders voor een keertje harder kunnen schreeuwen dan die Mediterraanse knoeiers...

mvg,
Gert

Met de lopende rechtszaken heeft harder schreeuwen weinig zin, tenzij de rechters doof zijn….

Het gaat hier om een juridische strijd die is ontstaan omdat 2 partijen flink geblunderd hebben. We zitten nu in een situatie waarin ze niet meer met elkaar praten maar elkaar zoveel mogelijk zwart proberen te maken. Laten we daarbij niet vergeten dat
1. NS een treindienst wilde aanbieden waar eigenlijk niemand op zat te wachten (er was immers een Thalys Amsterdam-Brussel-Parijs).
2. NS een veel te hoog bod heeft uitgebracht voor de concessie op de HSL-Zuid.
3. NS niet in staat was een kundige leverancier te selecteren voor het rollend materieel.
4. NS niet in staat was het proces van de bouw en het testen van de Fyra zodanig aan te sturen dat daarmee een goed resultaat gewaarborgd was (NS bevestigde in een brief van 11 januari 2013 nog dat de aankoop van de Fyra’s door zou gaan, terwijl een week later de Belgische DIVS Fyra-ritten verbood).

Dat de Italianen op hun beurt niet blij zijn met NS als klant verbaast mij niets….

De rechter heeft in het kort geding van juli aangegeven dat AnsaldoBreda niet aan het contract kan voldoen zolang de DIVS geen toestemming heeft gegeven voor het hervatten van Fyra-ritten. Er wacht AnsaldoBreda nog een flinke klus om aan te tonen dat de Fyra’s zodanig zijn verbeterd dat ze weer voor toelating in aanmerking komen. En begin oktober is de uitspraak in de volgende rechtszaak. 
mvg, Heinz

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2373 Gepost op: 18 September 2013, 08:58:44 »
Was het niet zo dat er slechts 9 stellen in NL zijn en de overige 7 nog in Italie?
Er zouden er 9 in dienst geweest zijn en 7 wel geleverd maar nog niet afgenomen.
Alle 16 staan dus in NL.

Zie ook het eerder gelinkte bericht uit het AD (2 blz terug) waarin NS aangeeft om alle 16 stellen op te laten halen.
Gr.
Eric
Gr.
Eric

Gert1

  • Gast
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2374 Gepost op: 18 September 2013, 09:21:55 »
Er wacht AnsaldoBreda nog een flinke klus om aan te tonen dat de Fyra’s zodanig zijn verbeterd dat ze weer voor toelating in aanmerking komen.

Volgens mij kan AnsaldoBreda dat alleen maar aan tonen door die treinstellen intensieve testritten te laten maken. Als dat in NL/België niet meer kan of mag, dan zouden ze dat elders moeten doen. Bijvoorbeeld in Velim. Tot nu toen niet gebeurd. Dus ik ben benieuwd wat de rechter daar van vindt.

mvg,
Gert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2375 Gepost op: 21 September 2013, 09:17:07 »
Zo te zien heeft AnsaldoBreda steun gekregen uit onverwachtte hoek. NS heeft het onafhankelijke Britse technisch bureau Mott MacDonald opdracht gegeven om alles nog eens te bekijken. En de conclusie van het geheime rapport is verrassend :

Fyra blijkt een prima trein - de Fyra voldoet aan de afgesproken specificaties van NS.

En in de aanvulling schrijven ze :  Er zijn wel talloze kleine problemen, maar binnen maximaal zeventien maanden is de gehele Fyra-vloot tot een kwalitatief goede trein opgelapt.

Bron : http://www.telegraaf.nl/binnenland/21909630/__Fyra_blijkt_prima_trein__.html

Sander

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2376 Gepost op: 21 September 2013, 09:34:28 »
En op basis van ditzelfde rapport heeft NS besloten met AnsaldoBreda te stoppen.....  ???

Olafs verbazing uit 'Den Zoedel'!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2377 Gepost op: 21 September 2013, 11:54:19 »
Besluitname in Nederland gaat vaak gepaard met plotseling opzettende emotie op basis van een waan van de dag, en niet op basis van gedegen kennis.

Toen het ging rommelen en de Belgen eruit stapten kan ik mij zomaar voorstellen dat ze hier dachten: "oh dan moeten wij ook maar", en er dan vanuit gaan dat je dat zomaar kan doen. Ze hadden eerst gedegen onderzoek moeten laten doen en pas dan een besluit nemen.

Het hilarische onderzoek waarvan de foto's in de media het sfeerbeeld bepaald hebben van dat het kennelijk een rottrein was doet mij al met al denken aan het 'bewijs' wat bij de VN getoond is om te laten zien dat Saddam zogenaamd massavernietigingswapens had...

Het rammelt en bepaalt vooral een sfeer. En deze trein is nu niet meer te presenteren als zijnde 'goede trein'.
met de groeten van Maarten

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2378 Gepost op: 21 September 2013, 12:17:26 »
....er zijn sneller geen alternatieven voorhanden dan de reparatietijd van deze treinen.
na aanpassing zullen ze zeker op dit veel te dure traject rijden.(denk ik)

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2379 Gepost op: 21 September 2013, 12:33:53 »
De NMBS heft nieuwe Reeks 18/19-Vectron loks, de NS had dus meteen bij Siemens de Railjet-rijtuigen moeten koopen, gewoon de oude tradities (NMBS voor de Loks, NS voor de rijtuigen) moeten volgen! >:(

Dan was het heel wat beter geweest...........maar goed, NS moet het zelf maar weeten :-X

@Remco

Toch wel, kijk maar hier  ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_18_(Siemens)
« Laatst bewerkt op: 21 September 2013, 14:44:24 door NS/NMBS fan uit Oostenrijk »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2380 Gepost op: 21 September 2013, 13:24:03 »
Reeks 18 is geen Vectron  ;)
Als de inhoud van het rapport klopt zou dat wel mega gezichtsverlies zijn voor NS :-\
« Laatst bewerkt op: 21 September 2013, 13:25:54 door Remco vM »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2381 Gepost op: 21 September 2013, 14:35:26 »
Voorop gesteld dat ik het artikel waarin gesteld wordt dat de fyra een prima trein is,waarna men vervolgens dat weer ong geheel afbreekt door te zeggen dat het spul vol zit met mankementen,dat maakt het al een vaag artikel voor mij.
Verder is het (vind ik) schandalig dat je in dat zelfde artikel leest dat men 1st een gloednieuw treinstel moet gaan "oplappen" voor er vervolgens mee te kunnen rijden zonder problemen.
Je koopt toch ook niet een nieuwe auto om er vervolgens meer mee bij de garage te staan de 1ste 2 jaar alvorens het ding goed en betrouwbaar werkt ?  :-\
Dan staat deze bij de meeste mensen erg vlot terug bij de dealer met het verzoek t maar te houden en het geld terug te geven.
En gezichtsverlies is er in pricipe voor zowel NS als AB toch al/al lang,er valt geloof ik weinig gezicht meer te verliezen voor welke partij dan ook  ;D
Het wordt dus gewoon afwachten wat er nog meer voor afleveringen aan deze dure en mislukte soap toegevoegd gaan worden  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2382 Gepost op: 21 September 2013, 14:48:20 »
Waar lezen we dan het woord oplappen in het rapport? Oh nee, we lezen nog niks uit geen enkel rapport, alleen maar de spin van NMBS, die natuurlijk ook erg leuk is om na te roepen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2383 Gepost op: 22 September 2013, 12:23:31 »
Het artikel waarnaar gelinkt is,wat dus blijkbaar rechtstreeks quote uit dat rapport wat we hier nog niet hebben gezien,dat vermeld dit:
maar binnen maximaal zeventien maanden is de gehele Fyra-vloot tot een kwalitatief goede trein opgelapt
En dus komt het oplappen wel degelijk voor  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 September 2013, 18:56:39 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de Reageer-knop »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2384 Gepost op: 22 September 2013, 12:29:45 »
Oh, in een krantenartikel. Tja.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.