Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 23:10:51
Roco modellen op aliexpress door Edsko Hekman
Vandaag om 23:04:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:56:20
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 662528 keer)

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3480 Gepost op: 05 July 2015, 12:59:00 »
Precies mijn idee.
Treinen rijden dan vanuit Lyon met tussenstops door tot in Amsterdam, of vanuit Keulen via Brussel naar Amsterdam.

Als het technisch kan, wat is dan de reden om dit niet te doen?

Vincent

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3481 Gepost op: 05 July 2015, 13:14:49 »
Omdat dus niet al het hogesnelheidsmaterieel binnen dezelfde serie's dezelfde beveiligingssystemen aan boord heeft en geschikt is voor alle bovenleidingspanningen.

En om bijvoorbeeld in Amsterdam te komen, heb je na de HSL dus nog een stukje 1800 V= conventioneel spoor met ATB, en dat moet het materieel daar wel geschikt voor zijn

'Even' een extra beveiligingssysteem in een trein aanleggen kost kapitalen, om over een extra spanningsgeschiktheid nog maar te zwijgen. Daarom zijn het vaak maar kleine deel serie's die aangepast zijn voor bv de diensten op NL, en die aantallen zijn lang niet toereiken voor dit soort plannen.

Dan hebben we het trouwens alleen nog maar over wat technisch mogelijk is, dat moet je ook nog eens af gaan wegen tegen wat er aan reizigers potentieel is...
« Laatst bewerkt op: 05 July 2015, 13:16:37 door Thom »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3482 Gepost op: 05 July 2015, 14:17:31 »
Een SNCF BB7200 heeft in Nederland proefgereden. En van deze Franse loc heeft men de NS series 1600/1700/1800 ontwikkeld.
De NS 1600/1700/1800 loc's zijn dus van een zelfde type als de SNCF 7200 Loc's die ten zuiden van Parijs onder de 1500V draad rijden.
De regio's ten noorden van Parijs zijn pas later onder draad gebracht, En onder 25KV~
De eerste TGV Sud-Est's reden reeds onder 1,5Kv draad op de conventionele lijnen. Deze 'bejaarde' stellen kom je nu echter veel tegen  op de 'korte afstand' TGV's ten noorden van Parijs en de TERGV dienst Lille-Duinkerke/Calais Fretun-Boulogne-(Rang du Fliers Etaples)

De techniek is dus reeds lang voorhanden. De kostprijs voor de verschillende beveiliging- en stroomsystemen op de stellen te plaatsen en zo voor de verschillende netten te kunnen homologeren en kunnen te laten rijden is dus i.d.d. het struikelblok. Er is wel publiek, echter tot nu toe beperkt tot de seizoenen:
Enkele Eurostars rijden van Londen tijdens de zomer door naar het zonnige zuiden en tijdens de winter naar de Franse Alpen. Evenals de Thalys'en naar de sneeuw en naar de zon.

Het is tegelijk warm en koud blazen: De belangrijkste Europese HST operatoren hebben zich verenigd in het 'Railteam Alliancie' om hun verbindingen op elkaar aan te laten sluiten. Maar willen toch elkaar de 'loef' afsteken > De DB wilt toch ook door de Kanaaltunnel naar Londen?)
Tegelijk proberen de plaatselijke spelers hun eigen markten te 'beschermen'
door hun eigen systemen te (blijven) gebruiken.
Gr,
Jan

« Laatst bewerkt op: 05 July 2015, 14:19:20 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3483 Gepost op: 05 July 2015, 15:32:13 »
Dat begrijp ik niet.
Thalys gebruikt toch ook het HSL netwerk? Van Amsterdam tot in Marseille zonder overstap. Dus dezelfde trein. ???


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3484 Gepost op: 05 July 2015, 18:41:50 »
Wat is nu het probleem of idee waar het in de laatste posts over gaat? Ik volg er niks van, over treinen en beveiligingssystemen die wel maar dan ook weer niet gebruikt worden. Of ligt het aan mij en lees ik niet goed.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3485 Gepost op: 05 July 2015, 19:20:01 »
Vincent ziet een verschil tussen Nederland en andere landen dat er niet echt is. Overal heb je trajecten waar echte HSL wordt afgewisseld met lokale trajecten. Echte HSL is ook niet overal hetzelfde. Kortom, voor veel hogesnelheidsverbindingen  in Europa zijn specifieke stellen nodig die met meerdere stroomsystemen en/of beveiligingssystemen overweg kunnen. In Nederland is dat dus precies zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3486 Gepost op: 05 July 2015, 20:31:00 »
Correct! & oeps! we zijn idd aan het afdwalen v/h toppic.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3487 Gepost op: 05 July 2015, 21:47:13 »
Nee, ik snap en weet dat er een verschil is.

Ik snap echter niet waarom er een verschil is. Volgens mij komen de problemen die we nu hier hebben voort uit deze verschillen. Anders hadden we toch een gewoon bestaand systeem kunnen kopen?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3488 Gepost op: 05 July 2015, 22:26:27 »
Het antwoord is volgens mij deze hele discussie...  ::)
Even heel kort dan: er zijn deels nieuwe eisen die (in elk gevall) aangebracht moeten worden, de rest is voornamelijk een kostenplaatje. De TGV was ten opzichte van de oorspronkelijke prijs van een V250 een heel stuk duurder...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3489 Gepost op: 06 July 2015, 01:37:59 »
En je gaat ook geen HSL aanleggen met een ouder, bestaand beveiligingssysteem van de buren, als er ook afgesproken is om Europees 1 systeem te kiezen voor de toekomst...

Iemand moet daar dan de eerste in zijn.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3490 Gepost op: 06 July 2015, 13:07:57 »
« Laatst bewerkt op: 06 July 2015, 13:10:04 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3491 Gepost op: 06 July 2015, 21:09:31 »
Click en scroll ik het op de site goed dat er geheel geen ERTMS in Frankrijk noch Duitsland is?
Belgie bezig is met uitrol. De lange trajecten al wel in Nederland.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3492 Gepost op: 07 July 2015, 12:59:16 »
Ik zie in Frankrijk en Duitsland toch echt wel ERMTS trajecten.
Gr.
Eric

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3493 Gepost op: 07 July 2015, 13:34:39 »
En in NL alleen de Betuweroute, HSL, de Hanzelijn en Asd-Ut, alle nieuwe of opgewaardeerde trjacten, maar zeker niet alle lange spoorlijnen.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3494 Gepost op: 07 July 2015, 15:34:03 »
Dat is vreemd nu komen er wel trajecten te staan. Gisteren bleef het land helemaal 'leeg'. Vreemd.
Wel minder nog dan ik dacht/hoopte.