Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 11:49:48
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 11:33:47
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 09:43:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:43:10
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39

Auteur Topic: Station Grondhof  (gelezen 24720 keer)

obb70

• Offline Offline
Re:Station Grondhof
« Reactie #60 Gepost op: 25 January 2013, 22:20:39 »
Ben ook benieuwd naar de wagenbouwvorderingen  (y)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #61 Gepost op: 26 January 2013, 17:33:04 »
Hallo allemaal,

De wagen zit in elkaar en kan rijden  (y)
Foto's maken lukt weer even niet   :(

Eerste indruk: wagen rijdt goed maar, de plastic wielstellen slingeren en moeten vervangen worden. Hoe het kortkoppelmechaniek in de praktijk gaat bevallen weet ik nog niet.

Ik heb de wagen verzwaard met een bout M10 (weegt ongeveer 45 gram). Verder kun je de opbouw zo op het onderstel zetten dat deze er later weer onderuit kan.

Nu nog op zoek naar de juiste kleur bruin. Weet iemand een goede webshop?

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #62 Gepost op: 26 January 2013, 21:58:53 »
En we hebben beeld!

De wagen op proefrit:

En hier nog een plaatje van het gewicht binnenin:

De bout zit met twee stukjes dubbelzijdig tape vast.

Het onderstel schuift richting het remmershuisje tussen twee nokjes in de kap. Aan de andere zijde wordt de kap met een druppel lijm aan het onderstel gezet. Vervolgens zijn de tredes gemonteerd, die zitten aan een kort stukje vast dat precies klem komt tussen het frame en de bufferbalk, aan de zijde van het remmershuis. Dus ook later kan de kap relatief eenvoudig gedemonteerd worden.

De kit zit nu helemaal in elkaar, en hoeft alleen nog maar gespoten te worden. Daarvoor moet ik de juiste kleur verf nog zien te bemachtigen.

Mijn algemene indruk van deze kit is heel positief: Het ding zit slim in elkaar, het is leuk om te bouwen. Wat moeilijkheidsgraad is dit vergelijkbaar met een huisje in elkaar zetten. Dezelfde technieken worden gebruikt.
Deze kit biedt de mogelijkheid voor weinig geld een leuke wagen mee te laten rijden in je bonte goederen-trein.

Als er belangstelling voor is wil ik deze wagen wel meenemen naar de BNLS-dag.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
« Reactie #63 Gepost op: 26 January 2013, 22:02:44 »
Leuke update Tjalling...  (y)
Erg mooi gebouwd en dan kun je nu je BNLS spuit tips in praktijk brengen!

Misschien eens kijken bij airbrush Almere voor Vallejo verf!
Mocht je dan een ral kleur hebben van de benodigde kleur dan kunnen ze je daar zo aan helpen met 1 belletje..

Groet Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 26 January 2013, 22:03:49 »
Dat is die FS wagon die in de modelspoormagazine stond?
Das een leuke wagen en niet al te moeilijk om te bouwen.
Je bouwt er toevallig ook één met en één zonder remmershuisje?
Mvh Steef

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #65 Gepost op: 26 January 2013, 22:12:09 »
@Stedahult: Ik was deze wagen toevallig tegengekomen bij een winkel, en heb hem gekocht als tussendoortje. Wist niet dat dit model in een tijdschrift besproken is. Het is idd een leuk model  (y)

@Harolda: Uiteraard is de kleur geen RAL-kleur, maar iets typisch dat net iets anders lijkt te zijn dan Duits goederen-bruin. De tip van Airbrush-service is een goede! Het lijkt er op dat ze de juiste verf hebben.  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 26 January 2013, 22:22:49 »
Leuk wagonnetje, snap niet goed waarom ik 'm steeds heb laten liggen tot nu toe. Hoe zijn de opschriften? Ik vermoed dat dat decals zijn?

Over die seinpaal: een sein werd wel eens links geplaatst, maar niet zonder dwingende reden. Die kun je als modelbouwer wel verzinnen, want je bent baas over eigen bui... baan, maar àls je een sein links plaatst, moet er op de plaats waar het sein eigenlijk had moeten staan een zgn. "schaakbord" (Ne4) komen te staan.

Groet,
Jan

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 26 January 2013, 22:25:19 »
Het was btw de Rail Magazine 296.. *kuch*

Het dak is in het stukje alu-kleur gespoten en de bak
Tamiya XF-64, vervuild is ie met XF 52 flat earth en mat zwart.

En eigenlijk wilde de auteur deze kleuren hebben.
Dit alles om de kleur Ral 8004 (Toscaans rood).
Van Badger zou je modelflex verf moeten hebben in 16-14 Light Tuscan oxide rood.
Mvh Steef

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #68 Gepost op: 27 January 2013, 11:20:40 »
Goedemorgen,

De opschriften zijn decals, zoals gebruikelijk bij plastic kits. De hele kit is het best vergelijkbaar met een kit voor een vliegtuigje of autootje.

Over de seinpaal: dat was typisch een geval van iets even te snel doen, zonder onderzoek vooraf. Zeker in dit stadium verplaats ik het ding liever, dan een of andere smoes te verzinnen. Op het moment dat ik weet dat de seinpaal verkeerd staat, blijft dat knagen. Een andere oplossing was geweest om de paal om te draaien, zodat deze voor de treinen in de andere richting geldt, maar dat klopte naar mijn gevoel niet met de opzet van het hele baanplan (heeft dus niets te maken met de werkelijkheid).

Over de kleuren: Steef, bedankt voor de aanvullende informatie. Binnenkort kan ik op een paar kleurstalen zien welke kleuren me het meest aanstaan. Daar wacht ik nu nog even op.

Zo, en nu weer verder prutsen  (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #69 Gepost op: 30 January 2013, 10:17:21 »
Goedemorgen,

Weer een update.

Eerst zijn er wat dingen die ik een beetje uit moet gaan leggen. Bijvoorbeeld de naam van mijn station: Grondhof.
Dit is een verbastering van Grundhof, een heel klein plaatsje in Luxemburg. Het ligt aan de oost-kant, iets ten noorden van Echternach aan de Sauer. Vroeger heeft er een spoorlijn langs de Sauer gelopen, van Diekirch naar Echternach.
Eén van de stations langs deze lijn was Grundhof. Dit was een relatief belangrijk station, hier begon nl. de smalspoorlijn naar Beaufort.
Er is niet veel bewaard gebleven, maar er zijn wat foto's. Onder andere hier:
http://www.rail.lu/lignegrundhofbefort.html

Als thema sprak me dat erg aan: een mooi compact station, met normaal en smalspoor!

Toch was al vrij snel duidelijk dat het station zelf niet haalbaar is op de ruimte die ik heb, en alles omgooien om dit station te bouwen is te ambitieus. De huidige module met station heb ik ooit eens kant- en klaar over genomen van een goede vriend van me, met als idee er een stuk smalspoor bij op te leggen.

Want dat is nog iets: Smalspoor vind ik erg boeiend, of het nou om metersporige lijnen gaat die van het ene dorp naar het andere gaan, of om industrieel smalspoor (zie mijn avatar). Ik heb in de loop van de jaren het een en ander verzameld op het gebied van h0e (750 cm) materieel, en dat wil ik eigenlijk ook wel laten rijden.
Afgelopen weekend was het dus zo ver: het segment met het station uitgebouwd, op m'n hobby-hoek neergelegd en begonnen met de grote verbouwing.

Eerst het bestaande deel afbreken:

En nieuwe onderplaten en spoor leggen. Meteen ook de gebouwen op hun plek gezet.

Verder was ik niet helemaal tevreden met de sporen ter hoogte van het stationsgebouw, daar ligt nu een extra wissel.
Achterin waar de twee sporen van het smalspoor samen komen, is een segment-draaischijf voorzien. het smalspoor verdwijnt achter het stationsgebouw in de coulissen.
Het spoor langs het perron is 3-rail (met 3 echte railstaven ;D ) van Tillig. Voor het smalspoor-deel is dit alleen bedoeld als omloopspoor.

Tsja, nu weer gauw verder.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #70 Gepost op: 30 January 2013, 12:34:02 »
Sloperd.....voordeel Tjalling aan modules is dat je altijd nog kunt uitbreiden...wie weet wat de toekomst brengt..

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #71 Gepost op: 03 February 2013, 22:35:09 »
Hallo Martin,

Nu toch echt weer aan het bouwen  (y)
Dit segment is dermate slap gebouwd dat het zeker niet geschikt is het huis te verlaten om elders ingezet te worden.

Het smalspoor ligt er in, en ik ben begonnen met het maken van de nieuwe steunmuur. deze wordt nu niet in gips gegoten, maar gemaakt van foam-board waar 1 laag papier afgepulkt is. Dan met een kraspen steentje voor steentje inkrassen. Het eerste stukje is klaar, het bruine papier op onderstaande foto geeft het verloop van de rest van de muur aan.
Achter het seinhuis komt een segment-draaischijf voor het smalspoor.

De kwaliteit van de foto is ***, maar geeft een idee hoe het moet gaan worden. Klik is iets groter (maar nog steeds slecht).
Het wordt toch wel tijd voor een achtergrond achter het station langs.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #72 Gepost op: 03 February 2013, 23:39:06 »
Lastig met zo'n schuine kap...ken dat..

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #73 Gepost op: 04 February 2013, 08:59:16 »
Het plan is om van de achtergrond de onderste 30 cm verticaal te zetten, en daar zaken als bomen enzo op te schilderen. Gelukkig ligt de achterrand nog wel een stuk van de kap af.
Eventueel kunnen dan op het schuine deel dreigende wolken komen  ;D.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #74 Gepost op: 05 May 2013, 12:25:27 »
Hallo,

Heel lang niets meer gepost, maar er is wel een beetje gebeurd hier:
tijdens afgelopen BNLS-dag had ik het stationsgebouw met de loods bij me, met dakgoot en regenpijp. Toch was ik niet tevreden, en heb ik het dak vervangen door een dakplaat van Goover. Met de eerste verflaag:

De Italiaanse goederenwagen en de Roco-clean op basis van de plot van Wesley zijn ook iets verder:

Het dak van de Roco-clean zat toch niet helemaal goed, binnenkort maar weer eens een poging wagen. In tegenstelling tot de uitvoering van Wesley gebruik ik niet een extra laag op de deur om het profiel weer te geven, dat is te grof naar mijn idee. Verder heb ik een aantal profielen vervangen door fijnere stukjes styreen.

De decals op de goederenwagen zitten er al op, nu nog een laag matte lak en dan is deze wagen klaar.

Een ander project dat al een tijd op de plank lag, maar nooit echt van de grond wou komen:

Dit is het zij-aanzicht van een segmentdraaischijf. Het lukte niet om een goede lagering te vinden, en dankzij wat onderdelen van een oude machine uit de afvalbak is dat probleem opgelost. Het lijkt te lukken om de speling zover uit deze aandrijving te halen dat de draaischijf inzetbaar is. Deze komt aan het einde van mijn smalspoordeel. De onderzijde:

Het tempo is er wat uit in deze tijd van het jaar: De tuin vraagt ook een hoop tijd. Voordeel is wel dat daar boompjes gaan groeien in de vorm van zeegras.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl