Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
Piko 2025
door
Pukkie
Vandaag
om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:53:55
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De soap die Fyra heet
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
Vorige
-
Volgende
-
1
...
231
232
[
233
]
234
235
...
254
Omlaag
Auteur
Topic: De soap die Fyra heet (gelezen 643194 keer)
S&TL
Offline
Berichten: 273
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3480 Gepost op:
05 July 2015, 12:59:00 »
Precies mijn idee.
Treinen rijden dan vanuit Lyon met tussenstops door tot in Amsterdam, of vanuit Keulen via Brussel naar Amsterdam.
Als het technisch kan, wat is dan de reden om dit niet te doen?
Vincent
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4052
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3481 Gepost op:
05 July 2015, 13:14:49 »
Omdat dus niet al het hogesnelheidsmaterieel binnen dezelfde serie's dezelfde beveiligingssystemen aan boord heeft en geschikt is voor alle bovenleidingspanningen.
En om bijvoorbeeld in Amsterdam te komen, heb je na de HSL dus nog een stukje 1800 V= conventioneel spoor met ATB, en dat moet het materieel daar wel geschikt voor zijn
'Even' een extra beveiligingssysteem in een trein aanleggen kost kapitalen, om over een extra spanningsgeschiktheid nog maar te zwijgen. Daarom zijn het vaak maar kleine deel serie's die aangepast zijn voor bv de diensten op NL, en die aantallen zijn lang niet toereiken voor dit soort plannen.
Dan hebben we het trouwens alleen nog maar over wat technisch mogelijk is, dat moet je ook nog eens af gaan wegen tegen wat er aan reizigers potentieel is...
«
Laatst bewerkt op: 05 July 2015, 13:16:37 door Thom
»
Gelogd
iarnrod
Offline
Berichten: 1620
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3482 Gepost op:
05 July 2015, 14:17:31 »
Een SNCF BB7200 heeft in Nederland proefgereden. En van deze Franse loc heeft men de NS series 1600/1700/1800 ontwikkeld.
De NS 1600/1700/1800 loc's zijn dus van een zelfde type als de SNCF 7200 Loc's die ten zuiden van Parijs onder de 1500V draad rijden.
De regio's ten noorden van Parijs zijn pas later onder draad gebracht, En onder 25KV~
De eerste TGV Sud-Est's reden reeds onder 1,5Kv draad op de conventionele lijnen. Deze 'bejaarde' stellen kom je nu echter veel tegen op de 'korte afstand' TGV's ten noorden van Parijs en de TERGV dienst Lille-Duinkerke/Calais Fretun-Boulogne-(Rang du Fliers Etaples)
De techniek is dus reeds lang voorhanden. De kostprijs voor de verschillende beveiliging- en stroomsystemen op de stellen te plaatsen en zo voor de verschillende netten te kunnen homologeren en kunnen te laten rijden is dus i.d.d. het struikelblok. Er is wel publiek, echter tot nu toe beperkt tot de seizoenen:
Enkele Eurostars rijden van Londen tijdens de zomer door naar het zonnige zuiden en tijdens de winter naar de Franse Alpen. Evenals de Thalys'en naar de sneeuw en naar de zon.
Het is tegelijk warm en koud blazen: De belangrijkste Europese HST operatoren hebben zich verenigd in het 'Railteam Alliancie' om hun verbindingen op elkaar aan te laten sluiten.
Maar willen toch elkaar de 'loef' afsteken > De DB wilt toch ook door de Kanaaltunnel naar Londen?)
Tegelijk proberen de plaatselijke spelers hun eigen markten te 'beschermen'
door hun eigen systemen te
(blijven)
gebruiken.
Gr,
Jan
«
Laatst bewerkt op: 05 July 2015, 14:19:20 door iarnrod
»
Gelogd
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
S&TL
Offline
Berichten: 273
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3483 Gepost op:
05 July 2015, 15:32:13 »
Dat begrijp ik niet.
Thalys gebruikt toch ook het HSL netwerk? Van Amsterdam tot in Marseille zonder overstap. Dus dezelfde trein.
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8470
Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3484 Gepost op:
05 July 2015, 18:41:50 »
Wat is nu het probleem of idee waar het in de laatste posts over gaat? Ik volg er niks van, over treinen en beveiligingssystemen die wel maar dan ook weer niet gebruikt worden. Of ligt het aan mij en lees ik niet goed.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
henk
Offline
Berichten: 22498
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3485 Gepost op:
05 July 2015, 19:20:01 »
Vincent ziet een verschil tussen Nederland en andere landen dat er niet echt is. Overal heb je trajecten waar echte HSL wordt afgewisseld met lokale trajecten. Echte HSL is ook niet overal hetzelfde. Kortom, voor veel hogesnelheidsverbindingen in Europa zijn specifieke stellen nodig die met meerdere stroomsystemen en/of beveiligingssystemen overweg kunnen. In Nederland is dat dus precies zo.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
iarnrod
Offline
Berichten: 1620
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3486 Gepost op:
05 July 2015, 20:31:00 »
Correct! & oeps! we zijn idd aan het afdwalen v/h toppic.
Gelogd
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
S&TL
Offline
Berichten: 273
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3487 Gepost op:
05 July 2015, 21:47:13 »
Nee, ik snap en weet dat er een verschil is.
Ik snap echter niet waarom er een verschil is. Volgens mij komen de problemen die we nu hier hebben voort uit deze verschillen. Anders hadden we toch een gewoon bestaand systeem kunnen kopen?
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2083
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3488 Gepost op:
05 July 2015, 22:26:27 »
Het antwoord is volgens mij deze hele discussie...
Even heel kort dan: er zijn deels nieuwe eisen die (in elk gevall) aangebracht moeten worden, de rest is voornamelijk een kostenplaatje. De TGV was ten opzichte van de oorspronkelijke prijs van een V250 een heel stuk duurder...
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4052
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3489 Gepost op:
06 July 2015, 01:37:59 »
En je gaat ook geen HSL aanleggen met een ouder, bestaand beveiligingssysteem van de buren, als er ook afgesproken is om Europees 1 systeem te kiezen voor de toekomst...
Iemand moet daar dan de eerste in zijn.
Gelogd
iarnrod
Offline
Berichten: 1620
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3490 Gepost op:
06 July 2015, 13:07:57 »
http://www.ertms.net/?page_id=55&1534-D83A_1933715A=424d82e903fdb989e92a057c24ac9007026a1eb1
Click & Scroll!
Gr,
Jan
«
Laatst bewerkt op: 06 July 2015, 13:10:04 door iarnrod
»
Gelogd
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
S&TL
Offline
Berichten: 273
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3491 Gepost op:
06 July 2015, 21:09:31 »
Click en scroll ik het op de site goed dat er geheel geen ERTMS in Frankrijk noch Duitsland is?
Belgie bezig is met uitrol. De lange trajecten al wel in Nederland.
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8110
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3492 Gepost op:
07 July 2015, 12:59:16 »
Ik zie in Frankrijk en Duitsland toch echt wel ERMTS trajecten.
Gelogd
Gr.
Eric
Thom
Offline
Berichten: 4052
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3493 Gepost op:
07 July 2015, 13:34:39 »
En in NL alleen de Betuweroute, HSL, de Hanzelijn en Asd-Ut, alle nieuwe of opgewaardeerde trjacten, maar zeker niet alle lange spoorlijnen.
Gelogd
S&TL
Offline
Berichten: 273
Re: De soap die Fyra heet
«
Reactie #3494 Gepost op:
07 July 2015, 15:34:03 »
Dat is vreemd nu komen er wel trajecten te staan. Gisteren bleef het land helemaal 'leeg'. Vreemd.
Wel minder nog dan ik dacht/hoopte.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
Vorige
-
Volgende
-
1
...
231
232
[
233
]
234
235
...
254
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De soap die Fyra heet